LITERÁRNÍ NOVINY 9/2012
Michal KOMÁREK
Autor je programový ředitel české pobočky Greenpeace.
Naše přebytky, váš hladomor
Globální krize potravin
Při
sledování filmu Taste the Waste (Ochutnej odpadky) jsem propadal
hluboké depresi. Bylo mi sty dno z toho, v jaké rozmařilé nezodpovědné
části světa žiju a jak málo jsem s tím schopen dělat. Jasně, tohle
nevypadá jako úvod k chladné objektivní recenzi. Ale pozvánka na
festival dokumentárních filmů Jeden svět nezúčastněná být nemusí.
Trocha aktivismu k festivalu patří. Jeden z největších evropských
festivalů dokumentárních filmů s tematikou lidských práv začíná 6.
března. A přidávám pozvánku ještě na jeden film o drsné logice
globalizace - Bitter Seeds (Hořká semena).
Logika
globalizace vypadá podle Míchy X. Peleda, autora snímku Bitter Seeds
následovně: v našem bohatém světě, konkrétně v tomto případě v USA,
pomůžeme dotacemi velké firmě ovládnout trh se semeny bavlny v chudé
zemi, konkrétně v Indii. Sadba se sice pro farmáře nehodí, nemají pro ni
podmínky - nemají totiž peníze na nezbytné zavlažování a hnojiva,
nicméně americká firma má obrovské zisky. Farmáři krachují, nemohou
splácet dluhy, páchají sebevraždy. Jejich úroda je sice čím dál menší,
ale to, co zbývá, se nadále vyváží do Číny. Tam v nelidských
podmínkách, které zaručují maximální redukci výrobních nákladů, z
indické bavlny šijí čínští dělníci-otroci džíny se pak vyvážejí
především do USA.
Valentin Thurn filmem Taste the Waste doplňuje: v
Evropské unii a Spojených státech produkujeme tolik potravin, že z
toho, co vyhodíme, by se hladovějící lidé na celém světě mohli nasytit
třikrát. Jistě: nemůžeme prošlé j ogurty nebo staré pečivo vyvážet třeba
do Afriky, nicméně celkový objem naší spotřeby má pochopitelně vliv na
světové ceny potravin. Neboli platí i to, že čím víc toho vyhodíme, tím
vyšší jsou ceny po celém světě.
Tyto dvě roviny globalizační
logiky se dají shrnout takto: Mývám rozvrátíme zemědělství a vy nám
poskytnete levné džíny a velké zisky. A zadruhé: čím víc jídla
vyhazujeme, tím pravděpodobnější je, že u vás vypukne hladomor. To
nevypadá úplně jako fair trade.
Protest na dně popelnice Valentin
Thurn ve filmu Taste the Waste uvádí, že v Evropské unii se ročně vyhodí
90 milionů tun potravin a ostatní bohaté země jsou na tom podobně. A
film nabízí příklady situací, kdy k tomuto vyhazování dochází. Skoro
devět tun pomerančů dovezených ze Španělska do Francie - přijely trochu
„unavené", v nikoli špičkové kvalitě, je levnější je vyhodit, než aby
zabíraly místo ve velkoskladu nebo platit lidi za jejich třídění.
Padesát
velkých odpadkových pyt¬lů s rybami, zeleninou a rýží denně - to je
normální provoz japonského super-marketu nabízejícího suši, kde
čerstvost hraje zásadní roli, zákazník ji požaduje a rozhoduje se během
hodin, co se ne¬prodá, vyhodí se. Desítky kilogramů ještě čerstvého
pečiva - zítra už pro zá-kazníky nebude samozřejmě dost dobré, ale na
pultech musí být ještě i večer, aby to dobře vypadalo, co by si jinak
mohli zákazníci pomyslet. Stovky ještě „ne-prošlých" jogurtů - den, kdy
se naplní datum „spotřebujte do" se blíží a zákaz¬ník by mohl váhat, zda
takové zboží j eště koupí, je tedy obchodně prozíravější jo-gurty
vyhodit a regály naplnit čerstvější¬mi produkty.
„Supermarkety
naprosto znehod-notily pojem potravin," říká na začátku filmu jeden z
německých „dumpster diverů" tedy lidí, kteří se rozhodli živit převážně
odpadky nalezenými v po-pelnicích. Nejsou to bezdomovci, lidi
přežívající na hraně absolutní chudoby. „V popelnicích najdu vcelku bez
problé-mů 90 % potravin, které potřebuji, a je to plnohodnotná kvalitní
strava," dodá¬vá druhý mladík, který se živí odpadky. „Když si uvědomím,
že každou vteřinu umírá na světě jedno dítě hlady, tak je to takový můj
minipříspěvek k tomu, aby se tolik neplýtvalo potravinami."
V
odpadcích se přehrabuje i Felici-tas Schneiderová, rakouská vědkyně,
která o vyhazování potravin z obchodů i domácností připravuje odborné
studie. „V první reakci lidé odmítají, že by vyha¬zovali potraviny.
Přece jen je to v našem kulturním okruhu stále ještě morální problém,"
říká Felicitas Schneiderová. „Ale toto jejich sebehodnocení je zjevně
mylné.
Odpadky z domácností potraviny obsahují a často
potraviny, které jsou zcela v pořádku. A lidé nakonec, byť ne-ochotně,
připouštějí, že jídlo vyhazují, když už ho nepotřebují, a pak si koupí
nové."
A popelnice vytvářejí i obraz, který film rámuje v jeho
závěru. Italský obchodník Carlo Petřini říká: „Lednice měly být
ochránkyněmi jídla, ale staly se z nich skutečné rodinné hrobky. Umírá v
nich tolik jídla. Jsou nyní prodlouženou rukou popelnic."
Z Keni až na skládku
„Kulturu
supermarketu", která ničí náš vztah k hodnotě jídla i možnosti, jak se
proti ní alespoň částečně bránit, osvětluje film z různých úhlů pohledu.
Fridrich
Wilhelm Graefe je německý zemědělec, pěstuje brambory a vysvětluje,
proč nechává na poli více než polovinu úrody: „Obchodníci definují
kvalitu, která nemá nic společného s výživností potravin. Ale právě
takto obchodnicky definovaná kvalita se stává naším životním prostorem."
Graefe
tak například ví, že nemá šanci řetězcům prodat brambory, které jsou
větší, než je předepsaná norma, respektive představa o tom, jak veliká
brambora se zákazníkům nejvíce líbí. Brambora nesmí mít ani nepravidelný
tvar, jakýkoli kaz a to přesto, že nic z toho nemá vliv na její kvalitu
jako potraviny. „Rozhodují estetická kritéria, je to podobné jako u
rajčat, která smějí mít v podstatě jen tři velikosti a posuzují se i
podle barevné škály," dodává farmář.
Svoje znechucení a svůj
morální problém řeší alespoň tak, že podporuje lidi z okolí, aby chodili
brambory ponechané na poli sbírat pro svoji potřebu. I tak jich tam
zbudou desítky a desítky kilogramů.
Roland Schúren je pekař, který peče pro supermarket a každodenně vyhazuje 20 % své produkce. „Bolí to," konstatuje.
A
vysvětluje: „Ještě před pár lety se pek¬lo pět druhů chleba a deset
druhů růz-ných veček. Dnes pečeme šedesát druhů chleba a třicet druhů
vek. Zákazník to chce, chce výběr a chce ho mít až do ve-čera.
Respektive supermarket požaduje, aby regály byly plné až do půl sedmé
ve-čer, jinak to nevypadá dobře."
Podle Schúrena většina
německých pekáren vyhazuje ještě větší procento své produkce. Ale tento
pocit mu k překonání morálního problému nestačil. Přišel na relativně
banální věc: pečivo má kalorickou hodnotu srovnatelnou
s dřevem,
když se nadrtí a smísí s dřevě¬nými peletami, může vyhřívat pekařské
pece. „To, co vyhazujeme, pokryje naši energetickou potřebu," konstatuje
pe¬kař. „Kdyby se tak chovaly všechny německé pekárny, mohla by být
okamžitě odstavena jedna jaderná elektrárna."
Véronique Abouná
Ndong přišla do Paříže z Kamerunu, pracuje v supermarketu a musí tady
vyhazovat potraviny. „Bolí to moc," říká. „Když vidím třeba zboží, které
sem dorazilo z Keni, má za z těch či oněch důvodů rovnou na skládku.
Nebo když vyhazuju banány a vím, že jsou od nás a tam šije většina lidí
nemůže dovolit koupit. Ale co mám dělat: buď budu ty potraviny
vyhazovat, nebo vyhodí supermarket mě."
I Veronique se
svým dilematem bojuje: spolupracuje s pařížskou Potravinovou bankou a
jejím dobrovolníkům pomáhá třídit odpadky z velkoobchodu. Najdou tady za
rok kolem 120 tun po-travin, které splňují veškeré hygienické normy pro
to, aby je mohly poskytnout charitě.
Každé čtvrté auto
Happy end u takového filmu očekávat nelze. Mezi pointy patří i to, že Veronique nakonec o svoji práci stejně
přijde. Její představy o hodnotě jídla jsou s představami jejího francouzského zaměstnavatele neslučitelné.
Evropské
plýtvání podporuje kromě „kultury supermarketů" také opatrná
legislativa, která například zakazuje využívat vyhozené potraviny jako
krmivo pro zvířata, což v důsledku znamená potřebu vypěstovat navíc
tolik obilovin, kolik je celoroční úroda v Austrálii. Hygienické normy
také brání využívání značné části zboží pro potřeby charity.
Skládka
je prostě podle našich hodnot a norem to nejvhodnější místo pro miliony
tun potravin. A s tím souvisí ještě jedna věc: na skládkách vzniká
metan, skleníkový plyn, který je v tomto ohledu 25X účinnější než
kysličník uhličitý. Kdybychom zredukovali skládky na polovinu, mělo by
to na klima stejně pozitivní efekt, jako kdyby po silnicích pře s: 1I0
jezdit každé čtvrté auto.
Každých třicet minut
Každou
půlhodinu spáchá jeden indický- farmář sebevraždu. Počet sebevražd
stoupá během posledních necelých dvaceti let. Za tu dobu se zabilo více
než 250 000 farmářů. A podle filmu Bitrer Seeds vtom podstatnou roli
hrají geneticky upravená semena bavlny od americké firmy Monsanto.
Monsantu
se podařilo zcela ovládnout indický trh a vytlačit z něj původní místní
sadbu. Tu nemuseli farmáři každoročně kupovat, rostliny byly
„obnovitelné", farmáři měli vlastní semena. Dnes tento druh bavlny není
možné v oblastech střední Indie, které film mapoval, koupit vůbec.
Geneticky
upravená semena slibují větší odolnost vůči škůdcům a nemocem a větší
výnosy. Nicméně většina farmářů má zkušenost jinou: výnosy jsou menší,
nemocí je víc. A víc je především nákladů - na semena a na hnojiva.
Podle
zástupců firem, které prodávají semena Monsanto, je běžné, že v prvních
letech jsou problémy, ale pak vždy a všude přijde obrovský nárůst
výnosů a bohatství. A jak ukazuje dojemná reklama na Monsanto semena,
farmáři si pak místo kola koupí motorku. „Tati, to je naše motorka?" ptá
se dítě farmáře, který triumfálně krouží kolem domku. „A už tady s námi
zůstane?" Otec odpovídá: „Možná tady s námi nezůstane dlouho, protože
za rok si třeba koupíme auto." Tedy, když opět zasejí semena od
Monsanta.
Prodejci se také domnívají, že důvod problémů farmářů
může být v tom, že j sou to špatní hospodáři a že jsou líní. Jeden z
nich vysvětluje, že farmář by si měl na konci každého dne odložit
stranou drobnou minci a pak teprve v klidu spát. Musí si něco spořit,
aby měl na pokrytí nákladů příští rok. To dá rozum.
Jenže farmáři
nemají ani zdaleka na to, aby spláceli svoje dluhy. A zadlužit se musí,
protože semena kupují každý rok a hnojiva jsou drahá a úroda není ani
zdaleka tak velká.
Farmářova dcera
Na
filmovém festivalu v Soluni Mícha X. Peled představoval svůj film China
Blue a v panelu diskutujících se sešel s indickou ekologickou
aktivistkou Vandanou Shiva. Ta mu nabídla námět pro Bitter Seed jako
třetí díl jeho cyklu o globalizaci.
Druhé rozhodující setkání
proběhlo už v Indii. Režisér se označuje především za vypravěče, není
ani aktivista, ani zemědělský odborník - a tak hledal základní linku
příběhu. Hledal nejprve nikoli farmáře, ale dceru farmáře, který spáchal
sebevraždu. A našel Manjushu Ambarwar - studentku, která se chce stát
novinářkou, aby mohla psát o problémech indických farmářů a pomoci je
vyřešit. „Měl jsem opravdu hodně štěstí," konstatoval Micha X. Peled v
rozhovoru pro magazín Filmmaker.
Manjusha zároveň zkoumá svoje
vlastní „ztracené dětství" po otcově sebevraždě - natáčí i rozhovory s
vlastní matkou, a sleduje příběh souseda, který je „další na řadě" -
farmáře Rama Krishny Kopulwara, jenž se musí těžce zadlužit, aby mohl
koupit novou sadbu od Monsanta, a ví, že i kdyby byl výnos dobrý,
nezbude mu téměř nic. Farmáře film provází během celého roku - od
návštěvy lichváře před nákupem semen až po prodej úrody.
Teprve ve
druhém plánu zasazuje režisér tyto příběhy do širšího kontextu
prostřednictvím rozhovorů s prodejci semen a zastánci Monsanta na straně
jedné a aktivisty, kteří prosazují zákaz prodeje geneticky
modifikovaných semen, na straně druhé.
Režisér sice není
aktivista, dává hlas oběma stranám a nedopouští se hodnotících soudů,
ale sympatie jsou rozhozené vcelku jasně. I v rámci toho druhého plánu. V
něm se můžeme dozvědět, že vláda Spojených států podporuje Monsanto
miliardami dolarů, a proto, že takto porušuje mezinárodní dohody, platí
ještě stamilionové pokuty. Že do Indie takto USA vyvážejí průmyslové
zemědělství, které může fungovat jen na základě dotací a pro indické
drobné farmáře je tedy smrtící - nemají ani dotace, ani vstupní kapitál
na koupi dostatečně velké plochy půdy, ani na zavlažování a hnojiva.
Ať
už jsou či nejsou geneticky modifikovaná semena problematická či špatná
v principu, o čemž lze vést dlouhé diskuse, zdá se být zřejmé, že pro
indické farmáře se nehodí. Naopak ničí je. Na jedné straně tak stojí
růst zisku Monsanta, který se z prodeje semen bavlny vyšplhal na 750
milionů dolarů za rok.
Na straně druhé stoupající počet sebevražd
farmářů a otázka, zda a jaké má tato situace řešení: může a musí přejít
indický venkov na průmyslové zemědělství? Může a má se vrátit k nějaké
tradiční formě „obnovitelné" a na místní trh orientované produkce?
Co na to Gándhí
„Když
Gándhí mluvil poprvé na veřejnosti, tak dokonce plakal," uklidňuje
Manjushu farmářský aktivista, který organizuje protestní shromáždění
proti podřízenosti Monsantu. Manjusha shromážděným farmářům sděluje svoj
e poselství dcery farmáře, který se zabil a studentky, která nechce
mlčet. A zpočátku se jí chvěje hlas.
Zdá se, že čím dál víc farmářů se začíná proti nadvládě Monsanta na domácím trhu bouřit. Je ale otázka, čeho mohou dosáhnout.
Rama
Krishna Kopulwar sklidil jen polovinu toho, co očekával. Když z prodeje
odečetl starý dluh bance, nezbylo nic na splátku lichváři. Do dalšího
roku tedy vstoupí s tím, že vše, co vypěstuje, bude patřit lichváři,
dokud nebude dluh splacen.
A vstupuje do toho roku také s tím, že
nakoupí semena od Monsanta. Žádná jiná totiž na trhu nejsou. Kupuje je
už 90 % indických farmářů.
Těžko říci, co by jim poradil Gándhí.
Michal KOMÁREK
Autor je programový ředitel české pobočky Greenpeace.
Valentin Thurn
je
německý novinář a dokumentarista, dr-žitel řady německých i
mezinárodních oce-nění, spoluzakladatel Mezinárodnífederace
environmentálních novinářů, od roku 1994 spoluvlastník studia Thurn
Film. Jeho reportáže a filmy se neomezujína ekolo-gická témata - natočil
například dokument o jediném teroris¬tovi odsouzeném za útoky zlí.
záříZacariasi Moussaouim. S filmem Taste the Waste spojuje mezinárodní
kampaň proti plýtvání jídlem.
Mícha X. Peledje
izraelský
režisér žijící ve Spojených státech. V osmdesátých letech minulého
stoletízačal s natáčením videípro americké mírové hnutí. V roce 1999
založil vlastnífilmové studio Teddy Bear. Celosvětově proslulá je jeho
dokumentární Globalizačnítrilogie, která ve filmu Store Wars sleduje
protesty proti stavbě obchodu Wal-Mart na malém americkém městě, ve
filmu China Blue popisuje prostředíčínské továrny na výrobu džínsů a
završuje se filmem BitterSeeds, který byl promítán jižtřiceti
televizními stanicemi azískal osmnáct oceněnína mezinárodních
festivalech.
Žádné komentáře:
Okomentovat