neděle 4. března 2012

Ježíš byl vzteklý, když proklel chudáka fíkovníka?


Izajáš 56:7b; Jeremjáš 8:13; Micheáš 7:1-6
Mk 11,12-26 

Kázání
Ježíš přišel do Jeruzaléma, aby tu byl 7dnů. Jeden týden v Jeruzalémě. Prvního dne vjel J do Jeruzaléma na oslu. J odvázal oslátko, které na něj čekalo už od dob Jákobových. A to oslátko jej zavezlo do chrámu, do samotného srdce izraelského setkávání s Hospodinem. J tam přijel, aby si důkladně prohlédl, jestli tam najde přítomnost Hospodinovu.
Mk 11:12 Když vyšli druhého dne z Betanie, dostal hlad.
Měl po Bohu hlad. Ale místo Boha tam nalezl kněze, kteří zneužívají svůj úřad. Vidí jen Židy a žádné cizince. Přitom podle proroctví měl být Hospodinův chrám domem modlitby pro všechny národy.
Něco se pokazilo, lidi si přizpůsobili náboženství podle svých potřeb, jak už to tak bývá.
To, co se jim nelíbilo, prostě ignorovali.
My taky čteme v evangeliu, že máme milovat druhé lidi bez ohledu na původ, barvu pleti, postavení. A taky to často nedovedeme, nejraději bychom se uzavřeli před zlým světem do sebe.
Takhle byli uzavřeni Židé, nikoho do chrámu nevpustili.
J-ův hlad roste. Není to žádné kručení v břiše. Ježíšův hlad, to je kručení v srdci. Po živém Bohu, v Božím městě.
Chrám, to přece má být fíkový sad Hospodinův. Vinice, kterou Hospodin vysázel uprostřed stvořeného světa, okopal ji, zavlažil, věnoval ji veškerou potřebnou péči, aby sytila každého, kdo hladoví po Bohu, po pravdě a milosti.

Hospodin chce vidět plody víry. Touží mít lid, který dovede ctít nejen slovy, ale také činy.
Ježíš lační po chrámu, ve kterém se chudým dostane práva, hledajícím duším laskavého přijetí, nemocným uzdravení, smutným útěchy, zmrzačeným úlevy, a kde se cizinci mohou cítit jako doma. Dům modlitby pro všechny národy.
To jsou plody, které Hospodin touží vidět na fíkovníku Izraele. Proto ho také zasadil u tekoucích vod Tóry.
Izraelští proroci už dávno rozpoznali, že Izrael tyto plody nenese. J přesto plody na fíkovníku hledá, protože prorok Joel řekl, až nastane mesiášská doba, fíkovník Izraele znovu ponese plody, a to rovnou dvanáct měsíců v roce.
S fíkovníkem je to jako s chrámem. Všude plno listí, plody nikde. Všude plno horečné činnosti, ale pro lačnící srdce se tu nenajde nic. Fíkový sad Hospodinův není obsypán plody. Místo nich, je všude jen plno listí. Jistě – listí pěkného, zdravě vyhlížejícího. Provoz chrámu běžel na plné obrátky. Ježíš ale nepřišel proto, aby obdivoval dokonale klapající náboženskou mašinérii. Mezi vším tím výstavným listím hledal plody, které měli sytit hladovějící. Ovoce pokoje, odpuštění a spravedlnosti.

A tak J vyhlašuje nad fíkovníkem – i chrámem Boží ortel.
A Ježíš vešel do chrámu a hned začal vyhánět prodavače i kupující. Převracel stolky směnárníků i hřady prodavačů holubů. Nedovoloval ani, aby někdo nesl posvátnou nádobu chrámem.
Přitom učil: „Víte přece, že stojí psáno: ,Můj dům bude domem modlitby pro všechny národy‘? Ale vy jste z něj udělali doupě lupičů!
J naplnil slova proroků, že Hospodin vyžene Izraele z chrámu: Jr 7,4; Oz 9,15.
Velekněží se samozřejmě začnou bránit. J-e je třeba zlikvidovat, milost boží rozdává jak housky na krámě. Jako vzduch nebo sluneční svit.
Vždycky všude platí: kdo chce být moc bohatý, neumí už Boha ctít. Služebníci Boží ve výsledku zakrývají Hospodina, jeho slovo překrucují. Všechno chceme pevně třímat, a tak zvnějšňujeme náboženství; ze společenství víry děláme uzavřený klub; spravedlnost se vytrácí, chudí třou bídu s nouzí.
Ten příběh obnažuje naši rozpolcenost. Je v nás hlas, který volá „hosanna!“ vstříc té bezbranné postavě na oslátku, protože vyzařuje Boží lásku. A je v nás taky hlas, který volá „na kříž s ním!“, protože čeho je moc, toho je příliš.
Kdopak by netoužil po mesiášské říši? Ale kdopak by kvůli ní chtěl zmařit sám sebe?
Druhý den v Jeruzalémě je u konce. Nastává noc, J odchází do Betanie. Třetího dne uviděli ten fíkovník uschlý.
Lidi se vymlouvali na zlou dobu a všelijaké takové věci. J má být rád, že chrám vůbec stojí.
Jenže horečná aktivita skrývá chudobu srdce. Lidi konají jenom to, co jim vyhovuje. Zapomněli na podstatu víry.
Ovoce Hospodinova lidu ale nemá nic společného s roční dobou. Toto ovoce neroste z půdy, slunce a deště – není závislé na tom, jestli jsou mu nakloněni vládci nebo jestli je zrovna oblíbené a populární u většinové společnosti.
Když lid naslouchá Božímu slovu a nechává se jím oživovat, vydá místo šustivého listí dobré plody. Nepřítomnost tohoto ovoce se proto nedá svádět na zlé doby, na nepřející vnější okolnosti, na Římany nebo na ateistické Čechy. Nepřítomnost ovoce znamená vždy jen jedno – lid zapomněl na Hospodina, přestal mu naslouchat, utonul ve své bezduchosti. A to i tehdy, kdyby snad navenek vypadalo všechno docela dobře a živě – zrovna jako v Jeruzalémském chrámu.

J dospěl k názoru, že chrám už nejde zachránit.
Církev se stala perfektně fungující institucí, stala se výborně prosperující firmou. J ve jménu Božím tuto církev zrušil. Dovedeme si představit, jaký to byl šok pro všechny, kteří chtěli udržet tuto instituci, tuto tradici otců? Co bude teď. J ukázal, že církev jako dobře šlapající stroj, jako vydělávající podnik - je dobrá leda tak ke zrušení. Spousta listí, žádné fíky...
Na všechny padla veliká sklíčenost. Co teď? Co dělat, když jsou lidi tak zlí? Když všichni baží jenom po moci, když právo, milosrdenství, oběť pro druhého, láska zůstává jenom nenaplněným snem z pohádky? Má vůbec ještě něco smysl, když kněží usilují o likvidaci spravedlivého?
Má něco smysl v takhle zkorumpované době, může být vůbec hůř?
Ptají se nejenom učedníci, ptají se lidé v různých dobách, ptá se tak mnoho lidí toužících po spravedlnosti a lásce i dnes.
Má vůbec smysl věřit ve spravedlnost po všech válkách a hrůzách, které si lidi v nenávisti připravili?
J myslí, že ano. I když je svět často slzavé údolí, často spíš dobře šlapající soukolí, z něhož má prospěch jen někdo, můžeme mít víru v Boha a dokonce se z té víry radovat.
Všechno je možné tomu, kdo věří.
J rozbíjí generacemi budovanou církev a společnost ve jménu něčeho, co není vidět, co nejde zachytit penězi ani institucí. Boží království není z tohoto světa.
J věřil a tak si nenechal Boží království nikým vzít. Naopak ho rozdával zadarmo (ke vzteku všem, kteří přepočítávají lidský život na peníze a na funkce) a to dokonce i po své smrti na kříži. Nebál se mocných tohoto světa, nebál se lidské zloby a nenávisti. Taková byla jeho víra – a na rozdíl od církve - chrámu přinesla mnohé ovoce.
Všechno je možné tomu, kdo věří. Tváří v tvář tomuto dnešnímu světu i našim vlastním slabostem smíme společně mít tuto Kristovskou naději. Smíme věřit, že tato zaslíbení platí i nám. Možná jsme v očích tohoto světa příliš slabí a bezvýznamní. Zdroj naší hluboké radosti však neplyne z tohoto světa, ale jsme ukotveni mimo tento svět. Vždyť J-ovo království není z tohoto světa. A tak se nemusíme bát budoucnosti.
Čeho se naopak jako následovníci Krista máme bát?
Třeba toho, že si Hospodinovo slovo nepřipustíme k tělu a místo toho nahradíme vnitřní hlad po Božím království nějakou horečnou činností vedoucí k tuhé instituci a dobře prosperující firmě. To bychom se jistě stali krásně olistěným stromem, ovšem bez plodů.

Děkujeme ti Pane, že jsi vstoupil do tohoto světa a přinesl jsi sám sebe jako oběť
děkujeme ti Pane za zaslíbení víry,
Prosíme, abychom tě dovedli přijímat jako chléb života
a neutíkali před zrcadlem, které nastavuješ
Amen

Žádné komentáře:

Okomentovat