neděle 22. dubna 2012

Zbraněmi hájit víru?


 Izajáš 1: 1-9 Mk,  14, 43-52

Ještě ani nedomluvil a přišel Jidáš, jeden z Dvanácti. Velekněží, zákoníci a starší s ním poslali zástup, ozbrojený meči a holemi. (Mar 14:43 CEP)

S Jidášem přišel zástup ozbrojený meči a holemi. Poslali ho – řečeno J-ovým podobenstvím - majitelé vinice.
Ve jménu víry jdou na něj s meči a holemi. Víra a pořádek se přece musí bránit se zbraní v ruce. Vždyť jdou proti bezbožnému.
Jidáš je jedním z Dvanácti. Ježíšův důvěrný přítel. A teď ho vydává těm, kteří usilují o jeho život. Vydává ho, protože J-ova cesta je pro něj nepřijatelná. Jidáš má vlastní zájmy, které jsou pro něj důležitější, než J.
Mk naznačuje, že tu nejde o peníze, ale jde tu o prosazení vlastní představy, co má dělat Mesiáš...
V tomto smyslu jsme na tom i dnes stejně. Taky zápasíme s představou, co a jak má dělat Mesiáš.
Důležitý je také fakt, že Jidáš nebyl žádný zlý ateista nebo nekřesťan, ale člověk z nejbližšího J-ova okruhu. Působil v samotném středu církve.
Jeho postava nás vrací k pokání, které vyjadřují učedníci před VP – nejsem snad já ten zrádce? Toto klopýtání víry předvádí nejenom Jidáš, ale i ostatní. Petr – když J-e zrazuje, Synové Zebedeovi, kteří se přou o místo v J-ově království, ostatní učedníci, když J-e považují za jakýsi zlý přízrak ve scéně na moři, když J kráčí po vodě.
Evangelium je těchto zrad plné, proto se nemůžeme stavět do role těch, kteří si oddechli, že nejsou jako Jidáš.
Jakmile Jidáš přišel, hned přistoupil k Ježíšovi, řekl: „Rabi!“ a políbil ho.
J zažil zradu jednoho z dvanácti. Jidáše však neodsoudil. Podobně jako neodsoudil Petra, který ho zapřel.
Křesťanům se později často stávalo, že zakusili podobnou zradu. V dobách pronásledování zažívali lidé všelijaké zrady. Na Jidášovu zradu se tedy můžeme dívat z pohledu Jidáše, který zrazuje a odsoudit ho, ale také z pohledu Ježíše, který je zrazen a nemstí se. Právě druhý pohled pomáhá člověku neztrácet naději, když sám zažije zradu. Ježíš totiž mohl říci: i nejbližší mne zrazují, nemá to cenu. Jsem na všechno sám.
A tak nám vlastně příběh Jidášovy zrady pomáhá vyrovnat se s případnou zradou blízkého člověka.
Dav přichází pro Ježíše, někdo z lidí z okruhu J-e tasil meč,
zasáhl veleknězova sluhu a uťal mu ucho.
Je to důležitý detail. Jeden z okruhu kolem J-e se snaží J-e bránit silou. J násilí odmítá. Měli bychom si tento detail připomenout vždy, když jsme svědky pokusů bránit J-e či Pánaboha silou, zbraněmi. To jsme pak v roli těch, kteří brání svou církev holemi a meči, když jdou na J-e.
J mávání mečem (na svou obhajobu) odmítá. V Lk-ově verzi dokonce napáchanou škodu urovnává, když useknuté ucho nasazuje sluhovi zpět.
V – Mkově – verzi zůstává sluha bez ucha.
Násilí v této chvíli slaví úspěch, zástup ozbrojený meči a holemi přichází, aby J-e odvedli – a daří se jim to. A Ježíš řekl: „Vyšli jste na mne jako na povstalce s meči a holemi, abyste mě zajali. Denně jsem učíval u vás v chrámě, a tam jste se mne nezmocnili. Ale je třeba, aby se naplnila Písma!“
Na chrámovém nádvoří ho nepřemohli silou argumentů. Tady, na Olivové hoře, ho přemáhají s holemi a meči. Naplňují se Písma. Ve SZ se mnohokrát vypráví o utrpení spravedlivého. Je to stará hra s novými herci.
Všichni utíkají, zdá se, že vše je ztraceno. Naplňuje se SZ proroctví Zachariášovo: Když bijí pastýře, ovce se rozutečou.
V tomto smyslu se naplňují Písma. Ne v tom, že by škodolibý Bůh dotahal za nitky jednotlivé aktéry až sem. Ale tak, že se znovu a znovu ukazuje, že spravedlivý nese v tomto světě kříž a je ostatním pro smích. A proroctví se také naplňuje v tom, že Bůh je naopak s J-em, tozn. na straně bitého a tozn. že Bůh, který se nám vydává. To jsme poznali ze vzkříšení.
Beznadějinou situaci dokresluje závěrečná scéna s mladíkem, který utíká zcela nahý, zachraňuje doslova holou kůži.
Proro Amos říká: Ámos 2:16  Z bohatýrů i ten nejsrdnatější v onen den uteče nahý, je výrok Hospodinův.
Podle proroka se takto pozná den soudu. Pokolení, které nedokáže zůstat dostatečně bdělé proti bezpráví a nespravedlnosti na sebe přivolá soud.
Prorocké slovo nyní ilustruje důsledek neschopnosti učedníků bdít s J-em.
Dnešní oddíl nás vede k přemýšlení nad násilím.
Na jedné straně zástup vyzbrojený zbraněmi, na druhé straně bezbranný J-š, který nechce na svou obranu použít žádného násilí.
Je velikou ironií osudu, že zrovna tento oddíl byl důležitým místem pro křesťanskou obhajobu násilí proti Židům. Vždyť Jidáš, (muž z Judska, nese jméno praotce Judy, od něhož bylo odvozováno jméno Judské země i samotných Židů) byl Žid, to tedy znamená, že Židé popravili Ježíše a my křesťané je proto musíme zabíjet. Martin Luther (uvádí Linden) řekl: „Židy pozavírejte do stáje. Jejich synům uložte nucenou práci. Jejich synagogy podpalte. Nejsou to lidi; vzpomeňte, co spáchal Jidáš!
Křesťané mnoho staletí na sebe rádi brali úlohu onoho mládence, který chtěl J-e bránit. A dělali to s velikou chutí a kdybychom mohli, dělali bychom tyto věci dodnes. A kde to jen trochu jde, děláme to. Jak rádi bychom jednou pro vždy násilím vyřešili třeba muslimskou otázku.
Zatýkaný a souzený J je posilou pro všechny, kteří jsou nespravedlivě zatýkáni a souzeni. Vzkříšení pak nadějí pro ty, kteří uvěřili, že Bůh dal všem těmto lidem novou naději, že jejich boj není marný.
J-ovu nenásilnou cestu dosvědčil i Bůh ve vzkříšení svého Syna.

Prosíme Pane, abychom dovedli krotit vlastní agresivitu, abychom se dovedli ovládat, když chceme svoje představy prosazovat násilím.
Prosíme, ať naše moudrost roste z poznání evangelia Božího Království tvého Syna JK.
Amen

Žádné komentáře:

Okomentovat