Gn 37, 12-24
Mk 14, 53-65
J-e
odvedli před nejvyšší soud. Veleknězovo jméno nám Marek neprozrazuje.
Je to
prostě velekněz, jehož víra zakrněla v byrokratickém krunýři, takových je
spousta.
Je to
další z mnoha příkladůevangelia, kdy se ukazuje, že neplatí:- co věřící, to
dobrý člověk.
Nějak
si nechceme připustit, é věci páchají lidé z horlivosti pro tzv. dobrou věc.
Předstupovalo
mnoho falešných svědků, ale jejich tvrzení si protiřečila. Někteří tvrdili: „Slyšeli
jsme ho říkat: ,Já zbořím tento chrám udělaný rukama a ve třech dnech vystavím
jiný, ne rukama udělaný.‘“
Ježíšova
slova byla vytržena z kontextu a překroucena.
Překrucování
slov pro dobrou věc. Aby se to někomu hodilo. Přestaneš dbát na pravdu v
drobnostech a záhy je z toho životní zásada, styl celého společenství, celé společnosti.
Proč
o těchto nepříjemných věcech mluvit po vzkříšení?
Protože
vzkříšením J-e Bůh potvrdil, že právě J-ova cesta štění, cesta moudrosti, cesta
nesení kříže pro spravedlnost, cesta spolunesení kříže s chudými, vyvrženými,
nemocnými a opuštěnými- cesta lásky: je Boží cestou. A že to je z hlediska
tohoto světa – cesta slabého. nám povelikonoční doba připomíná velmi naléhavě.
Vzkříšení
nám připomíná, že naopak cesta pokrytců, překrucovatelů pravdy, cesta těch,
kteří říkají za každým slovem Pane Pane, ale dělají si co chtějí - není cestou
života.
Tento
pohled na nám nemusí být příjemný. Chtěli bychom jiného mesiáše, silného
mesiáše, který bude vyhovovat našim skrytým touhám, přáním, potřebám - podobně
jako když si zajdeme do obchodu a vybereme si zboží podle vlastní tužby a
potřeby.
Právě
J-ova slabost (v očích tohoto světa) vedla k tomu, že ho i nejbližší neustále
zrazovali.
Proč
si tyto nepříjemnosti připomínat? Snad proto,abychom se nechovali
bohorovně.Protožebohorovnost, se bohužel křesťanům jaksi nechtěnělepí na paty.
A to
- od samého začátku, už Jakub ve své epištole na tento častý nešvar křesťanů
upozorňoval. (Nechtějte všichni učit druhé. Z týchž úst vychází žehnání i
proklínání. Jak 3,1 a 10.)
Vzkříšením
jsme získali naději, že J-ova cesta (a ne jiná cesta) do života věčného má
nějakou podobu.
J-ova
cesta má např. podobu nenásilí (J odmítal bránit svou věc násilím), podobu
hledání milosrdenstvíi za cenu vlastní oběti, podobu hájení ných, špinavých,
odstrkovaných. A že má tato cesta také podobunesmírné trpělivosti a podobu fair
play.
To je
ovoce J-ovy cesty stvrzené Bohem ve vzkříšení.
Profesionální
věřící v našem příběhu ale jednají z pohledu vzkříšení jako naprostí hlupáci.
Oni
si myslí - PŘEDSTAVTE SI TO! že - účel světí prostředky, takže proč si
nezavolat na obhajobu své věci i falešné svědky.
A oni
se snažili J-e vylíčit jako rouhače.
Jenže
– jaká ironie – falešný svědek netušil, jak hlubokou vyslovil pravdu! Ani
nemohl lépe vystihnout, jaké bylo Ježíšovo dílo a jeho význam. řevrátil snad
vzhůru nohama posvátné domečky zkažené víry? A když třetího dne vstal
z mrtvých, nebylo snad tehdy v jeho duchu založeno nové společenství,
opravdový dům modlitby pro všechny národy, který nebyl udělán lidskýma rukama?
Velekněz
v této chvíli potřebuje něco jako doznání.
Přistoupí
k mučení, aby doznání z J-e vymlátil?
Povstane
z křesla a vystoupí dopředu: „Proč neodpovídáš? Vždyť toho na tebe
tolik mají!“
Ježíš
mlčí.
Možná
si recituje žalm Davidův:
Nebráním
se, jsem jako hluchý a němý, všechnu svou naději skládám v tobě, Hospodine, na
tvou odpověď čekám.Ž 38,14–16,
Velekněz
už neví, jak dál. Obžaloba ztrácí dech, svědkové si protiřečí, obžalovaný mlčí.
Co má
velekněz dělat? Není snad odpovědný za čistotu náboženství? Tahle mlčící
postava před ním chce poskvrnit všechno, co je mu svaté.
Tu
se ho velekněz zeptal rovnou: „Jsi Mesiáš, Syn Požehnaného?“
„To
jsem já. A uzříte Syna člověka sedět po pravici Všemohoucího a přicházet
s oblaky nebeskými.“
Velekněz
nevěří svým uším. Myslel, že svou otázkou jen popožene zadrhnutý proces, ale
tahle jediná odpověď rázem vyřídila celou záležitost! Copak tohle není rouhání
proti Bohu? Tenhle blázen nejenže se vydává přímo za Mesiáše, ale dokonce sám
sebe považuje za Syna člověka, který přijde na konci časů soudit! Soudit?
Ale
od toho jsme tu přece my! veleknězi hl...
Kdo
jiný má soudit, než člověk zbožný, že...
Rychle
přešel rovnou k věci: „Nač ještě potřebujeme svědky? Slyšeli jste, pánové,
rouhání proti Bohu. Co o tom soudíte?“
Oni
pak jednohlasně rozhodli, že je hoden smrti.
O
Ježíšově osudu bylo vlastně rozhodnuto již ve chvíli, kdy překročil práh
veleknězova domu, ale teď ho ještě sám zpečetil: „To jsem já.“
Zůstává
ale otázka, kdo a jak toto vyznání pochopí...
Pochopíme
to někdy my? My, kteří toužíme po mesiáši, který bude dělat zázraky když
louskneme prstem, když se správně pomodlíme?
Přesně
to J za svého života nedělal. Nerozdával místa po pravici v BK, nevytáhl do
Jeruzaléma s armádou oddaných vojáků... Nechal se chytit ozbrojeným davem
na olivové hoře... odmítl užít násilí na obranu své osoby a své víry.
Co
s takovým mesiášem?
Co s
takovým Bohem, který se ve vzkříšení přiznává právě k Ježíšovi? Který
vydal sebe samalidem, kteří spoléhají na sílu?
Co je
to za Boha, který dopouští tolik zla? Ani vlastního Syna nevrátil do života tak
jak by se nám to líbilo... Aby třeba mohl mít rodinu... Ne jeho život byl
opravdu zmařen, on skutečně zemřel. Nešlo to vrátit zpět.
Velekněz
žasne. „Stojí za tebou Bůh? Odvoláváš se na plnou moc, kterou ti propůjčil sám
Hospodin?“
A
jako by to nestačilo, ještě k tomu ve svém velikášském blouznění říkáš, že
jednou, na konci časů, budu já velekněz povolán před tvousoudcovskou
stolici?
Chceš
říct, že se tě nezbavím ani odsouzením k smrti?
Velekněz
roztrhl své roucho.
Dává
tím najevo svůj šok, jak hrozné rouhání musel právě vyslechnout
z Ježíšových ú.
A
přitom se mu taky ulevilo.
Díky
Bohu, že se tenhle falešný Mesiáš rozhodl tak jasně spolupracovat na vlastní
záhubě...
Díky
Bohu, že můžeme tento proces nakonec přece jenúspěšně uzavřít.
Velekněz
si oddechl, že J-ův Bůh není jeho bohem.
On
přece věří na Boha opravdu mocného, který tak nějak dělá to, co si přejeme...
Žádné komentáře:
Okomentovat