První čtení
Mt 6,
24-34
Druhé čtení
Ex 18
Hospodin dal Izraeli zvítězit nad
Amálekem. Ale ne definitivně - Hospodin totiž vyhlašuje boj proti Amálekovi do
posledního pokolení (Ex 17,16).
Na poušti není jen pokušitel. Na
poušti může člověk potkat i přátele a požehnání.
Mojžíš se přiblížil k místům, kde
pásl kdysi ovce svého tchána Jitra a kde také uslyšel slova povolání, aby
vyvedl Izraele z Egypta a šli k této hoře.
Jitro uslyšel o všem, co se stalo
- jak Hospodin vyvedl Izraele z Egypta, měl radost ze všeho dobrého, co
Hospodin Izraeli prokázal. Poznal Hospodina jako toho, který vysvobozuje z
područí - Egypta i ruky Faraonovy.
Jitro řekl, že poznal díky tomuto
vysvobození, že Hospodin je větší, než všichni bohové.
Jitro nepopírá existenci jiných
bohů, ve SZ se s jinými bohy běžně počítá. Ostatní bohové tedy existují, ale
Hospodin se od nich odlišuje v zásadní věci: vyvádí z moci Egypta, vysvobozuje
z otroctví.
Ostatní bohové toto nekonají. Buď
proto, že toho nejsou schopni, nebo pro to, že to ani neumí.
Lidé se setkávají s Hospodinem
jako Bohem, který vysvobozuje. Když se člověk setká se zlem egyptské tyranie,
najednou si ostře uvědomí, že nikdo jiný jako Hospodin není.
To je jádro Mojžíšovy víry, tato
víra byla dobrá i pro Jitra: poznal, proč má smysl se k utíkat právě k
Hospodinu - po přechodu moře toto vyznání zpívali zachránění Izraelci :
Kdo je jako Hospodin? Kdo ze všech idolů, autorit a všelijakých zákonitostí
a sil, které na světě známe?
Kdo je jako ty Hospodine?
- kdo se ujímá s takovou láskou a trpělivostí zotročených? Kdo se nedá
odradit nevěrou, nářkem a ustrašeností? Kdo si vítězně poradí s hrozbou záhuby
a zmaru, s mocí smrti? Kdo je jako ty?
Na světě ale nejsou jen lidé
hnaní touhou ničit - jako Amálekovci, ale jsou také lidé, kteří díky Bohu touží
po dobru.
Jitro, kénijec, midjánský kněz, (Mojžíšův
tchán) uslyšel, že se Mojžíš přiblížil a šel mu vstříc i s Mojžíšovou manželkou
a dětmi.
Setkali se pod horou Boží a
Mojžíš vyprávěl své rodině o všem, co prožil.
Jitro se radoval ze všeho toho co
slyšel. Jak Bůh zvítězil nad mocí Faraona, jak rozdělil moře i to jak bojoval s
Amálekem.
Hospodin už kdysi Abrahamovi zaslíbil,
že požehná těm, kteří žehnají jemu a jeho potomstvu.
Genesis 12:3 Požehnám těm, kdo žehnají tobě, prokleji ty,
kdo ti zlořečí. V tobě dojdou požehnání veškeré čeledi země."
Po uspořádání zápalné oběti
přistoupil Aron a všichni izraelští starší, aby s Jitrem pojedli před Bohem
chléb. Mojžíš jim podle pověsti prý sloužil.
Jedli před Bohem chléb jako ti,
kteří byli vysvobozeni. Byl to chléb vděčnosti, chléb jako znamení, že jejich
cesta ke svobodě není přelud, ale že skutečně zasáhla do jejich života.
V dalších dnech začal Mojžíš
posuzovat soudní pře Izraelců. Vystupuje tu jako prorok. Lidé u něj hledají
odpověď, které dává Bůh. Soudí lidi podle zákona, který dostane teprve později
na hoře Sinai.
I z jiných narážek se tak
dozvídáme, že příběh není chronologický a původně se nacházel v místě až po
Mojžíšově sestupu z hory Setkání. Proč kdysi redaktoři bible přehodili tyto
události se už nedovíme. Existují různé výklady, podle jednoho se tak stalo
proto, aby byl jasně zdůrazněn rozdíl mezi Amálekovci a Kénijci, které
reprezentuje právě Jitro. Tak o něm hovoří kniha Sdc (1,16; 4,11).
Jitro tu nevystupuje jako tchán Mojžíše,
ale jako příslušník jiného národa, je pohanský kněz, který potomkům Abrahama žehná,
protože poznává, že Hospodin je Bůh, který člověka vysvobozuje a zachraňuje...
Mojžíš začal soudit lid podle
Božího zákona, vystupuje - jako soudce a prorok a - tu se stane něco šokujícího
- Jitro si dovolí jeho činnost kritizovat.
Je to zvláštní místo.
Jitro Mojžíšovi poradil, aby
Mojžíš vystupoval na prvním místě jako kazatel - aby lidem vysvětloval bibli,
aby jim ukazoval, co je Hospodinova cesta a aby jim také ukazoval, jak mají
jednat a jak nemají jednat.
To je prorocká a hlavní úloha
Mojžíše. To je jeho poslání. Pak prý - říká pohanský kněz Jitro - bude Bůh s Mojžíšem.
Jednou jako kazatel - vystoupí i
Ježíš: Marek 1:14 přišel Ježíš do
Galileje a kázal Boží evangelium.
15 Naplnil se čas a přiblížilo se království Boží. Čiňte pokání a
věřte evangeliu."
Na věci řešení jednotlivých sporů
mezi lidmi si má Mojžíš vybrat neúplatné a důvěryhodné muže (dosl. muže
pravdy - muže hledající, sloužící pravdě), kteří nenávidí úplatek. Jak je vidět - úplatky trápily
lidi už před tisíci lety. Jen nejsložitější spory má řešit Mojžíš sám.
Pokud by Mojžíš setrval tak jak
začal, hrozí mu dosl., že se vyčerpá natolik, až se zblázní. Hrozilo mu, že
uvadne jako vyčerpaný suchý list, který vysušilo slunce a spálil mráz - (tak
vykládají verš židovští vykladači.)
Někdy je člověk ve službě Bohu tak
zapálený, že mu hrozí, že shoří. Někdy se ze služby Bohu může také stát služba pro
službu samotnou, či pro pocit, který člověk z toho má.
Mojžíšovi hrozilo, že bude jako keř,
který je stravován ohněm - a nakonec z něj
zbude jen popel.
Mojžíšovi pomůže sice tchán - ale
přesto cizinec - neizraelita.
Jak je to možné?
Mojžíš - prorok vyslaný samotným Bohem
k záchraně mnohých - najednou potřebuje pomoc cizince?
Jitro - kněz pohanského národa učí
Mojžíše, co má dělat ve vztahu s Hospodinem?
Podle židovské tradice je prý
tento příběh zaznamenán proto, aby si Izrael jednou pro vždy pamatoval - že nesebral
všechnu moudrost světa. I člověk víry má být pokorný k moudrosti jiných lidí a neodsuzovat
je za to, že nejsou stejné víry jako on.
To, že byl Izrael vyvolen - ještě
přece neznamená, že má víc rozumu a moudrosti, než zbytek světa.
I my někdy trpíme iluzí, že víra
znamená automaticky jakousi horkou linku k Pánu Bohu a že jsme chytřejší než
zbytek světa, popř. jinověrci.
I my umíme zapomenout na zaslíbení
Hospodina, že bude žehnat těm, kteří cestu spásy vděčně přijímají a rozpoznávají
- ale patří k jiným vyznáním či národům.
Někdy dáme na zdání. Vidíme (často
jen na obrazovkách či monitorech) lidi jiné víry a hned máme jasno. Máme pocit,
že jsou všichni zlí nebo hloupí.
Někdy nás to vede ke strachu a rezignaci,
jindy k povýšenosti, jindy k přesvědčení, že všechno je na nás a vede to k vyčerpání.
Nechceme si od nikoho nechat poradit,
protože to přece nejsou lidé stejné víry jako my, tak nám nemají co radit.
Ale pak nám hrozí - že uschneme a
uvadneme. A bude pak ještě co „bránit“?
Někdy naše iluze a domýšlivost dokonce
vede k tomu, že odmítáme pomoci těm, kteří jsou v nouzi, jak se to v současnosti
děje, když mnozí křesťané volají po uzavření Evropy a vytvoření si jakéhosi umělého
ráje.
Lpíme totiž na věcech vezdejších a
zapomínáme na to podstatné.
Naštěstí jsou tu stále lidé, kteří
nám připomínají cestu Hospodinova zákona, který nám mj. přikazuje, abychom se postarali
o toho, který je v nouzi.
Vždyť sám Ježíš je s těmi, kteří trpí
- tak přece my nemůžeme zavírat dveře.
Jaký z toho plyne závěr?
Mojžíš byl na začátku velmi prudký
člověk, oheň touhy po spravedlnosti ho málem strávil.
Jeho horlivost ho několikrát málem
připravila o život.
Dnes ho potkáváme jako člověka, který
je tak horlivý ve službě - až k smrti.
Potkáváme ho ale také jako člověka,
který je pokorný - umí přijímat rady moudrých lidí - i když by jim mohl říci, že
on sám mluvil s Hospodinem, tak nepotřebuje rady někoho, kdo slyšel o Hospodinu
jen z dálky a ještě není stejné víry.
Mojžíšovi se dostává požehnání na
jeho cestě. Vyslovuje je právě midjánský kněz Jitro: Bůh bude s tebou.
Děkujeme ti Pane, že jsi Izrael provedl pouští. Děkujeme, že na tomto světě
se nestkáváme jenom se zlými lidmi, ale také s lidmi dobrými a moudrými. Dej nám
pokoru, abychom neodsuzovali lidi jen podle jejich vyznání a prvotního zdání.
Prosíme, abychom obstáli.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat