První čtení
Sk 3,
1-16
Druhé čtení
Ex 20, 7
Kázání
Desatero jsme opustili naposled
při výkladu druhého přikázání o zákazu zobrazení Boha. Vysvětlili jsme si, že díky
tomuto přikázání víme, že nemáme zobrazovat lidské vládce nebo jiné (lidmi
stvořené věci) jako bohy. Stvořená věci - ani člověk, ani instituce, ani
ideologie totiž není Bůh.
Druhé přikázání jsme doložili
ilustrací biblického příběhu o mládencích v ohnivé peci, kteří se odmítli
poklonit státnímu symbolu - soše krále.
Ukázali jsme si, že ve chvíli,
kdy se člověk pod přísným trestem musí takovým obrazům, znakům či symbolům
klanět - je podle bible dovoleno takové znaky nebo symboly strhnout, znesvětit,
pošpinit. Nemusí se samozřejmě jednat jen o sochy císařů, ale i o náboženské
symboly nebo státní znaky.
Třetí přikázání jde podobným
směrem a vede nás, abychom prověřovali, jestli třeba naše staleté instituce
církví neberou Boží jméno nadarmo. Nejde v první řadě o to známé všudypřítomné „ježíšmarjájósef“, (a všemožné další klení), ale
jde o hlubší rovinu.
I dnes jsme vyslechli jako první
čtení příběh, který nám může pomoci porozumět, jak bible sama chápe třetí
přikázání - nezneužiješ jména Hospodina.
Sám Ježíš na tuto rovinu
mnohokrát ukazuje, např. když říká, že ne každý člověk, který mu říká Pane
Pane, tak vejde do Božího království.
Matouš 7:21 Ne každý, kdo mi říká `Pane, Pane´, vejde do
království nebeského; ale ten, kdo činí vůli mého Otce v nebesích.
Lukáš 6:46 Proč mne oslovujete `Pane, Pane´, a
nečiníte, co říkám?
47 Víte, komu se podobá ten, kdo slyší tato má slova a plní je?
48 Je jako člověk, který stavěl dům: kopal, hloubil, až položil
základy na skálu. Když přišla povodeň, přivalil se proud na ten dům, ale nemohl
jím pohnout, protože byl dobře postaven.
49 Kdo však uslyšel má slova a nejednal podle nich, je jako člověk,
který vystavěl dům na zemi bez základů. Když se na něj proud přivalil, hned se
zřítil; a zkáza toho domu byla veliká."
Kdo bere Boží jméno nadarmo -
tedy užívá Božího jména nehodně, ten škodí především sám sobě. Jeho život
směřuje ke zkáze.
==============
Když se dal Hospodin poznat
Mojžíšovi v hořícím keři, prozradil mu své jméno - jméno, které znamená, jsem s
tebou - budu s tebou - vyvedu tě z nesvobody do mého království. V NZ poznáváme
Boží jméno takto: budu s tebou po způsobu Ježíše. Ne po způsobu Heroda. Ne po
způsobu velekněze či Piláta.
U chrámové brány, které se říká
krásná, prosil nějaký člověk o almužnu. Byl od narození chromý. Petr a Jan na
něj upřeli zrak a řekli: pohleď na nás! Nedáme ti peníze, ale budeme ti
zvěstovat, že Bůh není za tou neprostupnou bránou kdesi v chrámu - jen pro vyvolené
- ale je tady a teď - nablízku.
Bůh Izraele totiž není obyvatel
nějaké posvátné pevnosti, ale je přítomný v díle JK. Ví o tvém trápení, je s
tebou. Bůh není majetkem silných, zdravých, mocných, povýšených.
Jak to tak v podobných situacích
bývá, lidé se hned chtěli Petrovi a Janovi klanět.
Petr řekl šokovaným (užaslým)
lidem - že se tak nestalo díky jejich zbožnosti nebo vlastní moci. Ten člověk
se uzdravil, protože uvěřil, že Bůh je s Ježíšem. Ne s Pilátem nebo veleknězem.
Zázrak uzdravení chromého smíme
číst jako podobenství, jako duchovní návod. Když zapomeneme, že Ježíšovo jméno
znamená - jsem s tebou - ve tvém trápení, ve tvé úzkosti, pak můžeme stavět
sebezbožnější stavby, můžeme chrastit stříbrňáky či zlaťáky, můžeme používat
sebeposvátnější slova či vytvářet všelijak nábožnou atmosféru - a bude to vše
marné.
Ti zdraví, kteří chodili vzývat
Hospodina do chrámu si možná říkali: škoda, že ten chromý nemůže dovnitř s
námi, snad něco z posvátnosti našeho konání i posvátnosti budovy dopadá i na
něj. Dáváme mu i almužnu, tak co by si nakonec stěžoval. Třeba si za své
problémy může sám, třeba zhřešil.
Nakonec tak trochu vždy zvítězí
sobeckost. Nakonec my sami máme svých starostí dost.
V jakého boha asi věřil ten
chromý?
V boha, který na něj seslal jeho
úděl. V boha, který byl v chrámu, kam se on - chromý - nikdy nedostane. Protože
nepatří mezi vyvolené.
O bohu se mluví za branou, bůh je
nablízku těm ve vnitř.
Tomu chromému nepomohla blízkost
chrámu, ale blízkost Božího díla, které mu dosvědčili apoštolové.
Uslyšel najednou o Bohu jinak než
dřív. Najednou to nebyl Bůh vzdálený jen pro vyvolené, ale Bůh i pro vyvržené.
Pro lidi za branou, pro lidi za ostnatým plotem.
Chromý byl oddělen od těch uvnitř
branou zvaná KRÁSNÁ. Ošklivý chromý oddělen od krásy uvnitř. Příběh nám chce
naznačit, že i lidé víry se dovedou odstřihnout od ošklivosti venkovního světa.
I lidé víry dokáží stavět různé
zdi, ploty - aby oddělili svůj ráj od hrůz tam venku - za branou.
==========================
Nést Boží jméno nadarmo,
zmarňovat Boží jméno - znamená (podle tohoto příběhu) myslet si, že Boží dílo
je jen pro některé, že už nemá žádnou sílu. Že je určeno jen těm, kteří jsou za
branou - uvnitř pomyslného chrámu. A že ti, kteří jsou v ošklivosti a venku si
za svůj úděl mohou sami a nám do toho nic není.
Nést takto boží jméno nadarmo je
ještě vážnější, než postavit svůj vlastní dům na písku, protože toto zmarňování
dopadá i na ostatní lidi.
Brát Boží jméno nadarmo znamená
nést Jméno naprázdno. Tzn. uzavřít ho třeba jen do kostela do nábožného pocitu
nebo vzruchu.
Nést Boží jméno nadarmo znamená
odhodit zvěst o trpícím Mesiáši ve chvíli, kdy se mi to zrovna hodí.
Často ji odhazujeme právě tváří v
tvář krutosti světa - abychom nemuseli nést riziko, či oběť.
Není ale oběť jádrem našeho
náboženství??
Není oběť jádrem Božího jména?
Nést Boží jméno nadarmo znamená nebýt
věrohodný před světem.
Dovedeme se jako věřící zastat
trpících v tomto světě nebo se přikloníme k většině?
Dovedeme se zastat těch, kteří jako
ten chromý ze Skutků - nedovedou stát na vlastních nohou? Máme pro ně naději a
pomoc?
===================
První přikázání je pro člověka
radostnou zvěstí, že Hospodin je Bohem s člověkem.
Druhé přikázání nám dává sílu
demaskovat lidskou touhu po bohorovnosti a vysmát se jí.
Třetí přikázání nám dává sílu
učinit z víry životodárnou moc uprostřed tohoto světa.
Modlitba
Děkujeme Pane, že jsi nám ve svém Synu zjevil své jméno.
Děkujeme, že si smíme připomenout a být ujištěni, že Boží jméno má moc
vysvobozovat od nás samotných a ukazovat nám nové obzory.
Dej, ať v nás tvé Jméno působí - skrze JK.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat