První čtení
Matouš 8:19 Jeden zákoník přišel a řekl
mu: "Mistře, budu tě následovat, kamkoli půjdeš." 20 Ale Ježíš
mu odpověděl: "Lišky mají doupata a ptáci hnízda, ale Syn člověka nemá,
kde by hlavu složil."
Ježíše mnoho lidí odmítalo.
Sám o sobě prohlásil, že je v
tomto světě jako poutník, který nemá domov.
Ani Izrael neměl domov,
zaslíbenou zemi vyhlížel jako Boží království. Někdy více, jindy méně
dosažitelné.
Dnes mnoho lidí na celém světě nemá
domov, Ježíš nás učí, že je máme přijímat s láskou.
Matouš 25:44 Tehdy odpoví i
oni: `Pane, kdy jsme tě viděli hladového, žíznivého, pocestného, nahého,
nemocného nebo ve vězení, a neposloužili jsme ti?´ 45 On jim odpoví:
`Amen, pravím vám, cokoliv jste neučinili jednomu z těchto nepatrných, ani mně
jste neučinili.´
Tento hladový, žíznivý, pocestný,
nahý, nemocný, ve vězení - je obrazem Božím.
Druhé čtení
Ex 20, 4
Kázání
Izraelci byli vyvedeni z
Egyptského sevření, aby uslyšeli slova.
Pro ostatní národy to byli bezdomovci,
uprchlíci, otrocká pracovní síla, která se vzepřela svému králi a neoprávněně
opustila jeho království.
To se tak někdy přihodí, že
člověku do domu přijde válka nebo nezměrný útlak či bolest. A člověk se
najednou ocitne na cestě a nemá kde by hlavu složil.
Izraelci neměli kde by hlavu
složili.
A díky Bohu je Amálekovci nepochytali,
nezavřeli za ostnaté dráty a nesebrali jim věci osobní potřeby a neodeslali zpět
do Egypta.
Proč se Bůh rozhodl promluvit
právě k těmto lidem?
V Bibli se píše, že k Bohu
dolehla bolest a nářek těchto lidí, tak se nad nimi slitoval.
Vyvedl je ze sevření Egypta a
učinil z nich lidi putující cizími zeměmi.
Na hoře Sinai se Hospodin rozhodl
k těmto lidem promluvit.
Já jsem TVŮJ BŮH. Zaznělo z hory.
Proto nemusíš otročit panujícím poměrům.
Proto nemusíš podléhat duchu doby.
Já jsem tvůj Bůh, který tě
vyvedl, abys byl svobodný. Ty se také tak chovej, dopřávej druhým lidem svobodu,
i těm, kteří jsou na cestě. Vždyť jsi byl také hostem v cizí zemi.
Když budeš druhým dopřávat
milosrdenství a slitování podle mých slov, budeš mi národem vyvoleným.
Naposled jsme si tváří v tvář
úvodu desatera / deseti slov - vyjmenovali, co vše Bůh není, kde ho nenajdeme.
Jestliže je Bůh ten, kdo daruje vysvobození, pak ho nenajdeme v útlaku, v
zotročení, v síle, v prosazování své pravdy, ani v bohatství, ani v úspěchu.
Bůha říká: najdete mne, když vás
sevře neštěstí, chudoba, dluhy, strádání.
Tak se dával poznat Bůh plně v
Kristu, kterého sevřelo neštěstí, strádání, nespravedlnost. Ježíšova rodina na
sobě poznala, co znamená být uprchlík, když utekli před pronásledováním do
Egypta. Ježíš potom přinášel Boha do srdcí lidí takto strádajících.
Z hory zaznělo: nesmíme se klanět
zobrazení Boha zpodobením ničeho stvořeného.
Přesto - o Ježíši Kristu vyznává NZ - "on je obraz Boha neviditelného". (Koloským
1:15)
On je obraz neviditelného Boha,
on, který byl jako obraz Boží blízkosti odmítnut, ponížen, zesměšněn, zavražděn.
Jak tomu máme rozumět? Boží
přikázání nesměřuje k zákazu obrazu Boha jako takového, k něčemu např.
namalovanému na plátně.
Zákaz zobrazení Boha zpodobením
stvořených věcí znamená, že si nesmíme udělat modlu ze stvořených věcí, např. z
lidského panovníka. Téměř každý lidský panovník, či kdejaký člověk ve vysoké
funkci se svým jednáním pokládá za boha a touží, aby jeho obrazy vysely na
ulicích a lidi se jim klaněli. To je původní význam přikázání o nezobrazení
Boha.
Dokládá to na mnoha místech i
bible, známý příběh je z knihy Daniel o mládencích v ohnivé peci. Panovník Nabúkadnesar
vydal zákon (Daniel 3:5 Jakmile
uslyšíte hlas rohu, flétny, citary, harfy, loutny, dud a rozmanitých strunných
nástrojů, padnete a pokloníte se před zlatou sochou, kterou postavil král
Nebúkadnesar.), že se všichni lidé v jeho říši budou klanět jeho soše. Ti,
kteří se nepokloní - skončí v ohnivé peci. Mládenci, kteří se nepoklonili,
argumentovali právě Božím přikázáním - nezobrazíš si Boha.
Vždyť Hospodin je Bůh, který
právě vysvobozuje z otroctví lidských panovníků, on vysvobodil naše otce z ruky
faraona. Pro věrnost Hospodinu stojí za to trpět a přinést i oběť nejvyšší.
Tak uvažovali tenkrát ti mládenci
Šadrak, Méšak a Abed-nego, (mj. to byli vysocí státní úředníci, spravovali
jednu část říše).
Co ten příběh znamená? Že
Hospodin chce, abychom se k sobě chovali spravedlivě, abychom se poctivě
chovali třeba k vládě, ale - nemáme být bezvýhradně poslušní - vládě - či
panujícím poměrům, když se vláda protiví Božím slovům. Nemáme otročit
nesmyslným příkazům nějaké vlády či skupiny lidí. Nemáme otročit třeba takovým
podivnostem, které se nazývají např. duch doby, názor většiny nebo neviditelná
ruka trhu.
Následovník Hospodina je vysvobozený
člověk. Proto nemůže pojmout do obrazu boha (a klanět se tomu) nic ze
stvořených věcí.
Hospodin nám na začátku svého
desatera jinými slovy tedy říká:
Tvým Bohem
je Hospodin, který tě vyvedl z otroctví. Jeho místo v tvém srdci nezaberou
žádní jiní bohové.
Nebudeš si tesat modlu ani žádné
boží zpodobení.
Modla se ti nestane bohem. A nebudeš se takovým bohům klanět, vzývat je ani chválit.
Modla se ti nestane bohem. A nebudeš se takovým bohům klanět, vzývat je ani chválit.
Když
budeme v důležitých životních rozhodnutích myslet na toto přikázání, naše
rozhodnutí potom ve zkouškách obstojí.
Ještě
jinak - následovník Hospodina může mít v každém rozhodnutí jasně sestavený
žebříček hodnot, tedy ví - komu a proč slouží. Na co zavěšuje své srdce.
My
křesťané můžeme říci - Hospodin nás pozval na cestu za jiným obrazem, než je nějaká
socha či obraz lidského panovníka - na cestu za
obrazem pravého lidství, jak je představil ve svém životě a utrpení a
vzkříšení JK.
Tento
Ježíš popsal svou cestu mj. takto: Matouš 8:19 Jeden zákoník přišel a
řekl mu: "Mistře, budu tě následovat, kamkoli půjdeš." 20 Ale
Ježíš mu odpověděl: "Lišky mají doupata a ptáci hnízda, ale Syn člověka
nemá, kde by hlavu složil."
Když si uděláte modlu z pohodlí
či ze strachu, že o to pohodlí přijdete, nemůžete mne následovat.
To je Ježíšova svoboda pohybu -
dává nadhled. Stejně jako Ježíš se nemusíme klanět lidské zpupnosti, lidské
násilnosti, lidské hamižnosti, lidskému pokrytectví.
Druhé přikázání nás tedy chrání,
před otročením obrazům a výtvorům, které ztělesňují lidskou zpupnost.
Nejde tedy o samotné konkrétní zobrazení
nějakého boha - ale o zobrazení a klanění se diktátu nějaké moci či mocnosti
pod trestem (smrti) schované za nějakým konkrétním symbolem či zobrazením.
Jednoduše konkrétně řečeno: když
sem dám obrazy, tak neporušuji druhé přikázání. Když však řeknu - klanějte se
jim (i kdyby tam byl kalich) - jinak budete potrestáni - v té chvíli bude
biblicky správně, když někdo z vás třeba v noci přijde a ty obrazy zhanobí -
posprejuje je. A tím ukáže, že ty obrazy nemají moc.
Sochu císaře starověký člověk nesměl
urazit, protože by tím urazil vládu.
Když se odmítl poklonit, byl
trestán.
Čím je moc nelidštější, tím více
jsou její obrazy nedotknutelné a tresty za pošpinění vyšší.
Do této oblasti patří nejen
starověké sochy a symboly, ale i (a to už se nám chápe hůř) současné státní
symboly či náboženské symboly. Když má daná skupina velikou moc, tak se neštítí
popravovat za hanobení těchto symbolů. Nebo vyzývat k likvidaci toho, který tak
učinil.
Druhé přikázání nám dává svobodu
se těmto všelijakým obrazům moci neklanět.
Všichni z dějin víme, že člověk
dokáže udělat i z nejkrásnějších symbolů zlé sluhy dané moci.
Zneužitelný je i znak kříže nebo
kalicha. Není náhodou, že když daný útlak skončí, vysvobození lidé začnou z
radosti symboly moci předchozího útlaku kácet a svrhávat.
Hospodin nám svým přikázáním tedy
říká: jelikož jste svobodní od různých tyranií, pokud tyto symboly začnou
vyjadřovat krutost vlády dané skupiny, můžete je kácet, špinit, posprejovat,
přeznačit.
Tak to činil mnohokrát Ježíš,
když sáhl na svaté modly věřících, třeba když si dovolil kritizovat nařízení
soboty nebo farizejskou zbožnost.
Na zemi existuje mnoho a mnoho
obrazů, které člověku diktují: když se mi nebudeš podobat, nemá tvůj život
cenu.
Abych odlehčil, tak z jiného
soudku: když nebudeš tak krásně štíhlý jako já, když nebudeš mít dům tak a tak
vybavený, tvůj život za nic nestojí. I to jsou obrazy, které se mohou stát
modlou. A služba těmto modlám vede k sebestřednosti a ponižování druhého.
Druhé přikázání vysvobozuje.
Chrání nás, aby se takové modly nezmocnily našich životů. S vděčností si smíme
uvědomit, že všechny tyto modly nad námi nemají moc - pokud jim tu moc sami
nebudeme chtít dát.
Druhé přikázání nás ochraňuje,
abychom se neklaněli tomu, čemu se klaní většina. Ochraňuje nás třeba před
pocitem méněcennosti, že nepatříme k té většině a že máme jiný názor.
Na závěr se tedy můžeme vrátit k
otázce ze začátku:
O Ježíši Kristu vyznává NZ - "on je obraz Boha neviditelného". (Koloským
1:15)
On je obraz neviditelného Boha,
on, právě ten, který byl jako obraz
Boží blízkosti odmítnut, ponížen, zesměšněn, popraven.
Když budeme následovat JK, jsme
čím dál víc ochráněni proti obrazům, které se nám vnucují jako obrazy boha -
které nám někdo vnucuje, jak má náš život vypadat, na čem má být zavěšeno naše
srdce, čemu máme otročit.
Cílem takto vysvobozeného
(vysvobozovaného) života pak je srdce otevřené pro druhého člověka. A život,
který se čím dál více podobá životu poníženého a lidmi odmítnutého Mesiáše.
Modlitba
Děkujeme Pane, že nemusíme otročit
lidské zvůli a touze ovládat.
Děkujeme, že nás vysvobozuješ a vedeš
do života, nikoli do smrti.
Prosíme o tvého Ducha, abychom tvé
slovo a tvého Syna toužili poslouchat.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat