úterý 25. prosince 2012

Revoluce podle žalmu 72

-->
První čtení

Mt 1, 18- 2, 3


 
Druhé čtení

ž 72


Kázání

Tento žalm se čítává o vánocích. Předpovídá totiž příchod Mesiáše a popisuje způsob jeho vlády.

Popisuje dobu adventní – tedy očekávání druhého příchodu Krista, popisuje dobu vánoční – příchod pravého Mesiáše na tuto zemi – a popisuje i výhled do věčnosti.

Tématem žalmu je způsob vlády zaslíbeného krále – Mesiáše.



Abychom pochopili – jak provokativní je tento žalm, je dobré nejprve se zaměřit na skutečné –krále, které mohli lidé vidět a pociťovat dopady jejich vlády – totiž Heroda Velkého staršího – toho, kterého známe z výjevu vraždění neviňátek – i jeho syna, toho Heroda Antipu, který nechal popravit Jana Křtitele... A nechal nakonec popravit Ježíše.



Jaké měl Herodes vlastnosti?

Byl to mimořádně schopný politik. Kdyby byl dnes v politice, jistě by měl našlápnuto na vysoké funkce ve státě.

Byl to inteligentní a schopný člověk. Dovedl úspěšně vyjednávat s přáteli i nepřáteli, dovedl se vypořádat velice razantním a úspěšným způsobem s opozicí.

Dokonce to byl člověk, který podporoval blahobyt, za jeho vlády stoupala životní úroveň v Izraeli.

Kdybychom jeho působení převedli do dnešní doby, v jeho programu bychom nalezli slib zvyšování životní úrovně.

Stačilo být loajální, stačilo spolu s jeho vládou ohrazovat se proti nebezpečným skupinám lidí žijících na okraji společnosti. K nim také patřili zélóti, nebo nepohodlní farizeové.

Herodes dokonce četl Bibli, nechával si z Bible předčítat po nocích od největších mystiků své doby. Dovedl být štědrý.

Poslouchal svou manželku. Bál se jí.

Poslouchal římského císaře Tiberia, bál se ho, snažil se zavděčit Kaligulovi (bál se ho), aby od něj vymohl plnohodnotný královský titul, vyšší, než tzv. tetrarcha, kralicky: čtvrťák.

Bál se Jana Křtitele, ale manželky se bál víc, tak Jana nechal popravit. Bál se povstání lidu, bál se hněvu císaře, bál se mocných velekněží a tak se zbavil Ježíše, kterého se bál taky. Co kdyby ho ti všichni jmenovaní připravili o vládu?

Tak jedná politik, kterého mají všichni na očích.

 Bojí se, že přijde o svou moc. Moc ovládat druhé lidi, moc nad jejich životy.





Jak moc se forma vlády změnila do dnešních dob?

Nad tím můžeme meditovat. I dnes na konci roku 2012, když si připomínáme narození Mesiáše, Ježíše Krista . I dnes nás chce tento Meisášský král provokovat. Provokovat i ty, kteří mají v rukou moc.



Jaký má být král? Jaká má být jeho vláda podle tohoto žalmu?



Žalm 72 vyjmenovává znaky pravé vlády naprosto jednoznačně:



Žalmista prosí, aby Bůh dal králi požehnanou vládu. Patří k ní spravedlnost, spočívající zvláště v ochraně chudých a utiskovaných.

Žalmista vyhlašuje zaslíbení a jistotu, že Boží zákon bude platit. Bez ohledu na bezcitné jednání králů typu Heroda. (To, že Boží zákon platí i v situaci útlaku víme z evangelií, Ježíš tento zákon potvrzoval na své cestě Galilejskou zemí i ve svém příchodu do Jeruzaléma).

Král nemá právo rozhodnout podle své vůle, ale být  podřízen Bohu.

Žalmista mluví nejprve o králově spravedlnosti (1—7) a teprve pak o královské moci (8—11); nakonec se znovu vrací k jeho spravedlnosti (12—15).

Předpokladem této vlády je tedy přímá závislost na Boží vládě. Na této poddanosti Bohu závisí i víra a život všeho lidu, neboť králova vláda je obrazem Božího kralování.

Tak to vnímali ti, kteří pochopili, že vyvolený král je Ježíš a ne Herodes. Na Ježíšovi závisí život a ne na Herodovi. Herodes stoupal k moci po mrtvých, Ježíš naopak po své cestě do Jeruzaléma uzdravoval a dával život.

Spravedlivý král vede lid k Bohu, nespravedlivý do chaosu. Tak to stojí v žalmu.

Králova spravedlnost se poznává podle toho, zda se dostává práva i těm nejubožejším Členům pospolitosti. Právě na této spravedlnosti je založena jistota, bezpečí a pokoj všech (sr Př 12,28 14,34 16,12).



Starověký žalmista věděl, že úroveň společnosti se nepozná podle úspěšných, ale podle neúspěšných. Slovo „ubožák“ se objevuje v žalmu 72 až nepříjemně často. Až nás to tahá za uši.

Ano, člověk nerad slyší o těch, kteří v očích ostatních prohrávají.



Pokud nějaký panovník vyhlašoval, jak je spravedlivý a jak se mají lidi za jeho vlády dobře, vždy tu je žalm 72, aby nám připomenul, že kvalita vlády se pozná podle vztahu vlády k poníženým a ubohým.



Toto platilo před pěti tisíci lety a platí to i dnes.

Hodnotíme stav společnosti ve vztahu k jiným zemím v Evropě? Dobře, ať se poměřujeme stavem našich neziskových organizací, stavem zdravotnictví, způsobem – jak se chováme k nezaměstnaným, jak se chováme k rozvedeným ženám s dětmi, jak se chováme k umírajícím. A ať se nepoměřujeme počty, jaký je průměrný plat – na nějž většina běžných lidí stejně nikdy nedosáhne.



Naopak, stav společnosti a vlády se pozná podle toho, jak se chováme k utečencům, kteří přišli žádat naši zemi o azyl.

Vždyť i Ježíš byl ten, který neměl kde hlavu složit.



Neúspěšní, nespravedlivě stíhaní, nepohodlní chudí, nemocní a odvržení se mohli v tomto žalmu doslechnout, jaký má být opravdový král – a jeho vláda. A že přijde a že se jich zastane. A ti všichni očekávali narození JK. Ti všichni u něj nalezli a nacházejí oporu a povzbuzení.

Kdo trpí, kdo je ubohý a všelijak zkoušený a trápený, kdo je nemocný, najednou se smí nadechnout, když slyší, že Bůh přišel právě kvůli němu.

Protože opravdový král, který mezi nás přišel září jako slunce a měsíc na nebi, a Bůh zaslibuje, že na zemi a jeho vládě nebude konce.

Proto se nemusíme bát posledního soudu, druhý příchod tohoto krále znamená konečné vysvobození z utrpení.

Spravedlivý král je jako déšť, na němž závisí obživa a život lidu. Pod takovou vládou žije člověk jako kvetoucí rostlina.



Žalm spojuje víru v příchod tohoto krále s vírou v konečné vítězství dobra nad zlem. Král bude panovat od moře k moři, to znamená, že jeho říše bude bez konce.

Nakonec se Mesiáši podřídí všechny národy. Ne proto, že by byl despotický jako Herodes, ale proto, že přináší tolik vytouženou spravedlnost a milost.



Jedním z vrcholů žalmu je verš 14.

Rozmach královské moci a bohatství není chápán jako odměna za spravedlivou vládu. Moc je králi svěřena proto, aby jí použil ve prospěch těch, kteří jsou bezmocní a trpí útlakem a bezprávím. Králem je proto, aby nedovolil prolévat jejich nevinnou krev.



Mesiáš si bude cenit krve ponížených více než vlastní, ba navíc svým vlastním životem vykoupí utištěné (sr Mt 26,28].



Čteme tu, že král pravdy a spravedlnosti je ten, který se nebojí nasadit kvůli poníženým, těm, kteří jsou na dně. Který je ochoten se obětovat pro trpící.



Závěr žalmu nás vrací k Hospodinu: Všechna chvála náleží samému Hospodinu, který jako jediný mocný Bůh je schopen konat podivuhodné činy i v budoucnosti — nejen ty, o nichž se v žalmech zpívá. Lidé už nebudou vzdychat pod útlakem nespravedlivých vládců, ani toužit po změně na trůnu a nebudou naříkat pro nedostatek Božího požehnání.



Příchod Mesiáše, krále poslaného od Hospodina tedy mění postavení od této chvíle všech vládců a způsobu vlády ve světě.

Každý může nahlédnout způsob vlády Heroda a římských císařů a vůbec politické elity jejich doby, mohli se rozhodnout, jaký způsob života chtějí následovat a koho poslouchat...  Jestli se chtějí odevzdat císaři nebo Bohu. Co je císařovo dejte císaři, co je Boží, dejte Bohu, říká Ježíš. A lidé mohli slyšet: sami sebe přece máme odevzdat Bohu. Herodes nad námi nemá skutečnou moc. Ani císař. Tak tomu věřili křesťané od počátku a k této víře se jsme zváni i my.



Ježíš přišel jako pravý král a přesto jako král nevypadal. Narodil se do chudé rodiny, nenosil honosná roucha, nestýkal se s vyvolenými, ale obklopoval se prostými lidmi. Chodil tam, kde bylo smutno, léčil, dával naději. Nebudoval si kariéru, nebyl úspěšný.

Krále podle titulů a šatů přiváděl k úzkosti, báli se ho.



Lidé pod tíhou vlády Heroda se mohli nadechnout. Mohli poznat, že Veliký Herodes se bojí. Bojí se mladičké a rodem bezvýznamné Marie. Bojí se jí i jejího syna. Bojí se následovníků jejího Syna. Protože ti se nebojí těch, kteří usilují o ovládnutí těla.



Žalmista nás povzbuzuje, abychom nacházeli dílo Boží v tomto světě a abychom následovali jeho pomazaného. Abychom se učili od jeho způsobu vlády. A jeho vládu následovali. Pak s námi bude veliká síla.

Žalmista nás povzbuzuje, abychom nehledali útočiště u těch, kteří maří tělo, ale duši zahubit nemohou.

(Mt 10, 28A nebojte se těch, kdo zabíjejí tělo, ale duši zabít nemohou;)



Abychom se dovedli ozvat na obhajobu trpících, abychom je bránili, tak jak to dělal náš Pán.



Abychom zůstali věrní Kristu, když nás někdo bude vyzývat, abychom podporovali jenom ty úspěšné.

Žalmista nás povzbuzuje k věrnosti, i v případě, že nám bude svěřena nějaký typ moci. Abychom nenadržovali jenom těm úspěšným.

Žalmista nás povzbuzuje k věrnosti, když nám někdo bude pochlebovat, že jako církev patříme k elitě národa.

Abychom si dovedli vzpomenout na Mesiáše, který se neopentlil žádnými tituly, ale zůstal věrný tomu, kdo jej na zem seslal.



Modlitba

Pane, ty víš, jak jsme chudí. Máme jen svou bídu a dluhy. Úzkost a nemoci.

Přesto často saháme po moci způsobem, který zotročuje druhé.

Prosíme, abychom my lidé dovedli následovat tvůj příklad, abychom zmírňovali utrpení, kterého je tolik.

Prosíme, ať máme odvahu šířit zvěst o králi JK jehož narození dnes oslavujeme.

Amen.

Žádné komentáře:

Okomentovat