neděle 17. února 2013

Žebřík z nebe k zemi? Co je to za blbost?


Kázání jsem zpracoval podle kázání Martina Prudkého
 
Mt, 6,9-14

uvední do tématu
Soustředíme se na jeden aspekt: tvá vůle v nebi i na zemi.
Co to znamená? Že se přimlouváme, aby to v nebi klapalo?
Ne – naopak.


Prosíme, abychom dovedli rozpoznat – co je Hospodinovou vůlí. 
Protože různým způsobem nám Bůh svou vůli už také zjevil. Třeba v Ježíši Kristu.
Hospodinova vůle se děje i bez nás, mimo nás – přesto však PRO nás.
Podobně jako chodí rozsévač a rozsívá dobré zrno. I když někteří lidé tomu nevěří nebo to odmítnou, nebo přijmou špatně, rozsévač přesto svou práci koná. Sestupuje k nám – jako z velikého nebeského žebříku spuštěného až k nám.
A že Pán má o nás zájem (i v naší nouzi) – si zazpíváme.


Druhé čtení
 Genesis 28,10-22

Kázání
Někdo by mohl říct, že Jákobův sen je potvrzením toho, že Jákob je vyvolený, že udělal dobře, že ukradl Ezauovi požehnání, že Rebeka udělal dobře, když to všechno zosnovala.
Takhle nějak to začne vyznívat, když si začneme myslet, že my lidé jsme svatí sami od sebe. Ta celoživotní svatost – neměnná svatost – je svatá i v mládí – a proto světec nemůže udělat prostě v životě žádnou chybu.
Takhle bohužel mnoho vykladačů vysvětlovalo ten minulý příběh a tedy i ten dnešní.
Ve SZ se k pochopení toho, co to je vyvolení roste postupně. Podobně v NZ učedníci postupně chápou, kdo je Mesiáš – co to znamená Mesiáš. Že to není zázračný léčitel, ani zázračný vojevůdce, ale ten, který se ponížil a na sobě nesl nemoci a viny naše. Došlo jim to až nějakou dobu po ukřižování.
Petr musel třikrát zradit, aby pochopil, co udělal a koho zrazuje. Abraham i Izák dělali chyby a často se vraceli zpět. Přesto, že byl Abraham otec víry – dokonce lhal a pak toho litoval.
Nebylo by divné, kdyby byl Jákob svatý hned od narození? Ano – bylo by to divné a proto si dovolíme o vyvoleném Jákobovi mluvit jako o člověku, který teprve měl dosáhnout hlubšího pochopení Toho, kdo povolal jeho děda a otce.
Minule jsme skončili v dost neradostné situaci. Rodina Izáka a Rebeky se rozpadla.

Ezau se zařekl, že Jákoba zabije, jestli se mu ještě někdy ukáže na očích.

Abraham vyšel z Cháran do "země, kterou mu Hospodin ukáže". Jákob směřuje přesně naopak – prchá před svým bratrem z této země zpět do Cháran...
– Jako i jinde v Písmu zeměpis slouží zvěstování. Jákob musí jít do exilu a abrahamovskou cestou (spoléhaje na Hospodinovo zaslíbení) vyjít do zaslíbené země; projde-li takovým "obrácením", do země nakonec po řadě zkoušek a tříbení dojde a bude v ní požehnán, on i jeho potomstvo.

Jákob je sám (postavení exulanta je všude na světě nejhorší možné), možná mu poprvé došlo, že udělal chybu, když podvedl bratra i otce. O Bohu do té doby vlastně jenom něco málo slyšel – ale nepoznal ho. Myslel si, že být nositelem požehnání – znamená mít moc nad ostatními. S opravdovým Hospodinem se tak zatím vůbec nesetkal.
Na té dlouhé cestě z Beer-šeby do dalekého Cháran se z Bible dozvíme jenom o této jediné události... Nic víc o Jákobově cestě neslyšíme.
Je to Bét-El – místo, kde už předtím jednou byl Abraham; – Hospodin tam Abrahamovi ukázal celou zaslíbenou zemi a prohlásil: "celou tuto zemi dávám tobě a tvému potomstvu, na věky."
Jákob, který se zde chystá přenocovat, ani neví, na jakém to zvláštním místě svou hlavu psance složil...

Ulehl a měl sen: Hle – žebřík spuštěný směrem k zemi a jeho vrchol se dotýká nebes..." Kdo to kdy viděl, žebřík postavený "z nebe směrem na zem"; to je přece doslova postavené na hlavu. To je tak kuriózní představa, že ji i většina překladatelů odmítá připustit a překládá docela "normálním" obrazem: "na zemi stojí žebřík" (kral.; ČEP).
Slovo žebřík je v biblické řeči úplně ojedinělé - označuje schody, totiž stupňovitou rampu – tak jak ji měly babylonské věžovité chrámy, třeba ten chrám v Cháran, kam Jákob směřuje; po té rampě pak mohl kněz vystoupat až nahoru do posledního patra chrámu, které díky modrému okachlíkování navozovalo iluzi, že splývá s nebesy. Tato rampa jsou doslova "schody do nebe".
"žebřík" který spatřil Jákob ale není stavěn zdola nahoru (jako babylonská věž; srv. Gn 11,1-9), ale jako "schody z nebes dolů na zem".
Jenže - Hospodinova "brána nebes" a babylónská věž vůbec není totéž!
Babylónskou věž staví lidé, aby byli jako Bůh – kdežto žebřík, který vidí Jákob spustil Bůh, aby Jákoba zachránil.
To je evangelium dnešního příběhu. Podobně jako Bůh z lásky k nám sesílá svého jediného syna – když jsme v koncích, tak spouští směrem k Jákobovi žebřík, aby Jákob poprvé poznal, kdo je Bůh Abrahamův a Izákův. Když je Jákob v koncích.

"A hle – poslové Boží vystupují a sestupují po něm." –Žebřík či schody nejsou pro kněze, pro prostředníky lidské, který v zastoupení nehodných hříšníků vyřizuje vzkazy nebesům, ale pro "boží posly", pro "anděly", kteří lidem vyřizují věci Boží! – Tedy: nejen ten žebřík sám, ale i to, co se na něm děje, nevychází prvotně ze země vzhůru, nýbrž je to dění, které pochází z nebes a poselsky míří k člověku.
K člověku - psanci, uprchlíku, který si přece nezaslouží, aby k němu sestupovali andělé a vyřizovali mu dobrou zprávu.
Posvěť se jméno tvé, buď vůle tvá jako v nebi – tak i na zemi.
Bůh tu zjevuje svou vůli – směrem z nebe dolů – na zem.

"a hle – Hospodin ! – stojící nad ním (nad tím žebříkem); i řekl: já /jsem/ Hospodin, Bůh Abrahama, tvého otce, a Bůh Izáka. Tu zemi, co na ní ležíš, tobě dávám ... a tvému potomstvu; a bude potomstva tvého jako prachu země a rozšíří se na Západ a na Východ a na Sever a na Jih; a požehnány budou v tobě všechny čeledi země – a v potomstvu tvém ..." (v.13-14)
Hospodin promluvil k Jákobovi. K běženci, co nemá, kde by hlavu složil.

Hospodin Jákobovi stvrzuje praotecké zaslíbení.
Jak je to možné?
Jákob se v předchozí kapitole lstí zmocnil praoteckého požehnání, když podvedl svého otce Izáka. Ezau ho za to chce zabít. Zde se Hospodin k Jákobovi přiznává.
Právě v tuto chvíli, kdy je Jákob na dně – v tuto chvíli mu Hospodin stvrzuje abrahamovské požehnání.
Hospodin říká: "A hle já jsem s tebou! A budu tě strážit všude, kam půjdeš; a navrátím tě do této země! Zajisté, neopustím tě, ale učiním to, co jsem pravil." (28,15)
Jákob je běženec, uprchlík, psanec, který opouští svou zemi do exilu. Tam bude vydán na milost a nemilost svých hostitelů (jejich svévoli).
Podobně jako Izrael v Egyptě, podobně jako Izrael v Babylónském zajetí.

A Bůh se zavazuje ... k pomoci, která nevyžaduje nějaké podmínky. Je to neuvěřitelné. Bůh neříká: budu s tebou, když ty uděláš to a to.
Právě tato slova říká v Mt evang. učedníkům vzkříšený Kristus, když je vysílá po všem světě – (Mt 28,20): "A hle – já s vámi jsem po všechny dny až do skonání věku."

Jákob /ještě v noci/ procitne ze spánku a řekne:
"Jistě – je Hospodin na tomto místě – a já to nevěděl..."
 – A přepadla ho bázeň. Zjeví-li se Hospodin, byť jen skrze clonu snu, je to šok.
Do té doby si možná sám Jákob připadal jako Bůh, který skutečného Boha nepotřebuje – leda přičinlivou matku. Nebral ohledy na druhé, šel za svým cílem.
Nyní, když o všechno přišel, nemá nic - setkává se s živým Bohem. 
Jákob na Boží zjevení nereaguje jen překvapením a hrůzným třasem. On v tu podivnou noc jasnozřivě vysloví ještě něco dalšího: Jákob se bál a řekl: "(Jakou bázeň vzbuzuje toto místo!) Není to nic jiného než Bét-El /dům Boží/, /ano/ toto je brána nebes."
Teolog Martin Prudký říká:
Nemusíme cestovat do svaté země, abychom byli Bohu blíž a byli posíleni ve víře na svatých místech ... kdekoli, kde se dva neb tři ve jménu Páně shromažďují Pán je uprostřed nich – tam je "dům Páně"; tam všude je z nebes vytrčen žebřík a Bůh sám přichází za člověkem.
  "Toto je brána nebes!" říká Jákob.

Kdekdo se ptá: jak se dostanu do nebe?
V odpovědi dnešního textu je skryta neuvěřitelně silná ironie:
Jákob směřuje do Cháran, do exilu s jeho babylónskými věžemi rostoucími do nebe.
Navíc – samo jméno Babylón (Báb-´ilu) znamená "brána nebes". Hospodinovo zjevení, však ukázalo něco docela jiného; žádná cesta člověka do nebe se tu nevede. - Žebřík (schodovitá rampa) se v Izraeli nestaví ze země vzhůru, nýbrž visí z nebes k zemi, člověku vstříc.
Bůh po něm sesílá své posly, aby oslovil a strážil svého člověka; Hospodin sestupuje, mluví ke svému vyvolenému; ujímá se svého Jákoba, je s ním v jeho cestě plné trampot, střeží jej ... a žehná mu (navzdory okolnostem).

Jákob se setkává s milostí a má šanci se začít sám proměňovat. Před tím si myslel, že Bůh je ten, kdo ovládá druhé. Najednou poznává Hospodina jako toho, kdo odpouští a miluje.
Jákob smí najednou poznat, že člověk (Jákob) tu není od toho, aby šplhal do nebe... aby se snažil unikat ze své odpovědnosti ve světě – ale má jít, kam jej Bůh posílá, a svou cestou podle Božího slova se stávat požehnáním pro své bratry, být požehnáním všem čeledím země...
Jákob poprvé uslyšel, že požehnání je něco jiného, než si dosud myslel. Mohl tak nastoupit cestu k duchovní proměně.

V tom Jákobově povzdechu o místě budícím bázeň je přítomná možná také vděčnost, vzdech úlevy: (?!) "Tak toto je tedy Bét-El /dům Boží/, toto je brána nebes... Ano  – Hospodin je přítomen na tomto místě; – a já to nevěděl." ( – já si to představoval úplně jinak ! – )
Jákob vyznává, že "nevěděl".

Co tedy je na tomto dnešním biblickém příběhu podivné a zároveň nadějné?
I k tomu zdánlivě největšímu podrazáku, který musí i před svým vlastním bratrem prchat pln strachu, zní z nebes opakované: "hle ! ..není tu jen ta tvá mizérie uprchlíka a beznaděj útěku před vlastní minulostí; – hle, je tu taky žebřík z nebes; a hle, jsou tu poslové Boží; a hle, Hospodinovo slovo, které zvěstuje blízkost a ochranu.
I když to zní překvapivě, vůle Boží se může dít i na zemi, nejenom v nebesích.
A to je radostná zvěst i pro nás. Hospodin způsobuje, že se jeho vůle děje i dnes. Uprostřed nás. Jde nám vstříc - tak jako šel vstříc Jákobovi. My nemáme šplhat do nebe, ale nebe přichází za námi.
A tak si můžeme připomenout i tuto radostnou zvěst z minula. I když rodina Hospodinovo jméno zneužije - když si chce po svém přivlastnit požehnání (a prvorozenství) - každý ke svému prospěchu - Hospodin Jákoba neopouští a svou blízkost neruší.
Hospodin neopouští ani nás.

Žádné komentáře:

Okomentovat