První
čtení
1
Samuelova 2:1 -10
Ta
modlitba vyjadřuje sílu, kterou dává naděje. Posmívali se jí,
že nemůže mít děti, ona byla zoufalá.
Kněz
Elí jí řekl: Bůh ti dá, zač jsi ho prosila. Narodil se jí
potom Samuel, který se stal slavným prorokem.
Čteme
tu o zápase Chany, modlitba je její oslavou Hospodina, oslavou
naděje...
Takovou
oslavu může dokonce člověk zpívat i ve chvíli, kdy to vypadá,
že všechno špatně skončí. Stejně jako si v dobách zlých
můžeme vyprávět příběhy s dobrým koncem. Taková modlitba nám
dá sílu vydržet.
Druhé
čtení
Lukáš 22,31-53
Kázání
Minule
jsme četli o zápase Izraele s Amálekem, o zápase, který se týká
každé doby, každého člověka, který jde cestou víry. Ježíš
zápasil s pokušitelem na poušti a teď zápasí o budoucnost.
Proč
vlastně Ježíš neuprchl? Proč nešel dál, do Judska? Tam by se
snadno ztratil, tak jako mnoho jiných, kteří tam hledali útočiště
už před ním.
Možná
se Ježíš ptal sám sebe... Byla to Ježíšova víra, která ho
dovedla až sem. Nedovedla ho k palácům plným zlata, nedovedla ho
k spokojenému životu, ale dovedla ho až sem. Do míst, kde ho
přátelé zrazují a kde se přibližují kruhy plné nepřátel.
Na
Ježíšově vůli nezáleží tolik jako na vůli Boží. To si
Ježíš v Getsemane uvědomuje jako nikdy před tím. Vyslovuje to
nahlas a máme to slyšet i my.
Možná
to je základní kámen víry. Ježíš si nepřál nic víc, než
aby lidé navzdory všem svým úzkostem spoléhali na Hospodina.
Kdyby to teď vzdal, znemožnil by to, co sám kázal.
On
potí krev, on bojuje s vlastním strachem, on bojuje o novou naději,
že cesta Syna, poslušného otci, má v tomto světě, kde lidé
milují víc temnotu, než světlo - smysl - i když je to cesta
kříže.
Co
dělají učedníci? Modlí se za svého mistra? Jak mu pomáhají?
Učedníci tento Ježíšův zápas prospí. Ten spánek je
nepochopitelný, a čím víc je nám nepochopitelný, tím víc se
týká nás. Čím víc si říkáme, že my bychom nespali, tím víc
si musíme dávat pozor na vlastní netečnost. Je to stejná úměra
jako s třískou v oku. Čím větší trám v našem vlastním oku,
tím drobnější třísku v oku druhého hledáme a jsme pobouřeni,
když ji najdeme.
Lukáš
6:41 Jak to, že vidíš třísku v oku svého bratra, ale
trám ve vlastním oku nepozoruješ?
Ježíš
je sám, je v prní linii.
Když
sledujeme scénu Ježíšova nočního modlitebního boje - sledujeme
ji z odstupu. Sami krev na tom bojišti nepotíme. Jeho zápas nám
navíc přehluší vítězství na konci evangelia. Nedovedeme se
vžít do situace, kdy nebylo rozhodnuto.
Velikonoční
postní čas nám to má připomenout. Budoucnost Ježíšovy cesty
se jevila nejen ztracená, ale i beze smyslu.
Proto
máme o to pozorněji naslouchat Ježíšovu varování: dejte si
pozor, abyste nesklouzli do pokušení, do léčky.
Každý
náš zápas je totiž této povahy. Nevíme, jak to dopadne.
Víme,
že Ježíšův zápas vedl k cíli, k Bohu. Toto svědectví, tato
víra a naděje má sílu povzbuzovat i nás v našich zápasech. Ale
my sami ještě nejsme na konci cesty. A cíl cesty je věcí naší
víry. Stejně jako byl cíl věcí víry samotného Ježíše. Neměl
žádný vědecký důkaz, že jeho cesta skončí vzkříšením.
Satan
na začátku Ježíšovy cesty říká, aby seskočil ze skály, že
je přece vyvolený, tak se mu nemůže nic stát. Bylo to přece
pokušení.
Proto
ani my si nesmíme myslet, že Ježíš proplul životem jako Boží
vyvolený a věděl na jisto, že se mu nic nestane. Kdyby tak
proplul – znamenalo by to, že Satan zvítězil.
Ježíš
si nebyl jistý, jestli jeho cesta je opravdu ta správná. Měl
víru. Kdyby měl vědeckou jistotu, nepotil by v Getsemane krev.
Ježíš
je v siutaci, kterou by leckdo vzdal. Jidáš ho zradil, učedníci
spí, nepřátelé si pro něj již jdou.
Má
taková cesta smysl? To je zápas v Getsemane. Nic není jisté...
Jen to, že se zvyšuje tíha osamocení a nepochopení.
Co
dělat v takové chvíli marnosti?
Ježíš
se snaží spolehnout na Hospodina, který – slovem žalmu: sedí
na výšinách a do hlubiny vidí, na Boha, který pozvedá nuzného
z prachu a vytahuje z kalu ubožáka.
Ježíš
neví jak se to stane, ale doufá, že tento boj má nějaké
smysluplné vyústění.
Postní
období nás může dále inspirovat, abychom přemýšleli, co
vlastně znamená šťastný konec. Je šťastný konec něco víc,
než smysluplný konec, než konec, který je v Božích rukou? I
když jsme si to tak na začátku nepředstavovali?
Ať
si sám Ježíš představoval cokoli, svou budoucnost vložil do
Božích rukou:
Hospodin
nás rozsápal, on nás také zhojí,
zranil
nás, a zase obváže.
Obživí
nás po dvou dnech,
třetího
dne nás vzkřísí
a
my budeme živi před jeho obličejem.
Oz
6,1-2
Proto
bychom se měli zarazit, když nám někdo bude barvitě líčit, jak
to bude vypadat po smrti a jak barevný ten ráj bude.
K
víře patří odvaha nechat tyto věci Pánu Bohu a jeho
představivosti.
Lukáš
22:42 "Otče, chceš-li, odejmi ode mne tento kalich,
ale ne má nýbrž tvá vůle se staň."
Ne
naše představy, ne naše vůle, ne to co my chceme, ale tvá vůle
Hospodine se staň. Buď vůle tvá jako v nebi tak i na zemi.
Ano,
můžeme prosit o cokoli, ale každá modlitba by měla končit: ne
má – ale tvá vůle se staň...
Učedníci
si budoucnost představovali po svém. To je příklad prirozeného
lidství, máme to taky v sobě...
K
našim představám patří barvité líčení budoucnosti, přesně
jak je to v evangeliu:
Ježíš
řekl, že ho někdo z nich zradí, oni se dohadovali, kdo z nich to
asi bude a hned potom Lukáš 22:24 Vznikl mezi nimi spor, kdo z
nich je asi největší.
A
potom se Petr snaží překřičet vlastní nejistotu. Lukáš 22:33
Řekl mu: "Pane, s tebou jsem hotov jít i do vězení a na
smrt."
Tato
jistota je ve zvláštním kontrastu k poslední večeři, kde si
nebyl nikdo jist sám sebou. Tam se ještě učedníci ptali sami
sebe - jsem to snad já, kdo zradí?
Když
je lidem uvnitř úzko, snaží se navenek působit silně.
To
je obraz Ježíšových učedníků.
Proti
tomuto jednání učedníků staví Ježíš svou víru. Ježíš
učedníkům ukazuje jiného Boha. Boha Otce, který s otevřenou
náručí vítá zbloudilého syna. Boha Otce, který má jinou vůli,
než je vůle synů a dcer člověka.
J
se modlí, na těle mu hrůzou vyvstává pot, kane na zem jako
krůpěje krve.
ne
má vůle - ale tvá staň se.
- Ne, jak mi diktuje můj strach - ale k čemu vedou tvé spásné záměry.
- Ne jak velí vychytralost nebo přizpůsobivost - ale jak chce tvoje vysvobozující pravda.
- Ne, abych z tohoto pekla utekl někam do nebe, ale aby bylo “jako v nebi, tak i na zemi.”
Zasáhne
Bůh nějakým zázrakem? Vždyť je to Boží Syn?
Ano,
stane se zázrak, zjevuje se anděl z nebe a dodává mu síly.
Ale
zase to není podle lidských představ. V lidové zbožnosti se
setkáváme s představou andělů, kteří nás chrání před
neštěstím třeba tak, že způsobí zázrak a taška ze střechy
spadne místo na naši hlavu těsně vedle.
V
dnešním příběhu se chová anděl jinak.
Toto
není anděl, který chrání před úrazem a umetá cestičku - ale
přichází, aby Ježíšovi dosvědčil, že ten osamělý noční
zápas v nebi sledují - s napětím - i porozuměním.
J
nechce být mučedníkem, tak jak to známe z dnešní doby, kdy
mnoho zfanatizovaných lidí koná teroristické útoky. J je
z dnešního pohledu vlastně pacifista, který nechce umřít.
Přeje si, aby ho jeho kalich minul. Na druhou stranu chce
zůstat věrný svému poslání.
Věří,
že jeho poslání souvisí s dílem, které koná Bůh. A chce, aby
ho v tomto duchu podporovali i jeho přátelé. Aby bděli s ním.
Nejenom tuto noc, ale po všechny dny, protože přeci nevíme, kdy
bude třeba evangelium hájit. Hájit tím, že budeme držet pravdu
a milosrdenství třeba proti vojskům nějakého lidského poloboha.
Musíme
tedy bdít.
Lukáš
21:36 Buďte bdělí a proste v každý čas, abyste měli
sílu uniknout všemu tomu, co se bude dít, a mohli stanout před
Synem člověka."
Bděte,
abyste neupadli do pokušení.
Evangelista
nám vzkazuje: tam, kde nebdíš - a nezápasíš o porozumění
cestě Ježíše - tam se pak míjíš i s Bohem Otcem.
- Tvůj spánek znamená, že vlastně od Pána Boha nechceš, aby se ti stával vzpruhou a nadějí ve zkouškách - ale aby se ti ty zkoušky jakoby zázrakem vyhnuly.
- Tvůj spánek znamená, že neprosíš o rozpoznání najít v pravé slovo v pravý čas - ale spíš aby tě nebylo vidět, když přizvukuješ tomu, co zrovna říká většina.
- Tvůj spánek znamená, že neprosíš Otce, aby ti dal moudrost a odvahu věrně následovat Ježíše - a hledat a nalézat, kudy vede jeho cesta v dnešních úskalích, zákeřnostech a svodech - ale jenom prosíš o protekci nejvyššího šéfa.
K
J-ově cestě patří zápas.
I
k následování Ježíše patří zápas.
Zápas
není tady na zemi definitivně vybojován nikdy. Bůh nesestoupí s
armádou andělů, aby J-e uchránili před bolestí kříže,
neuhladí mu cestičku, kříž nakonec nebude jen jako a smrt nebude
jen jako. To by byla cesta ďábelská, protože přesně to nabízel
Ježíšovi na začátku Satan.
I
nyní si J může vybrat. Stejně tak si vybíráme svou cestu i my.
Lukáš
22:42 "Otče, chceš-li, odejmi ode mne tento kalich,
ale ne má nýbrž tvá vůle se staň."
Ježíš
v modlitbě vyznává, že Bůh nedal člověku svobodu k tomu, aby
vedla ke svévolnému jednání.
Jaké
je evangelium dnešního příběhu?
Ježíšova
svoboda a se neopírala o strach ze smrti, o
pochybnosti a úzkost, ale hledala svou pevnou půdu v Bohu.
Ježíšova svoboda byla založena na víře.
A
v tomto Ježíšově rozhodnutí se jeho spasitelské poslání
naplnilo.
Evangelista
nám vzkazuje: Boží království není přelud. Boží vůle se
naplní, protože se naplnila v Kristu.
Hospodine,
neponechal
jsi nás samotné a náš svět v propasti hříchu. Ve svém Synu
jsi sestoupil k nám, vzal jsi na sebe naši lidskost, všechnu naši
úzkost, bolesti a viny. Tvá láska narazila tvrdě na lidskou
nenávist. Tvé milosrdenství a odpuštění narazilo tvrdě na
nemilosrdnost hříšného člověka. Přesto jsi pronesl všechny
naše naděje cestou kříže. Světlo ve tmě svítí a tma je
nepohltila.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat