Jan 7:37
- 39; Ex 17, 1-7
Zapomněli na vítězství u
rákosového moře. V krizi se většinou rychle pozná, jak na tom je víra. Protože
víra je vztah. Teď přišlo strádání, neměli co do úst, neměli co pít a to bylo
to nejdůležitější v jejich životě.
Proč si vlastně připomínat dobré
dílo a dobré činy Hospodinovy, když mám teď hlad? Když teď strádám?
Jaký má smysl víra, když je mi
blbě? Má smysl trvat na principech, když se mi nedaří dobře a navíc tím můžu
poškodit svoje nejbližší? Není lepší se obrátit a utéct z nejisté pouště? Podobná rozhodnutí stojí před každým člověkem.
Cesta víry není jednoduchá, je to cesta nejistá a v režimu jako je egyptský i
životu nebezpečná. Důsledky rozhodnutí vyjít za Hospodinem mohou být velmi
fatální. Člověk je na poušti a nemá vodu. Víra nefunguje, lidé úpí, žízeň je
veliká. K čemu taková víra, když se věřící člověk nemá líp, než nevěřící? Bible
je plná podobných zkoušek, protože jich je plný náš život. V Bibli najdeme také
odpovědi.
V Deuteronomiu 8:12 se říká: Až se dosyta najíš a vystavíš si pěkné domy
a usídlíš se,
13 až se ti rozmnoží skot a brav, až budeš mít hodně stříbra a zlata,
14 jen ať se tvé srdce nevypíná, takže bys zapomněl na Hospodina, svého Boha,
který tě vyvedl z egyptské země, z domu otroctví. 15 Vodil tě velikou a
hroznou pouští, kde jsou ohniví hadi a štíři, žíznivým krajem bez vody, vyvedl
ti vodu z křemene skály, 16 krmil tě na poušti manou, kterou tvoji otcové
neznali, aby tě pokořil a vyzkoušel a aby ti nakonec prokázal dobro.
Ten dnešní příběh Izrael četl
jako podobenství. I když se člověku na cestě víry bude dařit špatně, věz, že ta
cesta má smysl. Je to sice úzká cesta, po níž nejdou mnozí, není to možná cesta
oblíbená, není to cesta bezpečná. Je to ale cesta, na níž zakusíš Hospodinovu
lásku. Tam, kde je mrtvo jak skála a neplodno jako zem ztvrdlá na křemen,
tam Hospodin přináší proměnu, tam je
voda života. Je to Bůh Jákobův, kdo uprostřed smrti dává život.
Jak zpíval Mojžíš ve vítězné
písni po přejití moře, žádný jiný takový Bůh není. Kdo je jako Hospodin? Kdo ze
všech idolů, autorit a všelijakých zákonitostí a sil, které na světě známe? Kdo
je jako ty Hospodine?
- kdo se ujímá s takovou láskou a
trpělivostí zotročených? Kdo se nedá odradit nevěrou, nářkem a ustrašeností?
Kdo si vítězně poradí s hrozbou záhuby a zmaru, s mocí smrti? Kdo je jako ty?
Minule
jsme četli o tom, jak se Hospodin rozhodl vystavit Izraele zkoušce: Exodus 16:4
Hospodin řekl Mojžíšovi: "Já
vám sešlu chléb jako déšť z nebe. Ať lid vychází a sbírá, co denně spotřebují. Tak je podrobím zkoušce, budou-li se řídit
mým zákonem, či nikoli.
Zkouška spočívala v tom, jestli
lid bude ochoten doufat v Hospodina, i v situaci, když nebudou mít nahrabáno
zásob na další dny dopředu. Ukázalo se, že mnozí to nedovedli. Museli za manou
běhat každý den a znovu doufat, že mana přijde, vyhlížet ji a prosit o ni. Neměli
pro budoucnost jinou záruku, než naději, že na ně Hospodin nezapomene.
To byl protiklad jejich vysněným
hrnců masa. Lidé na tuto zkoušku rychle zapomněli. Zapomněli na to, že je nese
Hospodinova milost. V židovském výkladu bible se váže k dnešnímu příběhu tato
historka: Bůh je jako otec, který nese svého syna na ramenou. Nějakou dobu šli
a tu se setkali s přítelem toho otce. Chlapec se zeptal: neviděl jsi mého otce?
Otec se zarmoutil a řekl mu: neseš se na mých ramenou a ptáš se kde jsem?
Lidé zapomněli, že je Bůh vede a
nese. Zapomněli v něj každý den doufat i děkovat. Zapomněli na Hospodinův
zákon, a tu začali žít v suchopáru.
I ten dnešní příběh (stejně jako
ten z minulé neděle) nás vede k poznání,
že naděje v Hospodina je dobrá naděje. Navíc je to naděje, která není jen pro
nás, ale pro všechny.
Lidé žízní. A začnou křičet na
Mojžíše: dej nám pít! A Mojžíš doslova odpovídá: co podrobujete Hospodina
zkoušce? (V ekumenickém překladu je: proč pokoušíte Hospodina?) Je to již po
několikáté, kdy je Mojžíš v ohrožení života. Chtěli ho ukamenovat, jako i
tenkrát, co jim poprvé pošpinil pověst u faraona.
Možná by se vraždou Mojžíše
zbavili i toho nepříjemného Boha. Mojžíš se stává pronásledovaným. Zvláštní. Na
něj se všichni oboří, když se jim nedaří. Na něm si vylévají zlost. Exodus 17:4
Mojžíš úpěl k Hospodinu: "Jak
se mám vůči tomuto lidu zachovat? Taktak že mě neukamenují." V příběhu
o maně Hospodin zkoušel svůj lid, zde lidé zkouší Hospodina. O tom, že to byla zkoušení
- pokokušení Hospodina se dozvíme dvakrát - i na konci oddílu: A a nazval to místo Massa a Meriba; kvůli
sporu synů Izraele a kvůli podrobení Hospodina zkoušce: Je Hospodin uprostřed nás, nebo tu není? (Kral:
pokoušeli Hospodina, řkouce: Jest-li
Hospodin u prostřed nás, či není?)
(Sidon: je v našem nitru nebo
není?)
Jinými slovy: když nebude tak jak
mi si představujeme a chceme, tak je to důkaz, že Hospodin není s námi...
Z toho všeho pochybování ale
zůstává jedna zkušenost předávaná z generace na generaci. Hospodin pomohl.
Hospodin dokonce pomohl, i když
lidé chtěli ukamenovat Mojžíše.
Ten příběh má sice dobrý konec,
ale má být pro nás poučením.
Podobenstvím o tom, že je hrozné
být bez vody, ale ještě hroznější a bezútěšnější je život bez víry. To je
skutečná poušť. V poušti nedověry se snadno ztratí ponětí o tom, který dává
vodu živou. Je to podobně jako s manou. Hospodin očekává, že lidé v něj budou
znovu a znovu doufat každý den.
To se děje nějakou dobu, pak ale
přichází stereotyp. Najednou víra Izraele vysychá a ztrácí se v reptalství a
otupělosti.
Najednou se vypaří ponětí o tom,
kdo to je
vlastně Hospodin - jak věrný, věrný a životodárný je ten Bůh, který vyvedl z otroctví.
vlastně Hospodin - jak věrný, věrný a životodárný je ten Bůh, který vyvedl z otroctví.
Zde se můžeme ptát: neděje se to
po nějaké době i nám?
Najednou zanikne slovo naděje i
díků (máme se přece učit děkovat i v době zlé). Zůstanou jen stížnosti a vztek.
Najednou se ukazuje, že lidé jsou ochotni poslouchat Hospodina, jen když se jim
daří.
Hospodin Izraeli nevyčítá
nedověru. Zachová se jako milující rodič.
Hospodin řekne Mojžíšovi, ať
vezme sebou hůl, kterou dosl: ranil řeku Nil. Hůl, kterou rozevřel rákosové
moře. - hůl jako znamení toho, že Hospodin razí cestu ke svobodě navzdor všem
překážkám.
I hůl je znamení. Znamení, které
dosvědčuje, že - s Hospodinem projdete i
tou nejhorší situací, nic nemá na to, aby se vám postavilo do cesty... (Proto
si i tváří tvář žízni a moři a smrti a všem dalším podobným hrůzám můžeme připomínat:
Prut tvůj a hůl tvá, to mě potěšuje).
Teď s ní má Mojžíš rozevřít
skálu. Má to udělat všechno před svědky. Ta skála je taky znamení, protože je
to skála na Chorebu, vždyť z Chorebu vyvěrá zákon jako pramen vody živé. Žalmista
zpívá, že Hospodin dokáže vyvést vodu z
křemene skály. (114, 8 On
proměňuje skálu v jezero, křemen v prameny vod.) Ta skála je jako rákosové moře,
prostě zeď - přes kterou to nejde dál.
A právě tato skála vydá vodu.
Podobně jako se samo moře stalo ochrannou hradbou proti egyptskému vojsku.
Tryskající voda byla pro ty lidi
znamením a má být znamením i pro nás: - Voda odplavující zahořklou nedověru
- voda dosvědčující, že s
Hospodinem přežiješ a vydržíš i na místech, která jinak nejsou k životu.
- Voda svlažující příslibem, že cesta
do zaslíbené země je otevřená
- Voda - jako příslib, že tě Hospodin
nenechá napospas suchopáru - že tě nenechá seschnout ani uprostřed nedověry a
zoufalství nebo strachu. To všechno nám o staletí později připomene s novou naléhavostí
Ježíš.
Mohlo by se říct - věřícímu
člověku se vyplatí při nedostatku postěžovat si a ještě trochu vyhrožovat,
Hospodin dá vodu jak na povel. Tak jednoduché to není. Ano, Hospodin se oslavil
a svůj lid zachránil.
Bible je ale zvláštní kniha. Pramen
vytrysklý ze skály dostává dvě jména: Masa = pokušení a Meriba =
spor (odpor). Pro budoucnost mají tato jména připomínat lidu jeho zatvrzelost a
vzpurnost. Zatímco jiní staví památníky svých vítězství, cestu do zaslíbené
země lemují „památníky nedověry a zatvrzelosti“.
Tato nedověra a zatvrzelost není
cizí ani nám. Právě proto o ní v Bibli čteme. Abychom uměli tuto nedověru a
zatvrzelost odhalit i u sebe. Tragickým nepochopením toho příběhu by bylo,
kdybychom si začali myslet, že ti Izraelci měli malou víru, za to my jsme o
dost lepší.
Jaké je tedy evangelium dnešního
příběhu?
Hospodin je věrný, i když ho lid zkouší.
Není věrný proto, že je to automat na věrnost, ale proto, že naplňuje své
Jméno. To znamená: vést svůj lid k zaslíbené zemi. A tomuto naplnění nemůže
zabránit žádná lidská nedověra nebo strach.
Hospodin nás nese a my kolikrát o
tom ani nevíme.
Modlitba
Náš Pane, děkujeme ti za dnešní radostnou zprávu. Děkujeme, že se smíme
radovat z tvé přítomnosti. Děkujeme, že nám připomínáš svou blízkost i když my
pochybujeme a ztrácíme se uprostřed různých zkoušek i vlastního selhávání každého
dne. Děkujeme ti, že jsi s námi nejenom, když se nám daří, ale i když
procházíme pouští. Prosíme, abychom v každý čas v tebe doufali a tebe
očekávali. Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat