pondělí 31. března 2014

spánek a boj - velké míjení

První čtení
 Izajáš 1: 10-20


Lidé konají náboženské obřady, přeneseně řečeno – líbají Boha, ale nechovají se vůči sobě navzájem dobře.
Je to podobně jako když Jidáš políbil J-e, aby ho udal.
Na venek to vypadá, že lidi Boha znají, ale svými činy ukazují, že v srdci mají jen sami sebe.
Luk 6:46 Proč mne oslovujete 'Pane, Pane', a nečiníte, co říkám?
Jidášův polibek nám připomene, jak lidé umí navenek říkat krásné věci, ale když přijde na zkoušky, tak dovedou zradit.
Lid, který Boha ctí slovy, ale skutky mají zlé.



Druhé čtení
Lk 22, 47-53


Kázání
Ježíš vybojoval zápas v Getsemane. Učedníci spali a jejich spánek se týká i nás.
Spánek nám připomíná, že si z víry děláme pojistku na snadnější život, že nechceme podstupovat zkoušky. Spíme, protože nechceme hledat pravé slovo v pravý čas. Raději se schováme. Spánek znamená, že spíš prosíme o protekci, než o odvahu nalézat kristovskou cestu v dnešním světě. Dozvěděli jsme se, že k té kristovské Ježíšově cestě zápas neodmyslitelně patří a vyhýbat se mu znamená poslouchat satanské pokoušení.
A tak by každá naše modlitba měla souznít s tou Ježíšovou: "Otče, chceš-li, odejmi ode mne tento kalich, ale ne má nýbrž tvá vůle se staň."
Ježíšova cesta nebyla tak cestou ovládanou strachem, ale cestou víry v naplnění Jména Božího. Tvá vůle se staň jako v nebi, tak i na zemi. Ne naše vůle, ale tvá vůle.
Boží království není přelud.
Ježíše dovedla víra v Boha až sem. Do Getsemane. Ježíš ještě ani nedomluvil a už si pro něj jdou.

S Jidášem přišel zástup ozbrojený meči a holemi.
To ve jménu víry jdou na něj s meči a holemi. Víra a pořádek se zase jednou brání se zbraní v ruce. Vždyť jdou proti bezbožnému.
Lukáš 22:47   a hle, zástup, a vpředu ten, který se jmenoval Jidáš, jeden z Dvanácti; přistoupil k Ježíšovi, aby ho políbil. 48  Ježíš mu řekl: "Jidáši, políbením zrazuješ Syna člověka?"

Jidáš je jedním z Dvanácti. Ježíšův důvěrný přítel. A teď ho vydává těm, kteří usilují o jeho život. J-ova cesta je pro něj nepřijatelná. Jidáš má vlastní zájmy, které jsou pro něj důležitější, než J.
Taky zápasíme s představou, co a jak má dělat Mesiáš. Taky máme své vlastní zájmy.
Jidáš nebyl žádný zlý ateista nebo muslimský radikál, ale člověk z nejbližšího J-ova okruhu. Působil v samotném středu církve. Ježíše zrazuje církev, není to naposled.

Jidášova postava nás vrací k poznání, které vyjadřují učedníci při poslední večeři.
– nejsem snad já ten zrádce? Toto klopýtání víry předvádí nejenom Jidáš, ale i ostatní. Hned po tom, co se jeden druhého ptají, kdo z nich Ježíše zradí, protože si nejsou jisti sami sebou - začnou se přít o to, kdo z nich je největší. Tím si jisti jsou. Jeden z nás tomu bude šéfovat.
Nemůžeme stavět do role těch, kteří si oddechli, že nejsou jako Jidáš.
Možnost zrady, nevěrnosti Kristu, popření a vydání evangelia, je v každém z nás. Nikdo před touto možností není uchráněn.
Když přemýšlíme nad Jidášovou zradou, nemůžeme si říci: to by se mě nemohlo stát. Učedníci neví, kdo to udělá, nikdo si není jistý sám sebou.

Zrada se děje ve zvláštní intimní atmosféře, Jidáš svého mistra políbí. Mnohokrát se Ježíš dotýká nemocných a tato síla vlastního nasazení uzdravuje. Najednou je tu polibek, který vede ke smrti. Věřící dokážou na sebe být až tak krutí.
Lukáš 22:48  Ježíš mu řekl: "Jidáši, políbením zrazuješ Syna člověka?"
Právě takto?
Na venek to vypadá, jako láska, uvnitř svévole.
Na venek to vypadá, že lidi Boha znají, ale svými činy dokazují, že ho neznají.
Jidášův polibek je tak ilustrace vztahu mezi Hospodinem a jeho lidem. Lid, který Boha ctí slovy, ale skutky koná opak.
Není toto jednání vlastní i nám?
Jak často mluvíme o Bohu a přitom jednáme tak, jakobychom o Bohu nic nikdy neslyšeli.
Co na to říká Bůh, když se k němu takto lidé chovají?
Izajáš 1:14  Z duše nenávidím vaše slavnosti, jsou mi jen na obtíž, jsem vyčerpán, když je musím snášet. 15  Když rozprostíráte své dlaně, zakrývám si před vámi oči. Ať se modlíte sebevíc, neslyším. Vaše ruce jsou celé od krve.

Ježíš je zrazen ale přesto se nemstí.
Ježíš mohl říci: i nejbližší mne zrazují, nemá to cenu. Jsem na všechno sám.
Posílen zápasem v Getsemane zůstává na cestě víry, věří, že jeho vztah k Bohu má smysl - i když se na světě dějí takové věci.
I když učedníci spí v letargickém spánku vlastní pýchy, zmatenosti a touhy všechny životní zkoušky podlézt.
Neřekl - když se ke mě nejbližší chovají takto - tak to je důkaz, že Bůh není.
Neřekl: osud je příliš krutý, vzdávám to.
Dav přichází pro Ježíše, někdo z lidí kolem Ježíše tasí meč. Ta scéna je velmi rychlá, nejprve se zeptají, jestli se mají bít, nepočkají na J-ovu odpověď a hned se uchylují k násilí.
Někteří mají konečně příležitost použít násilí.
Na jedné straně spánek, na druhé agresivita. Obojí je špatně. Špatné jednání ve špatný čas.

Tolikrát se křesťané takto rychle rozhodli bránit Ježíše silou, tolik násilí bylo ve jménu víry spácháno.
Ježíš se neumí bránit sám?
Bůh se neumí bránit?
Potřebuje naše meče?
Kdo si myslí, že ano - ten má velmi podivnou představu o mesiáši. Je takový člověk vůbec věřící?

J mávání mečem na svou obhajobu odmítá.
Lukáš 22:50  A jeden z nich napadl sluhu veleknězova a uťal mu pravé ucho. 51  Ježíš však řekl: "Přestaňte s tím." Dotkl se jeho ucha a uzdravil ho.
Dotkl se ucha zraněného člověka a uzdravil ho. Jaký je to protiklad: Ježíšova ruka, která uzdravuje, a vzápětí hrubé ruce těch, kteří se na něho sápou jako na zloděje nebo vraha.
Ježíš velmi rozhodně odmítá násilí páchané na jeho obranu.
Učedníci tak nenesli vinu za prolitou krev.
Vinen má být jen Ježíš...
Izajáš 53:4  Byly to však naše nemoci, jež nesl, naše bolesti na sebe vzal, ale domnívali jsme se, že je raněn, ubit od Boha a pokořen

Násilí v této chvíli slaví úspěch, zástup ozbrojený meči a holemi přichází, aby J-e odvedli – a daří se jim to.
Lukáš 22:52  Pak řekl Ježíš těm, kteří pro něho přišli, kněžím, velitelům stráže a starším: "Jako na povstalce jste na mne vyšli s meči a holemi.
53  Denně jsem byl mezi vámi v chrámě, a nevztáhli jste na mne ruce. Ale toto je vaše hodina, vláda tmy."
Na chrámovém nádvoří ho nepřemohli silou argumentů. Tady, na Olivové hoře, ho přemáhají s holemi a meči.
Kdo by tuto logiku neznal, děje se ve světě tak často. Když nepomáhají argumenty, sahá se k meči. Takový je člověk.
Proto se naplňují Písma. Izaiášovské proroctví o utrpení spravedlivého je dobře známou hrou -  s novými herci.

Při takovém jednání zavládne tma. Vždy, když trpí spravedlivý, když je pošlapáváno právo, vládne tma.
Vždy, když je zneužita moc k prosazení vlastních cílů, vládne tma.
Izajáš 50:5  Panovník Hospodin mi otevřel uši a já nevzdoruji ani neuhýbám nazpět.6  Nastavuji záda těm, kteří mě bijí, a své líce těm, kdo rvou mé vousy, neukrývám svou tvář před potupami a popliváním. 7  Panovník Hospodin je moje pomoc, proto nemohu být potupen.
Ježíš, který se nebrání, ještě jasněji nasvětluje tento způsob jednání.
Přesto i v tom prorockém textu zasvítá naděje pro ty, kteří se rozhodli špatně:
Izajáš 50:10  Kdo chodí v temnotách, kde není žádná záře, ten ať doufá v Hospodinovo jméno.

Zdá se, že vše je ztraceno. Tento čas patří násilníkům.
Na jedné straně zástup vyzbrojený zbraněmi, na druhé straně bezbranný J-š, který nechce na svou obranu použít žádného násilí.

Jaký to má smysl? Jak nám víra může pomoci, když v tomto světě vítězí násilí a tma? Když mocný utlačuje slabšího a shromažďuje svá vojska k útoku?
Zatýkaný a souzený J jde před těmi, kteří jsou nespravedlivě napadáni, zatýkáni a souzeni.
Vzkříšení pak je nadějí pro ty, kteří uvěřili, že Bůh právě tuto Ježíšovu cestu přijal a povýšil ho nad každé jméno. Protože tato cesta má smysl, i když je to cesta kříže. Je to ale cesta, která vede do věčnosti.
Filipským 2:9  Proto ho Bůh vyvýšil nade vše a dal mu jméno nad každé jméno
Vzkříšení se stává světlem právě pro ty, kteří musí svůj život žít pod vládou tmy.


Prosíme Pane, abychom dovedli krotit vlastní zlobu a sklony k násilí,  když chceme svoje představy i svou víru prosazovat podle své vůle.
Prosíme, ať naše moudrost roste z poznání evangelia Božího Království tvého Syna JK.



Amen

Žádné komentáře:

Okomentovat