První čtení
Gn, 45, 1-8
Bratři zradili svého
bratra Josefa a prodali ho do otroctví. Čekali, že se jim pomstí. Místo toho
jim Josef řekl, že je všechny zachránil Bůh pro veliké vysvobození.
Když zradil Petr Ježíše,
rozplakal se, když mu došlo co udělal. Ježíš ale za něj prosil, aby se stal
posilou pro ostatní, aby setrval ve své víře. Člověk není věrný, Bůh je věrný. Podobně
jako kdysi Josef zachránil díky Bohu své bratry, stejně Ježíš zachránil Petra a
ostatní, i když se k němu zachovali špatně.
Druhé čtení
Kázání
Učedníci si
nepředstavovali, že to takhle dopadne. Ježíšovu jednání nerozuměli.
Nebyli schopni s ním
sdílet jeho zápas. Snad si podobně jako Jidáš nepředstavovali, že mesiáš se
bude takto chovat. Možná se i za něj styděli. Někteří potom se ihned chápali zbraní
a divili se, že je Ježíš od užití násilí zrazuje. Chopili se meče přece na jeho
obranu a on jim to zakazuje.
Byli přesvědčeni, že ví
lépe, co je třeba dělat a bylo jim nepříjemné, že se Ježíš nechal zatknout.
Nakonec se tak nějak
vypařili. Snad jim bylo všechno líto. Styděli se, že uvěřili tomu Ježíši
Nazaretskému a teď viděli, k jakému konci to směřuje.
Následovat Ježíše, když
je obklopen aurou moci je jistě snazší, než následovat Ježíše poníženého. Být
na straně vítězů je snazší, než na straně poražených. Učedníci takhle dopadnout
nechtěli. Kdyby byl Bůh, nenechal by to tak daleko dojít.
Ježíš zůstal úplně sám.
Nejen, že vítězí zlí lidé, ale zradili ho i jeho nejvěrnější. Muselo to
vypadat, jako by snad ani Bůh nemohl existovat. Jak by to mohl dopustit, kdyby
byl. Muselo to vypadat, že Ježíš udělal něco špatně a teď se ho Bůh zřekl,
proklel.
Petr zůstal. Byl
přesvědčen, že svého mistra bude následovat kamkoli - i do vězení i na smrt. Dokonce
to vyznal i nahlas. Jedna věc je ale být přesvědčen a dokonce to i prohlašovat a
druhá věc je - jak se zachovám, až dojde k opravdové zkoušce.
Zkoušky dopadají i na
věřící. Naopak věřící má zkoušky v životě těžší, protože je občas v situaci,
kdy musí veřejně hájit své přesvědčení a nést za to i důsledky.
Ježíš Petra na zkoušku
víry a věrnosti připravil.
Lukáš 22:31 "Šimone, Šimone, hle, satan si vyžádal, aby
vás směl tříbit jako pšenici. 32 Já jsem však za tebe prosil, aby tvá
víra neselhala; a ty, až se obrátíš, buď posilou svým bratřím." 33 Řekl
mu: "Pane, s tebou jsem hotov jít i do vězení a na smrt." 34
Ježíš mu řekl: "Pravím ti, Petře, ještě se ani kohout neozve, a ty
už třikrát zapřeš, že mne znáš."
Když Ježíše zatkli a
odvedli do veleknězova domu, skutečně Petr dostál svému slovu a Ježíše
následoval. Byť to bylo zpovzdálí.
Následoval jej jako
mesiáše, sám to přece vyznal. Sám si věřil, že na tuto zkoušku má. Jinými slovy
Petr vyznal, že zůstane Ježíšovi věrný.
Tobě věřím, tobě zůstanu
věrný Pane Ježíši Kriste.
Takový životní postoj
Petr vyznává.
Věrnost je nedílnou
součástí víry.
Když řekneme: věříme, že
Bůh je - tak to není víra, protože tam chybí věrnost. Věrnost nastává ve
chvíli, kdy se z víry stává vztah.
A teď přichází zkouška tohoto vyznání víry a
věrnosti. Uprostřed nádvoří udělali oheň, přisedl si k němu i Petr a tu ho
poznala jedna ze služebných. Tenhle byl také s ním! Petr se bránil: vůbec ho
neznám!
Jenže zakrátko to říká
kdosi, koho už nelze odbýt jako nějakou upovídanou služku - a pak znova ještě
jeden. A Petr opakovaně zapírá: Neznám -
nejsem z jeho učedníků - nepatřím k němu! Nevím, o čem to mluvíte!
Ještě než stačil
domluvit, zakokrhal kohout.
Lukáš 22:61 Tu se Pán obrátil a pohleděl na Petra; a
Petr se rozpomenul na slovo, které mu Pán řekl: "Dřív než dnes kohout zakokrhá,
zapřeš mne třikrát." 62 Vyšel ven a hořce se rozplakal.
Co se tedy ukázalo oné
noci? Ukázalo se, že Petr v této zkoušce neobstál.
Nedokázal na sebe vzít
kříž Ježíšova ponížení. Možná se styděl za to, že je jeho mistr tak ponížen.
Možná se bál o svůj život. Dříve znal Ježíše jako silného člověka, který umí
uzdravovat, který umí strhnout davy. Jako toho, který má moc. Byl na straně
vítězného a vítězícího Ježíše.
Styděl se najednou za to,
že patří k tomuto posmívanému mistru, který jakoby o všechnu svou moc přišel.
Nechat se přesvědčovat o
moci Boží, nechat na sebe působit moc je snadné. Jenže víra má i svou druhou
stránku. Být věřící křesťan také znamená jít s kůží na trh, být i tam, kde je
mi to nepříjemné a připomenout svou víru - totiž svůj životní postoj i tam, kde
není zaručeno, že budu na straně vítězů.
Když někoho obdivuji, mám
příjemný pocit, že trocha té jeho slávy, trocha jeho moci dopadá i na mě. Petr
se styděl, styděl se za Ježíše i sám za sebe. Proto se neodvážil k němu
přiznat.
Petrovo zapření nám
připomíná nepříjemnou věc. O své víře mnohdy neradi mluvíme. Zvlášť, když to
není pro nás úplně příjemné.
Vždyť mezi slušnými lidmi
platí pravidlo: o příjmech a o víře se přeci nemluví, je to osobní věc. Tak
proč by se měl Petr veřejně k Ježíšovi hlásit?
Je skutečně vždycky víra
soukromou záležitostí?
Mám tváří v tvář
nespravedlnosti mlčet, protože je moje životní přesvědčení a nasměrování něco,
co má zůstat skryté?
Jsou chvíle, kdy za
přiznání ke Kristu nedostanu od okolí pochvalu. Jsou chvíle, kdy se k víře
nepřiznám jen proto, abych abych neriskoval. Svou čest, své jméno, svou pověst.
Tyto věci staví člověk před Krista. I když je schopen před tím v kostele - v
bezpečí - tvrdit, že je Kristu věrný.
Jak ale vidíme, jsou v
životě chvíle, zkoušky, kdy má člověk veřejně obhájit to, čemu věří, na čem
stojí jeho život. Víra je přeci také věrnost a tedy vztah.
Vždyť Kristovu věc mají
nést v tomto světě věrohodní svědci. Ti, kteří nezapřou ani když jim kvůli tomu
hrozí posměch, pronásledování, utrpení.
Ježíš řekl: “Kdo se
stydí za mne a za má slova, za toho se bude stydět Syn člověka, až přijde v
slávě své i Otcově a svatých andělů.”
(Lukáš 9:26)
Přesto si Ježíš vybírá slabé
lidi. I my k nim patříme. Proč to musíme v bibli vůbec číst?
Co s takovým poznáním
naší slabosti a neschopnosti zůstat věrnými?
Odpověď najdeme v
evangeliu. Ježíš Petra ubezpečil, když spolu směřovali do Getsemane:
32 Já jsem však za tebe prosil, aby tvá víra
neselhala; a ty, až se obrátíš, buď posilou svým bratřím."
To je klíč k pochopení
vztahu mezi Petrem a Ježíšem, mezi učedníky a jejich Pánem. Tento klíč se tedy
dotýká i nás.
Třetího dne se totiž ukázalo,
že se Hospodin Ježíše nezřekl. Nezřekl se ani těch, kteří se Ježíše zřekli. Ježíšovo
veliké vysvobození stačilo i na nevěru jeho učedníků.
Apoštol tuto věrnost
poznal na sobě: 2 Timoteovi 2:13 Jsme-li
nevěrní, on zůstává věrný, neboť nemůže zapřít sám sebe.
Učedníci poznali, že vzkříšený
Kristus má moc postavit na nohy i naši nedověru a neschopnost zůstat věrný. Tak
se s ním setkává apoštol, tak se s ním smíme setkat i my.
Bůh Ježíše poslal pro
veliké vysvobození.
A tak nezvítězila naše
zrada a naše prohry, ale zvítězil Bůh pro
zachování života. (Gn, 45)
Lk nám zanechal příběh o
Petrovi také proto, abychom příliš nespoléhali na svou vlastní vytrvalost nebo
schopnosti nebo odhodlání. Petr byl velmi odhodlaný, ale nakonec se ukázalo, že
jeho odhodlanost nestačí. Zachránila ho naopak věrnost Ježíšova.
Dnes smíme zaslechnout:
ne vaše věrnost, ne vaše skutky - tedy vaše chatrnost - ale moje věrnost vás
zachraňuje.
Právě díky této Kristově
věrnosti můžeme my - slabí - o něm svědčit a překonávat zkoušky.
Na Petrově slabosti se
ukázala věrnost mesiáše Ježíše.
1 Korintským 1:27 ale co je světu bláznovstvím, to vyvolil
Bůh, aby zahanbil moudré, a co je slabé, vyvolil Bůh, aby zahanbil silné;
28 neurozené v očích světa a opovržené Bůh vyvolil,
ano vyvolil to, co není, aby to, co jest, obrátil v nic.
Teď to vypadá, že nemá
smysl se o něco snažit. Jde ale o něco jiného.
Někdo by mohl říci, že se
mohu spolehnout na Ježíšovu věrnost a proto jí mohu snadno zneužít. Podobně jak
to žádal Satan po Ježíšovi: skoč, jsi přece Syn Boží, nic se ti nemůže stát...
Zneužij tu věrnost.
Petr ale nebyl vychytralý
a nesnažil se Ježíše podvést. Jeho zápal byl upřímný, stejně tak jeho pláč.
Petr zjistil, že na své
horlivosti stavět nemůže. Tato zkušenost dala jeho životu nový rozměr - totiž
pokoru. Nakonec právě tato zkouška osobní slabosti dovedla Petra k obrácení,
jež mu předpověděl Ježíš. A Petr se pak díky Ježíšovi osvědčil jako důvěryhodný
svědek.
Petrova odvaha a věrnost
už nevycházela z něho, ale byla zavěšena na věrnosti Kristově.
Naštěstí Petr nepropadl
naprosté beznaději ze svého selhání, nešel se oběsit, ale díky Ježíšovi našel
sílu k další cestě. Uvěřil, že mu Ježíš může pomoci, i když takto selhal.
Uvěřil, že třeba příště obstojí, protože už nebude spoléhat na své vlastní
síly, ale na Ježíše.
Děkujeme Pane, že před námi netajíš slabosti svých
učedníků. Děkujeme, že nám dáváš poznat svou vysvobozující moc. Prosíme, ať v
našich zkouškách obstojíme, ať se tě nezříkáme, když se dostaneme do situací,
kde by bylo snadné to udělat.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat