sobota 19. dubna 2014

Proč nevěří křesťané v reinkarnaci

První čtení
Ex 3, 14-17

Druhé čtení
Lk 23,54 - 24,12


Kázání
Co se vlastně stalo prvního dne po sobotě?
To co ženy nalezly a spatřily jim pořádně zamotalo hlavu.
Nezamotalo to hlavu jenom jim, apoštolům ta jejich slova připadala jako blouznění. A opravdu, jako blouznění mohou připadat i nám.
Dokonce se Petr rozhodl prozkoumat téměř s vědeckou pečlivostí to místo, běžel tam, nalezl jenom plátna. Divil se, co se stalo, jeho rozum to nebral. Pochopil to až později, po setkání s neznámým pocestným na cestě do Emauz.

Ženy byly bezradné, když vešly do hrobu a tělo nenalezly. Když tam tak bezradně stály, najednou spatřily dva muže v zářícím rouchu. Byli to muži, nikoli andělé. Kteří muži to mohli být?
Zvláštní je, že je Lukáš nejmenuje. Ale ti, kteří si pamatují na to, co se stalo na hoře proměnění hned poznali, že to je Mojžíš a Eliáš.
Proč byli v prázdném hrobu právě tito dva muži? A proč těm vystrašeným a zoufalým ženám řekli tak podivné věci?
Jsou tam proto, aby těm ženám navrátili paměť. Protože víra je navázaná na rozpomenutí se, a ne na pozorování prázdného hrobu a pláten.
Někdy člověk celý život opakuje vyznání, zná souvislosti, ale vlastně mu nedochází, že by Bůh mohl promluvit i k němu. Je důležité, aby se rozpomenul na všechny ty souvislosti v novém světle.
To připomínají ti muži v zářivém rouchu vystrašeným ženám.
Říkají: vzpomeňte, nyní jedná stejný Bůh, který jednal skrze své svědky – skrze Mojžíše a Eliáše. Není to nějaký jiný Bůh. Není to třeba ďábel, který by se snažil ty ženy napálit.
Setkání s Mojžíšem a Eliášem pro ty ženy znamenalo, že jim najednou mohlo docvaknout: ano, tady je opravdu při díle Bůh Izraele. Jde o setkání s živým Bohem. Stejně jako to zažijí učedníci s neznámým pocestným na cestě do Emauz.
Mojžíš a Eliáš tedy znamenají svědectví: tady není při díle nějaká – neznámá prozřetelnost, ne Osud, ne velké NĚCO (víra ve vzkříšení se nezakládá na víře, že NĚCO nad námi je) - ne Baal nebo různá jiná božstva, kolik bychom jich na zemi napočítali.
Tady koná konkrétně Hospodin, osobní Bůh Izraele – tedy praotců, Mojžíšův, Eliášův, proroků, Otec Ježíše Krista.
Tady jedná ten, který dal poznat své Jméno Mojžíšovi, a to jméno bylo: já budu s tebou, vysvobodím tě.

 Mojžíš s Eliášem tam stojí, aby se ženám navrátila paměť a otevřela mysl právě pro tohoto konkrétního Boha a jeho konkrétní činy.
Bylo to velmi zvláštní řeč:
Lukáš 24: 5  "Proč hledáte živého mezi mrtvými? 6  Není zde, byl vzkříšen. Vzpomeňte si, jak vám řekl, když byl ještě v Galileji, 7  že Syn člověka musí být vydán do rukou hříšných lidí, být ukřižován a třetího dne vstát."

Proč hledáte živého mezi mrtvými? Co je to za otázku? To znamená, že my živí jsme vlastně mrtví?
Ano, my živí totiž máme smrt před sebou. Ježíš do našeho světa, do světa mrtvých přece už nepatří. Není už Ježíš z Nazareta, ale je Kristus. Ten, který se stal spasitelem.
Ano, my máme smrt před sebou.
Vždyť jsme to dnes říkali také ve vyznání víry, že věříme v těla z mrtvých vzkříšení, znamená to, že i my zemřeme.
Křesťané nevěří v nesmrtelnost.
V čem by pro nás mohla být smrt dobrá? Bylo by krásné, kdyby naší budoucností byl život bez smrti. My ale víme, že naší budoucností není nesmrtelnost, ale vzkříšení – a to znamená nevyhnutelně i smrt. Vzkříšení z mrtvých. Věříme v těla z mrtvých vzkříšení, nikoli v živýchvzkříšení.
Smrt dává životu jeho hodnotu a vážnost. Kdyby život pokračoval stále znovu a dokola, pak by člověk mohl stále znovu začínat, jak v počítačové hře. Znamenalo by to, že bychom neměli žádnou zodpovědnost ve vztazích, žádná volba by nebyla až tak vážná. Kříž, který Ježíš nesl ve svém životě by byl jen jako. I náš vlastní kříž by byl jen jako. Přesně to volali na Ježíše ti, co se mu rouhali: sestup z kříže. Dokaž, že tvoje smrt je jen jako. Přesně tak to chtěl satan, když Ježíše pokoušel.

Smrt ale takovou lehkost člověku nedává. My umíráme. A tak je všechno v našem životě důležité. Každý člověk, každé rozhodnutí, každé slovo. Všechno má svou naprostou jedinečnou váhu. A nebude se to nikdy stejně opakovat. Na světě není žádné jako.
Mojžíš a Eliáš se ptají žen: Proč hledáte živého mezi mrtvými?
Není zde, byl vzkříšen. Rozpomeňte se na jeho slova.
Najednou ta Ježíšova slova i činy - ve světle vzkříšení mají pro ty ženy úplně jinou vážnost. Právě ve chvíli, kdy se ty ženy rozpomenuly na jeho slova, nalezly odvahu vrátit se od hrobu a oznamovat radostnou zvěst o vzkříšení.
Tehdy se zažehla jejich víra.

Co tím vším nám chce evangelista Lukáš říci? Vzkříšení nejde vidět, nejde ho představit ani nijak uchopit lidskou metodou. Vzkříšení není z tohoto světa, světa našeho, světa mrtvých.
Ženy v hrobu neviděli nic. Nemá proto smysl ten hrob přestavět v mauzoleum. Nic tam není. Nemá proto smysl stavět svou víru na plátnech.
Ani Petra ohledání pláten k víře nepřivedlo. K víře vede naopak rozpomenutí se na Ježíšova slova, k víře vede setkání s ním při lámání chleba.
Lk nám v příběhu o Bohatém člověku a Lazaru říká: Lukáš 16:31  Řekl mu: `Neposlouchají-li Mojžíše a Proroky, nedají se přesvědčit, ani kdyby někdo vstal z mrtvých.´"
Evangelista nám chce říci, že vzkříšení nefunguje jako spouštěč víry. Nemáme uvěřit ve vzkříšení proto, abychom začali věřit, že Něco nad námi je.
Vzkříšení je úzce spjato s životem a dílem Ježíše. Bez něj – není.

Předně musí být slyšení proroků, slyšení a poslouchání písma, Mojžíše, Eliáše. Slyšení díla Ježíšova. Proto evangelista opakuje: Ježíš byl vzkříšen podle písem. Neříká – věřte ve vzkříšení.
Evangelista nám tím příběhem říká, abychom se jako ty ženy rozpomenuli.
Musíme se rozpomenout, navázat vztah s Bohem Otcem, právě skrze Ježíše, teprve pak začne i v našich životech působit moc vzkříšeného. Ne naopak.
Máme se rozpomenout, má i nám dojít: to se stalo díky Bohu, tomu Bohu, kterému Ježíš věřil jako Otci. Vzkříšení znamená, že Ježíšův život, jeho dílo, jeho kalich - neskončil mezi mrtvými.
Vzkříšení Ježíše znamená, že Bůh Ježíše plně přijal. A teprve z toho pro nás plyne:
- VZPOMEŇTE, ROZPOMEŇTE SE na jeho slova.
To co vyhlásil o BK - o odpuštění - to jak vyváděl lidi ze zajetí sobectví i předsudků - vedl k zápasu o zraněné a ztracené lidi - to všechno se teď může stát reálnou, tvořivou mocí ve vašich životech.
Vzpomeňte se jak uzdravoval nemocné, jak dával prohlédnout slepým, jak vyváděl z otroctví.
Zvěst vzkříšeného Pána nám dává vždy znova naději - abychom nelámali hůl nad sebou nebo nad chatrným společenstvím. Tohle už nerozhoduje.
Rozhodující skutečností je vzkříšení - Boží čin spásy. Proto se vzkříšení dotýká předně Ježíše a teprve potom skrze něj i nás.
Najednou smíme vítězství ukřižovaného vždy znova přijímat a předávat jako zdroj živého ujištění: jsem s vámi, váš život už není nesmyslnou hrou osudu.
Zmrtvýchvstání je zpráva předně o Ježíši, ne o nás.

Křesťanská naděje je tedy plně skryta v Bohu – ne v nějakém obecném řádu světa, který počítá třeba s nějakým zákonem o zachování energie nebo v nějaké jiné zákonitosti (převtělování).
Apoštol Pavel tuto naději vyjadřuje svými slovy:
1 Korintským 15:20   Kristus byl vzkříšen jako první z těch, kdo zesnuli.
1 Korintským 15:14 Jestliže Kristus nebyl vzkříšen, pak je naše zvěst klamná, a klamná je i vaše víra.
1 Korintským 15, 21  A jako vešla do světa smrt skrze člověka, tak i zmrtvýchvstání: 22  jako v Adamovi všichni umírají, tak v Kristu všichni dojdou života.
Apoštolova víra stejně jako víra evangelistů je plně zavěšena na Krista. Bez Krista pro nás není žádné těla z mrtvých vzkříšení.
V tom je skrytý i původ naší vlastní radosti a vždy nové naděje.
Proto mohl apoštol vyznat na základě osobního setkání se vzkříšeným Kristem:
Římanům 8:39  ani výšiny ani hlubiny, ani co jiného v celém tvorstvu nedokáže nás odloučit od lásky Boží, která je v Kristu Ježíši, našem Pánu.

Děkujeme Pane za zvěst o tvém vzkříšení. Dej, aby pro nás byla zdrojem radosti a naděje. Prosíme, abychom své srdce zavěsili na tebe. Prosíme, aby radost z tvého vzkříšení prozařovala i naše dny tady na zemi. Prosíme, ať je naše víra a naše svědectví před tímto světem upřímné.

Amen.

Žádné komentáře:

Okomentovat