První čtení
Dt 9,7. 23-24
Mojžíš Izraeli (před vstupem do zaslíbené země) říká - jen si připomínejte
svoji nevěru - třeba jak jste byli chytřejší než Bůh a odmítli jste vstoupit do
zaslíbené země!
Druhé čtení
Sk 14, 1-7
Kázání
Když jsem tady naposled
kázal (půlka července), připomněli jsme si ze skutků apoštolských kázání
apoštola Pavla v Pisidské Antiochii.
Pavel byl vyzván
v synagoze, aby řekl slovo povzbuzení. Mluvil nejen k pravověrným věřícím,
ale výslovně také k těm – kteří ctí jediného Boha – tím provokoval ty
pravověrné.
Evangelium je totiž
stejně důležité pro všechny. V kázání Pavel shrnul dějiny spásy jako
dějiny vysvobozování z otroctví.
V kázání zaznělo, že
člověk neumí unést svobodu a sám si způsobuje nové podoby otroctví.
Bůh to však
s člověkem nevzdal a jeho proces záchrany došel naplnění v Ježíši
z Nazareta. Skrze něj Bůh lidem zvěstuje odpuštění hříchů, kdo v jeho
cestu – cestu nevzhlednou a opovrhovanou – uvěří, ten dojde naplnění, spásy,
vysvobození. Lidem se to kázání líbilo a chtěli přijít i další týden. Nicméně
pravověrní se později postarali o to, aby byl Pavel i Barnabáš museli utéct,
šlo jim o život.
Evangelium přineslo
veliké napětí a rozbroj. O napětí jsme četli i dnes.
Ne náhodou se nám může
vybavit Ježíšův výrok: Lukáš 12:51 Myslíte,
že jsem přišel dát zemi pokoj? Ne, pravím vám, ale rozdělení!
I události v Ikoniu
dosvědčují toto Ježíšovo slovo. Pravověrní i pohané se spojili (jistě v „dobré
víře“) do jednoho díla – totiž – apoštoly ztýrat
a ukamenovat (sk, 14, 5).
Evangelista nám
nezastírá, že ve světě to chodí tak, že když se nechá přijít ke slovu
křesťanská zvěst, bohužel tato zvěst nevyvolá pokoj, nevyvolá svatý mír. Nevyvolá
všeobecný pokoj ani mír v duši, často vyvolá rozbroj, hádky a nenávist.
Proč se to děje?
Z evangelií
poznáváme, že Ježíšovo dílo není nějakou meditační technikou pomáhající
k dosažení všeobecného klidu. Opět narážíme na to, jak rozdílně působí
evangelium na životy lidí, než třeba východní nauky zaměřující se právě na klid
duše.
Apoštol jde
s evangeliem do konfliktních situací, ba právě přímo to slovo konflikty
vyvolává. Někdo by mohl říct – je to proto, že apoštolové byli fanatici.
Člověk, jehož Ježíšovo
slovo zasáhlo, by ale spíše řekl, že je to právě pro to slovo. Evangelium je
přece silou, která obrací život na ruby.
Kdo to pochopil a přijal,
poznává, jakou zvláštní mocí Ježíšovo dílo působí. Kdo ne, začne se bouřit,
začne stavět evangeliu hráze, protože není schopen vydržet přítomnost této
moci.
Ať je to jak chce,
evangelista Lk nám nezamlčuje, že zvěst evangelia přinášela rozbroje a utrpení.
Evangelista by mohl ty
příběhy vylíčit jako reklamu na víru – jako barevné obrázky smějící se šťastné
rodiny na pozadí křiklavě modré oblohy.
Jenže Lk se nás nesnaží chlácholit:
když budeme brát Ježíšovo slovo vážně, budeme mít na světě radost.
Matouš 24:9 Tehdy vás budou vydávat v soužení i na smrt
a všechny národy vás budou nenávidět pro mé jméno.
Narazili jsme na to už
víckrát, lidé, kteří se evangeliem nechali přemoci radost skutečně zažili, ale
ne ve smyslu úspěchu v tomto světě.
Radost, kterou evangelium
působí se spíše odehrává uvnitř srdce.
Jan 16:33 To jsem vám pověděl, abyste nalezli ve mně
pokoj. Ve světě máte soužení. Ale vzchopte se, já jsem přemohl svět.
Soužení prožíval Pavel
s Barnabášem veliké. Vždyť se proti němu postavili pravověrní i pohané.
Dokonce je chtěli zabít.
Když se v Ikoniu mnoho
židů i pohanů dalo oslovit apoštolským kázáním a uvěřili, ti pravověrní, kteří
neuvěřili, pobouřili pohany, vyvolali nenávist proti křesťanům - takže se
nakonec obyvatelstvo rozdělilo.
Pravověrní byli ti
věřící, kteří vystavěli proti evangeliu hráz. Stalo se to tak mnohokrát ve
vyvoleném lidu.
Tak jsme to četli i v prvním
čtení.
Proroci často
připomínali, že proti Božímu dílu stojí na prvním místě sám vyvolený národ.
Věřící jsou tedy
v bibli často největší překážkou božího království.
Tváří v tvář tomuto
poznání si máme i my sami nechat připustit nepříjemnou myšlenku: kde všude my
sami Božímu slovu bráníme.
Kolikrát jsme svou
samolibostí nebo pýchou nebo důrazem na nepodstatné věci druhé odradili?
Kolikrát jsme my sami vytvořili kolem Božího slova těsný krunýř, aby se
k jeho osvobodivé moci nemohl dostat někdo „nepovolaný“?
Nakonec – podobně to bylo
i s Mistrem Janem Husem. Lidé víry vytvořili kolem Božího slova takový
krunýř, že někdo, kdo poukázal na osvobozující moc Božího slova – byl týrán a
nakonec odstraněn.
Dnes jsme se dočetli, že -
Pavel s Barnabášem se těžkostí nezalekli.
KÁZALI SVOBODNĚ A SMĚLE -
tak prolamovali ten odpor – a díky tomuto odváženému konání vanul duch svobody,
dála se mocná znamení Kristovy přítomnosti.
- a v této křesťanské
svobodě překonali i potupu, urážky a štvavou kampaň, která se proti nim
rozpoutala.
Navzdor tomu všemu dlouho
ve městě zůstali a kázali - a přežili i hrozbu kamenování a útěk do dalšího
města...
Kdybychom si to vyprávění
rozdělili - a porovnali, zjistíme, že víc než polovinu zabírá líčení odporu,
křivd, pomluv, ústrků. To vše evangelium a jeho svědky doprovází.
Ale vypravěč to podává
bez výčitek, bez sebelítosti, bez pocitu křivdy.
To je ten vnitřní pokoj,
který navzdory vnějším katastrofám dává člověku sílu a odvahu jít ve světle
evangelia dál.
Evangelista nám chce
říci:
Když do života vstoupí
evangelium - když člověka obdaruje nadějí - zvedne na nohy - postaví na cestu
víry - tak se najednou člověk nemusí bát:
Nemusím se už bát vichřic
a bouří, které se valí na můj příbytek.
- nemusím se bát, jestli
mne budou druzí obdivovat nebo nenávidět.
- rozhodující je totiž věrnost
toho, v jehož jménu evangelium přichází. Věrnost toho, který šel cestou kříže, cestou
nevzhlednou a těsnou a úzkou.
On nás osvobozuje
svobodou, která
přemáhá
všechnu sebelítost, hořkost - zbabělost
i strach
On nás osvobozuje
svobodou, která zde koná zvláštní a mocné skutky spasení.
Ten dnešní oddíl končí
větou:
Ani tu nepřestávali kázat
evangelium.
My si dnes smíme
připomenout a uvědomit že zvěstování, oslovování, vyřizování evangelia – to je
podstata a zdroj života církve. Smíme si připomenout, že toto vyřizování může
přinášet nepokoj a rozbroje a že nás to nemá odradit.
I my jsme se tu sešli –
ne proto, že je neděle dopoledne, nebo že je tu kostel. I my jsme se tu sešli,
abychom slyšeli evangelium o Boží věrnosti. Sešli jsme se, aby toto evangelium
nezůstalo uzavřeno za zdmi našeho kostela, ale aby přerůstalo ven.
Děkujeme ti Pane, za
radostnou zvěst o tvé věrnosti.
Děkujeme, že tato
radostná zpráva působí v tomto světě, děkujeme ti za tvou záchranu.
Prosíme, abychom dovedli
přijímat od tebe dar vysvobození a šířit ho kolem sebe.
AMEN
Poslání
Římanům 15:3 Vždyť Kristus neměl
zalíbení sám v sobě, nýbrž podle slov Písma: `Urážky těch, kdo tě tupí, padly
na mne.´
4 Všecko, co je tam psáno, bylo napsáno k našemu poučení, abychom z trpělivosti a z povzbuzení, které nám dává Písmo, čerpali naději.
5 Bůh trpělivosti a povzbuzení ať vám dá, abyste jedni i druzí stejně smýšleli po příkladu Krista Ježíše,
6 a tak svorně jedněmi ústy slavili Boha a Otce našeho Pána Ježíše Krista.
4 Všecko, co je tam psáno, bylo napsáno k našemu poučení, abychom z trpělivosti a z povzbuzení, které nám dává Písmo, čerpali naději.
5 Bůh trpělivosti a povzbuzení ať vám dá, abyste jedni i druzí stejně smýšleli po příkladu Krista Ježíše,
6 a tak svorně jedněmi ústy slavili Boha a Otce našeho Pána Ježíše Krista.
Žádné komentáře:
Okomentovat