První čtení
Ex 20,
1-21
Druhé čtení
Skutky
apoštolské 20:22 Nyní jdu do Jeruzaléma, protože mě Duch nutí, a nevím,
co mě tam potká.
23
Vím jen tolik, že mi Duch svatý město od města ohlašuje, že na mne čekají
pouta a utrpení.
Sk 28,
11-30
Kázání
Dnes - na svátek seslání Ducha
jsme se dostali na samý konec skutků apoštolských. Apoštol Pavel se dostal na
samý konec cesty - do Říma - tak jak mu vzkříšený Pán slíbil, tak jak ho Duch
sv. vedl.
Křesťanské letnice se udály
přesně na letnice Židovské. Proto si musíme připomenout tento svátek, abychom
pochopili seslání Ducha z knihy Skutků.
Svátek seslání Ducha v židovské
tradici připomíná darování Tóry - tedy knih Mojžíšových a proroků.
Podle rabínské tradice se nejdříve
prý Hospodin snažil darovat svou Tóru mnoha národům světa.
Každý z nich se ptal: ‚Co je v ní
napsáno?
Můžeme se podívat?‘
Přece se však našel jeden národ,
který řekl, že je ochoten okamžitě přijmout Tóru, bez toho, že by musel vědět,
co v ní stojí napsáno. Národ Izraele dostal Tóru o svátku Šavuot.
Šestého dne druhého měsíce po
vyjití z Egypta stál celý národ synů Izraele pod horou Sinaj a přijetí Božího
daru – Tóry stvrdil slovy „ונשמע נעשה – vše, co pravil Hospodin, vykonáme a
uposlechneme.“
V tento krásný okamžik Hospodin
znovuobnovil smlouvu, kterou uzavřel s praotci Abrahamem, Izákem, Jákobem a
jejich potomky. Přijetí Tóry národem synů Izraele pod horou Sinaj se přirovnává
k jeho hromadné konverzi.
Proto se nazývá Šavuot také Svátkem
konvertitů.
Není náhodou, že po vylití Ducha sv.
mluvili obdarovaní i prastarými jazyky - aby mohli novou konverzi přijmout nejen
Židé celého známého světa, ale i ve všech dobách, i těch dávno minulých.
==============
Dar zákona je darem, který činí
život člověka těžší. Proto Tóru odmítly ostatní národy. Izrael vzal na sebe
břemeno zodpovědnosti - Pavel říká - že usiluje mít čisté svědomí před Bohem i
lidmi.
Dar Ducha sv. je darem, který
život člověka - z pohledu běžného člověka - komplikuje, protože Duch člověka
pudí, aby chodil po cestách Hosodinových, nikoli po cestách lidských. Stejně jako
desatero přikázání pudí člověka k určitému typu jednání.
Když lidé přijmou Ducha Božího -
tak to neznamená, že si mají myslet, že jsou lepší než ostatní, ale naopak, že
druhým mají svědčit službou - třeba - i když je druzí budou nenávidět.
Tak svůj úkol pochopil národ Izraele
- prvotina přede všemi národy.
K této službě - být druhým ku pomoci
- k službě zvěsti evangelia - byli povoláni apoštolové, když na ně byl seslán
Duch, aby promlouvali v rodných řečech všech národů.
Duch Boží byl lidem dán, aby lidi
vedl ke konkrétnímu úkolu, svědčit o ukřižovaném Mesiáši uprostřed světa, který
tohoto Mesiáše odmítl.
Tak to vyznal apoštol Petr ve svém
kázání po vylití Ducha. (Sk 2)
Tento úkol nesl také apoštol Pavel.
Apoštol Pavel nese tento úkol
statečně a směle. Po mnoha útrapách přichází do Říma - jak mu bylo zvěstováno -
aby i v Římě evangelium přišlo ke slovu. Není to vůbec samozřejmé, že dorazil
do Říma.
Když si vzpomeneme, kolik
překážek mu stálo v cestě, kolikrát by Pavel mohl svou cestu vzdát.
Z lidského pohledu by bylo
logičtější a pravděpodobnější, že by se Pavel do Říma nikdy nedostal.
Mnohokrát jsme ve skutcích
narazili na působení Ducha Božího, jak pudil apoštola, aby šel dál, aby
pokračoval ve své nebezpečné cestě. Duch Boží kdysi dosl. vypudil Ježíše na
poušť, apoštola zase Duch Boží pudí Pavla, aby pokračoval dál - když umdlévá a
když rozum odmítá povzbuzovat (a navíc mu Duch zvěstuje, že Pavel bude trpět).
Jaký je vlastně smysl toho všeho?
Vždyť ani nevíme, jak to s Pavlem dopadlo. Skutky - podobně jako třeba Markovo
evangelium - mají otevřený konec.
Nakonec - i my, kteří tu
nasloucháme - nevíme, jak to s námi dopadne.
Pavel dorazil do Říma, aby se
splnilo slovo vzkříšeného Pána. Pavle - nenech se přemoci beznadějí a úzkostí.
Budou tě nenávidět, budou ti klást překážky, ty se ale nakonec do Říma s
evangeliem dostaneš.
Není to zvláštní?
Do císařova města, odkud kdysi
vyšlo Augustovo nařízení o soupisu lidu,
který přikázal bezbranné svaté rodině trmácet se do Betléma a tam najít spočinutí v chlévě, do města Říma přichází nyní
apoštol Pavel." (P. SKála)
Apoštol Pavel se dostává se svým
poselstvím do Říma, ale ne jako triumfátor, ale jako vězeň vedený k výslechu.
Pavel přichází jako svědek toho, který
má moc proměňovat kvasem evangelia člověka zevnitř. Jeho svědkové jsou
odmítáni, posmíváni, v menšině, v poutech - ale přesto evangelium o Božím Království,
o vzkříšeném Pánu si razí cestu dál a má dokonce moc svrhnout mocné z trůnu - tak
to věřila Marie.
Pavel se s evangeliem dostal až
do Říma, do centra moci římské říše - přesto ale nedošlo k obracení davů na
víru.
Místo toho Pavel podstoupil
namáhavou celodenní disputaci s představiteli synagogy. Po vyčerpávající
biblické hodině trvající celý den - bylo pár lidí, které Pavel přesvědčil.
Žádné obrácené davy. Pavel by to
mohl vzdát, mohl by říci - tolik jsem se pro toto dílo napracoval - až do
vyčerpání a k čemu to vedlo?
Je to zvláštní přístup - vždyť
Pavel se svými zkušenostmi setkání s Kristem a jeho Duchem - by si mohl sednout
do pohodlí pokojíku a modlit se, aby se ti lidi obrátili působením Ducha a sami
přišli naslouchat slovu Božímu.
Pavel ale spíš místo toho připomíná
rozsévače, který jde, bez umdlení rozsévá dobré zrno - a výsledek - nic moc.
Navíc - zrovna tady v Římě - Pavel nepřesvědčuje ateisty nebo jinověrce,
ale mluví k lidem své vlastní víry.
Přesvědčuje ty, kteří jsou jistí a pevní ve víře.
Rozsévač v Římě mluví k lidem věřícím.
Tak se to nakonec děje při každém slyšení slova v kostele.
Evangelista nás udržuje v nejistotě
- jestli náhodou my sami nejsme často v pozici těch sebespokojených věřících,
kteří mají pocit, že víru mají u sebe vyřešenou a že se musí obrátit ti
ostatní?
Nakonec - kdybychom nepotřebovali
slyšet znovu evangelium, pak by nemělo smysl chodit do kostela a číst bibli a všechny
další věci, které při evangeliu vznikají.
Slova rozsévače jsou určená i nám
dnes.
Skutky nás svým koncem ponechávají
nejistotě. Nekončí triumfálním vítězstvím apoštola (na konci nejsou jásající
obrácené davy ani exemplární potrestání viníků) - stejně jako nekončí
evangelium triumfálním vítězstvím Ježíše na kříži.
Místo toho končí skutky
apoštolské nenápadnou větou: Sk 28:31
Pavel zvěstoval Boží království a učil všemu o Pánu Ježíši Kristu bez
bázně a bez překážek.
Pavel zůstává ve vazbě - v
jakémsi domácím vězení - a čeká na slyšení před císařem. Nedozvíme se už jak to
dopadlo.
Přesto je ten konec zdrojem
hluboké naděje - zvěst o Ježíši, o milosti, o naději, lásce a víře zní dál. Ta
zvěst se dostala nakonec až k nám a my ji máme zase předávat dál.
Nejsme tu proto, abychom si
navzájem záviděli nebo abychom si ukazovali svaly, kdo je pevnější ve víře.
Jinými slovy - nejsme tu proto, abychom se zaměřovali sami na sebe - na své JÁ.
Jsme tu proto, abychom se - jako
apoštol Pavel a mnoho dalších svědků evangelia - soustředili na radostnou zvěst
o Mesiáši Ježíši, který byl lidmi vydán a přibyt na kříž, ale Bůh ho vzkřísil,
vytrhl jej z bolestí smrti. (Sk 2, 23).
A tak se o letnicích roku 2015
máme znovu (naléhavě) ptát:
- stojíme o to, aby i v našem životě,
společenství spočinulo, zabydlelo se toto evangelium - jehož svědkem se Pavel
stal?
- věříme, že má cenu tento kvas
nechat pracovat i v našem životě?
- chceme se vystavit jeho nároku,
i když evangelium často přináší
nejistotu, osamění, protivenství, jak je Pavel prožíval?
===========
Děkujeme Pane za Ducha svatého,
který nás vede k životu naplněnému, k životu soustředěnému na vzkříšeného Pána
... Děkujeme, že se díky tobě nemusíme soustředit sami na sebe.
Prosíme, abychom svými činy svědčili
o tvé moci.
Žádné komentáře:
Okomentovat