První čtení
Jonáš,
2, 1-11
Druhé čtení
sk 27,
9-37
Kázání
Minule jsme vyslechli Pavlovo
vyznání před králem Agrippou. Dozvěděli jsme se, že se za evangelium nemáme
stydět, ale máme o něm svědčit podobně jako Pavel - i ve chvíli, kdy se zdá, že
to nemá smysl.
Dozvěděli jsme se, že Pavel při
popisu svého obrácení ke Kristu nepřetěžoval své já, nesoustředil se na sebe.
Řekl to co bylo nutné, nezamlčel své viny před obrácením, ale ani se neupnul na
pocity i zážitky, které jeho cestu doprovázely. Místo toho spíš mluvil o
evangeliu a smyslu víry ve vzkříšeného Ježíše.
Svou cestu víry opět popsal jako
cestu z fanatismu ke svobodě člověka s otevřeným srdcem, ke svobodě, kterou
přináší člověku Hospodin.
Pavel tedy vyplul a nebezpečná
cesta po moři se stala příležitostí pro svědectví víry.
Moře, to je biblický obraz pro všechno,
co je silnější než člověk.
Není náhodou, že Izrael vyvázl z
největšího otroctví právě přes Hospodinem otevřené moře.
Není náhodou, že Jonáš prožil své
obrácení právě v hlubinách moře - když chtěl zemřít - , není náhodou, že Ježíš
vybral své učedníky z řad rybářů, není náhodou, že Ježíš často kázal z lodi
nebo své učedníky posílal do nebezpečí moře.
Známé příběhy o učednících na
rozbouřených vlnách ilustrují život křesťanů po vzkříšení. Rozbouřené moře,
jakoby zdánlivě netečný Ježíš, panika a strach lidí, že zahynou.
A potom - Ježíš kárající
učedníky, že neměli dost víry a tak se nechali přemoci bouří a děsivou hlubinou
a nekonečností vod.
Život následovníků Ježíše je
přirovnáván k plavbě na rozbouřeném moři. Ježíš jim ukáže směr a potom odejde,
aby se za ně přimlouval.
To je také obraz církve, která
pluje v rozbouřených vodách světa vezdejšího. Následovníci Krista - či církev
jako celek - v takovém obrazu často není schopná doplout tam, kam jí ukazuje
vzkříšený Pán. To je smutné, nadějné ale je - že Ježíš své učedníky sice
pokárá, že ztratili směr, ale nevzdá se jich.
Tak je to i s církví. Až příliš
často v bouřích tohoto věku neplula tak, jak ji vytýčil její Pán.
Až příliš často my sami - jako
učedníci - zklamáváme a necháváme se unést bouřemi tohoto věku a vymlouváme se
na příliš silný protivítr apod.
Lukáš líčí Pavlovu cestu po moři
tak, aby se i pro nás tato Pavlova plavba stala něčím víc, než jen záznamem o
nebezpečí, které Pavla Potkalo.
Jakoby se nás Lukáš svým popisem
událostí ptal: co se stane na moři se svědkem Kristova evangelia? Zavře se nad
ním hladina a všechno skončí? Nebo je někde kynoucí spásy břeh?
Pavel je vězeň - nemá na v tom
putování žádnou moc - neurčuje, co s ním bude - podobně jako Ježíš, kterého
ostatní dohnali až na kříž. Přesto - právě Pavel je v tom celém příběhu jediný,
který dokáže říct slovo pravdy, slovo naděje, slovo záchrany.
To je naděje: Pavlovo slovo -
apoštolské slovo - platí i v bouři tohoto světa - i v situaci, kdy se logicky
zdá, že toto slovo nemá žádný vliv a žádný smysl.
Pavel je bezmocný, přesto jeho
slovo má smysl. Narozdíl od ostatních.
Ostatní se řídí zkušeností,
nikoli svědectvím apoštola. Tak to chodí v běžném životě.
Bibli čteme, ale moc se jí
neřídíme.
Když vězeň Pavel varuje svého
věznitele před další plavbou, nebere to ten pán nijak vážně. Víc věří
kapitánovi a majiteli lodi (tedy zkušenému praktikovi a protřelému obchodníkovi) - než Pavlovi.
kapitánovi a majiteli lodi (tedy zkušenému praktikovi a protřelému obchodníkovi) - než Pavlovi.
Je to obraz nás samotných, když
raději plujeme s davem, než abychom věřili Ježíšovi.
Výsledek se dostavil. Přišel
vichr, lodička je na širém moři a vypadá to na katastrofu.
Zdá se, že zápas s bouří nemá
smysl, námořníci vyhodí z lodi všechny věci a nakonec vyhodili i lodní výstroj.
Když Pavel promluví podruhé, zní
jeho slovo doprostřed totální beznaděje.
- všichni, do posledního muže,
jsou v naprosté depresi. Budoucnost je černá, nemá cenu něco čekat od života.
Všichni to vzdali, přestali jíst.
To je znamení blížící se smrti, jisté záhuby.
Apoštol jim káže velikonoční
zvěst. Ve chvíli naprostého zmaru a smrti zazní evangelium:
v této bouři nezahynete, ale
doplujete ke břehu záchrany.
Jako by jim řekl - i když se zdá,
že tento život se stal naprostým zmarem, Bůh pro vás přichystal záchranu.
Jenom tato loď vezme za své
(v22). I když - její rozbité části poslouží neplavcům, aby dosáhli břehu
záchrany.
Jako by v tom slově byla lehká
ironie - pokud bychom si představili, že lodí může být i církev.
Pavel není světec poslaný z nebe.
Naopak je na palubě potápějící se lodi jako vězeň. Ale - jeho ústy se dostává
do života evangelium, poselství o záchraně.
Mají být zachráněni všichni, kdo
jsou v tom s Pavlem.
Pavel jim zvěstuje - uprostřed
těchto hrůz - buďte dobré mysli! (v. 25)
Vždyť právě okolo takového slova
naděje vyrůstá i společenství církve - tedy těch, kteří chtějí toto slovo vzít
vážně, kteří uvěřili, že záchrana je možná.
Jinými slovy - apoštol je ten,
který jako svědek Vzkříšeného Mesiáše patří Pánu Bohu - a ne tomu rozbouřenému
moři.
A navíc - apoštol tuto naději -
vyřizuje i ostatním, kteří jsou na tom rozbouřeném moři s ním.
Jinými slovy - když se někomu z
nás hroutí život - ještě to neznamená, že patřím zmaru a chaosu - ale i v tomto
zhroucení smím patřit Bohu a mít naději.
Stačí se jen zamyslet, kolik kdo
z nás udělal v životě chyb a kolika lidem ublížil. Do tohoto zmaru zazní
apoštolova zvěst o záchraně.
Na lodi se stalo to, co je i v
běžném životě obvyklé. Námořníci byli první, kteří zjistili, že země už je
nedaleko, ověřili si tedy, že kázání toho podivného vězně nebyl nesmysl. Jak
reagují? K čemu vede jejich „osvícení“?
Potají chtějí sebrat záchranný
člun a zmizet.
Námořníkům - tedy - těm, kteří věděli víc -
bylo jedno, co se stane s ostatními na lodi.
Někteří lidé mají opravdu rádi
pocit, že jen oni jsou na té správné lodi a že je jedno, jestli mimo jejich loď
někdo umírá na beznaděj.
Hlavně, že my jsme se zachránili.
Hlavně, že jen my jsme ti vyvolení.
Kdybychom vzali akci námořníků
jako podobenství, pak by to mohlo znamenat:
- chtít urvat záchranu, spásu jen
pro sebe...
Jaký bude důsledek?
Záhuba pro všech...nás i
potřebných.
Každý z nás si může odpovědět, jakou
roli by v tomto podobenství dostala současná Evropa, když se snaží nevpustit na
své území lidi vyhnané válkou z jiných zemí.
Řeknu to naplno - my všichni,
kteří souhlasíme s konceptem Evropy jako pevnosti proti lidem potřebujícím
pomoc jsme jako ti námořníci z dnešního příběhu.
Církev si nikdy nesmí spásu
uchvátit pro sebe.
V tom podobenství je vzkaz: spása
od Pána Boha platí i těm, kteří se nám zdají všelijak nehodní.
(v. 31)
Vojáci evangelium pochopili
okamžitě. Jakoby to byla narážka na setníka, který jako první kdysi pochopil,
že Ježíš je poslaný od Boha. Vojáci ihned přesekli lana záchranného člunu a
nechali ho uplavat.
Lukáš chce říci: víra je o
záchraně, o vysvobození.
Evangelium jinými slovy znamená:
Neplatí už obecně známá
zkušenost: zachraň se kdo můžeš nebo - bližší košile než kabát.
Místo toho platí: buďte dobré
mysli. Neutíkejte od ostatních, zůstaňte s nimi.
Není náhodou, že šťastný konec
celého příběhu - je společné stolování, společné lámání chleba je
předznamenáním života věčného, který dostáváme jako dar, který dostáváme jako
trosečníci od nebeského Otce.
Jídlo nad propastí smrti.
Jídlo s ostatními.
Jídlo když se začíná rozednívat.
Děkujeme Pane za svědectví o tvé pomoci, děkujeme, že se máme na koho
spolehnout, děkujeme že nás sytíš nadějí, láskou a soucitem.
Prosíme, abychom dokázali předávat lidem naději i uprostřed bouří tohoto
věku. Prosíme, abychom se nechovali jako
námořníci, kteří zneužili svého poznání na úkor ostatních.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat