neděle 6. prosince 2015

Co znamená posvěť a co znamená Jméno?

První čtení
Ex 3, 1-12


Druhé čtení
Mt 27, 27-31


Kázání
Posvěť se Jméno tvé.
Co to znamená?
Jaké přesně Jméno a co znamená posvětit?

Dovedeme na to odpovědět?.... když se nás někdo zeptá, co se vlastně modlíme v naší nejznámější modlitbě...

V katechismu se píše:
první prosba (posvěť se jméno tvé) bývá nejméně srozumitelná. (takže to až tak nevadí, že to neumíme vysvětlit, když se nás v hospodě někdo zeptá)..
O Božím jménu se v Bibli mluví, když se chce vyjádřit, že Bůh pro nás není neznámou, anonymní silou. Dává se nám poznat ve svém slovu. Jen tak víme o jeho zájmu, věrnosti a pomoci, kterou si ničím nezasloužíme. Boží jméno je souhrn všeho toho, co o Bohu víme a věříme. Svatost znamená původně oddělenost a jedinečnost, kterou se Bůh liší od všeho ostatního. V prosbě o posvěcení Božího jména prosíme, abychom mohli Boha poznat v jeho skutečné moci a slávě. Abychom věřili a volali k pravému, živému a skutečnému bohu, a ne k nějakým modlám nebo vlastním přestavám. Jen pravdivé poznání Boha nám může přinést skutečnou radost a svobodu. V první prosbě jde tedy o to, aby náš vztah k Bohu byl čistý a ryzí. Boží jedinečnost (svatost) je v naších srdcích stále něčím ohrožována. Boží jméno znesvěcujeme svou (často nevědomou) snahou přizpůsobit si Boha svým zájmům a potřebám. Někdy je to pýcha, v níž se snažíme Boha obejít, jindy zoufalství, v kterém odmítáme Boží pomoc, protože nevěříme, že by nám byla něco platná.

Druhý katechismus nás odkazuje na písně ze svítá. Neskládejte v mocných naději. Posvětit jméno Boží tedy znamená nevěřit mocným lidem, kteří jsou pyšní a jejich vláda trvá jen chvíli. Mocné říše a národy jsou jako polní kvítí, vznikají a zanikají, kdežto Vláda JK není na chvíli, v jeho panství není násilí, stojí při těch, kdo jsou bez práva. Uvězněným snímá pouta z rukou. To všechno znamená prosit – posvěť se tvé jméno.

Posvěť se tvé jméno.
V modlitbě egoisty je napsáno:
Otče můj, který jsi mi doufám po ruce,
posvěť mi mé plány,
přijď úspěch finanční,
buď vůle má všude, kam se pohnu.

Modlitba Páně nezačíná prosbami o mé potřeby. Když nás Ježíš učí modlit se k Bohu – neučí nás: Pane já chci. Pane, já potřebuji. Pane já mám hlad. Pane já mám na to a to nárok. Pane – já mám tento problém. Pane zařiď, aby mě neobtěžoval tento člověk, který přišel kdovíodkud, aby mě žádal o pomoc.

Na problémy lidí později přijde řada v modlitbě Páně. Nejdřív ale to nejdůležitější. Tedy ne mé problémy – ale tvé jméno buď posvěceno, tvé království ať přijde, tvá vůle ať se děje.

Nejde o zdvořilost. Někdo by si mohl myslet, že je to obezlička na Pána Boha. Že se mám připlazit se slovy – služebníček panstvo, klaním se, ať je tvá velebnost vyvýšena, ať je tvá vláda na věky – ale teď přichází to nejdůležitější, totiž mé skromné prosby... a už bychom sypali vlastní požadavky a problémy.
To nás Ježíš neučí. Když nás učí, že máme prosit o Boží jméno a vůli, tak chce říci, že to je skutečně to nejpodstatnější. Podstatnější, než naše vlastní problémy a prosby a žádosti.
Jakkoli jsme přesvědčeni, že naše problémy – jsou ty nejdůležitější, protože se přece týkají nás.

Ježíš nás učí nelpění na vlastních problémech a všeho, co se týká naší bytosti. Ať už těla nebo ducha nebo duše, nebo jak to chceme nazvat.

V modlitbě, kterou nás Ježíš naučil - se tedy na začátku modlíme za to nejdůležitější. Otče náš na nebesích – posvěť se tvé jméno, staň se tvá vůle nejen v nebi, ale i na zemi. My si sice s mnoha věcmi nevíme rady, ale věříme, že když se stanou prvně tvé věci – bude to mít dopad i na nás. Tak na nás dopadnou jako mana :)
Vždyť Ježíš řekl: Matouš 6:33  Ale hledejte vy nejprv království Božího a spravedlnosti jeho, a toto vše bude vám přidáno. (a všechno ostatní vám bude přidáno. (ČEP)
Neřekl – proste nejdřív za sebe a spravedlnost na vás sama spadne jako nezasloužený dar.
Řekl – hledejte BK a spravedlnost tak, že se o tyto věci budete ve světě osobně zasazovat.
Ne – že je necháte, ať to za vás udělá někdo jiný a vy pak budete nadávat, jak se to dělá špatně.
Každý z nás - máme aktivně tyto věci s prosbou o ně - vyhledávat a ve víře činit.

Nejprve, ať se děje tvé dílo Bože.

V žalmu se zpívá: ne nás, ale své jméno oslav.
V modlitbě Páně nejprve - prosíme, aby se dostalo ke slovu Boží slovo, Boží dílo.

Boží jméno se ve SZ posvěcovalo a zjevovalo ve vysvobozování Izraele. A jeho provázení do zaslíbené země. Izraelci už nic dobrého nečekali, jen trpěli jako otroci – a tu se jim přihodil Bůh. Mojžíše oslovil hlas, Mojžíš uslyšel a poznal, že Bůh se rozhodl svůj lid vysvobodit.
V síle tohoto evangelia (zaslíbení) potom Mojžíš vyvede lidi z otroctví. Nakonec Bůh sám provede tento lid vodami smrti.
Jméno Hospodina tu znamená: cesta vysvobození z bídy, z otroctví. Hospodin Mojžíšovi vyhlásil, že právě toto je jeho jméno. Tedy ne – prozřetelnost, osud, dokonce ani stvořitel nebo všemohoucí...
Ale vysvoboditel, zachránce.

Když tedy prosíme – posvěť se jméno tvé – prosíme: vejdi tvá vysvobozující moc do našeho obzoru. Dej, abychom tuto tvou moc rozpoznali a neutíkali před ní. Dej, abychom ji nepřikryli svým sobectvím nebo pýchou.

Minule jsme si připomněli, jak lidé nebyli ochotni Ježíše přijímat proto, že právě tuto moc ztělesňoval jako blízkost Boha k lidem bez rozdílu pošpinění nebo různých hranic, které si mezi sebe klademe.
Na chování lidí k Ježíšovi je vidět, že prosit o posvěcení jména mezi lidmi je sice krásné, ale když toto jméno začne někdo naplňovat, tak naráží na nepochopení – i věřících.

Ježíš svým životem nechával posvěcovat Jméno. Především způsobem, jak se vztahoval k druhým. K lidem v sevření, v otroctví, v zubožení.

Ježíšův život je pro nás nejpřesnějším vyprávěním o Božím jméně. Ježíš se ponížil až k smrti na kříži. Bůh ho vyvýšil, vzkřísil ho. Vzkříšení je jinými slovy naprostá Boží solidarita s tímto poníženým.
Učedníci tuto solidaritu pochopili a přijali jako pokračující program Božího jména. Bůh se přiznal k tomu, který trpěl – ne k těm, kteří zneužili své postavení. Vzkříšení je program. Pokračování Božího vysvobození.

Když tedy prosíme, aby se posvěcovalo Jméno Boží mezi námi, tak toužíme, aby se naplňovala tato zjevená solidarita s bezmocnými, aby se tento Boží program spásy stával zjevným i v našem osobním životě.

My – následovníci Ježíšovi vyslovujeme tuto prosbu jako společenství. Věříme, že jsme ve společenství, které bylo utvořeno a shromážděno právě tímto konkrétním Jménem. Jménem vysvobození.
Díky tomu si uvědomujeme, jak často Boží jméno my sami všelijak překrucujeme, když ho zneužíváme pro vlastní plány, nebo prostě jen proto, že se nedokážeme dělit.
A tak v té naší modlitbě má znít: ty Pane víš, kolikrát jsme tvé jméno znesvětili, když jsme třeba nedokázali být solidární, ale dali jsme se na stranu většiny. Proto prosíme, aby se tvé jméno posvěcovalo především mezi námi.
Když už pro nic jiného, tak třeba proto, aby se lidé kolem nás mohli podivit a říct si – ti lidé mají odvahu žít podle příkladu jejich Boha.

Když už pro nic jiného, tak třeba proto, aby se neposvěcovala jiná jména, která si v dnešní době nárokují moc.
Jména lidských programů, všelijakých vůdců či idejí, které se na povrchu tváří spásonosně, ale ve skutečnosti přinášejí útlak a smrt.

Nakonec – prosíme přece, aby se posvětilo Boží jméno, aby ho nepřekřikovalo naše vlastní jméno.

Žádné komentáře:

Okomentovat