První čtení
Ozeáš
1:2b Hospodin Ozeášovi řekl: "Jdi, vezmi si nevěstku a ze smilstva
měj děti. Země jen smilní a smilní, odvrací se od Hospodina."
3
On tedy šel a vzal si Gomeru, dceru diblajimskou. Ta otěhotněla a
porodila mu syna.
==================
Proroci zvláštním způsobem zpřítomňovali
vztah lidu víry s Hospodinem. Hospodin popisoval ústy proroků pokrytectví lidí
jako vztah s nevěrnou ženou.
Je to např. situace, kdy lidé chodí
do kostela, na venek se chovají velmi zbožně, ale ve svém srdci Bohu nevěří a
spoléhají jen na sebe. Nedávají Božímu slovu ve svém soukromém životě prostor.
Prorok má za úkol svým manželstvím
s nevěstkou znázornit, jaké má Bůh trápení s lidmi, kteří ho uctívají.
Ač se to možná zdá nepatřičné, tato
prorocká tradice proznívá i evangeliem narození JK.
Druhé čtení
Matouš
1:18 Narození Ježíšovo událo se takto: Jeho matka Maria byla zasnoubena
Josefovi, ale dříve, než se sešli, shledalo se, že počala z Ducha svatého.
19
Její muž Josef byl spravedlivý a nechtěl ji vystavit hanbě; proto se
rozhodl propustit ji potají.
20
Ale když pojal ten úmysl, hle, anděl Páně se mu zjevil ve snu a řekl:
"Josefe, syny Davidův, neboj se přijmout Marii, svou manželku; neboť co v
ní bylo počato, je z Ducha svatého.
21
Porodí syna a dáš mu jméno Ježíš; neboť on vysvobodí svůj lid z jeho
hříchů."
22
To všechno se stalo, aby se splnilo, co řekl Hospodin ústy proroka:
23
`Hle, panna počne a porodí syna a dají mu jméno Immanuel´, to jest
přeloženo `Bůh s námi´.
24
Když se Josef probudil ze spánku, učinil, jak mu přikázal anděl
Hospodinův, a přijal svou manželku k sobě.
Kázání
Člověk se často dostává do
situace, v níž musí volit. Ptá se: co mám dělat? Jak poznat, jaké rozhodnutí je
nejlepší?
Jak poznám, jestli člověk, který
nějak popisuje budoucnost (a vyvozuje z toho popisu morální závěry pro
současnost) - je pravým prorokem nebo je falešným prorokem a chce na sebe jen
strhnout pozornost?
Jak se rozhodovat v době, kdy
řada lidí mluví o převratných změnách společnosti?
Josef stál před takovým
rozhodnutím.
Vánoční příběh není veselý. Tématem
vánoc je krom jiného konflikt dvou lidí. Nevíme, jestli se milovali. Možná ano.
V každém případě se dostali do bodu, kterému moderně říkáme rodinná krize nebo
započetí rozvodového řízení.
Vánoce začínají traumatem.
Není bez zajímavosti, že i řada
odborníků popisuje vánoční svátky jako dobu plnou rodinných konfliktů, dobu
traumat. Je tu někdo, kdo se ještě nikdy nepohádal o vánocích?
Jeden můj kolega dělal výzkum
mezi středoškoláky, ptal se jich - jak prožívají vánoce a přes 80% z nich odpovědělo,
že vánoce znamenají pro jejich rodiny traumatizující zážitek plný hádek a negativních
emocí.
O vánocích jsou také případy lidí,
kteří si vezmou život. Dolehne na ně jejich samota, pokud např. před tím přišli
o blízkého člověka...
Letošní advent i vánoce leckdo z
nás prožívá jako trauma, naše společnost se propadla do jakési nesmiřitelné
manželské krize.
A nevidíme světlo na konci tunelu.
Někteří lidé přirovnávají stav společnosti ke stavu před druhou světovou válkou.
Rodiny jsou rozpolceny, mnohá
přátelství se rozpadají. Porušení vztahů prožíváme i zde v našem sboru.
Evangelium začíná manželskou
krizí.
Proroci popisovali vztah izraele s
Hospodinem jako partnerskou krizi. Je to náhoda?
Biblický vánoční příběh nám
ukazuje krizi dvou mladých lidí a může být pro nás vodítkem i v současnosti.
Zkuste si představit, co se
Josefovi stalo. Jak by to asi leckdo dnes mohl popsat? Ta, na níž čekám, kterou
miluji, s níž chci strávit celý život - je těhotná - ale ne se mnou.
(Těžko si asi řekl: jsem snad
jako Ozeáš, který si musel vzít ženu nevěrnou, aby ukázal duchovní stav národa?)
Evangelium charakterizuje Josefa
jako spravedlivého muže. To neznamená nějakou charakteristiku - typu - byl to
hodný člověk. To znamená, že je to člověk, který dodržuje zákon.
Josef je člověk, který je zvyklý
se v době krize řídit biblí. Vidí biblické slovo jako cestu, jak se dostat z
krize.
A skutečně - bible poskytuje návod,
jak jednat v krizové situaci, do níž se Josef dostal.
Deuteronomium 24:1 Když si muž vezme ženu a ožení se s
ní, ona však u něho nenalezne přízeň, neboť na ní shledal něco odporného,
napíše jí rozlukový list, dá jí ho do rukou a vykáže ji ze svého domu. 2
Ona vyjde z jeho domu, odejde a vdá se za jiného muže.
Žena byla s jiným mužem, tzn. se
nesmí vrátit zpět, Deuteronomium 24:4 Tu
její první manžel, který ji vykázal, si ji znovu za ženu vzít nemůže, když byla
poskvrněna, neboť by to před Hospodinem byla ohavnost. Neuvalíš hřích na zemi,
kterou ti Hospodin, tvůj Bůh, dává do dědictví.
Josef se tedy mohl zachovat jako
věřící člověk jediným způsobem. Propustit Marii, jinak - pokud ji nepropustí - uvalí
vinu nejen na sebe, ale i na Izrael.
Jak se rozhodl Josef?
Rozhodl se podle zákona, protože
bral Boží slovo vážně. Propustil Marii, ale - chtěl se zároveň vyhnout ostudě.
Rozhodl se propustit ji potají.
Těžko si dovedeme představit jak
muselo Josefovi být a jak muselo být Marii. Leckdo by v takové situaci možná
uvažoval o ukončení života. O potratu.
Pomáhá jim víra. Pro Josefa je
světlem Boží zákon, který jeho situaci popisuje. Co je světlem pro Marii? Víra,
která je ovšem „jen“ nadějí.
Dovedeme si představit, co o ní klevetili
sousedé?
Její pověst musela být od té doby
strašná. Běhna. Nevěstka.
Josef na tom byl pravděpodobně o
něco lépe, jsme ve společnosti, kde hrají hlavní roli muži.
Tu do tragického příběhu vstupuje
anděl Boží.
20
když ale Josef pojal ten úmysl,
hle, anděl Páně se mu zjevil ve snu a řekl: "Josefe, syny Davidův, neboj
se přijmout Marii, svou manželku; neboť co v ní bylo počato, je z Ducha
svatého.
21 Porodí syna a dáš mu
jméno Ježíš; neboť on vysvobodí svůj lid z jeho hříchů."
Jinými slovy nám evangelista
sděluje, že do tragické situace dvou lidí vstupuje sám Hospodin aby porušil
svůj vlastní zákon.
(...)
Podle zákona Mojžíšova se těhotná
s jiným v žádném případě nesmí vrátit k tomu prvnímu. Naproti tomu - Boží posel
říká - neboj se přijmout Marii.
Josef je vyzván andělem, aby
porušil zákon! Viděno pomlouvačnými sousedy: aby si vzal tu běhnu, která otěhotněla
kdoví s kým!
Poruš zákon Josefe, nepadne vina
na tebe ani na zemi Izraele, ale naopak - co vzejde z vašeho vztahu - zachrání
lidi od jejich provinění!
Ať tvé milosrdenství překoná
zákon, radí anděl.
Chovej se k Marii milosrdněji,
než to přikazuje zákon. Chovej se ke druhým lidem milosrdněji, než přikazuje
zákon či tradice. Jednou se tak bude chovat J.
Anděl zve Josefa k zvláštnímu
kroku. Má překročit hranice. Hranice zvyku, tradice, hranici zákona. Ježíš - to
bude dělat pořád. Překračovat hranice, zvyky, tradice - ve jménu milosrdenství,
lásky, solidarity.
To je poselství vánoc. Překročte
hranice!
Solidarita, milosrdenství, láska
je víc než zákon.
Vytvořte prostor pro Boha, který chce
být s námi, (pro Imanuele!)
Neuzavírejte se do strachu a
sobectví!
Neuzavírejte se poukazem na to,
že jen dodržujete zákony či tradice.
Neschovávejte se za literu
zákona, ale hledejte cesty, jak vytvořit prostor pro solidaritu!
Tak vpustíte do svého života životodárnou
moc Božího království, které snímá pouta z rukou.
Jak musel Josef zápasit s tímto snem. Nevíme. Evangelista nám
nedává nahlédnout do Josefovy duše.
Musel s ním zápasit jako každý
člověk, který čte evangelium a pochopí, že evangelium vede k porušování zaběhaných
zvyklostí ve jménu milosrdenství, solidarity a lásky.
Musel s ním zápasit jako každý, kdo
se rozhodne překročit hranice a ví, že za to schytá nadávky, urážky, posměch.
Vždyť se postavil proti zákonu,
který uznávají a ctí všechny autority, tzn. že - jinými slovy - Josef se přece náhle staví proti svému národu.
Josef ohrožuje národ, protože v Božím zákoně je psáno, že vzít zpět ženu, která
otěhotněla s jiným znamená uvalit na Izrael vinu. Ohrožovat druhé lidi svým „naivním,
pravdo-láskařským“ přístupem je přece nezodpovědné.
My dnes Josefovu situaci můžeme
hodnotit z odstupu. Těžko říci, kdyby to byl náš soused, jestli bychom mu
fandili. Někdo by ho považoval za blázna, jiný za člověka, který ohrožuje
bezpečnost druhých. Vždyť v zákoně stojí, že kdo přijme těhotnou, uvalí vinu i
na ostatní.
My dnes z odstupu víme, že Josef
svůj zápas víry vyhrál. Postavil se proti mínění ostatních, přestal si všímat,
co tomu řeknou sousedi, i nejbližší rodina.
Přijal k sobě těhotnou, dal naději
tomu, co bylo před nimi.
Jak jsme viděli v prvním čtení,
proroci líčili milenecký vztah jako vztah lidu víry a Boha. V této tradici
pokračuje i evangelista.
Jaký je pro nás závěr? Jaké je
evangelium?
Ve jménu solidarity, milosrdenství
a lásky překračujme hranice!
Když se budete setkávat s druhým
člověkem: otevírejte se tomu, co ten druhý přináší.
Vždyť Josef musel Marii najednou
vidět jako úplně novou, cizí osobu. Zjistil, že to není ta stejná Marie, kterou
si vyvolil. Najednou to byla těhotná Marie. A kdoví co se s ní ještě stane?
Nebude to nebezpečné?
Nemám podlehnout strachu a tlaku
okolí a vzdát to? Propustit ji, abych nepošpinil pověst národa?
Josef se rozhodl pro krok víry.
Víry, která netvoří ploty a hranice, ale letí nad nimi.
Evangelium nás k této cestě zve
jako cestě smysluplné, cestě vedoucí k cíli.
Modlitba:
Děkujeme Pane, že nás vedeš, abychom
ve tvém Jménu bořili hranice a ploty. Děkujeme za tvého Syna JK, který přišel,
aby jako světlo zaháněl temnotu. Prosíme, abychom se ve svých životech řídili
jeho příkladem.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat