pátek 25. prosince 2015

Zamyšlení k vánoční hře podle pohádky O zlaté rybce

Už na začátku bible je příběh o tom, jak lidé chtěli být jako Bůh. Nedopadlo to dobře.
Pak zase lidé stavěli věž, aby byli jako bůh a nedopadlo to dobře. Bůh je uchránil od krveprolití tím, že jim zmátl jazyky.
Bible ukazuje, že všelijací králové a potentáti, kteří chřastili a chřastí medailemi a řetězy a řády - chtěli být jako bůh. A vedlo to k násilí a vraždám. Vedlo to k rozsáhlým migracím obyvatel. Vždyť jedna z mnoha rodin na útěku byla i ta Ježíšova.

Pokušitel sváděl Ježíše na poušti a chtěl, aby začal Ježíš toužit po moci - být jako bůh - panovat nad městy a zeměmi.
Když lidé zjistili, že Ježíš má jisté schopnosti, začali se k němu přidávat (protože přidat se k tomu, z nějž můžeme vytřískat výhody je přirozené) a chtěli Ježíše využít k tomu, aby si zajistili budoucnost - sobě a svým dětem:

V Mt evangeliu čteme:
Matouš 20:20  Tehdy k němu přistoupila matka synů Zebedeových se svými syny, klaněla se mu a chtěla ho o něco požádat.
21  On jí řekl: "Co chceš?" Řekla: "Ustanov, aby tito dva synové měli místo jeden po tvé pravici a jeden po tvé levici ve tvém království."
22  Ježíš však odpověděl: "Nevíte, oč žádáte. Můžete pít kalich, který já mám pít?" Řekli mu: "Můžeme."
23  Praví jim: "Můj kalich budete pít, ale udělovat místa po mé pravici či levici není má věc; ta místa patří těm, jimž je připravil můj Otec."
24  Když to uslyšelo ostatních deset, rozmrzeli se na oba bratry.
25  Ale Ježíš si je zavolal a řekl: "Víte, že vládcové panují na národy a velicí je utlačují.
26  Ne tak bude mezi vámi: kdo se mezi vámi chce stát velkým, buď vaším služebníkem;
27  a kdo chce být mezi vámi první, buď vaším otrokem.
28  Tak, jako Syn člověka nepřišel, aby si dal sloužit, ale aby sloužil a dal svůj život jako výkupné za mnohé."



Učedníci si přáli Mesiáše Ježíše, ve stylu rybářovy ženy -  aby byl jako bůh, totiž silný a mocný a s armádou.
Bůh přece není chudý, bůh přece není na útěku, bůh přece není popravený politický vězeň, bůh přece není popravený rouhač.
Když se zamyslíme nad životem JK, tak všechno v člověku křičí - takhle to není, evangelium je špatně - my chceme silného mocného Ježíše, abychom pomocí jeho znamení ochránili naše rodiny a naše děti a abychom prožili vánoce v klidu a míru.

Rybářova žena touží - chci být jako Bůh!
Chci panovat, chci manipulovat s dráhou slunce a měsíce, chci manipulovat s míněním lidí, protože JÁ přece mám právo se mít dobře a dosáhnout toho, co já chci, stačí tomu jen věřit a když tomu budete skutečně věřit, tak se vám to vyplní.
Život přece není zadarmo...

Advent a vánoce nám připomínají, že Bůh přišel do tohoto světa jako člověk na útěku pronásledovaný potentátem, který chrastí řetězy a řády.
Bůh přišel do tohoto světa, tak, že celý život neměl kde by hlavu složil, neměl rodinu, říkalo se, že jeho matka je běhna, Josef totiž nebyl jeho otec.
Někteří dokonce říkají, že byl homosexuál.
Neoženil se, měl zvláštní vztah s milovaným učedníkem Janem.

I dnes toužíme po silném mesiáši, který by nás ochránil před nebezpečím.
Toužíme světu dokázat, že pravdu máme my. Když ne po dobrém, tak po zlém.
Je to v nás lidech, protože je to lidské a přirozené.
Toužíme jako maminka bratří Zebedeových - aby naše děti seděly po boku vzkříšenému Kristu a organizovali svět. Soudit. Soudit druhé nám totiž dělá velmi dobře u srdce.

Poselství křesťanských vánoc nám připomíná, že mít moc a sílu neznamená automaticky, že máme pravdu (že jsme ji chytili), že jsme jako bůh.

Evangelium ukazuje, že čím víc moci a síly spojuje člověk s Bohem a pravdou, tím víc je Bohu vzdálen. Tím víc propadá zmatenosti - podobně jako rybářova žena v pohádce o zlaté rybce.

Co tedy říká sám Ježíš těm, kteří chtějí panovat? Chtějí prožívat víru a náboženství jako vládu? Chtějí si zajistit budoucnost, jak to chce matka synů Zebedeových?


Ježíš této rodině odpovídá, neodmítá ji. Neuráží se. Ukazuje kristovskou cestu.
Říká: místo panování mne budete budete následovat v cestě vydávání sebe, tedy půjdete cestou solidarity s druhými.
Solidarita je hlubokým kristovským obsahem letošního adventu.
Ježíš říká: budete pít stejný kalich jako já. Kalich mého života, mé solidarity s trpícími a odmítanými - kalich - mé smrti i vzkříšení.

A proto:
Mt 20, 25b: "Víte, že vládcové panují na národy a velicí je utlačují. 26  Ne tak bude mezi vámi: kdo se mezi vámi chce stát velkým, buď vaším služebníkem;

Modlitba

Děkujeme Pane, že nás vedeš do hloubky života, k poznání tvého díla a tvé spásy. Děkujeme, že tě smíme následovat uprostřed světa plného násilí a zmatků. Prosíme, abychom k poznání tvého slova vedli i naše děti a vnuky.

Žádné komentáře:

Okomentovat