První čtení
Exodus
16:1 - 7
Exodus
16:13 - 20
Druhé čtení
Mk 6, 35-44
Kázání
Gruberův katechismus:
Prosba o chléb ukazuje, že hmotné
a duchovní potřeby od sebe nelze oddělit. Chléb tu zastupuje všechno, co
potřebujeme ke zdravému životu (jídlo, šaty, domov, práce, životní cíl). Slovo
vezdejší chápeme ve smyslu přiměřeného množství našich každodenních potřeb (dej
nám dnes). Křesťan prosí právě o tolik, kolik potřebuje na den, tj. pro své
bezprostřední úkoly. Chudoba i bohatství nás od Boha vzdalují. Kdo věří Bohu,
nechce se zajišťovat z vlastních zásob. Věří, že Boží milosrdenství jsou nová
každého jitra. Říkáme-li „náš“, znamená to, že naším úkolem je spravedlivě si
ho rozdělit. Proto hned další prosba hovoří o lidské vině, která nejčastěji
vzniká právě při nespravedlivém dělení životních potřeb a možností.
Katechismus Petra Galluse uvádí
mj. tento příběh: jeden bohatý muž zemřel a probudil se v ráji. Bohatě prostřený
stůl sliboval opravdu nebeské radovánky. A všechno stálo jenom jeden groš. Onen
muž si vzpomněl na své veliké bohatství a zaradoval se. Ale když chtěl zaplatit,
zakroutili v ráji hlavou: u nás platí jen ten peníz, který jsi někomu daroval.
Martin Luther říká: Bůh dává
denní chléb i bez našich proseb, i lidem zlým; my však v této modlitbě prosíme,
aby nám to dal poznat a tak přijímat náš vezdejší chléb s díkučiněním.
Co nazýváme vezdejším či denním
chlebem?
Všechno, čeho je třeba tělu i životu,
to jest např. pokrm, nápoj, oděv, obuv, příbytek, domov, pole, dobytek, peníze,
majetek, zbožného a dobrotivého manžela či manželku, děti, služebnictvo, zbožné,
dobrotivé a věrné panovníky, dobrou vládu, dobré počasí, mír, zdraví, kázeň a
vychování, čest a úctu, dobré přátele, věrné sousedy apod.
Minulý týden jsme slyšeli, že Boží
vůle se má dít tady na zemi. Křesťan je člověk, který dává prostor Boží vůli -
aby se mohla na zemi dít - dít tak jak nám ji ukázal JK. Člověk se má u Ježíše naučit,
co vlastně Bůh chce, co je jeho vůlí.
Boží dílo v bibli je nerozlučně
spjato s vysvobozením. Boží Jméno se zjevuje na této zemi v podobě
vysvobozování lidí.
Od teroru i od hladu. Jedno z
největších znamení, která Ježíš na zemi vykoná je nasycení hladového zástupu.
Ježíš svou moc projevuje tak, že sytí
hladové. Lidští vládcové naopak nechávají lidi vyhladovět - jak se to třeba
děje v současné době v Sýrii ve městě Madája pod záštitou prezidenta Asada.
Biblické znamení chleba je vykřičníkem
pro různé vládce, kteří své postavení zneužívají pro zotročování druhých.
Prosba o chléb vede křesťany k
hledání cest - jak pomoci - těm, kteří jsou zotročováni.
Překladatelé bible kralické - podobně jako
Luther - spojili v prosbě o chléb vezdejší věci duchovní i věci tělesné:
"Chlebem pak míní se to
všecko, čehož k zachování duše i těla potřebujeme, jako jest: slovo Boží čisté,
kazatelé věrní, svátosti podlé nařízení
Kristova nařízené - pokrm, nápoj, oděv, domové
a příbytkové, vrchnost dobrá, křesťanská, čeládky
věrné a poslušné, časové pohodlní, úrody mírné
a povětří zdravé."
Kristova nařízené - pokrm, nápoj, oděv, domové
a příbytkové, vrchnost dobrá, křesťanská, čeládky
věrné a poslušné, časové pohodlní, úrody mírné
a povětří zdravé."
Pro reformátory je svět duchovní,
svět v církvi i svět v běžném životě propojen - není svět všední a pak oddělený
svět v neděli. Křesťan má bibli nebo slovo kazatele vnášet do běžného života.
Křesťan má mít na paměti celý
svůj život i život jiných lidí.
Prosíme za chléb vezdejší. Chléb
je znamením toho nejzákladnějšího. Vždyť tam, kde se dělí o chléb, tam se žije
dobře.
Když prosíme o chléb vezdejší,
máme na mysli i místa, kde chléb není. Kde lidé hladoví třeba proto, že je v
jejich zemi válka.
Prosíme o chléb proto, abychom
mohli mít na mysli ty, kteří nemají možnost chléb jíst, prosíme proto, abychom
hledali cesty, jak přinést druhému člověku naději.
V bibli je chléb symbolem -
podobenstvím - naděje.
Chléb přijímá Abraham od
Melchisedecha jako dar. Josefovi bratři v dobách hladu přijímají chléb od
Josefa. Izrael přijímá na poušti denní chléb od Hospodina, vyhladovělý zástup
přijímá chléb od Ježíše.
O chléb neprosíme proto, abychom
se měli lépe, ale proto, že znamení chleba je znamení Boží věrnosti a péče.
Proto, když se sejdeme k jídlu, za
chléb společně děkujeme. Krásná židovská modlitba zní: Požehnán jsi Hospodine,
ty živíš svět svou milostí, láskou a soucitem, ty dáváš pokrm každému tělu,
protože trvalá je tvá láska.
Chléb je znamení Boží věrnosti a
péče.
Chléb náš vezdejší. Co znamená
vezdejší?
V ekumenickém překladu je napsáno:
náš denní chléb dej nám dnes. Pod čarou je uvedeno: zítřejší, tj. chléb budoucího
věku.
V prosbě o chléb jde také o to,
co přijde zítra a co jako věřící vyhlížíme. Prosíme: dej nám chléb - abychom ani
dnes nepřestali vyhlížet zítřek.
Dej nám chléb, abychom nepropadli
beznaději, že žádný zítřek už nebude, že tu je nějaký směr, nějaký cíl, kam
směřujeme.
Dej nám chléb, abychom nepropadli
beznaději, že náš život je jen o nasycení jistot tohoto dnešního dne - a zítra
nebude nic.
O chléb k zítřejšímu životu
neprosíme proto, abychom se zajistili - jako se snažili Izraelci zajistit manou
- a ono jim to začalo páchnout - ale prosíme proto, abychom byli živi z naděje,
kterou dává Bůh. Abychom tuto naději nepohřbili s dnešním večerem.
Když se Izraelci dostali na poušť,
ztratili jistotu, naději i důvěru, že je Hospodin přivede do zaslíbené země.
Vsadili na svůj hlad, na svůj strach o zítřek. Boží věrnost je zajímala míň.
Když potom dostávají manu, aby se
naučili tomu, co znamená Boží věrnost - mají obdržet tolik, aby na další cestě
dalšího dne nikdo nepadl.
Večer se od Mojžíše dozví, že
ráno dostanou chléb - tedy chléb zítřejší.
Dnes slyší kázání o chlebu
zítřejším, který dostanou ráno, aby měli sílu na den před nimi.
Dosl. je tam řečeno: dostanete
chléb na zítřejší kus cesty. Právě na ten jeden zítřejší den.
Protože jsou na cestě, která má výhled
- zemi zaslíbenou.
Budoucí věk. Pavel běží, protože
ví, že cíl je před ním, ví, že tento běh má smysl v Bohu.
Chléb vezdejší - chléb budoucího
věku nás tedy vede k důvěře, že prosíme o chléb - ne proto, abychom se najedli,
ale proto, že jsme na cestě. A že víme, že jsme na cestě, která směřuje k
dobrému cíli.
Je to cesta, která má být lemovaná
našimi dobrými skutky.
Prosíme tedy o chléb na cestu. Na
cestu od otroctví ke svobodě, od sobectví k solidaritě. Na cestu k lásce. Chléb
vezdejší znamená chléb k novému vykročení - společně s druhými. Stejně jako
neříkáme na začátku modliby Páně: Otče můj, tak neříkáme chléb můj dej mi dnes,
abych měl plné břicho.
Chléb náš. Na cestě jsme podobně
jako kdysi Izrael - společně s druhými, které nám milující Otec daroval.
Když tedy usedneme k dnešnímu
obědu, smíme za to všechno děkovat. Za každodenní naplňování prosby o chléb
vezdejší. A od tohoto díkůvzdání bude jen krok ke sdílení s nuznými i k sycení
hladovějících. Dokonce i těch, kteří nás nenávidí.
Jak říká apoštol Pavel (cituje nejen
Ježíše, ale už i starozákonní knihu přísloví) Římanům 12:20 `Jestliže má tvůj nepřítel hlad, nasyť ho, a má-li žízeň, dej
mu pít;
21 Nedej se přemoci zlem, ale přemáhej zlo dobrem.
(Přísloví 25:21 Hladoví-li ten, kdo tě nenávidí, nasyť jej
chlebem, žízní-li, napoj ho vodou,
22 tím shrneš řeřavé uhlí na jeho hlavu a Hospodin ti odplatí.)
Modliba
Náš Pane, ty jsi sebe sama rozdal,
abys nás vysvobodil, abys nám otevřel život v lásce, sdílení, naději. Dej,
abychom ti na této cestě zůstali věrní.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat