První
čtení
Izajáš
43:22-28
Druhé
čtení
Mt
18, 23-35
Kázání
V katechismu
čteme:
Prosba
o odpuštění vin je v první řadě přiznáním, že svým
životem nepatříme sami sobě, ale Bohu. Mluví se tu o dluhu,
který máme vůči Bohu a svým bližním. Naším sobectvím a
pýchou tento dluh stále narůstá. Touto prosbou uznáváme, že
jsme Boha i své bližní zklamali a prosíme o milost odpuštění.
Bůh
nám náš dluh odpouští a potvrzuje nám to Kristovou obětí na
kříži. Boží vůlí však je, aby se jeho odpuštění přenášelo
a působilo dál – v mezilidských vztazích. Zda jsme Boží
odpuštění skutečně přijali, se nejlépe pozná podle toho, zda
nás osvobodí k odpouštění našim bližním. Naše odpuštění
není podmínkou, aby nám Bůh odpustil. Boží odpuštění však
ztrácí smysl a míjí se svým cílem, jestliže nám nedává
odvahu, sílu a pokoru, abychom sami odpouštěli.
Na
adresu těch, kdo mají pocit, že se ničím neprovinili, že
nemusí prosit o odpuštění - a ani
druhým odpuštění projevit, říká M. Luther ve svém výkladu Modlitby Páně -
Hle, to jsou ti ubozí pobožnůstkáři, kteří vinu bližnímu neodpouštějí a nechtějí ji ani
zapomenout. Nikdy nedokáží být někomu naklonění z srdce. Tak si vyslouží, že jim Pán Bůh nejen
neodpouští jejich vinu, ale projeví jim tu nemilost, aby nemohli poznat ani vinu vlastní.
druhým odpuštění projevit, říká M. Luther ve svém výkladu Modlitby Páně -
Hle, to jsou ti ubozí pobožnůstkáři, kteří vinu bližnímu neodpouštějí a nechtějí ji ani
zapomenout. Nikdy nedokáží být někomu naklonění z srdce. Tak si vyslouží, že jim Pán Bůh nejen
neodpouští jejich vinu, ale projeví jim tu nemilost, aby nemohli poznat ani vinu vlastní.
Martin
Luther měl možná na mysli známý verš z epištoly Janovy:
1
Janův 1:8 Říkáme-li,
že jsme bez hříchu, klameme sami sebe a pravda v nás není.
9
Jestliže doznáváme své hříchy, on (totiž Ježíš
Kristus) je tak věrný a spravedlivý, že nám hříchy odpouští
a očišťuje nás od každé nepravosti.
10
Říkáme-li, že jsme nezhřešili, děláme z něho lháře a
jeho slovo v nás není.
Katechismus
Petra Galluse uvádí konkrétní případy:
Když
byla babička v nemocnici, říkali mi, ať za ní přijdu na
návštěvu, ale neměl jsem chuť. Pak babička náhle zemřela.
Nikdo to nečekal a já teď mám výčitky.
(...)
Když
se hádám se sestrou, tak jí často ve vzteku řeknu věci, které
mě pak mrzí.
(...)
Před
týdnem jsem svěřila svojí nejlepší kamarádce svoje tajemství.
Slíbila, že to nikomu neřekne. A druhý den si o tom povídala
celá třída.
=================
Je
to zvláštní:
v modlitbě
Páně, kterou se modlíme každý den se setkáváme před Bohem
spolu s těmi, s nimiž máme napjaté vztahy. S nimiž
máme konflikty, nedorozumění, nevyřízené účty. Před Bohem se
v této modlitbě setkáváme s těmi, od nichž jsme také
utrpěli různé křivdy.
Když
nás Ježíš vyučuje této modlitbě – nechce nám dovolit,
abychom se vznesli do nebeských výšin, do soukromého chrámu naší
duše, někam do zásvětna, daleko od svých problémů. Naopak.
Nutí nás sebou brát do chrámu modlitby i hodně nepříjemné
věci, na něž bychom nejraději zapomněli. Nutí nás přemýšlet
nad vztahy, nad nimiž bychom nejraději udělali tlustou čáru –
jako třeba za minulostí. Aby nás to netížilo, aby nás to
neotravovalo v našem vzhlížení k budoucí spáse.
Bez
odpuštění se tlustá čára dělá těžko.
Modlitba
Páně nám připomíná, že naše selhání zasahují do života
druhých.
Trpíme
navzájem svými různými selháními a ublíženími. Naše vztahy
jsou poznamenány utrpením, které vědomky i nevědomky pácháme
na druhých. To je lidská realita, kterou nám modlitba Páně klade
před oči.
Ježíš
nabízí cestu odpuštění. My křesťané nemusíme jen
vypočítávat, kolik přesně nám kdo dluží – vina = dluh –
ale můžeme prostě upustit od napětí, uvolnit sevření.
Vystoupit ze sevření tak, že odpustím.
Vinu,
provinění, dluh – mohu smazat. Mohu z provinilce sejmout
tíhu viny a mohu tak dát vzejít naději na nápravu.
My,
kteří se považujeme za Ježíšovy učedníky jsme lidé, kteří
tento princip chápou a činí tak. My jsme se přece u Pána Boha
naučili, že bez odpuštění žít nelze. Už jen proto, že Bůh
sám se k nám takto chová a dává nám možnost začít
znova. Z radosti tohoto rozpoznání toužíme tento čin
záchrany opakovat, podílet se na něm, zakoušet ho – tady na
zemi – mezi námi. To je opravdová milost.
Když
vyslovujeme tuto prosbu – zvláště ve chvíli, kdy je součástí
eucharistické modlitby před nebo po SVP – když vyslovujeme tuto
prosbu, vyslovujeme ji s vděčností.
Je
to obrovský dar, že smíme říci, vyznat a prosit – odpusť.
Odpuštění
na sobě prožil apoštol Pavel a na celý život ho proměnilo.
Neudělal za svou minulostí tlustou čáru v tom smyslu, že by
dělal, že jeho minulost neexistovala. Naopak, radostně a s pokorou
o tom - jaký byl - často mluvil. Právě aby ukázal, jakou moc
Boží odpuštění má.
Bůh
člověku odpouští, vyhlašuje nad námi amnestii, dává novou
naději.
Z této
důvěry v nás pak roste poznání i víra a naděje, že toto
je cesta smysluplná, cesta, kterou má Bůh rád. Cesta, jejíž
smysl osvědčil a potvrdil svým životem, svou smrtí i vzkříšením
JK.
Proto
se modlíme – odpusť – tak jako jsme odpustili i my.
Boží
odpuštění nepatří jen nám.
Bůh
dává svítit slunci na všechny lidi, svou milost nabízí všem
lidem. Modlitba Páně nám připomíná, že naděje odpuštění je
pro všechny – nejen pro nějaké vyvolené.
V
modlitbě Páně je skryt i úkol. Vidět kolem sebe ty, kteří
odpuštění potřebují.
Odpuštění
je aktivita, která se podílí na životě, má moc život dát.
Proto se nemáme stávat zbožnými sobci - jak to popisuje Martin
Luther.
Boží
odpuštění nám dává sílu, abychom se nebáli. V jednom
podobenství mluví Ježíš o člověku, jenž zahrabal hřivnu,
kterou dostal. Nemusíme při výkladu toho podobenství hned myslet
na nějaký talent nebo osobní obdarování. Hřivna je spíše typ
obdarování, na němž se máme podílet jeho dáváním dál.
Věříme, že nám Bůh skrze JK odpouští, tzn. že se máme na
tomto odpuštění také podílet, nezahrabat je do země jako
poklad, který tu je jen pro mne.
Podobně
jako nemilosrdný služebník z podobenství, které jsme slyšeli.
Odpuštění má pustit dál do světa. Předat ho jako štafetu.
Odpuštění
máme pustit do světa. K sousedovi, k manželce, k dětem,
k rodičům...
Ježíš
ve svém životě odpuštění dával, bez nároku na první krok
hříšníka. I otec v podobenství o marnotratném synu vybíhá
ke svému synu jako první v naději, že marnotratný syn šel
do sebe. Jeho pokání ale nevyžaduje. Ano – je to riskantní
podnik (někdo by řekl naivní) – a nemusí vyjít.
Když
apoštol Pavel po Ježíšově vzoru vyslovuje myšlenku, že máme
dát ze svého těm, kteří jsou proti nám - (Římanům 12:20 Ale
také: `Jestliže
má tvůj nepřítel hlad, nasyť ho, a má-li žízeň, dej mu pít;
tím ho zahanbíš a přivedeš k lítosti.´)
- vyslovuje ji jako naději. Že je to přivede k lítosti, či
k obrácení. Máme tak činit v naději - tzn. i s rizikem, že
to tak nedopadne, že se nám to nevyplatí.
Odpuštění
a odpouštění je podílení se na cestě naděje.
Kdo
by si myslel, že odpouštět nemá cenu, protože není zaručeno,
že ten, který se provinil se nějak obrátí do sebe nebo že se
zlepší – takový člověk – uzavírá už předem cestu do
budoucnosti. Kdyby takto přemýšlel Bůh, neodpustil by nikomu. Tak
o Božím odpuštění svědčí např. prorok Iz již ve SZ.
Ježíš
přišel a kázal o Božím království. To bylo jeho evangelium.
Toto evangelium naplnil svým vlastním životem a doslova - tělem.
My
jsme zváni pochopit, že při odpouštění jde o právě o toto
Ježíšovo - rostoucí Boží Království - o to, aby bylo jako v
nebi tak i na zemi - jako mezi Bohem a člověkem - tak i mezi
člověkem a člověkem.
Odpouštějte
si navzájem, jako i Bůh v Kristu odpustil vám
(Ef 4,32).
Modlitba
Děkujeme
Pane, že nám ukazuješ cestu života. Prosíme, abys nám dával
sílu k odpouštění si navzájem, aby tak tvé království mezi
námi rostlo. Prosíme tě o to skrze JK.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat