První čtení
K nejvyššímu
číšníkovi faraonovu:
Genesis
40:14 Vzpomeneš-li si na mě, až se ti dobře povede, prokaž mně
milosrdenství: upozorni na mě faraóna a vyvedeš mě z tohoto domu.
15
Vždyť jsem byl ukraden z hebrejské země a zde jsem se nedopustil naprosto
ničeho, zač by mě měli vsadit do jámy."
Druhé čtení
Mt 28,11-15
Kázání
Dnes často slyšíme, že se vede
informační válka. Není to ale nic nového pod sluncem. Ať už žijeme kdekoli –
jsme v různé míře od dětství obklopeni různými realitami a informacemi o
světě. A musíme vybírat.
Dnešní doba nám nic neusnadňuje. Internet
i média jsou plné zkreslujících informací.
Kdejaký politik lže.
V nedávné době napsala jedna
učitelka otevřený dopis adresovaný prezidentu republiky, v němž mu
sdělovala svou obtížnou situaci. Jak má učit děti mluvit pravdu a vztahovat se
k autoritám, když i nejvyšší představitel této země opakovaně a prokazatelně lže.
Sám jsem byl od dětství zvyklý –
jako mnoho lidí v této zemi – žít dvojí život. Učil jsem se odpovídat na
otázky do školy a zároveň mi rodiče sdělovali, jak vidí svět kolem sebe oni. Byla
to odlišná realita.
Na jihu Moravy jsme běžně chytali
rakouskou televizi, takže jsme měli každý den možnost porovnávat.
Každý člověk v každé době se
musí sám rozhodnout, které informace bude považovat za věrohodné a které bude
považovat za lež.
Velikonoční proces s JK měl
povahu náboženskou i politickou. J byl odsouzen jako rouhač i jako buřič. Proto
se od začátku o průběhu procesu vedla informační válka – válka stará jako
lidstvo samo – válka o pojetí pravdy.
Od začátku tak koluje o
velikonočních událostech řada protichůdných zpráv.
Josefína Dušková vytvořila
v prostoru uzlové body. Ukřižování a vzkříšení je uzlový bod a velmi
záleží na tom, jak tuto událost vyložíme.
(i kostel se může stát uzlovým
bodem – podle toho, jestli se v něm vede zápas o pravdu či nikoli)
Podle toho se člověk rozhoduje,
jak v životě dál. Kam povedou jeho kroky, na co zavěsí své srdce, jestli se
třeba nechá ovládat druhými.
Proto apoštol Pavel s plným
vědomím této informační války vyznává:
1 Korintským 1:23 ale my kážeme Krista ukřižovaného. Pro Židy
je to kámen úrazu, pro ostatní bláznovství.
Proč je to kámen úrazu? Pro
oficiální církevní kruhy nebyl Ježíš slavného původu a myšlenky, které hlásal,
byly nebezpečné. Bylo třeba dokázat, že Bůh s takovým člověkem nemá nic
společného. Naopak, to že umřel, je důkaz, že se mýlil, že Bůh takovému člověku
nepomůže.
Proč je to ostatní národy
bláznovství? Protože, kdyby byl Ježíš Boží syn, tak by přece sestoupil
z kříže. Kdyby byl vyvolen, tak by ho Bůh nenechal takto zemřít. Bůh se
přece nezjevuje v jednom jediném člověku – kterého navíc ještě popraví. Když
už se Bůh zjevuje, tak v celých národech, v jejich vojevůdcích,
kterými podrobuje svět. Bůh je Bůh síly nikoli slabosti.
Víra ve vzkříšení je tak divná,
že ji i řada křesťanů v pozdější době nepřijala. Tvrdili např., že byl
ukřižován zdánlivě. Protože Boží syn by přece nemohl zemřít.
Nebo se tvrdilo, že za Ježíše
umřel zástupně nějaký lotr a Ježíš spokojeně dožil svůj život jinde.
Od samého začátku byla snaha smrt
a vzkříšení vyložit tak, aby to odpovídalo běžným lidským představám o Bohu a
člověku.
Evangelista Mt nám podává
svědectví o velmi promyšlené a racionálně vedené informační kampani.
Když se o vzkříšení dozví
velekněží a starší – tzn. představitelé víry a náboženství – nepadnou na
kolena. Nezačnou vzdávat díky nekonečnému Bohu.
Nezačnou vyznávat, že pochybili.
Místo toho začnou naprosto racionálně jednat.
Je potřeba vymyslet kampaň, která
už dopředu postaví velikonoční evangelium do nejhoršího světla: Učedníci Ježíše
ukradli. Tomu dá každý za pravdu. Po takové mediální masáži se těžko najde
nějaký blázen – který by kázal o vzkříšení.
Lidé jsou tedy od počátku
vystaveni velmi těžkému tlaku. Co je pravda?
Má smysl o pravdu zápasit?
Člověk, který se zajímá o dění ve
světě, podléhá oprávněné skepsi, vždyť není nakonec ve světě všechno jen hra
mocných a jejich zájmů?
Není nakonec lepší vzdát to a o
pravdu nezápasit? Zápasit o pravdu není příliš pohodlná cesta.
Matoušova zpráva o vzkříšení je
v tomto ohledu smutná. Ani vzkříšení nezpůsobí zemětřesení u všech lidí.
Není událostí, po níž by všichni lidi byli najednou lepšími. Pro jedny je
vzkříšení cesta k nové naději, ale pro jiné jen další příležitost
k další lži.
A tak si člověk může říci: má to
vůbec cenu? Když ani vzkříšení nepřineslo do světa zásadní změnu – neobrátilo
k dobru ty zlé?
Mnoho lidí raději uvěřilo svým
vlastním špatným životním zkušenostem, než aby se radovali z vítězství
dobré věci.
Jinými slovy: evangelista Mt
podává svědectví, že lidé žijí ve světě polopravd, lží, pomluv. Žijí ve světě,
kde mocně působí různé dobře zaplacené mediální masáže.
Evangelista ale také svědčí o
tom, že právě uprostřed takového světa zní zpráva o vzkříšení. Uprostřed tohoto
světa plného lží a nenávisti existuje možnost obnovit své srdce.
Evangelista právě takto vyznává
svou víru:
Uprostřed světa, kde jedni chtějí
vykořisťovat druhé a nad druhými panovat - kteří tvrdí – třetího dne byl
ukraden – uprostřed tohoto stejného světa smí druzí – kteří mají naději
v solidaritu Boha s maličkými a bezmocnými – tito smí vyznávat –
třetího dne byl vzkříšen.
Jak jsme vzpomněli o velikonocích
– vzkříšení není na prvním místě víra v zázrak – ale je to především vyznání
naděje – že Bůh se zastává bezmocných. Že se přiznal k té odsouzené trosce
na kříži.
V Mt zvěsti zní ještě jedna
důležitá rovina.
Když vyřknou Ježíšovi odpůrci
dezinformaci o tom, že Ježíš byl ukraden, pravděpodobně si neuvědomují, že to
jsou právě oni, kdo svou lží a nenávistí kradou lidem Boží naději.
Neuvědomují si také, že jejich
lež se stala proroctvím o nich samotných. Oni jsou zloději Boží naděje.
Kdysi byl totiž podobně ukraden
Josef. Josef stejně jako Ježíš svým jednáním vzbudil u svých bratří nenávist a
zášť a tak byl svými bratry ukraden a poslán na cestu smrti – do Egypta.
Josef z hrobu egyptské kopky
nakonec díky Bohu vstal, aby přinesl záchranu mnohým – a dokonce (!) svým
bratřím smíření.
Víra ve vzkříšení zůstane navždy
provokací vůči těm, kteří si z náboženství dělají zbraň proti druhým.
Víra ve vzkříšení je provokací
tomuto světu, který nutí člověka, aby věřil, že lež a nenávist zvítězí nad
pravdou a láskou.
Díky víře ve vzkříšení nakonec
můžeme obrátit (přeznačit) lež Ježíšových bratří, představitelů národa a
náboženství, kteří otročí sami sobě, kteří vyslali do světa dezinformaci – v soud
pravdy.
Můžeme říci: ale ano, nebojme se
věřit v toho, který byl ukraden těmi, kteří měli v rukou moc. Vždyť
dokonce on sám sebe zmařil – nechtěl si slávu Božího syna ukradnout pro sebe –
třeba tak, že by pomocí této slávy vykořisťoval jiné.
Filipským 2:7 nýbrž sám sebe zmařil, vzal na sebe naše
lidství ve vší bídě a okradenosti a to až do smrti na popravišti.
Bůh ho však nenechal
v poddanství smrti, doslova ho ukradl – vytrhl - smrti a tak znemožnil
její panství.
Bůh vytrhl svého Syna – ukradl –
ho z rukou mocných, z rukou otroků moci, z rukou otroků lži a
dal ve vzkříšení zvítězit pravdě a lásce nad lží a nenávistí.
Od té doby mohou všichni okradení
o pravdu, radost, lásku, naději a život nacházet záchranu právě u tohoto Ukradeného.
Přimlouvám se za to, aby se naše
církev a naše společenství tady v Soběhrdech - které vyznává tuto velikonoční
víru, - aby se stalo uzlem, odkud proudí
do světa a života pravda, naděje a láska... navzdory všem dezinformačním
kampaním.
Modlitba
Děkujeme Pane, že jsi se za nás
vydal a umožňuješ tak každému z nás jít cestou, která vede k plnosti.
Děkujeme, že u tebe můžeme všichni, nalézat pravdu, radost, naději, život a
lásku.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat