SPOLEČNÉ KÁZÁNÍ S FARÁŘEM CÍRKVE HUSITSKÉ - PETREM WAGNEREM
První čtení
První čtení
Jóel 3:1
I stane se potom: Vyleji svého ducha na každé tělo. Vaši
synové i vaše dcery budou prorokovat, vaši starci budou mít sny,
vaši jinoši budou mít prorocká vidění.
2 Rovněž
na otroky a otrokyně vyleji v oněch dnech svého ducha.
3
Způsobím, že budou na nebi i na zemi divné úkazy: krev a
oheň a sloupy dýmu.
4 Slunce
se zastře tmou a měsíc krví, dříve než přijde den Hospodinův,
veliký a hrozný.
5 Avšak
každý, kdo vzývá Hospodinovo jméno, se zachrání. Na hoře
Sijónu a v Jeruzalémě budou ti, kdo vyvázli, jak řekl Hospodin,
spolu s těmi, kdo přežili, jež Hospodin povolá.
Druhé
čtení
Sk 2, 1-17
Kázání
Po
vzkříšení se Vzkříšený Pán ukázal učedníkům několikrát
a vždy ho poznali podle míry naděje, kterou v nich zažehl.
Ne podle toho, jak vypadal. Minule jsme slyšeli příběh z Mt
evangelia o zjevení na hoře v Galilei. Ke vzkříšenému Pánu
přicházeli různí lidé – ti, kteří nepochybovali i ti, kteří
pochybovali. Vzkříšený Pán jim všem zvěstoval, že má
veškerou moc na nebi i na zemi – tzn. že jeho moc služby,
solidarity a lásky je silnější, než všechna moc armád a peněz
co jí jen na světě je. Ježíš na začátku své cesty odmítl
moc síly a peněz – když mu ji Satan nabízel - a šel cestou
milosrdenství, cestou – na níž nedělal rozdíly mezi lidmi.
K této cestě se Bůh přiznal. Přiznal se k církví i
státem - popravenému člověku. A tak se stalo něco neuvěřitelného
– veškerá moc byla dána tomu, který byl naprosto bezmocný a
moc jednou pro vždy odmítl.
I
když církev vyhlásila, že to učedníci ukradli tělo, našli se
tací, kteří si dovolili kázat o vzkříšení. Dezinformační
válka byla v plném proudu, vzkříšení nepřineslo do světa
obrácení všech lidí na cestu dobra, ale vneslo další rozkol a
stalo se záminkou zlých lidí k páchání dalšího zla.
Přesto
– vzkříšení přineslo novou naději – právě uprostřed
tohoto světa, kde často vítězí drzost, dravost, kariérismus,
lež nebo peníze.
Víra
ve vzkříšení přinesla možnost alternativy. Přinesla naději,
že Bůh si vybral právě tu Ježíšovu cestu jako cestu, která
vede k plnosti života.
Evangelista
Lk popisuje, jak se tato Ježíšova cesta – cesta bezmocného –
dostávala ve světě ke slovu.
Bůh
už na příběhu Izraele ukázal, že jeho cesta je cesta bezmocného
proti cestě mocného. Armádou a penězi mocný Farao nakonec jen
přihlíží, jak Izrael odchází suchou nohou přes rákosové
moře. Přesto si vyslechl od Mojžíše slova pravdy.
Žádnou
moc nevyužívá ani Izrael – ten je Hospodinem pověřen, aby se
pouze díval na to, jak Bůh otevře cestu svobody. A tak tu stojí
proti sobě moc lidská a moc víry v dobrého spravedlivého
Boha.
Na
jedné straně bezmocní služebníci Hospodina –a na druhé straně
– mocní služebníci moci. Na jedné straně Mojžíš, na druhé
straně Farao. Na jedné straně Jan Křtitel, na druhé straně
Herodes. Na jedné straně Ježíš, na druhé straně vrcholní
představitelé státu a církve.
Bible
podává mnoho důkazů, že svědkové Hospodinovi tu jsou proto,
aby svědčili o moci spravedlnosti, milosrdenství, solidarity a
lásky.
Jsou
tu proto, aby odhalovali zločiny mocných proti lidskosti a jsou za
to vystavováni nebezpečí a utrpení.
Jsou
mocným nebezpeční, i když nemají žádnou reálnou moc. Jsou
nebezpeční, protože nahlas říkají, co se nesmí. Marie se
nebojí (jako aktivistka) zpívat: Hospodin svrhl mocné z trůnu
a ponížené povýšil. (Lk 1,52)
Každá
totalitní moc vás za tuhle písničku pošle do vězení. Protože
se bojí pravdy.
Padesátý
den po velikonocích, svátek, kdy si Izrael připomíná seslání
Tóry, zjevení smyslu toho, co Bůh chce říci člověku, právě
na tento svátek obdrží apoštolové Ducha svatého.
Co
se vlastně stalo?
Co
učinil Duch Boží shromážděným učedníkům?
Jednoduše
řečeno – došlo k zadělání na velké problémy –
v naznačené linii bezmoci a moci. Stalo se to, že Duch sv.
otevřel učedníkům ústa – aby vyhlásili VEŘEJNĚ, co se stalo
s Ježíšem.
Že
k tomu ukřižovanému, poníženému, bezmocnému – se Bůh
přiznal a vzkřísil ho z mrtvých. Že neplatí postoje
mocných – ani představitelů státu – ani vrcholných
představitelů církve.
Vylití
Ducha znamená veřejné vyhlášení této neposlušnosti. Znamená,
že od této chvíle nebudou učedníci poslouchat to, co jim řeknou
jejich náboženští nebo státní vůdcové, ale budou říkat
pravdu.
A
sice – že Bůh má zalíbení v maličkých, těch, které
lidští mocnáři tak rádi šikanují. Bůh si zamiloval Ježíše,
který neměl žádnou moc a který odhaloval vinu mocných. A že je
to tentýž Bůh, který kdysi promluvil k Abrahamovi a
k Mojžíšovi a k prorokům. Není to jiný Bůh, jiné
náboženství.
Svědkové
vzkříšeného Pána budou od této chvíle zvěstovat, že je jeden
Bůh a jedna víra, budou zvěstovat, že Ježíš naplnil to, co Bůh
dávno započal.
Od
té chvíle také bude každý vědět, že když se církev dá na
stranu moci a začne prosazovat třeba i tyto myšlenky JK silou –
je třeba se postavit proti takové církvi. Jak? Třeba zpěvem
drzých písní a drzých kázání o svržení mocných z trůnu
- právě ve jménu bezmocného Ježíše.
Vylití
Ducha Božího znamená zveřejnění tohoto programu. Toto
zveřejnění provází radost.
Jak
dlouho bude tato radost trvat? Co když je to jen chvilkové
poblouznění?
Učedníci
vyhlásili o letnicích pravdu, která tu zůstane s lidmi po
zbytek trvání světa.
Proto
Petr ve svém kázání cituje proroctví proroka Joele. Bůh
v posledních dnech vyleje na všechny svého Ducha a tato etapa
už nebude mít žádnou další novou etapu.
Není
to chvilkový záblesk, z něhož pak mají lidé kocovinu –
jak to tak bývá po vítězství v lidských válkách.
(vzpomeňme
na kocovinu po druhé světové válce, na akty msty a
nespravedlnosti, které vrcholily v padesátých letech. Nebo
kocovinu v devadesátých letech po revoluci, kdy došlo
k rozkrádání majetku a pomalému uvědomování si, že jsme
stále ti stejní lidé se svými závistmi nebo vinami).
Není
to chvilkový záblesk – je to příchod posledního času do
našeho času. Boží finále přichází do našeho času -
doprostřed těch časů, kde se radost, smutek, vítězství,
prohry, naděje a zklamání střídají jak čtvero ročních
období.
-
když vane Boží duch - tak vane jako dech
nezničitelné
naděje - kterou smíme přijímat - kterou smíme žít – bez
obav, že zas (pokolikáté už) budeme zklamáni.
Proč
učedníci nesrozumitelně blábolili?
Neblábolili.
Mluvili srozumitelně – víc než kdy jindy. Duch jim umožnil
promluvit směrem z uzavřené do sebe zahleděné pospolitosti
směrem ven.
To
je důležité. Církev někdy podléhá pokušení uzavřít se do
svých pravd, aby se nemusela konfrontovat se světem – právě
s těmi mocnými nebo zlými. Z církve se někdy stane
společenství těch, kteří si foukají na svou vlastní dušičku
a svět venku je nezajímá, protože je zkažený.
Učedníci
přemožení Duchem Božím se vyřítí – rozeběhnou – z domu
ven, do města – na náměstí – a tam – kde se ještě včera
styděli – najednou vyřizují šokující zvěst: Bůh se přiznal
k Ježíši a tak zvěstoval záchranu pro lidi na věky věků.
To
jejich poselství je SROZUMITELNÉ.
Oslovuje
napříč věky, napříč zeměmi.
Ten
seznam představitelů různých národů je totiž nesmírně
zajímavý. Zachycuje i národy, které v době Ježíšově
dávno neexistovaly. Duch Boží – který otevírá ústa ke
svědectví záchrany a spásy – má význam pro všechny lidi na
celém světě. Pro kohokoli, kdo přijde – ať je tradiční nebo
pochybující. Duch Boží proráží jazykové, národnostní,
rasové bariéry, bourá ploty a zdi a škatulky, do nichž se rádi
v běžném životě zařazujeme.
Evangelista
nám chce naznačit, že svědectví záchrany je srozumitelné pro
každého člověka na světě. Apoštolové nemluví nějakým
specielním nábožným jazykem – jednou řečí – tak nakonec
chtěli mluvit kdysi stavitelé babylonské věže.
Ne
– je to přesně naopak – žádný nábožný jednotný jazyk –
ale jazyk každého člověka na světě.
Svědectví
záchrany má totiž znít srozumitelně. Je to přesný opak toho,
k čemu má někdy církev tendenci: opakovat pár
nesrozumitelných nábožných formulek v jakýchsi tajemných
frázích.
Podobně
– jako po vzkříšení – se nestalo, že by se všichni obrátili
a klekli na kolena. Lidi začali říkat: co to má být? Co to má
znamenat? Jsou opilí, přebrali mladého vína! (dosl. v 12-13)
Pravda,
kterou apoštolové zvěstují, se totiž chová jako mladé víno.
Trhá staré měchy, vytrhuje ze zaběhaného způsobu života, bere
tradiční jistoty.
Kdo
to kdy slyšel, aby se Bůh přiklonil k bezmocnému. To je
přece logický nesmysl. Církev má držet tradiční rituály a ne
se nechat unést nějakým blouznivcem.
Našli
se ovšem i lidé, které kázání apoštolů zasáhlo a začalo
proměňovat jejich srdce.
Vzpomeňme,
jak zvěst o vzkříšení jedněm dala radost a naději, jakou dosud
nezažili (učedníkům, kteří uvěřili) a druhé přivedla jen
k další lži (to byli církevní představitelé, kteří
uplatili vojáky, aby šířili zvěst, že učedníci tělo
ukradli).
Žijeme
ve světě, kde si můžeme vybrat. Můžeme brát svědectví o Ježíši Kristu celoživotně smrtelně vážně nebo toto svědectví můžeme brát
jako výplod opilecké mysli, kterým se nestojí za to – nechat –
vyvést z míry.
A
co my?
MODLITBA
Děkujeme
Pane, že jsi vyhlásil ústy bezmocných svou svrchovanou vládu.
Prosíme, aby tě církev následovala věrně a pravdivě. Prosíme,
abychom se nebáli.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat