První
čtení
Gn
12, 1-3
Druhé
čtení
Mt
1, 1- 17
Kázání
Mt
evangelium končí v Galileji, kde se apoštolové dozvídají,
že ten z lidského pohledu – absolutně bezmocný – obdržel
od Boha veškerou moc.
Matouš
28:18 Ježíš
přistoupil a řekl jim: "Je mi dána veškerá moc na nebi i na
zemi.
Ježíš
vzkazuje svým učedníkům, že mají jít a vyučovat. Vyučovat
lidi cestě bezmocného.
Jak
se vlastně Ježíš (ten, který neměl žádnou moc – a veškerou
moc obdržel) na zemi ocitl? Odkud přišel?
Evangelista
Mt si možná taky kladl tuto otázku nebo mu ji kladli lidé kolem
něj. Evangelium nám podává odpověď v podobě Ježíšova
rodokmenu. Není to odpověď jednoduchá, Mt rodokmen je
mnohovrstevná šifra (a vhodná látka k vyučování).
Jako
je závěrečné Ježíšovo prohlášení programem určeným pro
jeho následovníky – je i jeho rodokmen na začátku evangelia –
vyhlášení programu jeho úkolu, či údělu.
Odkud
tedy Ježíš podle Mt přišel? Je synem praotce Abrahama, kterému
slíbil Bůh, že v jeho semeni budou požehnány všechny
národy země.
Ježíš
je také synem krále Davida, kterému Bůh slíbil, že jeho semeni
požehná, jeho království bude pevné. Mt uvěřil, že Bůh
všechny své sliby splnil právě v JK, synu Abrahamovu, synu
Davidovu, dítěti Izraele, dítěti královském.
Ježíš
tu není sám za sebe nebo sám od sebe. Stojí v dlouhé
tradici, která začíná ve SZ a kdo chce této tradici porozumět,
musí ji znát.
SZ
vypráví příběh o tom, jak se zrodilo nebe a země, jak se
zrodili lidé, jak se mezi lidmi zrodil Izrael. Mt vypráví o
Ježíšovi, jak se zrodil uprostřed Izraele.
Není
to běžný rodokmen. Nemá pohled upřený do minulosti.
Lidé
se dříve často spíše dívali do minulosti jako zlaté doby.
Kronikáři se snažili dokázat, že jednotlivé národy mají svůj
původ u starověkých Řeků, aby se prokázala jejich hodnota. A
tak se z mnohých kronik dozvídáme, že např. Angličané
jsou původně Řekově. Stejně tak Sasové a mnohé další národy.
Např.
ruská panovnice Kateřina přivtělila krymský stát v roce
1783 k Rusku, nazvala Krym „Tauridou“, stará černomořská
tatarská města dostanou nový název – např. Sevastopol (město
v znešeného vládce), nebo Simferopol (město dobrého otce)
ad. (Putna, str. 27)
Mnohé
národy se snaží poukázat na svou slavnou minulost, proto často
falšují své rodokmeny.
Tyto
národní, nacionalistické rodokmeny se vyznačují také tím, že
v nich najdeme jen slavné nebo svaté osobnosti. Rozhodně
v nich nenajdeme místa slabosti nebo ponížení.
Rodokmen
se vracel k slavnému počátku také díky chybného čtení Bible. Vždyť na
počátku byl ráj a pak už to šlo s lidmi jen z kopce. A
tak mnoho myslitelů si spojilo vysněný dávný zlatý věk Řeků
s rájem v Bibli. Jenže – když se začteme do Bible,
zjistíme, že všechno je trochu jinak – dá se říci – NAOPAK.
Evangelista
Mt píše divný rodokmen, který není zaměřen na otce synů,
dědy, pradědy, prapradědy atd.
V rodokmenu
Ježíšově je to přesně opačně. Mt má zaměřen pohled do
budoucnosti, na syna otce, na jeho syna atd. Jakoby říkal – jen
se podívej, kdo bude splozen. Jen se podívej, co Bůh zamýšlí se
svým lidem.
Je
to zvláštní pohled – dnes stejně jako kdysi – se lidé
(přirozeně) bojí budoucnosti.
Evangelista
říká: podívej se na Boží dílo a měj naději! Buď dobré
mysli! I uprostřed těžkých časů.
Znamením
tohoto provokativního pohledu je přece už právě Abraham. Člověk,
který neměl nic jistého, velice dlouho neměl syna. Bůh mi slíbil
budoucnost, ta ale stále nepřichází. Nevypadalo to z lidského
pohledu dobře, vypadalo to jako bláznovství – jak by mohl
z jediného syna vzejít celý národ?
Abraham
je symbolem víry, kterou nese naděje i přes tragické vnější
podmínky.
Bůh
má moc učinit z jediného syna celý národ, spíše lid či
společneství, než národ. Lid zvláštní, kde nositelé víry
budou osobnosti často pochybné a bez „šlechtické“ krve. Navíc
se objevují v rodokmenu ženy, které často neměly ani dobrý
původ či pověst.
1/
Mt
připomíná Támar, z níž vzešel Fares a Zára. Támar je
první z pěti žen, které Mt řadí do svého zvláštního
seznamu zplození. Dokonce se zdá, že ženy tu hrají často
důležitější roli, než muži. Dokládá to např. tato první
uvedená žena Támar.
Josefův
bratr Juda poté, co prodali Josefa do otroctví, odešel od svých
bratří a vzal si Kenaánku, aby se snad rozplynul v jiném
národu, možná ho trýznilo svědomí. Zplodil s ní syny, mj.
Era, který se oženil právě s Támar (Datlová palma). Byla
to prý krásná žena a byla také ušlechtilá a moudrá a dobrá.
Támar ovdověla, Er byl zlý. I jeho bratři byli zlí. Nechtěli se
o ni postarat, čekali, že se Támar ohne a smíří se svým
osudem.
Támar
ze sebe udělala nevěstku, aby se domohla syna, kterou jí Juda i
jeho synové upírali. A když jí měli upálit za cizoložství,
dokázala svou moudrostí, že vinen byl Juda. Támar Judovi nastaví
zrcadlo, usvědčí ho z nespravedlnosti a dovede k prozření.
Juda prohlásí nakonec tuto ženu za spravedlivou. Muži jsou
v tomto příběhu ti, kteří lžou, podvádí, svalují vinu
na nevinného, zneužívají své postavení. Přesto díky Támar se
ocitne Judovo jméno v rodokmenu meisáše. Támar je v tomto
příběhu spasitelkou, zachraňuje linii, z níž vzejde
spasitel. Muži selhali, ona je zachránila. Přiom - Támar mohla
být snadno onálepkována jak ta, která byla poskvrněna smilstvem
– nebo prostě ta cizinka.
Vždyť
byla původně cizinkou, příchozí. Mohla nést tedy nálepku
někoho, kdo nepřizpůsobivý – méně cenný, nečistý. Někdo,
koho si čistý člen národa nemá vzít, aby národ nepošpinil.
Evangelista
nám svým rodkomenem dává vzkaz: mesiáš není čistokrevný.
2/
Druhou
ženou, která zachraňuje Izrael - je Rachab, nevěstka, zase
cizinka. Žena, která přežívá na okraji společnosti – snadno
ji onálepkujeme jako předem ztracený případ.
Cizinka
a ještě prostitutka – tedy poskvrněná smilstvem.
Tento
rodkomen je vyznání, je to víra, je to záměrná provokace proti
farizejství, nacionalismu a rasismu.
Je
to vyznání víry. Bůh má rád všechny lidi, kdokoli se může
podílet na cestě spásy. Kohokoli může Bůh povolat a zamotat tak
pěkně hlavu pravověrným.
I
tato cizinka má místo v Božím srdci. I cizinka a prostituka
může být statečná žena, která zachraňuje Izrael na cestě do
zaslíbené země.
Proto
si máme pamatovat, než někoho onálepkujeme a odsoudíme – co
když právě tento příslušník jiného národa nás může
zachránit?
3/
Další
nečistota se do krve Ježíše dostala skrze pohanku – cizinku -
moábku Rút, která také připomněla a ukázala mužům Izraele
Hospodinovu vůli, když muži selhali a na Hospodina zapomněli.
Ukázala jim, jak vypadá cesta víry, stala se jim světlem. Rút (i
celá kniha Rút) je příkladem ženy cizinky, která projevila
mnohem hlubší víru, než příslušníci vyvoleného národa.
Proto bude moci také jednou sám Ježíš dávat svým souvěrcům
za příklad hlubší víry cizince, jinověrce.
4/
Další
žena, která se v rodokmenu objevuje, je Batšeba - žena
Uriášova – možná Chetejka. Patřila jinému. David to věděl,
nechal jejího manžela proto zavraždit. Poslední slovo v Izraeli
ale není diktováno vinou – proto mohl evangelista i takovou
ostudu připomenout v Ježíšově rodokmenu. Ne proto, aby řekl
– všechno zlé je pro něco dobré – ale proto, aby připomněl,
že ani taková vina nemůže přemoci Boží moc milosrdenství a
lásky. I Batšeba je poskvrněna smilstvem.
Rodokomen
Ježíšův pak sestupuje až do babylónského zajetí – prvních
14 pokolení jsou pokolení vzestupu, zbylých 14 po Davidovi jsou
pokolení sestupu. Po babylonském zajetí však rodokmen pokračuje
dále, přichází dalších 14 pokolení, Izrael stále znovu
povstává, protože – evangelista vyznává svou víru – Bůh JE
VĚRNÝ.
My
už dnes nemáme cit pro symboliku čísel, vězme však, že Mt se
snaží počtem pokolení ukázat na tutéž věrnost Boží.
5/
Nakonec
přichází Marie, z níž byl zplozen Ježíš řečený
Kristus. I o Marii se říkalo, že je poskvrněná smilstvem –
vždyť Josef nebyl otcem Ježíše.
Proč
nám evangelista přikládá k ponaučení tento zvláštní
„nečistý“ rodokmen? Čemu nás vyučuje?
Nikdo
(pokud ten rodokmen vezme vážně) nemůže říci, že židovský
národ vytvořil jakousi šlechtickou linii svatých, z níž
vzešel spasitel světa. Tento rodokmen je tedy mj. hráz proti
židovskému nacionalismu či farizejství.
Do
Ježíšova rodu patří aramejská Támar, jerišská Rachab,
moábská Rút, žena Chtejce Uriáše.
A
z druhé strany (pro všechny antisemity) – je evangelium
vzkaz – že Izrael hrál zásadní roli v Ježíšově
příchodu, mesiáš se narodil jako člen židovského lidu. Je
hluboce spjat s tímto lidem – s jeho králi – ale
pozor – také s jeho poníženými, bezejmenými a poníženými,
s přistěhovalci, cizinci.
Ježíš
je na své cestě – ve svém díle - solidární i s těmi,
kteří jsou o nálepkováni a odsunuti na okraj společnosti – to
také připomínají příběhy cizoložných žen.
I
když Izrael opakovaně sklouzával k povýšenectví - a
cizince odmítal, i když je potom odmítali i první křesťané –
jako např. apoštol Petr, i když církev mnohokrát selhala, když
se povyšovala nad cizince - Bůh dává na srozuměnou: i cizinci a
nečistí mohou přicházet a nabírat z vody života. Dokonce
se v klíčových situacích mohou stát nositeli nové naděje.
Díky
tomu:
Za
Ježíšem tedy smíme i my – my jsme přece také cizinci –
neobřezanci – všelijakého původu.
Nejsme
už neobřezaní psi, jsme kolem Jše doma a je to převeliké
evangelium, díky němuž smíme čerpat všechna dobrodiní spásy...
Jak
bychom se tedy mohli povyšovat na lidi pro nás cizí a dívat se na
ně skrz prsty?
Takového
původu je tedy Ježíš – ten, který si žádnou moc neuzurpoval,
ten který se s trpícími solidarizoval, ten, který po smrti
na kříži obdrží veškerou moc na nebi i na zemi.
Vždyť
on sám o sobě řekl:
Matouš
8:20 Lišky
mají doupata a ptáci hnízda, ale Syn člověka nemá, kde by hlavu
složil.
MODLITBA
Děkujeme
Pane, že nám dáváš za vzor právě takové společenství. Díky
tobě smíme patřit k lidu víry, tedy lidem, kteří si
nemohou zakládat na čistotě krve nebo rasy. Děkujeme za svědectví
víry žen – cizinek – cizoložnic – od nichž se my sami –
často v domění, že jsme lepší – můžeme učit.
Žádné komentáře:
Okomentovat