První
čtení
Někteří
lidé stále Mojžíšovi nevěřili, že jeho cesta má smysl.
Chtěli se spoléhat jen na sebe.
Lidé
zapomněli, že je Bůh vede a nese. Zapomněli v něj každý den
doufat i děkovat. Zapomněli na Hospodinovo Slovo.
Lidi
si řekli: když nebude tak jak my si představujeme a chceme, tak je
to důkaz, že Hospodin není s námi...
Příběh
nám chce předat šokující poznání: je lépe být bez vody, než
bez víry.
Bůh
určil směr a lidi selhali.
Podobně
jako jednou Ježíš určí směr, kterým mají učedníci plout na
lodičce a oni se leknou vichřice. Ježíš je tenkrát zachránil
(když si vynutili jeho přítomnost), ale z toho jejich jednání
zbyla hořkost.
Podobně,
když si lidi vynutili vodu ze skály - čteme o tom, že to místo
má připomínat lidskou nedověru - masa a meriba – pokušení a
svár.
Druhé
čtení
Mt
4, 1-4
Kázání
Každé
z evangelií nám ukazuje Ježíše trochu z jiného
pohledu. Za každým z evangelií je trochu jiná zkušenost
víry daného společenství. O velikonocích jsme začali číst
pravidelně evangelium Matoušovo.
Minule
jsme přemýšleli nad Matoušovým vyznáním víry – které
vtělil do Ježíšova rodokmenu. Připomněli jsme, že tento
Ježíšův rodokmen je velmi nestandartní. Jednak svým zaměřením
do budoucnosti a jednak výběrem postav, zejm. žen, bez kterých by
podle Matouše Mesiáš nemohl přijít. Tyto ženy se vyznačovaly
cizím původem, nečistotou – a zároveň velikou odvahou bořit
stereotypy. A také vůlí – že to boření má vůbec smysl.
Když
se někdo setká s konzervativním prostředím církve, často
mávne rukou a jde jinam. Jim to stálo za to. Setkávali se se
zákonictvím, farizejstvím, náboženskou pýchou i zneužíváním
moci – podobně jako se s těmito nešvary setkával později
Ježíš.
Mt
ukazuje už na rodokmenu JK, že Ježíš stojí pevně v Izraeli
a přesto je zvláštním způsobem otevřen ven – směrem
k cizincům.
Dnes
se podíváme jak Ježíš zápasil o svou víru. Mt líčí tento
zápas mnohem podrobněji než evangelista Marek.
Duch
(sv) je Boží síla, které (nedělá člověku prvoplánově dobře)
vede Ježíše vstříc zkouškám. Doslova v evangeliu čteme:
aby byl zkoušen – otestován – od ďábla.
Podobně
jako kdysi testoval Bůh Izrael na poušti – když pomocí zkoušek
vyučoval své lidi poznání, že nejen chlebem živ je člověk,
ale také Hospodinovým slovem – tak pudí Boží Duch Ježíše,
aby otestoval, jak a jestli Ježíš obstojí. Aby se ukázalo, co
Ježíše nese a kam míří.
Mt
nás zároveň vyučuje – jak máme – díky příkladu Ježíše
– sami zápasit o to, aby se z těch životních zkoušek
nestalo pokušení, do něhož bychom upadli.
Před
zkouškami neutečeme – před vichřicí, vlnobitím, požárem. Na
Ježíšově zápase poznáme způsob, jak nebýt těmito přívaly
zničen – jinými slovy Mt nám ukazuje, co znamená budovat dům
na skále – dům - který odolá všem zkouškám tohoto věku. (Mt
7, 24)
Ještě
jinými slovy: učíme se poznat a věřit, že když na nás přijde
zkouška – Bůh se nám nevzdálil.
Doprostřed
zkoušek nepřivedla Ježíše nerozvážnost nebo ďábel - ale Duch
Boží. Jednou bude sám Ježíš posílat své učedníky v lodičce
na hlubinu - aby obstáli ve zkouškách tohoto věku (Mt 8,23). Víra
nevede člověka k tomu, aby zůstal schovaný doma a třásl se
hrůzou, že ho jednou svět navštíví (a vyvalí na něj své
nekonečné oči).
Víra
Ježíšova je víra, která vyvádí učedníky do nebezpečí
(vzpomeňme, že na závěr Mt evangelia posílá Ježíš učedníky
do špinavé, nečisté Galileje), aby právě tam osvědčovali svou
věrnost a rozmnožovali dary této víry. Aby uzdravovali,
probouzeli k životu, očišťovali, aby ukazovali těm čistým
z Jeruzaléma, že mají před sebou lidi. Jinými slovy – aby se
nechali pro Ježíše – vystavit zkouškám tohoto světa. (Mt
10,8)
Mt
víc než Marek vytahuje souvislost se SZ knihou Exodus (či
Dt). Vzkazuje nám: připomeňte si jak Boží lid putoval pouští,
jak se učil Boha následovat a důvěřovat mu. Jak zkoušeli Boží
věrnost a lásku. Ty příběhy z pouště mají sílu i dnes.
Mohou nám pomoci.
Ježíš
se postil 40 dnů a 40 nocí. Právě Izrael putoval pouští 40 let.
40 let hladověli Izraelci po zaslíbené zemi. Byli nedočkaví,
z knihy Ex víme, že ve zkouškách se jim moc nedařilo. Proto
to trvalo tak dlouho.
Snad
na sebe Ježíš bere i tento hlad nedověry. Po 40ti dnech hladovění
se stane něco šokujícího. Správně by se měl ukázat Hospodin a
třeba poblahopřát Ježíšovi, že obstál.
Místo
toho se objevil ďábel.
Evangelista
trápí naši obrazotvornost, jsme závislí na vidění (zvláště
my moderní lidé) a tak si hned představujeme, jak asi ďábel
vypadal. Nevíme. Mohl mít podobu běžného člověka, slušně
oblečeného, vystupujícího jako solidní manažer nějaké firmy –
vždyť nabízel vzácné zboží. Mohl mít podobu politika, který
nabízí bezpečnost, za odevzdání svobody.
Dokonce
mohl mít podobu myšlenek. Nevíme a nemáme to vědět, protože
v každé situaci vypadá pokušitel jinak. V tom je jeho
zrádnost a nebezpečí.
V Bibli
je pokušitel – ďábel – funkce – nikoli tvář. V jednu
chvíli má tvář učedníka Petra.
Stejně
tak není důležité jak třeba vypadá farář, nebo učitel, ale
je důležité, co říká.
Ďábel
přichází každopádně s nabídkou.
Co
že říká?
Předkládá
nabídku, která se vyplatí.
Jsi-li
Syn Boží, řekni slovo - ať se z těchhle kamenů stanou voňavé
bochníky chleba.
Dokaž,
že máš protekci u svého nebeského Otce! Dokaž, že nakonec jde
stejně zase jen o moc.
(na
konci evangelia dostává vzkříšený Pán od Hospodina veškerou
moc právě jako absolutně bezmocný).
Jinými
slovy – pokušitel chce přesvědčit, že nakonec jde o to, kdo má
jak vysoce postaveného známého. A jelikož je Ježíš Syn Boží,
tak přece musí podle této logiky dostat co chce.
A
podle této logiky, kdyby to Ježíš udělal – tak by Synovství
znamenalo, že se i Ježíšovi učedníci mají řídit tímto
pravidlem, touto logikou. Nakonec světem přece vládne kariérismus
vybudovaný na síti více-méně mocných známých. Mělo by být
tedy normální, že tyto struktury budou vládnout i v BK.
Učedníci to nakonec předpokládají, bratři zebedeovi tuto víru
dokládají, když se rvou o první místa po Ježíšově boku (Mt
20, 20 má ještě snad horší variantu než Mk - zde za ně oroduje
matka).
Pokušitelova
nabídka je lákavá i z jiného důvodu. Když začne Ježíš
rozdávat chleba chudým, když začne hromadně uzdravovat, přijdou
masy a on se prosadí. Dosadí ho do vlády davy lidí, bude mít
obrovskou podporu.
Co
na to Ježíš?
Sám
Ježíš byl hladový. Nedočkal se zatím toho, že by ho Bůh
nasytil. Místo toho se objevily tyto myšlenky – možná ani
neměly tvář. Místo toho se objevily myšlenky, aby přestal
důvěřovat svému Otci a vynutil si pozornost – podobně jako to
udělal lid Izraele u Masy a Meriby. (Exodus 17:7 To
místo pojmenoval Massa a Meriba (to je Pokušení a Svár) podle
sváru Izraelců a proto, že pokoušeli Hospodina pochybováním:
"Je mezi námi Hospodin nebo není?")
Má
víra smysl, když člověka nenasytí? Má smysl trvat na
principech, když se mi nedaří dobře a navíc tím můžu poškodit
svoje nejbližší? Není lepší se obrátit a utéct z nejisté
pouště?
Mt
představuje pokušitele jako toho, kdo usiluje o zpřetrhání
vztahu důvěry s Bohem Otcem. (Odkazuje také na první knihu
Mojžíšovu. Had z knihy Gn se také snaží, aby zpřetrhal
důvěru mezi Bohem a člověkem (Gn 3).)
Pokušitel
se snaží Ježíše oddělit od Otce. Chce ho přesvědčit, že
nemá smysl čekat na manu – chléb z nebes – to je přece
naivní – je potřeba udělat si chleba sám. Spolehnout se na
sebe, na své zkušenosti, na svou sílu.
Jsi-li
syn Boží, sestup z kříže, zkrať si utrpení, když máš
nebeského Otce! Pak ti uvěříme (Mt 27,40). Je to lidské, takže
se nedivíme těm, kteří řekli – uvěříme ti, až uvidíme
zázrak.
Ježíš
to všechno odmítne, odmítne předčasně sytit sám sebe, odmítne
předčasně sytit zástupy, odmítne zkracovat dobu vlastního
hladovění, odmítne jít cestou kariérismu.
Co
Ježíše zachrání před ďáblem? Zachrání ho SZ. Ježíš totiž
sobě, pokušiteli, i nám připomněl slovo Mojžíšovo z knihy
Dt (8,3), které vysvětluje, jak se Hospodin staral o svůj lid na
poušti: Deuteronomium 8:3
Tak ti dával poznat, že člověk nežije pouze chlebem, ale
že člověk žije vším, co vychází z Hospodinových úst.
Tato
slova nám pomohou, abychom neupadli v našich zkouškách do
pokušení. Tato slova nám pomohou s Boží pomocí obstát ve
zkouškách našeho věku.
Takovou
víru nám dosvědčuje Ježíš v Mt evangeliu. Vždyť Ježíš
nepřišel proto, aby sytil sám sebe, ale aby sám sebe rozdal.
Modlitba
Děkujeme
náš Pane, že nás sytíš svým soucitem, svým milosrdenstvím,
svou láskou. Děkujeme za Ježíše Krista, který nám to svým
životem dosvědčil.
Prosíme
tě, abychom i my v poušti tohoto věku obstáli a zavěsili své
srdce na tebe.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat