První
čtení
Deuteronomium
6:16 Nepokoušejte Hospodina, svého Boha, jako jste ho
pokoušeli v Masse.
17
Musíte bedlivě dbát na příkazy Hospodina, svého Boha, na
jeho svědectví a nařízení, která ti přikázal.
18
Budeš dělat jen to, co je správné a dobré v Hospodinových
očích, aby se ti dobře vedlo, až půjdeš obsadit tu dobrou zemi,
o níž Hospodin přísahal tvým otcům,
19
že z ní před tebou vypudí všechny tvé nepřátele; tak
přece mluvil Hospodin.
Druhé
čtení
Mt
4, 5-7
Kázání
Minule
jsme vstoupili s Ježíšem na poušť.
Zaslechli
jsme, že příběh o Ježíšově zkouškách na poušti má několik
zvláštních – nečekaných – souvislostí.
Do
zkoušek ho nevyhnal ďábel, ale Duch Boží. Někdy jsme v zajetí
přesvědčení, že Duch Boží člověku způsobuje jen příjemné
prožitky. V Bibli je to naopak, Duch pudí člověka
k otestování víry. Pudil tak nejen Ježíše, ale i Pavla a
další učedníky. A víra se testuje uprostřed nebezpečí tohoto
světa. Tímto nebezpečím se pro Ježíše stala právě poušť.
Když se člověk dostane do úzkých, když má třeba hlad nebo
žízeň – tak si říká. Kdyby byl Bůh, tak by se mi to nestalo.
Moje trápení je důkaz, že mě Bůh opustil.
Evangelista
ukazuje, že to není pravda. Ježíš na svém těle prožívá to
co přižili Izraelci před mnoha staletími, kdy je Bůh podobně
vodil pouští, dával jim zakoušet různé zkoušky, a oni stále
pochybovali o Boží přítomnosti. Byli zašaženi jakousi slepotou.
Staří rabíni proto říkali, že Bůh nesl Izraele na poušti,
jako nese otec svého syna na ramenou. Po chvíli se může synovi
zdát, že přestane to nesení vnímat. A začne si stěžovat.
Další
zvláštností bylo, že se Ježíšovi po 40ti dnech hladovění
nezjevil Bůh a nepochválil ho, ale přišel pokušitel. Nevíme jak
vypadal, ale co říkal. Pokušitel je v Bibli funkce (nikoli
tvář nebo kopýtka) – oddělit člověka od Stvořitele, zasít
nedůvěru.
Ježíš
odmítá zneužít Boha, pomohou mu příběhy ze SZ, chce čekat na
manu – a nepoddá si myšlence, že by si měl vyrobit chleby sám.
Ježíš
jde jinou cestou – mesiášskou cestou - nespoléhá na sebe, ale
na Boha.
Jeho
cesta je testována, abychom viděli, co můžeme od Ježíše čekat
a co ne.
Evangelista
testuje naši víru. Má víra smysl, když nenasytí? Má smysl
trvat na principech (na
Božím Slově),
když je hlad? Když svým jednáním mohu ohrozit i ostatní? (To se
později stane – Ježíš uvede svým jednáním do nebezpečí své
učedníky i svou rodinu, „díky“ Ježíšovi bude řada jeho
lidí pronásledována). Není lepší se obrátit a utéct z nástrah
tohoto světa?
Ježíš
cituje Bibli a v tomto kole obstojí. Ne, není lepší utéct,
naopak je lepší trvat na principech – tedy - držet se
Hospodinova slova, i když nám životní zkušenosti i okolí tvrdí,
že je to šílenství a ještě navíc nebezpečné - jak to říkali
kdysi Mojžíšovi (a chtěli ho zabít – vždyť podle ostatních
Mojžíšovo trvání na principech ohrožovalo jejich život). Když
dojde na lámání chleba – je víra v Hospodinovo slovo víc,
než život.
Ježíš
v Mt evangeliu později řekne:
Matouš
5:44 Já
však pravím: Milujte své nepřátele a modlete se za ty, kdo vás
pronásledují,
45
abyste byli syny nebeského Otce; protože on dává svému
slunci svítit na zlé i dobré a déšť posílá na spravedlivé i
nespravedlivé.
A
tak díky Božímu slovu někteří lidé u sebe schovávali ve válce
Židy i když to bylo nebezpečné, díky tomu řada lidí dnes
rozumí symbolu slunce jako symbolu pomoci druhému v nouzi bez
ohledu na jeho rasovou nebo náboženskou příslušnost.
Dodržovat
Boží slovo je víc, než život. Jenže to má svůj háček. Jak
poznám, že jde o fanatismus nebo prostě špatný výklad?
Bible
je úžasnou knihou, protože dovede zaměřit na mnoha místech
kritiku do vlastních řad – tedy do řad věřících. Ne proto,
abychom se vzdali víry, ale abychom dostali návod, jak se vyhnout
pokušení zneužití Božího slova.
Bibličtí
autoři to ještě činí se sobě vlastním humorem. Mezi lidmi se
říká – kam čert nemůže, tam nastrčí ženskou – v kontextu
Mt příběhu o Ježíšově zkoušce na poušti – můžeme říci:
když je čert v úzkých, začne citovat bibli.
Někdy
má zbožný člověk pocit, že stačí citovat bibli a už je
vystaráno. Na člověka ta svatost tak nějak padne – magicky.
Na
to na mnoha různých místech samotné bible dostaneme jednoznačnou
odpověď: ani náhodou.
Dokonce
ani víra v existenci Boží není žádnou zárukou, že jdu
správným směrem, vždyť v Boha věří i démoni. (Jakubův
2:19 Ty
věříš, že je jeden Bůh. To je správné. I démoni tomu věří,
ale hrozí se toho.)
A
tak když začne někdo horlivě citovat bibli, není to záruka, že
ji nezneužívá pro vlastní plány.
To,
že se někdo tváří zbožně a umí citovat Bibli - není ještě
žádný důkaz, že má pravdu.
Ďábel
má tedy pro ježíše nápad a pak cituje bibli - vypodloží své
tvrzení biblickou argumentací - vezme Ježíše do svatého města,
postaví se s ním na kraj chrámové střechy a tam mu učiní
druhou nabídku: Jsi-li
Syn Boží, vrhni se dolů
- vždyť je psáno ... A vzápětí plynule přejde do 91. žalmu a
začne citovat "andělům
svým dá příkaz o tobě a na rukou ponesou tě.."
Pokušitel
navrhne Ježíšovi, jak má postupovat. Jít nejdřív do svatého
města, tam na sebe strhne celou pozornost – vždyť podle prastaré
víry vystoupí Mesiáš právě tam - a pak ať učiní zázrak a
nechá se vynést do nebe. Díky tomu strhne davy a převezme moc.
Vždyť
mnoho lidí uvěřilo v Krista právě jen kvůli zázraku –
mysleli si, že umřel jen zdánlivě, že ve skutečnosti byl
vynesen anděli z kříže přímo do nebe, nemusel trpět. Boží
Syn – pokud je Boží Syn – tak přece nemůže trpět. Bůh by
to přece nedopustil.
Evangelista
ale zastává víru, že Ježíš zemřel opravdově, že to všechno
vytrpěl a že se nenechal odtransportovat pro něj speciálně
připraveným pozlaceným výtahem protekčním otcem.
Evangelista
nám předává svědectví, že Ježíš zemřel jako bezmocný a
ponížený, a že ta smrt nebyla zdánlivá. Tak jak to vyznáváme
ve vyznání víry. Nezemřel zdánlivě.
Ďábel
tady zastupuje řady věřících, farizeů, zákoníků, i apoštolů
a učedníků, kteří chtějí pomocí bible takhle argumetovat:
Jsi
Boží Syn, tak udělej to a to – tak to bude podle našich
představ. A vypodloží se to citátem z bible. Jenže –
první slovo v takové argumentaci nehraje Bible, ale dotyčný
pokušitel. Někdy je zrovna v roli apoštola Petra nebo
zbožného farizeje nebo kněze nebo lidí pod křížem. Vždy to
v každém případě budou lidé – a budou to věřící
lidé.
Stejně
lidé – jako byli lidé i ti v poušti – kteří pokoušeli
Boha.
Jinými
slovy – člověk něco chce po Bohu – a tak to přání vypodloží
zbožnou tváří nebo gestem nebo biblí. Dokonce jsou lidi ochotní
se za takové své nápady i zabíjet, když tvrdí, že vlastně
obhajují Ježíšovo náboženství.
Vůbec
nevadí, že Ježíš k ničemu takovému své učedníky
nenaváděl.
Co
na tu zbožnou lež Ježíš?
Ježíš
přistupuje na rozhovor. Podobně jako přistoupí na rozhovor
s řadou svých nepřátel později. Vede s ním disputaci.
Ježíš svou sílu čerpá opět ze SZ.
Ukazuje,
jak nacházet pravé souvislosti. Pokušitel sice vyvede Ježíše do
jiného kontextu – svatého města – ale Ježíš zůstane
argumentačně v poušti. Vždyť do pouště – ho vyvedl Boží
Duch. V poušti také najde tu správnou odpověď. 7 Ježíš
mu pravil: "Je také psáno: `Nebudeš pokoušet Hospodina, Boha
svého.´"
Ježíš
se rozhodl jít cestou naznačenou v celém putování Izraele
pouští. Je to cesta ke svobodě, je to cesta z otroctví, je
to cesta plná nástrah a zkoušek a právě tato cesta dovede dát
odpověď pravdivou na vztah mezi Bohem a člověkem, mezi otroctvím
a svobodou. Právě na této cestě se zjevila pravda o povaze Boha a
lidí. Když přišly zkoušky, lidi začali zkoušet Boha z jeho
věrnosti.
Pokušitelem
tehdy nebyl nějaký bezejmenný pokušitel, ale lidi. To lidi chtěli
ukamenovat Mojžíše za to, že je vyvedl na poušť. Už nechtěli
snášet útrapy cesty, tak si vymysleli, jak najít zkratku. To lidi
později popraví Ježíše za jeho drzé řeči o Bohu.
Ježíš
čerpá svou sílu z poučení na poušti a odmítá cestu
zkratky. Věří, že ho Bůh nese – i když to navenek není
vidět. Věří, ve věrnost Boží, i když na člověka přicházejí
v životě různé zkoušky.
Ježíš
se rozhodne pro určitý výklad bible – na nás je – jestli
takovému výkladu uvěříme – jako správnému rozhodnutí.
Ježíš
odpovídá pokušiteli Mojžíšovým slovem pro lid víry, který
nedokázal trpělivě nést útrapy cesty.
Co
to znamená pro nás? Znamená to pro nás, že Ježíš není
magický talisman, který se sám stane zkratkou jak se vyhnout
zkouškám.
Evangelista
nám – čtenářům evangelia dává jasně na srozuměnou – že
Ježíš odmítá mocné zázraky hned na začátku své cesty. Proto
by bylo protikristovské zakládat svou víru na takových zázracích
nebo ji vyžadovat.
Ježíš
jde cestou věrnosti. Když zakusí na svém těle zlobu, nebude
proti svým nepřátelům svolávat armády lidské ani andělské.
Ani se na konci svého života nevrhne dolů z kříže – aby
jeho odpůrci uvěřili.
Ježíšova
cesta kříže se nestane zjevením Božského zázraku. Pro ty,
kteří touží po megazázracích se stane Ježíšova cesta kříže
pohoršením.
Evangelista
dosvědčuje, že Bůh je s námi jinak, než jsme si ochotni
připustit.
Je
s námi tak jak to ztělesňoval na svém těle a životě
Ježíš. Uprostřed našich zkoušek, uprostřed našich žízní i
pochybností a slabostí.
Evangelium
Mt končí vyznáním, že právě k této cestě se Bůh
přiznal a tak ji otevřel pro všechny lidi.
Modlitba
Děkujeme
Pane za tvého Syna Ježíše, který nám otevřel cestu záchrany.
Prosíme, abychom ho následovali, abychom od něj čerpali svou sílu
a na něj zavěsili své srdce. Abychom tak mohli vyjít do světa a
v jeho Jménu uzdravovat, očišťovat a vracet do života.
Amen.
Dobrá práce ! Jsem rád, že dáváš kázání na net a zrovna tohle se ti moc povedlo.
OdpovědětVymazat