První
čtení
Iz
33, 5 Vyvýšen je Hospodin, jenž přebývá na výšině, naplňuje
Sijón spravedlností a právem.
6
Bude věrnou jistotou tvé budoucnosti, klenotnicí spásy, moudrosti
a poznání, jejímž pokladem je bázeň před Hospodinem.
Druhé
čtení
Mt
6, 19-34
Kázání
Ježíš
pokračuje ve svém kázání z hory a ta slova zůstává
radikální. Při čtení těchto vět nám opět připadá, že
tyhle věci jsou nesplnitelné. A je tedy otázka, jestli Ježíše
má vůbec smysl následovat, když je tak radikální?
Nabádá
nás skutečně, abychom se všeho vzdali a odešli např. někam do
pouště jako Jan Křtitel?
Možná
je to trochu jinak.
Ježíšova
řeč je trošku záludná, protože rozuzlení té řeči je na
samotném konci. Nejprve hledejte BK.
Jinými
slovy – Ježíš se nás ptá: kam směřuje naše srdce? Nebo
možná také: kam směřuje naše svědomí?
Je
naše srdce i svědomí zavěšeno na starost o blahobyt? Nebo na
každodenní ukojení žaludku? Ježíš se ve svém kázání na
hoře od začátku soustředí na vztah jednoho člověka k druhému
a na vztah člověka k Bohu. Tyto vztahy lemované vírou v moc
milosrdenství, důvěry a svobody dohromady tvoří ono hledání
BK.
Na
začátku Ježíšových slov stojí výroky o těch, kteří jsou
blahoslavení, tedy velicí v BK. Na tomto příkladu se můžeme
orientovat.
Na
co tedy je zavěšeno naše srdce?
Soustředit
se na sebe, na svůj žaludek, své materiální poměry - nebo např.
plakat s plačícími či toužit po spravedlnosti?
Ježíš
postupně při své cestě ukazuje, že lidské srdce je úskočné a
dovede zneužít i víru. Příkladem jsou zákoníci, kteří se
sice starají na venek perfektně o lidské jednání vůči Bohu,
ale právě jejich lpění na určitém typu výkladu zákona se
nakonec ukazuje jako nelidské a Bohu vzdálené. Podobně to mají
farizeové, kteří místo milosrdenství usilují o dokonalost. Oba
tábory místo – aby budovaly mosty mezi lidmi – jako to chtěl
Bůh – aby se např. Jeruzalémský chrám stal místem pokoje pro
všechny národy – tak Ježíš najde zemi (náboženství) ve
stavu, kdy oba tábory věřících budují zdi, ploty a hradby mezi
lidmi. Chtějí své náboženství uzavírat před světem, udělat
z něho pevný nedobytný hrad. Jeho hradby jsou vystavěny
pomocí dokonale sofistikované logiky zákonů a příkazů nesmírně
složité interpretační hry.
Oni
samozřejmě svou interpretaci považují či druhým předkládají
- za jedinou správnou. To je tradiční problém všech vykladačů
svatých knih, že ta jejich interpretace se zdá být tou nejlepší
a tady jaksi posvěcenou.
To
je ostatně také důvod, proč Ježíše nakonec zástupci národa
zavraždí, protože Ježíš jim ty ploty, hradby, a zdi narušuje.
Ježíš
od začátku staví mosty.
Mluví
o Bohu jako o tom, kdo nechává slunci, aby svítilo na spravedlivé
a nespravedlivé.
Nemluví
o Bohu jako o tom, který trestá za odchylky v obřadech nebo
trestá za to, že se někdo nechá inspirovat ve svém životě
třeba od syrofeničanů – nebo že mluví s cizinci.
Farizeové
– strážci víry – (moderně řečeno – strážci hodnot a
mravů) říkají: ano, takový člověk se - znečišťuje. Zanáší
do naší víry nebezpečné novoty.
Jak
vidíme kolem nás – tento zápas se odehrává i v současnoti.
I
dnes mezi křesťany jsou zástupci linie stavění hradeb a zástupci
linie stavění mostů. Oba tábory nalezneme napříč denominacemi.
To je důkaz, že se jedná o obecný problém člověka. Nemůžeme
proto říct, že příchodem křesťanství se problém farizejství
či zákonictví jednou pro vždy vyřešil.
Ježíš
ukazuje, že i jinde jsou lidé schopní hluboké víry a líbí se
Bohu – dokonce i jedna syrofenická žena může být pro ortodoxní
věřící příkladem. To nám sdělí evangelista Mt o několik
kapitol později.
Ježíš
tedy boří předsudky a představy věřících o tom, co znamená
tzv. křesťanská (tehdy řečeno – židovská) hodnota.
Ježíš
káže o tom, že každý člověk je hoden být nazýván bratrem
nebo sestrou bez ohledu na jeho původ nebo povolání etc..
Ježíš
dále káže o tom, že svoboda nebo důvěra mohou růst i jinde,
než uprostřed krkolomných doktrín a přesně propočítaných a
stanovených mezí, jak je drželi zákoníci a farizeové.
Na
co je zavěšeno Ježíšovo srdce? Kde má Ježíš zakopán poklad?
Podobně
jako o tom káže prorok Iz – i Ježíš se plně soustředí na
Hospodina – tedy v Ježíšově podání - na hledání BK
v tomto světě, tedy na hledání Boží lásky, milosrdenství,
pravdy, důvěry, svobody.
Ve
svých blahoslavenstvích Ježíš ukazuje, že je to cesta, která
nepřináší v tomto světě obdiv, přináší ale něco
důležitějšího a hlubšího.
Nakonec
– Ježíše samotného možná nese stjená zkušenost víry jako
víra žalmistova:
Psa
55:22 Na
Hospodina slož svoji starost, postará se o tebe a nedopustí, aby
se kdy spravedlivý zhroutil.
Zase
tu padne slovo spravedlnost…
Ježíš
káže o tom, že člověk, který by svůj život soustředil celou
svou sílu svého darovaného lidství - např. na peníze nebo třeba
jídlo, nebo sport, jakože lidé těmto věcem dovedou obětovat
doslova své životy - pak – podle Ježíše – takový člověk
nenalezne naplnění.
Nenalezne
pokoj.
Protože
z podstaty věci – tento život tady na zemi – je pomíjivý
a nejde ho udržet. Utíká nám všem mezi prsty. Stejně jako sláva
nebo úspěch. Stejně jako mnoho ostatních věcí. Hledání BK
patří – podle Ježíše – k věcem, které nerezaví,
nepráchniví, nehnijí, nerozpadají se.
Tělo,
tedy život ve smyslu fyzickém je něco, co pomíjí a proto je
třeba k tomu tak přistupovat. Ne s depresí, ale prostě
realisticky.
Poeticky
řečeno: Kvůli pozemským pokladům nesmíš prodat svou duši a
spásu.
Proto
se má člověk starat o to – kde má poklad a - aby jeho oko
nebylo temné od závisti.
Vždyť
člověk
s očima závistivýma se honí za majetkem, člověk s očima
vlídnýma se o svůj chléb rozdělí s chudým
(Př 28,22; 22,9).
Nelze
sloužit zároveň majetku a zároveň Bohu. Když budeš jen myslet
na majetek a na peníze, tak ti nezbude místo pro Pána Boha.
Nezbyde ti místo na hledání BK, tedy dávání prostoru
spravedlnosti a milosrdenství a důvěry a svobody pro tvé bližní,
pro tvé bratry a sestry.
A
začneš padat postupně do temnoty.
Nemějte
starost o svůj život, (…) Což není váš život víc než pokrm
a tvé tělo víc než oděv? (…) Kdo z vás může o jedinou píď
prodloužit svůj život, bude-li se znepokojovat? (...) Jestliže
Bůh tak obléká polní trávu, která tu dnes je a zítra bude
hozena do pece, neobleče tím spíše vás, malověrní?“
Všichni
procházíme různými zkouškami, trápeními a problémy.
Je
ale veliký rozdíl, jestli my máme starosti nebo starosti mají
nás.
Dovedeme
si vůbec představit jaké musel mít Ježíš starosti –
kdybychom se na jeho život podívali běžnýma lidskýma očima?
Mám
zahodit práci a jít, abych kázal?
Co
si o mě budou myslet sousedé?
Co
rodina?
Neměl
bych poslechnout faráře a založit rodinu?
Tím
třeba lépe posloužím Bohu.
Dostane
se mé slovo ke všem lidem?
Stihnu
jít do Jeruzaléma a promluvit, než mi to někdo znemožní?
Bojím
se.
Jana
Křitele uvěznili a asi ho popraví.
Co
když se mnou nepůjdou učedníci?
Mám
strach, co když mne zabijí?
Ježíš
měl mnoho starostí – ale starosti neměly jeho. Strach ustoupil
důvěře v Boha. Ten zápas máme dokonce popsaný v Ježíšově
modlitbě v Getsemane. Kdo si myslí, že Ježíš byl od
začátku jako pouťový svatý obrázek bez jakýchkoli pochybností,
ten nečetl Bibli.
Když
hrozilo, že se ho zmocní strach, stáhl se Ježíš do ústraní.
Tam hledal a nalézal útěchu – u ptáků nebeských a polních
lilií.
Hledejte
především Boží království a Boží spravedlnost, a všechno
ostatní vám bude přidáno. Proto si nedělejte starosti o zítřek;
zítřek bude mít své starosti. Každý den má dost na svém
trápení.“
Ježíš
ví, že každý den má svá trápení, své starosti. Měl jich sám
nad hlavu. Ví to víc než kdo jiný, protože za své postoje ručil
svým životem. Kterým nakonec i zaplatil.
Ježíš
věděl, že ten kdo se nechá ochromit starostmi, tomu život utíká
mezi prsty. A to je škoda, protože je tak vlastně mařeno lidství,
které nám Bůh daroval. Starosti přenechte Bohu.
Ježíš
nás zve, abychom o životě uvažovali z hlubší perspektivy:
Život
není jen to fyzické, Bůh nám dává víc. Už nemusíš křečovitě
lpět na všem, co se ti namane; nemusíš svůj život trávit
hltáním, kvaltováním a strachováním, že se už už blíží
zavírací hodina.
Do
středu svého života postav víru v království Boží a jeho
spravedlnost. To je ten poklad, který máš hledat dřív než
cokoli jiného.
Ještě
jinými slovy:
hledání
BK bychom mohli připodobnit k životu s čistým svědomím
– že jsme naplnili svůj život dobrými věcmi – s Ježíšem
řečeno – hledáním spravedlnosti KB.
Při
oslavách výročí založení Československé republiky na
Staroměstském náměstí v pátek večer - řekl ministr
kultury Daniel Herman:
„Kulisy
tady kolem nás – tedy socha Mistra Jana Husa nebo Týnský chrám
- ukazují k hodnotám, z nichž vyrůstá naše země.
Vyplácí se mít rovnou páteř, to jsou stavební pilíře naší
identity“
Vždyť
touto cestou se Ježíš vydal hned na začátku, kdy odmítl
pokušení moci.
Ježíšovo
hledání BK – tedy oddanost milosrdenství, spravedlnosti, pravdě,
důvěře a svobodě – jsou pilíře – na nichž smí stát
identita mnohých. To jsou skutečné křesťanské – tedy Ježíšovy
hodnoty.
Jsou
to pilíře, které vedou k životu s rovnou páteří,
životu, kdy se člověk nehrbí před mocí peněz, před
samospasitelnou ekonomikou – nebo před mocí jako takovou. Jsou to
pilíře, které zbavují strachu.
Pro
nevěřící lidi bychom tedy mohli mít tuto evangelijní – dobrou
zprávu: podle Ježíše Nazaretského má smysl žít tak, aby měl
člověk čisté svědomí.
Pro
věřícího člověka má tento závěr ještě další přesah.
Ježíš
říká: hledejte BK.
Všechny
ostatní starosti tím dostanou novou podobu. Rozměr jisté
lehkosti. Starostem už nebudeme otročit.
Když
člověk nejprve hledá BK způsobem, který jsme svrchu naznačili,
tak bude cestou nacházet radost i plnost. Najde také ujištění,
že někomu patřím, že jsem milován. A že ten, kdo nás miluje –
je nám na blízku.
JK
za nás takto ručí svou mocí, svou láskou.
MODLITBA
Děkujeme
Pane, že nás zveš k životu svatému, k životu těch,
kteří hledají BK. Děkujeme, že jsi se právě za tuto cestu
zaručil svým životem. Děkujeme, že vzkříšením se k této
cestě přiznal i Bůh Otec.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat