První
čtení
Jeremjáš
7:3
Toto praví Hospodin zástupů, Bůh Izraele: "Napravte
své cesty a své skutky a nechám vás přebývat na tomto místě.
4
Nespoléhejte na klamná slova: »Je to chrám Hospodinův,
chrám Hospodinův, chrám Hospodinův.«
5
Jestliže napravíte své cesty a své skutky, budete-li mezi
sebou zachovávat právo,
6
nebudete-li utlačovat bezdomovce, sirotka a vdovu, nebudete-li
na tomto místě prolévat nevinnou krev a nebudete-li chodit ke své
škodě za jinými bohy,
7
pak vás nechám přebývat na tomto místě, v zemi, kterou
jsem dal vašim otcům na věky věků.
Ámos
5:12
Já znám vaše četné nevěrnosti, vaše nehorázné hříchy.
Nevražíte na spravedlivého, berete úplatek, ubožáky v bráně
odstrkujete.
13
Proto v oné době prozíravý zmlkne, bude to zlý čas.
14
Hledejte dobro a ne zlo a budete žít, a tak Hospodin, Bůh
zástupů, bude s vámi, jak říkáte.
Druhé
čtení
Mt
7, 1-5; 7-12
Kázání
Ježíš
káže z hory a káže radikálně. Například o tom, že se
nemáme nechat zahltit starostmi, ale máme je vložit do Božích
rukou, protože náš život je víc, než starosti o plný žaludek
nebo o to, co bude.
Přes
samé starosti by se nám mohlo stát, že zapomeneme na to, že
život je víc než jídlo nebo strach. Přes samé starosti by se
nám mohlo stát, že neuvidíme bratra vedle nás.
Přes
samé shánění by se nám mohlo stát, že zapomeneme na Boží
království a jeho spravedlnost.
Ježíš
pokračuje výčtem toho, co je pro člověka tady na zemi důležité
– právě při hledání BK a jeho spravedlnosti.
Nesuďte,
abyste nebyli souzeni.
Tak
jako u jiných Ježíšových rad se – i v tomto případě
zdá, že je to naprosto nesplnitelné. Vždyť by se dalo říci –
soudím – tedy jsem. Jakmile začnu o někom hovořit nebo o něčem
hovořit – třeba o nějaké myšlence, nebo třeba o díle ať už
je to stavba nebo obraz nebo kniha – vždy soudím.
Vynášíme
soud, co se nám líbí, co se nám nelíbí, porovnáváme. Souzení
tak spadá do naší přirozenosti. Bez posuzování a souzení
bychom toho snad ani mnoho nenamluvili.
Jakubův
3:6 Jazyk
je oheň. Je to svět zla mezi našimi údy, poskvrňuje celé tělo
a ničí celý náš život, sám podpalován pekelným plamenem.
3:8
jazyk neumí zkrotit nikdo z lidí. Je to zlo, které si nedá pokoj,
plné smrtonosného jedu.
9
Jím chválíme Pána a Otce, jím však také proklínáme
lidi, kteří byli stvořeni k Boží podobě.
10
Z týchž úst vychází žehnání i proklínání.
Soudíme,
soudíme i my evangelíci. Víme – jak to dělají špatně
v jiných církvích – v jiných náboženstvích. Jsme
přesvědčeni, že jen my máme pravdu.
A
tady už se to láme, tady nejde o nezávislé posuzování, tady už
začíná jít o odsouzení.
Z
dějin víme, kam vedlo staletí pomluv proti Židům. K pogromům a
vraždění až k tomu, co se stalo v druhé světové válce. Tato
zkušenost by pro naši civilizaci měla být vykřičníkem do
budoucnosti.
Lidé
mají ovšem krátkou paměť.
Mluvíme
nebo přemýšlíme o druhých jako o horších.
Ti
druzí se většinou mýlí. Dělají to své náboženství narozdíl
od nás – špatně. Asi jsou hloupější nebo zlejší. Jakoby to
ani nebyli lidé jako my. Jakoby nebyli schopni lásky.
Jakoby
je Bůh nějak hůř stvořil. Katolíky. Buddhisty. Mohamedány.
Ateisty.
Nesuďte,
abyste nebyli souzeni. Nepřidávejte se na stranu zla.
Jakou
měrou měříme, takovou měrou naměří Bůh nám. Jak byste
chtěli, aby lidé jednali s vámi, tak vy ve všem jednejte
s nimi.
V tom
je celý zákon i proroci. Ano – Ježíš stále káže na Tóru.
Na SZ.
Někdo
by ale mohl namítnout:
Znamená
to, že podle Ježíše nesmím mít na nic názor? Musím být
vlažný a nijaký, abych se náhodou nedostal do situace toho, kdo
soudí?
Nebo
- nemám být pevný ve víře? Abych se náhodou někoho nedotkl?
Kde
je míra toho, co si mohu myslet a co mohu kritizovat? Jak se mám
chovat ke svému bratru, když se mi na něm něco nelíbí?
Co
je pro nás měřítko? Míra? Jakou měrou měříme?
Právě
tato míra určuje, jestli jsme pevní, nebo mělcí, vlažní nebo
naopak horcí (Zj 3:15 "Vím
o tvých skutcích; nejsi studený ani horký. Kéž bys byl studený
anebo horký!).
Abychom
tomuto výroku rozuměli, musíme se tedy snažit pochopit toho, kdo
tento výrok říká.
Kdo
je J? Co dělá?
Odmítá
moc. Povolává nehodné učedníky.
Nevyžaduje
pokání před tím, než někomu pomůže.
Ježíš
je ten, který uzdravuje i ty, kteří podle všech pravidel mají
zůstat nemocní, protože prý zhřešili.
J
přišel, aby místo zavržení odpouštěl, aby dával zažít boží
milosrdenství a lásku naplno a zcela zadarmo pro všechny.
Ježíš
miloval své nepřátele a tak na ně neseslal zlo, když ho
křižovali.
Jakou
si tím vysloužil odměnu?
Jak
zapadlo jeho působení do řádu tohoto světa?
V
jednom kázání na to odpovídá apoštol Pavel:
“obyvatelé
Jeruzaléma a jejich vůdcové Spasitele, odsoudili , ... Ačkoli na
něm nenalezli žádný důvod pro trest smrti, vymohli si na
Pilátovi, aby ho dal popravit.”
(Sk 13:27)
Neodsuzoval
- a přece byl odsouzen soudem náboženským, církevním i
světským. Nezavrhoval - a přece byl zavržen. Odpouštěl - a
potkal se nakonec s nesmiřitelným nepřátelstvím. Dával - a
vzali mu všechno.
Nenaměřili
mu mírou, jakou měřil on sám - ale mírou svou. Právě lidem
nábožensky důkladně založeným a znalým (jako byli vůdcové
obyvatel Jeruzaléma) vadil nakonec tak, že na něj užili ten
nejpřísnější metr, který byl po ruce.
J
nám ukazuje, že Bůh měří jinak, než jsme tomu zvyklí v tomto
světě, jinak, než měříme my sami.
Co
se jeví tomuto světu nepravděpodobné a bláznivé, to před Bohem
obstojí. To máme poslouchat a tomu se učit, jako se říká v
listě Židům:
Hebrews
2:1 Proto
se tím více musíme držet toho, co jsme slyšeli, abychom nebyli
strženi proudem.
Ještě
jinak - křesťan má být pevný ve svých postojích, které jsou
pevně zakotveny v Kristu, protože on nám svým příkladem
zjevil to, co má u Pána boha budoucnost. On je tou mírou našeho
konání – naší etické orientace.
Ježíšova
míra je jiná míra, než míra lidí, než míra věřících lidí
– vždyť věřící ho nechali popravit. Ježíšova míra je tedy
také jiná, než naše míra, i když se mi sami považujeme za
věřící.
A
protože jsme lidé – tedy ani lepší ani horší, než ti, kteří
žili v době Ježíšově - proto se musíme každý den znovu
vracet k Ježíšovi a učit se od něj tu pravou a pevnou a
jedinou míru, kterou pak budeme měřit ostatním.
J
ukazuje cestu, která vede cestou úzkou a bránou těsnou.
Neodsuzuje, ale odpouští, nezavrhuje, ale obdarovává. Dává nám,
když se setkáváme u Jeho stolu.
I
když toho sami nejsme hodni.
To
je kristovská míra, tuto míru se máme učit a tuto míru máme
v našich životech aplikovat.
Každý
den můžeme přicházet k Ježíšovi a učit se jeho míru,
abychom si tento způsob života a dary osvojili natolik, že z nich
budeme žít třeba i uprostřed nepřátelství, uprostřed poměrů
zcela nemilosrdných.
Třeba
uprostřed takových poměrů, kdy nás budou třeba i sousedé
nutit, abychom byli zlí.
Proto
máme rozdávat jako Ježíš, proto máme měřit takovou měrou
jakou měří on - a ne tento svět.
Pak
bude platit i to, co Ježíš říká vzápětí, že nalezneme oč
prosíme, vždyť i on nalezl blízkost Otce, tak jak nikdo z lidí.
(Matouš
7:7 Proste,
a bude vám dáno; hledejte a naleznete; tlučte a bude vám
otevřeno.
8
Neboť každý, kdo prosí, dostává, a kdo hledá, nalézá,
a kdo tluče, tomu bude otevřeno.)
Evangelium
dnešní neděle tedy zní:
Jak
moc tedy budete rozdávat, tak vám bude i přidáno. Když už jste
zaslechli J-ovu zvěst, tak jednejte podle ní a budete obdarováni,
i když tato zvěst s tímto světem nemá příliš společného a
logiku tohoto světa v této Ježíšově zvěsti nehledejte.
Vždyť
v BK platí takové zvláštnosti jako např.: budeš milovat
své nepřátele.
Vězte,
že budete obdarováni, i když vás budou pronásledovat.
V
BK nevedeme nějaký marný boj proti osudu, ale smíme se spolehnout
na toho, kdo nás přijal.
A
tak milí přátelé, bratři a sestry, učme se měřit mírou jakou
měřil tomuto světu JK.
MODLITBA
Děkujeme
Pane, že nám zjevuješ, jaké vztahy panují ve tvém království.
Prosíme tě, dej, abychom byli tvým slovem přilákání k takovému
životu, jaký jsi nám ukázal.
AMEN.
Žádné komentáře:
Okomentovat