První
čtení
Izajáš
58:6-7; 10-11
Druhé
čtení
Mt
6, 1-8
Kázání
Celé
Ježíšovo kázání zaznívající z hory je zaměřeno na to
podstatné, co má naplňovat naše lidství zde na zemi. Jsme
stvořeni dobrým Bohem. Jsme všichni bratři a sestry.
Nemáme
se vraždit. Nemáme jeden druhému závidět a ze závisti
ubližovat.
Naučení
Boha Otce – jeho cestu, jeho Tóru máme přijímat s důvěrou
do srdce a nemáme z ní dělat suchý zákon.
Člověk
se nemá chovat pokrytecky a dělat se před druhými i před sebou i
před Bohem někým jiným. Hrát si na někoho jiného je chyba,
nábožensky řečeno – je to hřích.
Člověk
nemá vyhlašovat soudy - nemá vyhlašovat soudy ve jménu Boha.
Naopak
místo soudu má člověk plakat s plačícími a toužit po
čistém srdci.
Člověk
nemá přísahat ve jménu Boha, protože Bůh nás přesahuje.
Přísahou a zaštiťováním bychom se Jménem Božím manipulovali.
Vždyť
jak mohu vyhlašovat něco ve jménu Boha a přitom zároveň
nenávidět nepřátele?
Člověk
není Bůh, člověk nedává svému slunci svítit na spravedlivé a
nespravedlivé.
Proto
je lepší nepovyšovat se, nepřísahat ve jménu Božím.
Proto
je lepší hledat Boží království cestou naznačenou Ježíšovými
slovy.
Ve
jménu Boha smíme a máme hledat milosrdenství, hledat
spravedlnost, hledat BK a to ostatní se už sestaví samo.
„Varujte
se konat skutky spravedlnosti před lidmi, jim na odiv; jinak nemáte
odměnu u svého Otce v nebesích.
Z Ježíšova
kázání vyplývá, že máme v tomto světě hledat
spravedlnost. Hledání spravedlnosti už je konání.
Hledání
spravedlnosti už je konkrétní čin. Je to vzkaz, poselství, je to
aktivita víry. Kdo říká, že věří v Boha a přitom
nehledá spravedlnost, ten žije ve zmatku.
Je
to podobné jako s vírou. Kdo hledá Boha (tedy je v tomto
směru aktivní), už je vlastně jinými slovy věřící. Kdo Boha
nehledá – nemá víru ve svém životě zapotřebí.
Kdo
hledá spravedlnost, ten ve svém životě se spravedlností počítá.
Potřebuje ji. Touží po ní.
Pro
takového člověka je spravedlnost důležitá. Druhá strana téže
mince ovšem je, že takový člověk je samozřejmě často druhými
lidmi vnímán jako potížista.
Ježíš
svým slovem připomíná, že víra není soukromá záležitost.
Věřit neznamená být nezávislý na tomto „zlém světě“,
věřit znamená jít do ulic a konat milosrdenství, hledat
spravedlnost.
Spravedlnost,
stejně jako hledání Boha se dá ale konat různě. I tuto krásnou
a bohulibou činnost ohrožuje naše pýcha. Ježíš nám radí,
abychom se vyvarovali jednat spravedlivě na odiv. Podobně je to
s konáním dobrodiní nebo s modlitbou nebo s postem.
Kdo
se při těchto činnostech chlubí – třeba i z radosti, že
to dokázal – ten nenajde odměnu u Otce v nebesích.
Ježíš
nám připomíná, že náš vztah k druhému člověku –
k bratru – ať už je to přítel nebo nepřítel – se má
promítnout do skutku milosrdenství.
Vztah
člověka k Bohu se zase promítá do modlitby, vztah
k vlastnímu tělu i duši se promítne do půstu.
Ze
všech těchto bohulibých věcí se ale může stát pouhé
předvádění zbožnosti. Tedy – lež. A kdo žije ve lži, ten
nedosáhne naplnění.
Takovou
lživou zbožnost nacházel Ježíš kolem sebe. Když člověk začne
svou zbožnost dávat na odiv, stane se z něj farizej.
Farizejství je tedy projev pýchy a pýcha ohrožuje každého
člověka.
Farizejské
jednání není věcí jednoho náboženství, ale farizejem se
můžeme stát v prostředí jakékoli skupiny.
Člověk
někdy dělá vše pro to, aby si vydobyl uznání od okolí. Od lidí
člověk může získat různý stupeň obdivu, ale od Boha nikoli.
Ježíš
nám připomíná, že z hlediska věčnosti je spousta našich
motivů zbytečných.
Ono
totiž nejde na prvním místě o to, jak na tom budu já jako
dobrodinec. Jde o toho, jemuž se spravedlnosti dostává. Dobrodinec
má zůstat v pozadí.
Jeho
odměnou mu může být radost, že se spravedlnost směla vyjevit,
že druhý člověk spravedlnost získal.
Když
si obvazujeme pravou rukou ránu na levé ruce – taky neděkujeme
pravé ruce, jaký je pašák, že pomohla ruce levé. Pravá ruka si
nepostaví pomník, jak zachránila ruku levou. Prostě to udělá,
protože je to v té chvíli třeba.
Pravá
ruka nevyčítá levé ruce, že je nešikovná. Že měla jednat
jinak.
Někdy
se potkáme s lidským neštěstím a začneme spekulovat, proč
k tomu došlo. A tyto spekulace nás „tak zaujmou“, že
zapomeneme na konkrétní pomoc.
Tato
výmluva se zabalí do hezkých slov o tom, že je třeba řešit
příčinu. Výsledek je ale podobný, jako bychom nemocnému člověku
„pomohli“ tak, že mu budeme vyčítat, že žil nezdravě a
proto je teď nemocný.
Nebo
jako bychom zraněnému člověku na silnici měli vyčítat, že si
před jízdou neseřídil brzdy a místo konkrétní pomoci bychom
pronesli zajímavou řeč o funkci brzd.
Neochota
pomoci někdy vede k tomu, že začneme stále dokola mluvit o
potřebě řešení příčiny a zatím nám u nohou leží Lazar,
který potřebuje pomoci a my jen diskutujeme o možné příčině
jeho utrpení.
Prokazování
dobrodiní je druhem hledání spravedlnosti.
Hledat
spravedlnost a konat milosrdenství bývá v tomto světě
nevděčné, člověk téměř s jistotou proti sobě někoho
poštve. Někoho si znepřátelí.
Přesto
si nemáme opakovat, jak jsme dobří, že pomáháme. Člověk má
dávat tak, aby na to hned zapomněl. Podobně jako pravá ruka
ošetří ruku levou. Za chvíli už pravá ruka řeší něco
jiného.
Z hlediska
věčnosti nemá smysl dávat své jméno na pomníky. Musím se
přiznat, že si rád prohlížím různé středověké kamenné
desky s nápisy donátorů kostelů či klášterů. Přesto
právě tam si člověk uvědomí jak pomíjivé je tesat své jméno
do kamene.
Ježíš
říká: neoddávej se samolibosti, neprohlížej si své štědré
dlaně.
Nech
své dobré dary, ať ti z ruky utečou. Raduj se z toho,
že ti bylo dáno a že ty můžeš taky dávat.
Tvá
zbožnost i tvé dávání ať zůstane lidem skryto.
Věříme
přece, že Bůh vidí to co činíme. A to stačí.
Lidi
dovedou zneužít i svaté věci. Z náboženství dělají bič
na druhé lidi. Nic člověku není svaté. I půst může člověk
zneužít pro to, aby dosáhl svých cílů. Pro člověka, který má
moc ponížit víru do pýchy, zadupat všechno dobré, co od Pána
Boha dostal, pro takového člověka se i modlitba nebo půst může
stát jen prostředkem k vlastnímu sebeprosazení. Touha po
sebeprosazení a po moci je v pozadí různých druhů
fanatismu.
Nemůžeme
proto říci, že existuje nějaká přesně stanovená metoda, jak
se dostat blíže k Bohu. Z každé „metody“ (ať je to
půst nebo modlitba nebo pomoc) se může stát prostředek
k manipulování druhých.
Pokud
se někdo postí nebo modlí kvůli sobě - druhým lidem na odiv,
aby lépe vypadal, pak ani modlitba ani půst nejsou cestou k Bohu.
Nakonec
– Ježíš tady opět neříká nějakou zcela novou šokující
věc - konání postu či modlitby je už podle proroka Iz propojeno
s konáním milosrdenství a spravedlnosti.
Izajáš
58:6 Zdalipak
půst, který já si přeji, není toto: Rozevřít okovy svévole,
rozvázat jha, dát ujařmeným volnost, každé jho rozbít?
Ježíš
navazuje na tyto myšlenky a nás vyzývá, abychom na tyto věci
mysleli, když budeme sloužit Bohu. Naše milosrdenství má být
propojeno s konáním dobra a spravedlnosti v tomto světě.
Bez
tohoto propojení se posty i modlitby stávají hrou či divadlem pro
plebs. Nakonec - předvádět se může církev všelijak. Třeba
tak, že se necháme vozit ve zlatém kočáře. Je ale otázka,
jestli toto měl Ježíš na mysli ve svém kázání na hoře.
Ježíš
připomíná: sloužit Bohu smí člověk s radostí v srdci.
Jako bys šel na slavnost. To je pravá zbožnost či služba Bohu.
Radost
a svoboda jsou poznávací znaky víry, která nalezla svůj zdroj
v Bohu.
Jinými
slovy - Ježíš říká: nebeský Otec tě stvořil (stejně jako
každého člověka na světě), chtěl tě, rád tě vidí a ty
k němu můžeš přijít takový, jaký jsi, ať už veselý
nebo bezradný, vděčný nebo nazlobený. Můžeš prostě přijít,
kdykoli se ti zachce – copak dítě není doma vždycky vítané? A
nebeský Otec už ví o všem, co potřebuješ, ještě než cokoli
řekneš. Rád tě vyslechne. „Jen povídej,“ řekne. A ty
spustíš.
Ježíš
nás vyzývá, abychom tuto radostnou a citlivou cestu plnou důvěry
otevírali také pro naše bratry a sestry, které na zemi potkáváme.
Vždyť
zadarmo jsme dostali a zadarmo můžeme dávat.
(Mt
10,8 zadarmo
jste dostali, zadarmo dejte.)
Modlitba
Děkujeme
Pane, že u tebe smíme nacházet radost a odpuštění. Děkujeme,
že před tebou si nemusíme hrát na zbožné. Prosíme, abychom ti
tady na zemi, než se naplní náš čas – sloužili podle tvého
slova. Abychom hledali spravedlnost, svobodu i milosrdenství.
Žádné komentáře:
Okomentovat