neděle 22. ledna 2017

Uprchlický tábor v krajině Gerasenské a Ježíš

První čtení
Izajáš 65:1  
Dal jsem odpověď těm, kdo se neptali, dal jsem se nalézt těm, kdo mě nehledali. Řekl jsem: "Hle, tady jsem, jsem tady" pronárodu, který nevzýval mé jméno.



Druhé čtení
Mt 8, 28-34


Kázání
Minule jsme vyslechli příběh o následování Ježíše a o strachu učedníků na rozbouřeném moři. Učedníci měli pocit, že se na ně valí nezměrné množství vln a že je zahltí.
Nebezpečí dovedeme občas vylíčit jako nezměrné vlny, které se na nás valí. Učedníci se zcela oddali strachu z vln, Ježíšova církev se nechala přesvědčit, že ji ty vlny přemohou.
Ježíš se na učedníky zlobí, ptá se jich, kde zůstala jejich víra? Proč otročí strachu? Ježíšovo slovo přinese utišení, hladina paniky a strachu klesne a lidi mohou začít jednat nikoli podle strachu, ale podle víry, kterou jim Ježíš navrací.
I my potřebujeme slyšet Ježíšovo pevné slovo – nakonec proto chodíme do kostela – abychom nepodléhali panice, kterou vyvolávají falešní proroci dneška.
Abychom byli alternativou běžné většinové společnosti. Protože ať se na to podíváme z jakéhokoli úhlu pohledu – Boží slovo je vždy alternativou k většinovému názoru.

Učedníci a lidé se nakonec v úžasu ptají: Kdo to je ten Ježíš?
Ten, který nemá, kde by hlavu složil, ten který se nenarodil v královském paláci, ten, který nemá zajištěny žádné tzv. životní jistoty, ten který bourá zaběhané tradice a spíš boří jistoty..
Kdo je ten, který nás právě při ztrátě běžných jistot vede jistě k Bohu?
Každý den se máme ptát: kdo to je?

Je to ten, který nás přišel trápit? Dávat nám nepříjemné otázky tváří v tvář tomu, co dělal? Trápit nás svými názory o milování nepřátel?
Je to ten, který nám nastavuje tvář a je to nepříjemné, třeba tím, že se neuzavírá před zoufalstvím a beznadějí a jde do míst, kam slušný člověk nechodí.
Ježíš jde mezi lidi, kteří nepoznali dobré rodinné zázemí a tak se sami chovají vůči druhým zle. Mezi lidi, pro které je přirozené lhát a podvádět. Tam přece slušný člověk nechodí, takovým lidem se slušný člověk vyhne.
Ježíš přesně mezi takové lidi vcházel.
Vždyť jsme zváni k víře, že sestoupil také do pekel. Sestoupil tam ne proto, abychom si oddechli, že nás se to netýká. Ale aby nám dal příklad, co máme dělat, když se setkáme s otevřeným nepřátelstvím. Ježíš i do těchto míst vnáší evangelium, svědectví o tom, že i lidé v takové situaci mají před Bohem své místo a naději.

Ježíš přeplul se svými učedníky na druhý břeh. Na druhém břehu nečekaly Ježíše rozjásané nadšené davy, které by mu poděkovaly, jak dokázal utišit bouři a bezpečně převést své učedníky na druhý břeh.
Místo toho se Ježíš setkává s podivnou lúzou. S otroctvím, trýzní, smrtí. Potkává se s jakými místem, které připomíná některé utečenecké tábory, kde lidé definitivně ztratili naději.
Ti dva, kteří se s Ježíšem setkávají, jsou natolik nasáklí beznadějí, že vlastně přestávají být lidmi. Každopádně slušní lidé je za lidi nepovažují. Slušní lidé by se k nim ani nepřiblížili. Považují je za démony. Proto je vyhnali do tohoto místa zmaru. Kde jinde vytvořit toto ghetto, než na rumištích, na skládkách, v místech hrobů a smrti.
Tak to děláme jako společnost často – nepohodlné lidi dáváme pryč z očí. Raději ať sejdou z našich očí, než abychom k nim vešli a objali je.

Má se Ježíš bavit s malomocným? Má se bavit s desátníkem okupační armády? Má se bavit s dávno lidmi odepsaným agresivním člověkem, který se už prý víc podobá démonu, než člověku? Má Ježíšova uzdravující zvěst naděje svou působnost i zde v těchto odporných místech? V lágrech smrti, v utečeneckých táborech, které plní lidi s pochybnou minulostí, lidí zvyklých na válku a tedy morálně nejistých/poznamenaných?
 Tzv. normální lidé mají svou pravdu. Toto místo je nebezpečné a proto je třeba ochránit sebe a své rodiny. Hlavně se tam nepřibližovat a nebavit se ani s těmi, kteří tam chodí.

Ježíš se nás svými činy táže: když se vůči těmto lidem všichni otočí zády, tak jakou pak mají naději (chcete-li: na nápravu)?
Evangelium podává svědectví, že Ježíš se těmto místům a těmto lidem nevyhýbá. Dá se nalézt i těm, kteří ho nehledali. Dokonce to nevzdá ani po tom hrozném „uvítání“.
Matouš 8:29  A dali se do křiku: "Co je ti po nás, Synu Boží? Přišel jsi nás trápit dříve, než nastal čas?"

Bůh je nablízku ve svém Synu i tomuto místu. Těmto lidem. To je evangelium, dobrá zpráva.
Proto křesťané navštěvují lidi závislé na drogách, lidi ve vězeních, v detenčních zařízeních, proto se podílejí na pomoci ve válkou zasažených oblastech, proto naše diakonie pomáhá lidem v utečeneckých táborech.
Často jsou to místa nehostinná, lidi tam propadají depresím a chovají se k sobě špatně. Příkladem nejslavnějším byl Přemysl Pitter, který pomáhal v utečeneckých táborech v Bavorsku po válce (tábor Valka u Norimberku (1949-1954), Pitter tam postavil jednoduchý kostel a mezi lidmi pracoval jako kazatel i sociální pracovník), kdy utíkali lidé na západ z komunistického Československa.
Pitter zakoušel, jak v těchto táborech postupně upadala morálka, stejně jako se to děje dnes na mnoha místech v utečeneckých táborech na světě. Není podstatné, jakého vyznání ti lidé v táborech jsou. Postupně se z těchto míst stávají ghetta, od kud se může šířit všelijaké neštěstí od nemocí fyzických počínaje až po nemoci duševní v podobě líhně všelijaké agrese, apod. Lidé bez budoucnosti propadají démonskému chování.
Křesťané vstupují po vzoru Ježíše do těchto míst a pomáhají přinášet těmto lidem naději.
Ježíš ví, že se člověk v beznaději nemusí chovat přátelsky. Ti lidé se Ježíše nejprve vyhnat. S takovým přivítáním se může snadno setkat člověk, který chce pomoci a proto by měl být připraven.
Samozřejmě Ježíš mohl říci: vidíte – já jsem to říkal, ta místa jsou démonská, podívejte, jak mě přijali. Sem už nikdy nevkročím. Takhle reagujeme my. Proč bychom těm lidem pomáhali, podívejte, ani se neumí odvděčit. Často se setkávám s tímto argumentem mezi běžnými lidmi.
Tímto argumentem většinová společnost ospravedlňuje vlastní zlé chování vůči lidem v nouzi.
Jenže my přece nepomáháme proto, aby se nám ti lidé odvděčili.

Nakonec právě tzv. normální běžní lidé, lidé z města – Ježíše vyženou – to bude jeho odměna za to, že pomohl těm lidem v onom pomyslném utečeneckém táboře.
Protože jim Ježíš nastavil zrcadlo. Ukázal jim, že sami rezignovali na základní poslání člověka, tak jak ho popisuje Bible.
Člověk má být obrazem Božím a být druhému člověku na blízku.
Nemá vyhánět svého bratra či sestru do míst smrti.
Evangelium nám předává tuto zprávu: Ježíš má moc vnést naději a uzdravení i do těchto míst. Nejsou na světě místa, kam bychom jako křesťané – následovníci Ježíše – nemohli. Protože bychom si třeba zbaběle řekli: tohle nemá cenu.
Ježíš pomáhá.
Tam, kde o Ježíše nikdo nestál, nikdo ho nevyhlížel, ani nečekal, tam kde lidé zůstali – podle úsudku svého okolí vydáni na pospas ničivým silám – právě tam se projevila s Ježíšem moc BK.
Ježíš ty lidi uzdravil.
A tu přišel za Ježíšem další uvítací výbor, opět s prosbou. Tentokrát to nejsou démoni, ale spořádané obyvatelstvo, slušní lidé, kteří se zasloužili o vyhnání těch nešťastníků.
Ukazuje se, že právě ti, kteří druhé odsuzují a zavírají dál od svých bran, tito tzv. běžní, či normální, či slušní lidé Ježíše nepotřebují a nechtějí. Civilizované občany ani nenapadlo radovat se nad uzdravením. Neradují se z blízkosti svobody, pravdy, záchrany, milosrdenství. Všechny tyto věci jsou totiž běžnému člověku na obtíž. Dovedou totiž zamíchat se zaběhanými zvyky či tradicemi.
A tak ti slušní občané, prosí Ježíše, aby zmizel. Prosíme tě Ježíši, jdi pryč!

Tvoje blízkost je nebezpečná, mohla by ohrozit naše rodiny. Díky tobě se tady budou potloukat různí lidé. Díky tobě jsme přišli o zisk ze stáda. Díky tobě jsme znejistěli v našich soudech. Díky tobě je teď všechno jinak.
Ježíši, jdi pryč od slušných lidí. Patříš spíš mezi ty utečence a vyděděnce.
Mohli bychom dodat: nakonec - vždyť jsi se narodil jako nějaký utečenec.
A vůbec. Ježíš je určitě nepřizpůsobivý, vždyť ani nemá domov.

V bibli kralické se dočteme: Takť bezbožný svět více sviní než svého spasení sobě váží.
Je ovšem otázka, nakolik jsme my jako církev součástí tohoto tzv. bezbožného světa a komu z toho dnešního příběhu se podobáme.

Ten příběh nám nechce jen nastavit zrcadlo, chce povzbudit, abychom se nenechali převálcovat tímto bezbožným světem, aby se církev nechovala podle vzorců běžné společnosti. Abychom patřili mezi ty, kteří budou ochotni dávat prostor Božímu Království – i v místech, která se nám zdají odporná a nehostinná.

Vždyť na celém světě není místo, které by pro Ježíše bylo příliš beznadějné nebo příliš odepsané. Jsme zváni, abychom tato místa, či tyto lidi viděli jako své bratry a sestry, které máme obejmout a ne odmítnout.

Modlitba
Prosíme Pane, abychom tě následovali i do míst nehostinných a byli ochotni pomáhat tam, kde běžní lidé smysl pomoci nevidí. Prosíme, abychom se nepodobali občanům toho gadarenského města, kteří Ježíše vyhnali pro jeho nepřizpůsobivost.
Amen


Žádné komentáře:

Okomentovat