neděle 22. ledna 2017

Vlny strachu

První čtení
Gn 12,1-5



Druhé čtení
Mt 8, 19-27


Kázání
Ježíš se choval jinak, než lidi čekali. Dotýkal se vyloučených ze společnosti, pomáhal nepřátelům. Pomohl římskému důstojníkovi. Narodil se jako bezvýznamný, byl na útěku, byl stále v pohybu, neměl, kam by hlavu složil.
Kdo to jen je? Ptali se lidé a stejně tak po dvou tisíci letech – nyní na prahu nového občanského roku – se ptáme: kdo to jen je?

Je to otázka, která je na místě. Je to otázka, která nás může provázet celý rok, každý den, když vstaneme, můžeme se zeptat: kdo to jen je ten Ježíš. Vždyť hledání Pána Boha je dobré a bible nás k tomuto hledání zve.

Sofonjáš 2:3  Hledejte Hospodina, všichni pokorní země, kdo jednáte podle jeho práva. Hledejte spravedlnost, hledejte pokoru, snad se skryjete v den Hospodinova hněvu.
Ámos 5:14  Hledejte dobro a ne zlo a budete žít, a tak Hospodin, Bůh zástupů, bude s vámi.
Matouš 6:31  Nemějte starost a neříkejte: co budeme jíst? Co budeme pít? Co si budeme oblékat?
33  Hledejte především jeho království a spravedlnost, a všechno ostatní vám bude přidáno.
34  Nedělejte si tedy starosti o zítřek; zítřek bude mít své starosti. Každý den má dost na svém trápení.

Kdo je Ježíš? Hledejme, ptejme se každý den a bude nám to k dobru.

Ten dnešní příběh na tuto otázku odpovídá: Ježíš je ten, který si dělá nárok na celý náš život. Ježíš je zároveň ten, který nemá, kde by hlavu složil. Příběh o moři také odpovídá, že Ježíš je ten, který nás může v určitých chvílích kárat za naši nedověru – ve chvíli, kdy uvěříme sami sobě, pocitu strachu – a zapomeneme na něj. Ježíš je ten, který má moc zbavit nás strachu.
Ježíš je ten, který má moc nás vést – k Bohu. S Ježíšem – podle evangelií i apoštola Pavla a mnoha dalších svědectví - máme jistotu, že k Bohu dojdeme.
Ježíš svou ochotu nasměrovat náš život – říká velmi autoritativně. Jakoby se nechal řídit inspirací toho římského důstojníka, který vyznal, že stačí Ježíšovo slovo – Ježíšův rozkaz. Ježíš tedy velmi autoritativně vyhlašuje jednomu z učedníků: Následuj mě a nech mrtvé ať pochovávají své mrtvé.
 Všimněme si – on to nevyhlašuje někomu, kdo zrovna poprvé přišel do kostela, ale říká to jednomu ze svých učedníků, který už byl nějakou dobu svědkem Ježíšova díla.
Právě tento učedník, tedy jeden z nás – ze zástupu – se Ježíšovi omlouvá z následování, když potřebuje zařídit pohřeb svého otce.
Zákoník nabízí Ježíšovi svou oddanost. Oba čekají automaticky jinou odpověď. Ano, zařiď si, co potřebuješ a pak přijď.
Jenže Ježíš nenabízí očekávatelné – tradiční - odpovědi.
Nechová se dle tradic. To ještě neznamená, že by rušil Tóru. Neznamená to, že by se stavěl proti zákonu.
Skoro to vypadá, že evangelista vylíčil Ježíše jako vůdce nějaké sekty.
Nesmíš můj učedníku ani pochovat svého otce, neber vážně ustanovení zákona, že se musíš postarat o své rodiče. Teď tady velím já.

Evangelista však sleduje jinou linii. Ptá se zároveň i nás: chcete o Bohu jen teoretizovat? Chcete o Bohu jen přemýšlet – jako třeba Herodes, který si nechával předčítat z bible? Chcete Ježíše jako mimořádného Božího svědka jen pozorovat z dálky – jako někoho v médiích, zatímco my sedíme v teple našich pokojů?
Toužíme skutečně vstát k následování?
Kdo je ten, který nemá, kde by hlavu složil?
My tuto Ježíšovu zkušenost nemáme a těžko se do ní umíme vžít. Vidíme na obrazovkách občas lidi, kteří o všechno přišli – nedávno v Itálii při sérii zemětřesení nebo válečné uprchlíky, kteří nemají kde by hlavu složili. Sami už na situaci bez zajištění ovšem nepamatujeme.
Nemáme zkušenost z toho, co znamená: nechat za sebou všechny navyklé a příjemné jistoty života - a vydat se někam, kde člověk nemá, kde by hlavu složil...
Přece jen – v klíčových životních událostech – když onemocníme, když nám z blízkých někdo zemře, když prožijeme něco výjimečného, pak prožijeme zčásti ten pocit, o němž mluví Ježíš. Že jsme poutníci.
A pak také – máme šanci více porozumět těm, kteří jsou na tom podobně. Je známý fakt, že lidé, kteří prožijí utrpení, mají větší šanci, že se stanou milosrdnějšími, že budou mít větší pochopení pro druhé. Neplatí to ale jako stoprocentní pravidlo.

Ježíš byl nezajištěný a ukazuje nám tak naši vlastní nezajištěnost, kterou se snažíme často podvědomě přebýt nějakými věcmi nebo veselými zážitky. Přichází ovšem v životě chvíle, kdy zjišťujeme, že Ježíšova nezajištěnost může být pro nás samotné zdrojem života.
A pak se třeba zvedneme a ve jménu Ježíšově jdeme pomáhat těm, kteří jsou sami nezajištění, či na útěku.
Evangelista líčí Ježíše jako toho, kdo je důležitější než vlastní rodiče nebo tradiční zvyky: jsou v životě chvíle, kdy vám rodiče nepomohou, ale Ježíš ano. Podobně líčí Hospodina žalmista:
Žalmy 27:10  I kdyby mě opustil můj otec, moje matka, Hospodin se mě vždy ujme.
Ježíš není fanatický vůdce sekty, ale ten, který má pro nás větší cenu, než cokoli jiného. Tuto víru se snaží Mt předat.

Učedníci Ježíše následovali – klopýtavě – tak jako to činíme my. Evangelium ukazuje, kam vede toto následování.
Ježíš sám Boha následoval velmi podivným, riskantním způsobem. Podle některých si za své odsouzení mohl sám. Rodiče ho zrazovali od této cesty, mnoho přátel jistě chtělo, aby nechodil do Jeruzaléma – nejen učedník Petr – zkrátka měli o něj strach. Je to lidské, když mám sám strach – jednám podle diktátu strachu, ne podle Ježíše. To se nám snaží evangelista ukázat v tom druhém příběhu.
Strach je mocný čaroděj a čím jsme starší, tím víc podléháme moci tohoto čaroděje. Bojíme se o sebe, o své rodiny, o svá vnoučata. Bojíme se o zdraví. Bojíme se politiků. Bojíme se aut. Bojíme se tepla. Bojíme se zimy. Bojíme se lidí. Bojíme se konce civilizace.
Strach je čaroděj a všichni mu do jisté míry sloužíme. Strach je v našich hlavách. Strach určuje naše kroky.
Sloužíme tak sami sobě, vždyť strach jako takový neexistuje mimo naši vlastní hlavu. Strach je stav mysli.
Následovat Ježíše je nebezpečné, jeho cesta vede přes rozbouřené vody života, jeho cesta vede do nebezpečí, do smrtelných nebezpečí.
Učedníci volají: zachraň nás Pane, jinak zahyneme! Utopíme se! Máme strach! Bojíme se, že zahyneme ve vlnách!
Ano, s Ježíšem se ocitáme – jakmile ho začneme následovat - téměř okamžitě v bouři. Pomáhat nepřátelům vede k bouři. Smilovávat se nad vyloučenými vede ke kolizi. Evnagelista nelíčí následování jako dobrodružnou a zajímavou prázdninovou cestu - kde máte pojištěno, že to dobře dopadne - a v případě že ne, dostanete své peníze zpět.
Když vyjeli učedníci do přívalu vln - co dokážou poslat loď ke dnu - myslí to doopravdy. - ty vlny odrážejí reálnou zkušenost - jako když v Matoušových dobách přišlo pronásledování - a hrozilo církev potopit. Matoušovi současníci to tak s mnoha obavami vnímali.
Bojíme se, bojíme se ztráty jistot.
Evangelium nám podává svědectví, že s Ježíšem jistoty tohoto světa podle našich představ - nenabudeme. Ježíš nám je nepojistí. A pokud někdo věří v Ježíše proto, aby mu dodal tyto jistoty, aby se mu tzv. dařilo dobře, pak bude zklamán. Ježíš mu to nezajistí.
Když učedníci hrůzou téměř oněmí z těch přívalů neštěstí a protivenství, ukáže se, že Ježíš spí.
Spí, protože se zas tak až moc neděje. Ježíš má totiž s nezajištěností zkušenosti.

34  Nedělejte si tedy starosti o zítřek; zítřek bude mít své starosti. Každý den má dost na svém trápení.

Ten, který za svou cestu zaplatil cenu nejvyšší, má právo být klidný, když na nás útočí bouře tohoto věku – většinou v podobě – našeho vlastního strachu. Protože strach má velké oči a tak nevíme, jak moc velká ta bouře ve skutečnosti byla.
Asi velká nebyla, když Ježíš spal. Panice dovede člověk propadnout rychle, a pak svět kolem sebe vyhodnocuje zcela falešně.
Valí se na nás vlny, příval, utíkejte!
Braňte se!
Oči rozšířené strachem vidí vlny větší než ve skutečnosti jsou - a srdce propadá panice - z toho co ty přeustrašené oči vidí - a ruce třesou s Ježíšem - málem jak kdyby bylo potřeba probudit ho z mrtvých - Pane, zachraň nás - hyneme!!!
Mohli by např. místo toho křiku vyvolaného strachem – zpívat proti strachu: "V tvé síle PBe můj všem bouřím vzdoruji". To je nenapadlo.
Nevěří Ježíši - ale těm vlnám a jejich hrozbě. Věří svému strachu.
Ježíš reaguje nebývale razantně, na učedníky se zlobí. Proč otročíte strachu? Proč necháte děsit tím, co za takový děs nestojí? Proč se vy – mí učedníci – můj lid – má církev – necháte tak snadno přesvědčit, že strach je váš pán a ne já? Že všechno MUSÍ dopadnout špatně? Protože lpíte na majetku? Lpíte na svých starostech, na svých představách? Všechno toto vám zatemňuje mozek.
Kde zůstala vaše víra?
Teprve potom řekne Ježíš slovo, které přinese utišení. Ztiší se přívaly, klesne především hladina paniky a strachu v lidských srdcích.

Lidé po tom, co se uklidnili a ztichli, užasli a říkali – co je Ježíš zač? Dovede ztišit náš strach, naši paniku. Ten, který nemá, kde by hlavu složil, ten který se nenarodil v královském paláci, ten, který nemá zajištěny žádné tzv. životní jistoty, ten který bourá zaběhané tradice a spíš boří jistoty – ten má moc jakou neměl dosud nikdo, s kým se lidé potkali.
Je opravdu od Boha?
Má moc dovést nás k Bohu?
Podle Bible už od Abrahama platí, že se s Bohem setkáváme intenzivně právě po ztrátě jistot.

Přál bych nám, abychom v tomto novém roce vyhodnocovali svět, ne podle našeho strachu, ale podle Ježíšových slov a činů.

Modlitba
Děkujeme Pane, že stavíš hráz proti strachu a beznaději. Prosíme, abychom tě následovali jako věrní učedníci.

Amen

Žádné komentáře:

Okomentovat