pátek 17. března 2017

Ježíšovo učení vyvolává problémy

První čtení
Izajáš 62:1  Kvůli Sijónu nebudu zticha, kvůli Jeruzalému si nedopřeji odpočinku, dokud jako záře nevzejde jeho spravedlnost, dokud jako pochodeň nevzplane jeho spása.
2  Pronárody spatří tvoji spravedlnost a všichni králové tvou slávu. Nazvou tě novým jménem, jež určila Hospodinova ústa.
3  Budeš nádhernou korunou v Hospodinově ruce a královským turbanem v dlaních svého Boha.
4  Už nikdy o tobě neřeknou: "Opuštěná". A nikdy o tvé zemi neřeknou: "Zpustošená". Budou tě nazývat: "Oblíbená" a tvou zemi: "Vdaná", protože si tě Hospodin oblíbil a tvá země se vdala.
5  Jako se mladík žení s pannou, tak se tví synové ožení s tebou. A jako se ženich veselí z nevěsty, tak se tvůj Bůh bude veselit z tebe.
6  Na tvých hradbách, Jeruzaléme, jsem ustanovil strážce; po celý den a po celou noc ať nikdy nejsou zticha. Vy, kteří připomínáte Hospodina, nedopřávejte si klidu!
7  Nedopřávejte mu klidu, dokud nepostaví Jeruzalém, dokud mu nevrátí v zemi chvalozpěv.


Druhé čtení
Mt 9, 14-17


Kázání
Evangelista líčí Ježíše jako toho, kdo svým jednáním vzbuzuje nedůvěru u spousty věřících lidí. Většinou to bylo pro to, že působil nepokoj a lidi měli strach, že se ten nepokoj dotkne jejich soukromí a pohodlí.
Z toho důvodu vyhnali Ježíše jako přítele nepřizpůsobivých z Gerasy. Ze stejného důvodu kritizovali Ježíše za to, že pozval k následování celníka Matouše a pak se ukázalo, že takových podobných pozvaných je mnoho.
Lidi měli strach, že ti provinilci a pochybné nemorální osoby zavalí jejich bezúhonnou církev, jejich čisté a oddělené společenství.
Ježíš se chová jako to příliš mladé víno uprostřed starých měchů zvyklostí a tradic.

Ježíš na kritiku reagoval razantně. Čerpal z Tóry, z proroků, když lidem odpovídal, že místo, aby zkoumali, jakou má kdo minulost, tak oni sami mají na prvním místě hledat milosrdenství. Vinu a hřích označil za nemoc. Nemoc je potřeba léčit. Léčit pozváním k milosrdnému Bohu. Je potřeba ji léčit také obětím a přijetím. Sebevydáním. Oběť a obětí má k sobě blízko i slovně.
Ježíš je v těchto názorech radikální, ale jeho radikalismus vychází z interpretace SZ, nijak nevybočuje z toho, co už někdo z proroků někdy řekl.
Není to nějaké novátorství za každou cenu.
Z dálky to tak mohlo vypadat, že Ježíš si libuje ve vyvolávání sporů. A víme, že v církvi by spory neměly být. A tak nám to Ježíšovo jednání může být líto. Můžeme se tomu divit.
Pokoj, který Ježíš přináší a který se týká především lidského srdce a svědomí se navenek projevuje někdy jako nepokoj a svár. Vždyť kvůli projevenému milosrdenství bývá řada hádek a výčitek.
To, že někoho obejmeme, může u jiných vyvolat zášť nebo přinejmenším obavy – přesně tak – jak to líčí evangelium v případě celníků a jiných hříšníků.
Kdo tedy chtěl prožívat náboženský život jako něco pevného, neměnného, zažitého, tradičního, tak u Ježíše nacházel jen nesoulad, změnu, novost, bourání tradic.
Ať jsme na jakékoli pozici, vždycky nás evangelium vede k otázkám:
- nezavádí ten Jš nějaké podezřelé novoty?
- nevybočuje příliš z našich představ o tom, jak mluvit o Bohu?
- netroufá si občas na věci příliš nevídané a neslýchané?

Proto jsou Janovi učedníci rozhořčeni stejně jako farizeové a vlastně stejně jako my čtenáři. Jak to, že tvoji učedníci nedodržují půst? Jak to že porušují tradici?
(Sami Ježíšovi učedníci zaraženě mlčí, tak jako minule)
Půst byl v Ježíšově době základ zbožnosti. Rozhořčení lidí bylo tedy oprávněné.
Držení půstu znamenalo vyjádření naděje a víry, že pomoc přichází od Hospodina v podobě smilování a odpuštění. Nakonec právě odpuštění Ježíš daroval nedávno tomu ochrnutému na nosítku.
Jak je možné, že se Ježíš chová takto?
Matouš 9:15  Ježíš jim řekl: "Mohou hosté na svatbě truchlit, dokud je ženich s nimi?  
Ježíš (v souladu s rabínským způsobem disputace) uvádí příklad svatby, na svatbě se opravdu nikdy nepostilo, přísná ustanovení postu se na svatební čas nevztahovala.
Ježíš navíc nemluví o běžné svatbě, ale o svatbě vylíčené u proroka Iz. O neopakovatelném čase a příležitosti. Tento čas nejde zobecnit a nelze z nej vyvodit žádné obecné pravidlo.
Je to mimořádný čas, kdy se člověku do života vleje nová naděje, nová šance, odpuštění, Boží záchrana.
Podobně jako se v konkrétním čase a místě vlila nová naděje do života celníka Matouše. Naděje, kterou přinesl ženich Ježíš, aby smířil lidi s Bohem.
Jinými slovy: teď přichází BK a proto musí všechny zvyklosti a zaběhané rituály stranou.

Ježíš uvede dvě podobenství ze života. Nelze přišít záplatu z nové látky na staré šaty. Díra by se pak ještě zvětšila.
Stejně tak nelze nalít nové víno do starých měchů, vetchá kůže potom praskne a víno se vyleje. Dojde ke ztrátě obojího.
Ježíšovo učení je nebezpečně živé. Zvětšuje trhliny starých šatů, trhá staré měchy.

Máme to staré – všechny naše zvyklosti a tradice zahodit?
Ježíš ukazuje, že máme být otevřeni novým podnětům, které vycházejí z jeho pojetí milosrdenství a výkladu toho, jak jedná Bůh. Nemáme se bát přistupovat nově a jinak k inspiraci, kterou Ježíš přináší.
Přísné lpění na tradici je podle Ježíše slepou uličkou. Každá generace se na tradici snaží lpět, protože tradice je zárukou stability a kontinuity. Ježíš nám však otevírá prostor pro otevřenost.
Znamená to přijímat nekriticky všechno, co se jeví jako novinka?
To Ježíš neříká. On mluví o tom, co přináší on, nikoli o jakýchkoli novinkách.
Ne všechno, s čím přichází generace našich dětí a vnuků je automaticky lepší.
Víme, jak se střídají různé novinky a módy a že to nic dobrého často nepřináší.
Ježíšův příchod není sezónní hit nebo móda.
Dalo by se říci, že je to přesně naopak. Ježíš nám otevírá nově starý vztah k Bohu, který jsme ztratili nebo na něj zapomněli a nebo ho právě zakryli přílišným lpěním na různých tradicích. Většinou proto, aby se lidi vyhnuli obětí, které je nebezpečné. Pak se z důvodu tzv. zachování tradice mohou zachovat sobecky.
Platí to jak obecně o společenství víry, tak v osobní rovině.
Nemáme tedy to staré rovnou zahodit ve jménu nového, jak to chtěli různí revolucionáři všech dob, když bořili všechno, co bylo staré jen proto, že to bylo staré.

Když člověk dlouho nebo celý život patří do nějaké skupiny lidí – a je jedno, jestli to jsou zahrádkáři nebo myslivci nebo společenství nějaké víry – časem takový člověk začne mít (zčásti oprávněný pocit), že už ví a zná všechno. Že všechno dělá dobře a že ho nemá co překvapit.
Je to podobně, jako když se naučíte řídit auto, většinu úkonů nakonec děláte podvědomě. Nejhorší potom je, když vám změní po desetiletích hlavní silnici na vedlejší, jak se to stalo třeba v Čerčanech u Tesca. Bouraček je v takovém místě potom nepočítaně.
Ježíš narušuje zaběhané prožívání náboženství. Narušuje stereotypy. Vyvádí z konceptu všechny, kdo jsou zvyklí přesně jezdit po vyznačených trasách svého náboženství. Připomíná jim, že to takové usnutí ve lpění na tradici může být slepou uličkou.
Věřící se má stále znovu a nově ptát, zda neusnul v nějakém stereotypu, jestli to lidské nutkání nechávat všechno při starém - je dobré a jestli je to to, co se Bohu líbí.
Nakonec – i výzva k bdělosti se objevuje také u proroka Iz, z něhož jsme četli oddíl v prvním čtení:
Vy, kteří připomínáte Hospodina, nedopřávejte si klidu!
Nově tedy: vždy znovu zkoumejte, jestli to, co jste udělali a to co se děje kolem vás můžete ve Jménu Ježíšova milosrdenství nějak změnit.
Ježíš svým kázáním přeznačuje význam půstu, půst se stává vyjádřením očekávání, které je nyní nově spjato s utrpením i vzkříšením Ježíše.
Ježíš tedy nově – ale podle Tóry - ztělesňuje BK všem, kteří se ztratili. A tak si dovoluje o sobě mluvit v prorockém duchu jako o ženichovi. Proto se vymyká zaběhaným rituálům. BK přichází jako nečekaná a neplánovaná svatba.
Jako pozvání pro všechny bez ohledu na to, jestli byli prolustrováni plněním předepsaných rituálů.
Přichází z ničeho nic pro celníky, posedlé démony, paralyzované vinami.
Vy, kteří připomínáte Hospodina, nedopřávejte si klidu!
Máme se stále znovu ptát, co nás nese a co máme dělat. Přeneseně řečeno – kterým směrem se vydat a koho na té cestě přijmout a obejmout.

Modlitba
Děkujeme Pane za to, že nás nenecháváš na pokoji. Prosíme, abychom zůstávali bdělí při hledání tvého milosrdenství v tomto světě. Prosíme tě za všechny hledající a ztrápené, aby u tebe nalezli spočinutí.

Amen 

Žádné komentáře:

Okomentovat