pátek 17. března 2017

Instituce jako dcera

První čtení
Numeri 15:38  "Mluv k Izraelcům a řekni jim, aby si po všechna pokolení dělali na okraji svých šatů třásně a nad třásně ať se dávají na okraj svého roucha purpurově fialovou stuhu.
39  Budete mít třásně, abyste si při pohledu na ně připomínali všechna Hospodinova přikázání a plnili je, abyste se neřídili vlastním srdcem a vlastníma očima,
40  abyste si připomínali a plnili všechna má přikázání a byli svatými pro svého Boha.
41  Já jsem Hospodin, váš Bůh, já jsem vás vyvedl z egyptské země, abych vám byl Bohem. Já jsem Hospodin, váš Bůh."

Zacharjáš 8:22  A budou přicházet četné národy i mocné pronárody, aby hledaly v Jeruzalémě Hospodina zástupů a naklonily si ho.
23  Toto praví Hospodin zástupů: V oněch dnech se chopí deset mužů z pronárodů všech jazyků pevně cípu roucha jednoho Judejce a řeknou: »Půjdeme s vámi. Slyšeli jsme, že s vámi je Bůh.«"

 
Druhé čtení
Mt 9, 18-25

Kázání
Evangelista Mt na několika příbězích ukázal, že Ježíš vystupoval podle řady lidí kontroverzně. Uzdravil posedlé v Gadaře a lidi z města ho pak vyhnali, protože narušil jejich nepsaná pravidla. Potom ho chtěli za to, že odpustil hříchy jednomu ochrnutému, prohlásit za rouhače a odpadlíka. A potom ho zase pomlouvali za to, že pomáhal celníkům a jiným zlodějům či kolaborantům.
Ježíš sám označil své učení a své vystoupení za mladé víno, které trhá staré měchy tradičních zvyklostí a představ.

Tu k Ježíšovi – k tomu, který v očích mnoha lidí vystoupil proti tradičním hodnotám – přiběhne jeden z představených synagogy, vážený člověk. Na něj jsou upřeny pohledy ostatních lidí. Možná musel překonat velké obavy právě z toho, jak se na něj budou ostatní dívat. On bohatý a důležitý člověk, se najednou sklání před tím, který nemá nic a o němž jdou všelijaké řeči.

Představeného synagogy musela svírat veliká úzkost a tíseň. Evangelista nám chce říci, že právě s úzkostí a tísní je dobré vydat se za Ježíšem.
Bohatý a důstojný člověk se tedy klaní před Ježíšem, tím, který nemá, kde by hlavu složil. Představený synagogy řekne divnou věc. "Má dcera právě skonala; ale pojď, vlož na ni svou ruku, a bude žít!"
Zvláštní prosba, vždyť v takové chvíli se nedá už nic dělat, jen oplakávat mrtvou.
Jairos věří, že Ježíš má moc i nad smrtí. Věří, že Ježíš má v moci budoucnost jeho dcery. Věří, že Ježíšovo slovo, Ježíšovo království je skutečnou nadějí a útěchou pro tak bezútěšnou a beznadějnou situaci.
Ježíš reaguje překvapivě, vůbec nic neřekl, rovnou vstal a šel za ním i se svými učedníky. Možná se někteří divili, že si nic nezjistil o tom člověku, nebo proč jde tam, kde už žádná pomoc není možná. Právě toto nám chce evangelista předat: Ježíš jde tam, kde se zdá, že už nic nemá smysl. Zamířil tam, kde už lidé nemají v co doufat.

V tom se objevila uprostřed ulice žena postižená dlouhá léta krvácením. Nebylo to ledajaké onemocnění. Krvotok znamenal nečistotu. Mt nám předkládá ve svém seznamu, komu všemu Ježíš pomáhá – postupně různé druhy vyloučených nebo zavržených lidí. Chce ukázat, k čemu všemu má Mesiáš Ježíš kompetenci.
Žena stejně jako Jairos hledá pomoc u Ježíše v situaci, která je neřešitelná. Kvůli své nemoci byla vyloučena ze života, především pak z bohoslužeb, jakoby ji sám Bůh označil za nečistou. Tak tomu lidi skutečně věřili. Kdo má tento druh nemoci, je to z Boží vůle a člověk se proti tomu nemá a nesmí stavět.
Je tedy přirozené, že žena hledá pomoc u toho, který jako mladé víno rozbíjí staré měchy tradic a interpretací Božího zákona. Třásně jeho šatu - to je najednou svátostný bohoslužebný prostor, který symbolizuje opravdovou přítomnost Boží. Takovou, o níž mluvil kdysi prorok Zachariáš. Takovou, která vede přímo k Bohu a ne k zavádějícím tradicím a předsudkům. To byl nakonec i původní smysl třásní na židovském oděvu. Ta žena vůbec nebyla hloupá, velmi promyšleně právě takto projevila svou víru.

Možná právě z tohoto skutku té neštastné ženy vznikla představa, že člověku pomůže dotýkat se ostatků svatých nebo lidí všelijak duchovně mocných. A možná je ta touha po doteku ještě starší, jako když člen nějakého starobylého kmene sní mozek svému nepříteli a domnívá se, že z něj načerpal jeho sílu.
Proti tomu se Ježíš jasně vymezí a řekne – ne to, že jsi se ženo dotkla třásní mého šatu, ale to tvá víra tě uzdravila. Ne magie těch třásní, ale upřímnost hledání té ženy je podstatná. Ona vůbec nebyla naivní, když se dotkla jeho šatů, ale naopak prokázala důvtipnost, když dala do souvislosti Ježíšovo poslání s třásněmi jeho šatu. Možná měla na paměti i výrok prorokův (který jsme slyšeli v prvním čtení).
Samotné šaty Ježíše tedy nejsou léčivé, léčivá je víra té ženy.
- její důvěra, že právě Jš je ten, kdo může zlomit její prokletí
- její riskantní gesto - kterým prolamuje tu nařízenou náboženskou a společenskou izolaci -

Buď dobré mysli, dcero, neztrácej odvahu! - tvá VÍRA tě zachránila.

- zachraňující a spásná je její důvěra - odvážné spolehnutí na to, že Jš je ten pravý, Bohem poslaný Ženich a Mesiáš, který lidem vyřizuje, že Bůh je nablízku.

Ježíš pak vstoupil do domu představeného synagogy. Není snad náhodou, že to byl právě vysoký představený synagogy, jeden z těch, kteří měli na starost předávání víry v Boha Izraele. Až ironicky vyznívá popis tohoto domu jako domu smutku.

Vypadá to, že nám evangelista staví na oči dva světy. Jeden svět starý, svět ritualizované víry ztěžklé neochotou cokoli měnit. A není náhodou, že se s tímto světem setkáváme právě při oslavě smrti.
Evangelista jakoby říkal: podívejte, to by jim šlo, slavit smrt. Jsou to okázalí mistři v slavení triumfu smrti.

Mezi tímto světem a světem přicházejícím s Ježíšem se odehraje podobná situace, jako se později odehraje po Ježíšově vstupu do chrámu v Jeruzalémě.
Ježíš z domu vyhnal hlučící zástup, hudebníky, plačky. Tito lidé se nechystali přijmout Ježíše jako nebeského ženicha přinášejícího záchranu.
Spíš ho asi vnímali jako to nebezpečné nové víno, které je hrozí převrátit vzhůru nohama jejich svět.
Nakonec neuměli mu nic jiného říct, než se mu posmívat.
Ježíš je prostě všechny vyžene.
Odmítne slavit panství smrti.

Právě proto, že ta dívka byla dcerou představeného synagogy, stává se nám ten příběh také podobenstvím. Podobenstvím přidušené víry v Boha Izraele.
Podobenství náboženství, které slouží jen samo sobě.
Má sice dobře fungující krásné obřady, ale ztrácí živý vztah k Bohu. Je v područí lidí, kteří víru rdousí svými vlastními zájmy.
Nakonec se to stává celkem běžně i v lidském životě. Nejen, že rodiče někdy nechtějí pustit své děti z domu, protože mají pocit, že jen oni nejlíp ví, co je pro ně dobré – a tak je vlastně dusí. Stává se to i lidem, kteří mají dlouho v rukou nějakou funkci nebo mají na starosti instituci. Když jim skončí funkční období, nebo nejsou zvoleni, mají pocit, jakoby přicházeli o své vlastní dítě. A touží, aby to dítě zemřelo – aby se třeba ukázalo, že jsou jako rodiče nepostradatelní.
Z původně dobře míněné ochrany a starosti se někdy stane těsný příkrov, který brání životu.
Dusícím prvkem života jsou někdy učedníci kolem Ježíše, kteří brání v příchodu těm, kteří mají bolesti. Jindy to jsou ceremonie profesionálních plaček kolem dcery Jairovy – jinými slovy – vrstvy staletých tradic a zvyků. A jindy zase třeba představitelé církví, kteří mají na starost především ochranu církve před vnějšími vlivy nebo nečekanou novostí.
Tato touha po ochraně instituce se také stane jednou z příčin Ježíšovy smrti.

Ježíš tohle všechno vykáže z místnosti. Dcera Jairova je jako šípková Růženka. Ježíš tu přidušenou, ztracenou dcerku siónskou pevně uchopí, probere ji z mrtvolnosti a postaví na nohy.
A stejně jako před časem v Gerase – zase proti vůli těch, kteří kolem stáli.

Evangelista nás soustředí ovšem na radostnou zvěst – navzdory všem pachutím, které ta Ježíšova akce přinesla:
Máme vědět a poznat, že Ježíš přichází k těm, kteří jsou vydáni marnosti a smrti. Rozbíjí spoutanost strachem, beznadějí.
Evangelista chce vyjádřit naději, že Ježíš přichází doprostřed lidského času, který je poznamenán nářkem, pochybami, nejistotami a všelijakou tísní.

Modlitba
Děkujeme Pane, že přicházíš i tam, kam se nikdo jiný neodváží. Děkujeme, že nám pomáháš a zachraňuješ nás v naší úzkosti a našem umírání.

Amen.

Žádné komentáře:

Okomentovat