První čtení
Genesis
12:1 I řekl Hospodin Abramovi: "Odejdi ze své země, ze svého rodiště
a z domu svého otce do země, kterou ti ukážu.
2
Učiním tě velkým národem, požehnám tě, velké učiním tvé jméno. Staň se
požehnáním!
3
Požehnám těm, kdo žehnají tobě, prokleji ty, kdo ti zlořečí. V tobě
dojdou požehnání veškeré čeledi země."
4
A Abram se vydal na cestu, jak mu Hospodin přikázal.
Druhé čtení
Mt 9,
9-13
Naposled jsme z Mt evangelia
četli o tom, jak J odpustil paralyzovanému člověku jeho viny a jak ho za to
znalci Písma kritizovali.
Paralyzovaný člověk na nosítkách
byl odrazem vin celé společnosti, společnosti, která nakonec J-e nechala
přivést na popraviště. Ne všichni jsou ve společnosti nakažené sobectvím ale
necitelní. Lidi, kteří toho nemocného nesli, pomohli nalézt tomu člověku svědomí
a odpuštění. Nalezl je u Ježíše.
O svědomí a odpuštění je i ten
dnešní příběh. I v tomto dnešním kratičkém příběhu se setkáváme
s radostí, milostí, nenávistí a zlobou.
Ježíš na cestě narazil na
celnici. Nebyl to až takový problém, takových celnic bylo po tehdejším světě
mnoho.
Slušný člověk se s celníkem
rozhodně nedal do řeči, popadla ho vnitřní veliká zlost, že musí odevzdat
peníze tomu vydřiduchovi, který si stejně hrabe pro sebe, který je beztak
bezbožník, protože slušný člověk by takovou práci nikdy nedělal. Slušný člověk
rychle zaplatil a zmizel a byl rád, že to má za sebou.
Takových lidí, takových povolání
je i dnes hodně.
Celníci budili odpor, protože
vydělávali okupantům, z toho si brali pro sebe a nikdo vlastně nevěděl
kolik si nechávají. Vlastně se ani nevědělo, kolik musí vybrat. Bylo to na
místním celníkovi o kolik peněz běžného člověka připraví. Celník seděl ve své
celnici, možná ji dokonce nikdy neopouštěl, aby mu někdo neunikl.
Připomínal pavouka číhajícího ve
své síti.
Predátor ve skrytu číhá a čeká na
ubohou oběť.
Těžko bychom si představili
horšího člověka.
Je to tedy svým způsobem ideální
typ, na němž se může ukázat, zda takový člověk má před Bohem nějakou hodnotu.
Běžní lidé si před takovým
člověkem odplivnou. Zlomil nad tímto člověkem hůl i Hospodin? Ptá se Mt.
Ježíš celníka neminul
s pohrdavým mlčením ani nadávkami.
Těžko říct, jestli se s ním
dal vůbec do řeči. V evangeliu stojí, že ho naléhavě zavolal. Pojď za
mnou! Následuj mne!
Najednou je úplně jedno, jak toho
celníka označovali druzí lidé. Je jedno, jakou měl do té doby nálepku. Jakou
měl pověst.
Lidi často asi z důvodu
zjednodušení – nálepkujeme. Víme-li že je někdo politik – většinou rovnou
řekneme, že nemá páteř apod. Řada povolání přitahuje určité typy chování, když
už rovnou nepřitahuje určité typy lidí. A tak jsme s odsouzením hned
hotovi.
Ježíš na něj zavolal a pro toho
celníka už najednou není rozhodující jeho povolání, jeho minulost.
Ježíš neřekne k jeho
minulosti nic. Neřekne třeba: musíš se nejdřív kát a až uvidím, že se kaješ,
tak mě můžeš následovat.
Ježíš ho prostě přijme. Je to
velmi provokativní čin.
Dojde k něčemu zásadnímu:
celník opustí svou dosavadní činnost.
Prý se už nevrátil.
Ježíš dal tomu člověku novou
šanci, svázal ho se sebou, vyvedl ho ze zajetí celnice. Ze zajetí vin, ze
zajetí lpění, zajetí odsouzení druhých.
Celník od teď ví, že i když má
takovou minulost, přesto ho Ježíš bere k sobě.
To je základní zpráva radosti pro
lidi, kteří se ztratili, kteří jsou jakoby nadosmrti předurčení zůstat ve
vězení svého rozhodnutí. Svého typu života. Z něhož se sami vysvobodit
nedovedou a okolní společnost je svým přístupem ještě více utvrzuje v jejich
nemožnosti vymanit se.
Celník se stal symbolem naděje
pro všechny lidi, kteří jsou v zakletí svých špatných rozhodnutí nebo
zakletí situace do níž se dostali.
Když někdy přemýšlíme o lidech,
kteří jsou propadlí nějakému typu zoufalství nebo provinění, ať už to jsou
zkorumpovaní politici nebo mafiáni – předem předpokládáme, že takový člověk se
nemůže napravit.
Mt poznal Ježíše jako toho, kdo
dává naději i v takto předem jasných rovnicích. A hle, tenhle celník,
bezbožník, kolaborant, člověk, který byl na první pohled dobře usazený ve svém
bezbožnictví se zvedl a šel.
Zvedl se a šel za Ježíšem.
Zní to jako pohádka a možná se
takový příběh stane jeden z tisíce nebo miliónu. My jako následovníci JK
však musíme tomuto typu naděje dávat šanci.
Není na nás, abychom zkoumali
úspěšnost tohoto činu. Není na nás, abychom vyhlašovali soudy. Není na nás,
abychom prorokovali – třeba o tom, jak dlouho tomu celníkovi vydrží nadšení.
Máme si odnést poznání:
Věříme-li Ježíšovi, máme naději,
že to dopadne dobře. Víc nepotřebujeme.
Tenhle bezbožník vstal a
následoval Ježíše. Podobně kdysi vstal Abraham a šel, aby šel. Za Hospodinem.
Cestou víry, která zdánlivě nikam nevede. Která je ovšem podle Ježíše cestou
života.
Matouš 9:10 Když potom seděl u stolu v domě, hle, mnoho
celníků a jiných hříšníků stolovalo s Ježíšem a jeho učedníky.
Teď ovšem nastává katastrofa. Není
tu jeden, ale mnoho podobných celníků a provinilců. Ne jeden, ale celá lavina.
V podobných situacích se vyděsíme: pozor, řítí se na nás lavina pochybných
typů. Člověk aby teď musel zavírat dveře na zámek, zakoupit kamerový systém a
ustrašeně čeká co bude.
Skutečně nikdy nebudeme mít
jistotu, že se nějaký provinilec nezvedne a nevrazí hostiteli nůž do břicha.
Nebo že se to nezvrhne
v nějaké šílenství, rabování obchodů, ztrátu bezpečnosti.
Proto taky Ježíše nedávno vyhnali
občané města Gerasy.
Měli strach.
Řídili se strachem.
Ježíš se neřídí strachem, ale
milosrdenstvím a tak spouští lavinu. Možná nebezpečnou lavinu. Ta lavina má
sílu měnit společenské řády.
Ježíš těm lidem nekáže, ale
stoluje s nimi.
A nyní promluví diváci. Diváci
jsou – tak jak to v Bibli bývá zvykem – zbožní lidé. Lidé věřící. Ptají se
učedníků, jak je možné, že jejich mistr jí s tím póvlem. Učedníci
neodpovídají, kdoví, možná se za Ježíše stydí. Sami možná zapomněli, že mnoho
z nich na tom dřív bylo taky všelijak. Nakonec o tom je taky řada
Ježíšových podobenství.
Farizeové mají ve všem jasno.
Komu to proboha J věnuje svůj zájem?
S kým si to sedl ke stolu?
Kolikrát si říkám, když se dívám,
co všechno církev v dějinách napáchala – s kým to J stoluje? Koho
všeho J nechává být učedníkem?
Člověk si říká – J tady zašel do
extrému, když přijímá i ty neprověřené a všelijak zašpiněné.
Ano, ne vždy se to povede, nikdo
nezaručí, že člověk znovu selže. Nám ale nepřísluší J kritizovat. On se tak
rozhodl. Rozhodl se dát šanci všem. Bez rozdílu.
Farizeové jsou zděšeni.
S nimi jsme zděšeni i my.
Není náhodou, že učedníkům J-e dojdou slova.
Kdyby to bylo na nás, kdyby to
bylo na učednících, tak budeme určitě požadovat nějakou zkušební lhůtu –
nakonec tak se to později v církvi prosadilo, byly dlouhé čekací doby a
přípravy na křest apod. Čekatelé byli dlouho odděleni od již pokřtěných.
Ježíš ale nedává zapravdu ani farizeům, ani
nevyřčenému nesouhlasu učedníků.
Odpoví velmi prostě
Matouš 9:12 On to uslyšel a řekl: "Lékaře
nepotřebují zdraví, ale nemocní.
A pak ta jeho odpověď zní skoro
ironicky na adresu nás ostatních:
Matouš 9:13 Jděte a učte se, co to je: `Milosrdenství
chci, a ne oběť´. Nepřišel jsem pozvat spravedlivé, ale hříšníky."
Nejenom, že nejsme ti, kteří tady
mají rozhodovat, ale jsme ti, kteří se mají učit. Učte se – co znamená: chci
milosrdenství.
Není náhodou, že se J na tomto
důležitém místě opět obrací k Tóře.
Ozeáš 6:6 Chci milosrdenství, ne oběť, poznání Boha je
nad zápaly.
Micheáš 6:7 Cožpak má Hospodin zalíbení v tisících
beranů, v deseti tisících potoků oleje?
8 Člověče, bylo ti oznámeno, co je dobré a co od tebe Hospodin žádá:
jen to, abys zachovával právo, miloval milosrdenství a pokorně chodil se svým
Bohem.
Žalmy 51:18 Oběť, kterou bych dal, se ti nezalíbí, na
zápalných obětech ti nezáleží.
19 Zkroušený duch, to je oběť Bohu. Srdcem zkroušeným a zdeptaným ty,
Bože, nepohrdáš!
Máme se učit od Ježíše, co je
milosrdenství a co znamená, že přišel pozvat hříšníky.
To má být náš program.
K tomu se máme vždycky
vracet, když přemýšlíme, co je náš úkol.
Sami totiž Boží milosrdenství a
odpuštění potřebujeme.
A plně ho budeme schopni sami na
sobě prožít, když je budeme dopřávat druhým.
Vždyť sami jsme hluboce
rozpolcení. Projevuje se to právě v potřebě soudit druhé. Jindy zase
pocitem, že sami si milosrdenství nezasloužíme. Cesta za tím, který nepřišel
volat k hostině BK spravedlivé, ale hříšníky je pro nás cestou naděje a
cestou života.
Modlitba
Žádné komentáře:
Okomentovat