Jr 24,1-7
Jeremjáš 24:1 Hospodin mi ukázal, hle, dva koše fíků
postavené před Hospodinovým chrámem poté, co Nebúkadnesar, král babylónský,
přestěhoval Jekonjáše, syna Jójakímova, krále judského i judské velmože,
řemeslníky a kovotepce z Jeruzaléma a přivedl je do Babylóna.
2 V jednom koši byly fíky velmi dobré, jako
jsou fíky rané, v druhém koši byli fíky velmi špatné, tak špatné, že se nedaly
jíst.
3 Hospodin se mne zeptal: "Co vidíš, Jeremjáši?"
Odvětil jsem: "Fíky. Ty dobré fíky jsou velmi dobré, ty špatné jsou velmi
špatné, tak špatné, že se nedají jíst."
4 Tu se ke mně stalo slovo Hospodinovo:
5 "Toto praví Hospodin, Bůh Izraele: Jako
na tyto dobré fíky se dívám na judské přesídlence, které jsem pro jejich dobro
poslal z tohoto místa do země Kaldejců.
6 Obracím k nim svůj zrak v dobrém, přivedu je
zpět do této země. Znovu je vybuduji a už je nezbořím, zasadím je a
nevykořením.
7 Dám jim srdce, aby mě poznali, že já jsem
Hospodin. Budou mým lidem a já jim budu Bohem, neboť se ke mně navrátí celým
srdcem.
Druhé čtení
Lk6-43-46
Lukáš 6:43 Dobrý strom nedává špatné ovoce a špatný
strom nedává dobré ovoce.
44 Každý strom se pozná po svém ovoci. Vždyť z
trní nesklízejí fíky a z hloží hrozny.
45 Dobrý člověk z dobrého pokladu svého srdce
vydává dobré a zlý ze zlého vydává zlé. Jeho ústa mluví, čím srdce přetéká.
46 Proč mne oslovujete `Pane, Pane´, a nečiníte,
co říkám?
Kázání
Na první pohled to vypadá
naprosto jednoduše.
Vyslovuji to, čím přetéká mé
srdce!
Jenže co pak s následující
Ježíšovou větou – ne každý, kdo mi říká Pane Pane.
Nepopírá Ježíš v té větě
sám sebe? Vždyť připouští, že ti, kteří ho vzývají jménem – tedy - my –
učedníci - se umíme chovat pokrytecky, oslovujeme ho Pane, ale děláme si dál
svoje běžné věci. Skrýváme se za zbožná a krásná slova.
Tedy: nevyslovujeme to čím
přetéká naše srdce!
Vyslovujeme něco jiného, než co
máme v srdci.
Voláme Pane Pane a přitom
neodpouštíme, maniupulujeme, přetvařujeme se…
Prozradím na sebe, že se mi ta Ježíšova
slova - o volání Pane Pane - vždycky líbila, protože jsem si řekl: nemusím se křesťanstvím
zabývat, protože v tom kostele sedí stejně jenom pokrytci.
V neděli se vyzpovídají a
pak si dál hoví svým vlastním zálibám a Pána Boha vážně neberou…
Připadal jsem si lepší.
Později jsem ovšem prožil i
opačný postoj: později jsem začal chodit do kostela, bavilo mě patřit do té
správné party…
A stával jsem se postupně tím,
kdo v kostele volá Pane Pane a přitom si sám o sobě myslí, že je lepší než
ten kdo nevolá.
A tak jsem si sám na sobě
vyzkoušel, že mi nedělá problém posunout se od jednoho extrému do druhého.
Změnu názorů ale na druhých většinou odsuzuji 😊
Poznal jsem, že srdce a ústa tvoří
velmi nestabilní spojení.
Ústa mluví a plodí, někdy lži, a
lži plodí někdy dokonce smrt, vždyť tisícileté pomluvy namířené proti Židům
vedly k pogromům a ve finále přinesly nakonec pokus o kompletní vyvraždění
tohoto národa.
Je to zamotané klubko.
Pomluvy vyslovovali obvykle
věřící se zbožným přesvědčením, že konají dobro.
Neschopnost sjednotit srdce a
jazyk s tím co je správné - člověka až dohání k zoufalství a tak bádá
o svém srdci, hledá, kde je ta jiskřička světla od Stvořitele.
Ve finále může skončit tak, že
člověk civí na své srdce jako na zrcadlo, už nedělá nic jiného, než si fascinovaně
prohlíží to své srdce a zapomene se podívat ven.
Ústa mluví, čím srdce přetéká.
Když čtu ten oddíl, tápu a
nevím co s ním.
Zoufám si a říkám si: přijdu do
nového působiště, budu pořád mluvit a postupně ledasco pokazím. Protože mé
srdce je plné emocí a ty se pořád valí ven a přetékají, všechno je tam
pomíchané.
Mám na co se vymluvit. Řeknu: pardón,
to víte, nemůžete se divit, kousek mého srdce je z prasete…
S Biblí jsem to už zažil
mnohokrát. Ježíšova slova mě navnadila svou jasností, pak mě uvrhla zas do
zmatku rozbouřeného moře, připadám si jako na lodičce zmítané větrem, protože
můj mozek touží po jednoduché logice Božích mlýnů a místo toho jsem
v nejistotě a ještě k tomu mám pocit, že se mi evangelista tak trochu
směje.
Ale ano, vím to, slova
v Bibli nejsou zapsaná jako zákon, ale snad jako lék, který má znejistit
mou chorobnou touhu po přísné logice, zvyku a stereotypu.
Tak to zkusím znova. Zkusím
starý zákon.
Prorok Jeremiáš ujišťoval Izraelce
deportované do vyhnanství, deportované do prokletosti Babylonského zajetí, kde
přece podle tehdejšího běžného názoru - nejde nést ovoce (duch doby to
neumožňuje) – tak prorok si dovolil vyhlásit tuto naději: nevěříte tomu a
nedokážete si to představit – ale jste dobrými fíky. Ponesete dobré a chutné
ovoce i v té cizotě a nehostinnosti zajetí – protože Hospodin sám vám dá srdce.
Stvoří vám srdce, které to pozná, které tomu uvěří, které s tím začne počítat.
Třeba se tahle víra, tohle
poznání nějak odrazí v tom zvláštním Ježíšově výroku?
46 Proč mne oslovujete `Pane, Pane´, a
nečiníte, co říkám?
Ježíš dobře věděl o tom, že
jeho následovníci, když se jim to hodí, dovedou kohokoli elegantně zubožit a
ještě se při tom tvářit zbožně.
Můžeme tedy odvodit, že Ježíš
varuje své učedníky před tím, aby se nedali oklamat krásnými a zbožnými slovy.
To platí samozřejmě nejen o
tzv. laicích, ale o kazatelích.
Vždyť jsou kazatelé, kteří své
posluchače dokážou doslova omámit, zhypnotizovat jako had Ká z Mauglího a
nechat se pak oslavovat a obdivovat. I já toužím po obdivu a dělám vše pro to,
abych se vám – posluchačům zalíbil, dávejte si na mě pozor.
Na prvním místě tedy snad jde o
ovoce, ne o řeč, která umí být esteticky dokonale vyladěným rétorstvím…
Lukáš 6:44 Každý strom se pozná po svém ovoci. Vždyť z
trní nesklízejí fíky a z hloží hrozny.
O ovoci mluvil i Jan Křtitel, o
ovoci mluvili proroci, proto nechal Ježíš uschnout fíkový strom, ne proto, že
byl Ježíš cholerik, ale protože Izrael nenesl plody milosrdenství, slitování a
solidarity a na tom stromu to Ježíš názorně předvedl.
A teď k tomu přidám víru.
Věřím, že Ježíš učí rozpoznávat,
vnímat a vážit si ovoce, které se nerodí na pokryteckém nebo vypočítavém
stromě.
Říkám si tedy:
Není tedy lepší, na místo,
abych se zamotal do svého vlastního zmateného srdce a vlastní zmatené řeči, není
tedy lepší učit se rozpoznávat to dobré ovoce podle Ježíšových činů?
Ovoce, které nesl Ježíš – jeho
seberozdání z lásky – má obecně lidský dosah.
Závěr tedy může znít:
Uč se považovat si všech, kdo
nesou dobré ovoce – i když třeba z jejich úst nezní „Pane, Pane.“
Uč se děkovat svému Pánu za vše
dobré, co je kolem tebe i když to třeba nepatří do tvé party…
Zdá se že ta řeč není namířena
proti učedníkům, ale spíš má povzbudit.
Učedníci mají unést, že všude
tam, kde se pomáhá – kde se lidi k sobě chovají hezky, kde roste důvěra –
rostou plody Božího království.
Je to sice divné, že člověk,
věřící člověk – má unést dobré skutky někoho jinak smýšlejícího, ale člověk je
prostě zvláštní tvor.
Ježíše pořád někdo z řad
věřících napadal za to, že uzdravuje a pomáhá jinak, než zvyk a duch doby
žádal.
Učedníci mají unést, že plody
BK rostou i bez ohledu na to, jestli se tam také vyznává Pane Pane nebo
odříkávají zbožné věty nebo chodí pravidelně do kostela.
Nakonec – církev není cílem
Božího stvoření, jak poznamenává starozákoník Walter Brueggeman.
Ježíš své žáky vede od sebe
sama – ze své dosebezahleděnosti – ven. Učí je nahlas děkovat za všechny, kteří
mají zájem o trpící, nesvobodné, ožebračené, raněné; nebo i za ty, kterým
nejsou lhostejné bolesti člověkem ničené přírody.
Je to lepší, než být
nadřazený...
46 Proč mne oslovujete `Pane, Pane´, a
nečiníte, co říkám?
Tahle závěrečná otázka obrací pozornost k tomu
podstatnému, k tomu co říká Ježíš.
Jaktože neděláte - to co ŘÍKÁM
JÁ? To, co říká Ježíš – má být zdrojem i cílem, našich činů i našich slov. Na
to můžeme zavěsit své srdce.
Možná právě toto vysvětluje tu
zdánlivou nelogičnost Ježíšova výroku, kterou jsem zmínil na začátku. Naše
vlastní srdce, naše vlastní slova přetékají a přebublávají ledasčím.
Ale - to co Ježíš říká je
vlastně důležitější, než to čím přetéká mé nebo tvé srdce.
Jednou jsme nadšení, jednou
jsme pyšní, jednou odsuzujeme, jednou se kajeme.
Jsme toho schopni během jedné
hodiny. Já tedy ano – protože jsem silně emoční člověk.
Ale mohu se upnout na ovoce,
které přináší Ježíš. Jeho srdce a jeho slova jsou mírou, o níž se můžeme opřít
v naší slabosti a zmatenosti.
Věřím, že Ježíš
se obrací ke svým učedníkům ne proto, aby je uvedl do deprese, ale proto, aby
je potěšil. Nezavrhuje je, ale povzbuzuje.
Když totiž přijmeme Ježíšovu optiku,
je veliká šance, že se naše vlastní srdce rozšíří, nadechne se...
Stávat se dobrým ovocem totiž
můžeme kdokoli z nás, bez ohledu na naše různé talenty nebo schopnosti.
Stávat se dobrým ovocem můžeme kdykoli a kdekoli. Věřím, že i já můžu přestat
fascinovaně sledovat vlastní srdce v zrcadle a podívat se ven a prosit
Stvořitele o srdce nové.
Modlitba
Děkujeme Pane, že rozšiřuješ
prostor našeho srdce. Dáváš vyrůst milosrdenství, solidaritě, svobodě, lásce –
tam, kde to třeba ani nečekáme.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat