První
čtení
Izajáš
53:1 Kdo uvěří naší zprávě? Nad kým se zjeví paže
Hospodinova?
2
Vyrostl před ním jako proutek, jak oddenek z vyprahlé země,
neměl vzhled ani důstojnost. Viděli jsme ho, ale byl tak
nevzhledný, že jsme po něm nedychtili.
3
Byl v opovržení, kdekdo se ho zřekl, muž plný bolesti,
zkoušený nemocemi, jako ten, před nímž si člověk zakryje tvář,
tak opovržený, že jsme si ho nevážili.
4
Byly to však naše nemoci, jež nesl, naše bolesti na sebe
vzal, ale domnívali jsme se, že je raněn, ubit od Boha a pokořen.
Druhé
čtení
Matouš
8:1 Když sestoupil z hory, šly za ním velké zástupy.
2
Tu k němu přistoupil malomocný, padl před ním na zem a
řekl: "Pane, chceš-li, můžeš mě očistit."
3
On vztáhl ruku, dotkl se ho a řekl: "Chci, buď čist."
A hned byl očištěn od svého malomocenství.
4
Tu mu Ježíš pravil: "Ne abys o tom někomu říkal! Ale
jdi, ukaž se knězi a obětuj dar, který Mojžíš přikázal - jim
na svědectví."
Kázání
J
kázal na hoře. A když sestupoval, bylo to jako když Mojžíš
sestupoval z hory s deskami zákona.
Sbíhaly
se za ním velké zástupy. Tu k němu přistupuje malomocný, a
oslovuje jej Pane. Nedávno jsme přemýšleli nad J-ovým výrokem –
ne
každý, kdo mi říká Pane, vejde do království nebeského.
Ten
malomocný říká: 2 b "Pane,
chceš-li, můžeš mě očistit."
A tu poprvé J někdo oslovuje Pane. A je vyslyšen.
Oslovuje
J-e Pane. Jako soudce nad jeho životem. Takto oslovují J-e učedníci
a nemocní, kteří u J hledají ochranu.
Malomocný
se stává vlastně učedníkem.
Za
jakých okolností říká J-ovi Pane?
Přistupuje
k J a padá mu k nohám. Padá mu k nohám v naprosté
odevzdanosti. Koná tzv. proskynezi. Tímto aktem se odevzdávali
poddaní svému panovníkovi, nebo poražení králové vítězi.
Padnutí na zem, na znamení, že nemám žádné vlastní přání,
žádné vlastní představy o své budoucnosti, protože nevlastním
sebe, ale odevzdávám se do rukou svého přemožitele. Fyzicky to
vypadá tak, že hlavu pokládám na zem, abych odhalil krk, na
znamení úplné podřízenosti.
Malomocný
byl zcela v moci J-ově.
Ve
chvíli, kdy nám nic nechybí, jsme vlastně v nevýhodě. Můžeme
mít pocit, že si patříme, že se sami obstaráme, že jsme
nezávislí.
Příklad
malomocného ukazuje člověka zcela poddaného okolnostem. A tak
možná dobře ilustruje, jaký je vlastně vztah křesťana k J-ovi.
Co znamená to oslovení „Pane“.
Je
malomocný a lidé se ho štítí. Přišel prosit o pomoc.
Malomocný:
zasažený odpornou, zlou silou. Byl nečistý. Kdo by o něj
zavadil, byl by na tom ihned stejně. Je to nečistota, která na
člověku ulpí. Nedá se schovat. Nedá se zamluvit. Všem, kteří
ho uvidí je nepříjemný.
Když
ten muž vyhledal Ježíše, musel přesně vědět, co dělá.
Věděl, že má cenu sebrat odvahu, přiblížit se mu. A věděl,
co mu chce říci.
Jakoby
si byl jistý, že ho J může očistit. Chceš-li - znamená: já
vím, že to dokážeš, že toho jsi mocen. Jen nevím, jestli budeš
chtít. Moc k tomu však máš. Asi už nezjistíme, odkud tuto
jistotu, že J má moc je zbavit nemoci, měl.
Evangelista
staví před naše oči zvláštní extrém:
Člověka
Ježíše, který má nepředstavitelné možnosti, vyhledá jiný
člověk, který nemůže nic.
Ten
člověk má zvláštní jistotu. Je si jistý, že může prosit o
pomoc. A vůbec si není jist, jak to dopadne.
J
mu nedává žádné kázání. Vztahuje k němu ruku, dotýká
se toho, koho by se nikdo nedotkl, protože by se stal sám nečistým.
V té
chvíli se tedyJežíš stává nečistým, alespoň tak si to lidi
vykládali – proto bylo zakázáno dotýkat se takto nemocných.
On
vztáhl ruku, dotkl se ho a řekl: "Chci, buď čist."
Možná už velmi dlouho, možná už mnoho let, se toho člověka
nikdo, doslova nikdo nedotkl.
Ježíš
je v tom okamžiku zachránce Bohem poslaný. Je skutečně
představitel toho, jehož ruka tvoří nové, přemáhá zánik,
tvoří život.
Příběh
je tedy nejenom zprávou o události, která se stala, je to ale
svědectví:
Ježíšův
dotek je zvěstování Boží moci.
J
vztáhl ruku na malomocného. Stejně, jako vztahoval ruku ke svým
učedníkům. Jako bere za ruku Petra, když se topí.
Vztáhl
k němu ruku.
Opravdu
bral na sebe nemoci a utrpení ostatních. (Matouš 8:16
i vyhnal duchy svým slovem a všechny nemocné uzdravil, 17 aby
se naplnilo, co je řečeno ústy proroka Izaiáše: `On slabosti
naše na sebe vzal a nemoci nesl.´).
Tato
úplná spoluúčast jej nakonec přivedla na kříž, k úplnému
vydání.
Ten
příběh má být pro člověka snad také návodem, v jakém
kontextu používat oslovení Pane.
Ne
každý, kdo oslovuje Ježíše Pane – vejde do Božího
království. Evangelista nám hcce ukázat, že právě tento
nemocný tam svým uzdravením vešel.
Já
jako bezmocný přicházím k J, abych ho prosil o uzdravení. O
očištění.
Před
tím, než řeknu Pane, si uvědomuji, že já sám nemohu dělat
nic. Že já nemohu nic, ale on může všechno. Může zcela
proměnit od základu můj život.
Protikladem
je oslovení Pane v situaci, kdy si o sobě myslím, že i bez
něj mohu cokoli, že on mi bude prostředkem (zbožnou frází) pro
můj osobní cíl (pak je oslovení Pane rouhání). Jsou to např.
činy zneužívání moci, které se přikrývají tzv. křesťanskými
hodnotami – v pozadí je předpoklad, že tyto hodnoty jsou
garantovány Ježíšem. A předpoklad, že když se těmito
hodnotami zaštítím, nebude už pak nikdo moci zpochybňovat to co
dělám.
Pak
je člověk ve Jménu Boha vést války.
Malomocný
oslovuje Ježíše Pane a věří, že J má moc jej očistit. Tato
víra se rodí z absolutní bezmoci.
Teprve,
když člověk pozná svou bezmoc, nalezne odvahu oslovit Ježíše
Pane a paradoxně teprve tehdy začne z tohoto ponížení růst
moc. Tu ale dotyčný nemá v rukou.
Apoštol
mluvil o bezmoci jako o důležité síle:
1
Korintským 1:
27
ale co je světu bláznovstvím, to vyvolil Bůh, aby zahanbil
moudré, a co je slabé, vyvolil Bůh, aby zahanbil silné;
28
neurozené v očích světa a opovržené Bůh vyvolil, ano
vyvolil to, co není, aby to, co jest, obrátil v nic -
29
aby se tak žádný člověk nemohl vychloubat před Bohem.
Vzkazuje
to křesťanům, kteří se začali povyšovat.
I
apoštol nás vede k tomu, abychom poznali, že jakmile přejdeme
do pocitu, že se máme čím chlubit, v té chvíli víra
chřadne a Boží moc od nás odstupuje a my se snadno stáváme
těmi, kteří vydírají druhé.
Naše
víra má vyrůstat ze zkušenosti bezmocného.
Pokud
vyrůstá z pozice mocného, stáváme se rychle faraony, jak to
popisuje americký starozákoník Walter Brueggeman.
J
toho člověka povolal za svého učedníka. Vztáhl k němu
ruce, tak jako je vztahoval ke svým učedníkům.
J
slovo se stalo zároveň činem. Dal mu svou vodu živou.
Řekl:
chci.
Slovo
chci
tady má jednoduchou a velikou sílu. Nemusí už nic dodávat. Chceš
pomoci? Chci,
buď čist.
J
nebyl nad toho nečistého povznesen. „vztáhl ruku a dotkl se ho“.
Pravděpodobně už velmi dlouho, mnoho let, se toho člověka nikdo
nedotkl.
Nakonec
pošle očištěného ke knězi přesně tak, jak ukládá zákon.
Jednak
kvůli svědectví a jednak, aby ukázal, že není povznesen nad
zákon.
Pro
nás křesťany je právě tato Ježíšova míra - ta správná
míra, kterou máme pohlížet jeden na druhého. Očištění od
svých vlastních odsuzování. Očištění od své pýchy.
MODLITBA
Pane,
děkujeme ti zvěst o tvé uzdravující moci,
když
sami tápeme.
Prosíme,
ať zůstáváme ve tvé pravdě a v síle víry, tak jak ji
poznáváme z evangelia.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat