První čtení
Izajáš
29:13 Panovník praví: "Protože se tento lid přibližuje ke mně ústy a
ctí mě svými rty, ale svým srdcem se ode mne vzdaluje a jejich bázeň přede mnou
se stala jen naučeným lidským příkazem,
14
proto i já budu dále podivuhodně jednat s tímto lidem, divně, předivně.
Zanikne moudrost jeho moudrých a rozumnost jeho rozumných bude zakryta."
15
Běda těm, kdo své záměry skrývají hluboko před Hospodinem, v temnotách
konají své činy a říkají: "Kdopak nás vidí a kdo o nás ví?"
16
Je to vaše převrácenost, jestliže je hrnčíř oceňován stejně jako hlína.
Což říká dílo tom, kdo je udělal: "On mě neudělal"? Což výtvor řekne
o svém tvůrci: "On ničemu nerozumí"?
17
Potrvá to jenom velmi krátce a Libanón se změní v sad a sad bude mít cenu
lesa.
18
I uslyší v onen den hluší slova knihy a oči slepých prohlédnou z temnoty
a ze tmy.
19
Pokorní se znovu budou radovat z Hospodina a nejubožejší z lidí budou
jásat vstříc Svatému Izraele.
Druhé čtení
Matouš
7:24 A tak každý, kdo slyší tato má slova a plní je, bude podoben
rozvážnému muži, který postavil svůj dům na skále.
25
Tu spadl příval, přihnaly se vody, zvedla se vichřice, a vrhly se na ten
dům; ale nespadl, neboť měl základy na skále.
26
Ale každý, kdo slyší tato má slova a neplní je, bude podoben muži
bláznivému, který postavil svůj dům na písku.
27
A spadl příval, přihnaly se vody, zvedla se vichřice, a obořily se na ten
dům; a padl, a jeho pád byl veliký."
Kázání
Ježíšova slova slyšíme a můžeme
se rozhodnout, jak s nimi naložíme. Minule jsme si připomněli, že Ježíšova
cesta se může jevit jako cesta úzká, nebezpečná. Je na ní málo lidí, většina
jde cestou širokou a vchází prostornou velikou branou, která zaručí úspěch nebo
vážnost.
Na cestě potkáváme různé proroky
i ty, kteří se ohánějí náboženstvím.
Jakou má víra nebo znalost
Ježíšových slov výhodu?
Ve chvíli, kdy vezmeme vážně
Ježíšova slova, Ježíšův život, máme šanci, že v různých přívalech
obstojíme.
Ježíš předpokládá, že jsme na tom
vlastně všichni – ať věřící či nevěřící - stejně. Čelíme různě těžkým
překážkám, které mají moc náš život nebo naše životní zacílení velmi poničit.
Naše životy jsou vystaveny různým vichřicím, povodním, bouřím.
Už tento předpoklad je podivný.
Řada lidí totiž spojuje víru s různými výhodami. Uvěř, a bude se ti
dařit dobře. Z toho vyplývá názor, že: Víra je berlička, proto
nejsem věřící.
Nakonec proto lidé od nepaměti
chodili k věštcům. Zaplatím ti, a ty mi řekneš co mě čeká a já se na to
budu moct připravit. Zařídit se. O tom, že by mohla být víra ještě něco jiného
– málo kdo přemýšlí.
Dva stavitelé z Ježíšova
podobenství se na nic předem připravit nemohou. Jejich domy jsou vystaveny
úplně stejně vichru, dešti, povodni. Přesto je jeden z nich blázen a druhý
je moudrý.
Zvláštní je to, že z dálky
neuvidíme rozdíl. Usilují o stejné věci, čelí stejným zkouškám. Rozdíl je
patrný až při pohledu na základ těch jejich domů, o co svou stavbu opřeli. A to
z venku vidět není. I když stavitelé své domy stavěli asi s podobnou
pílí, podstatné je skryto pod povrchem a není to na očích.
V podobenství to přímo není
uvedené, ale mohli bychom možná odvodit, že stavět dům na skále je zpočátku
jistě složitější, pohodlnější je postavit ho na písku. Podobně je jednodušší vejít
prostornou branou a širokou cestou. Úspěch se může dostavit rychleji.
Mezi řádky tak můžeme vnímat opět
překvapující zjištění, že vírou založenou na Ježíšově pojetí - si člověk
(minimálně na počátku) spíše život zkomplikuje.
Ježíš nepopisuje dva stavitele
jako konkurenty. Jeden se druhému nesměje, že je ten druhý horší, vzájemně si
nezávidí, nevedou proti sobě válku.
Oba dva staví jistě
s velikou pílí, horlí pro stejnou věc, výsledek je však různě stabilní. Z toho
je vidět, že samo horlení nebo samotná píle není zárukou dobrého výsledku.
Pár veršů před tím říká Ježíš –
ne každý kdo mi říká Pane Pane vejde do BK. Ne, každý, kdo horlí pro Ježíše
svou víru staví na dobrém základu, ne každý Slovu Ježíšovu rozumí.
Snad se v podobenství
objevuje skrytě i tato rovina: první křesťané, kteří četli evangelia, se již
tehdy potkávali s křesťanským farizejstvím. Lidé se navzájem hodnotili
podle toho, s jakým úsilím volali k Ježíšovi. Někteří horlili aby
měli nad svými bližními ve víře moc. Přesně to se stalo v Korintu a
apoštol Pavel na jejich pýchu odpovídal ve svých dopisech.
Ježíš v podobenství říká, že
jen některé cesty vedou k cíli, ne všechny základy udrží dům uprostřed
pohrom.
Snad tedy můžeme říci, že s úspěchem
souvisí plnění Ježíšových slov a činů. Ne ideologické opakování.
Skálou je Ježíšem vysvětlovaný
zákon Hospodinův, vztah k Bohu i způsob cesty – jak ho ukázal sám na sobě.
Jde tedy ve výsledku o způsob života, ne o nadšené ideologické přitakání.
Jak jsme připomněli minule, cesta
není uzavřená pro vyvolené jednotlivce nebo sektářská. Ježíšova cesta je cestou
pro každého bez ohledu na jeho původ nebo schopnosti. Každý se může stát
Ježíšovým učedníkem. Každý může svůj dům stavět na skále.
Jaký může mít toto podobenství
konkrétní dopad?
Ve svém životě (následovníka
Krista) tuhle polaritu mnohokrát zakusil apoštol Pavel. A právě do Korintu, kde
se rozmohla pýcha některých věřících, napsal:
1Kor, 1,22 Židé žádají
zázračná znamení, Řekové vyhledávají moudrost,
23 ale my kážeme Krista ukřižovaného.
Pro Židy je to kámen úrazu, pro ostatní bláznovství,
24 ale pro povolané, jak
pro Židy, tak pro Řeky, je Kristus Boží moc a Boží moudrost.
25 Neboť bláznovství Boží
je moudřejší než lidé a slabost Boží je silnější než lidé.
JK se stal apoštovi cestou
zdánlivě bláznivou, vedoucí však k cíli. Apoštol sám na sobě zakusil, co
znamená stavět dům na skále.
Skálou se mu jevil Kristus
ukřižovaný, pískem se mu jevily zázračná znamení nebo řecká filosofie vystavěná
na obecných idejích. Pro Pavla se stal skálou konkrétní člověk Ježíš, který byl
ukřižován a k němuž se po smrti Bůh přiznal.
A Pavel byl za tuto víru
pronásledován, protože odporovala běžným konvencím. Byl svými současníky kvůli
tomu vnímán jako bezbožník nebo ateista.
Mj. tady vidíme, jak jsou naše
kategorie víra nebo nevíra povrchní.
Často se dnes setkávám
s představou, že víra je vírou v nesmrtelné duše nebo nesmrtelný
život – že je to tedy druh ezoteriky. Když pak řeknu, že moje víra nemá
s vírou v nesmrtelné duše nic společného, tak jsem považován za
ateistu. Vyznat dnes v běžné společnosti, že centrem víry křesťana je víra
v Krista ukřižovaného – chce vlastně odvahu – podobně jako
v Pavlových dobách. Člověk je považován při nejmenším za blázna nebo za
nebezpečného fanatika.
Evangelium o kříži bylo (a je)
slovem proti proudu. Mesiáš přece nemůže skončit trestem smrti. Pavel neřekl:
Krista zmrtvýchvstalého, ale dovolil si říct: ukřižovaného.
Pavlovo vyznání bylo
v ostrém protikladu k tomu, čemu lidé běžně věří nebo k čemu je
vede zkušenost.
Apoštolova víra není zavěšená na
znameních, na zázracích. To je v důsledku typ víry zavěšený na moci. Když
dokážeme, že Bůh může všechno, pak uvěříme. Podle této víry by mělo Boží dílo
lidi ohromit a zacpat ústa všem, kteří pochybují.
Jsi-li Syn Boží - sestup z kříže
- a uvěříme ti -
křičí takováto zbožnost..
Apoštlova víra není zavěšena ani
na hledání obecných idejí rozumnosti.
Apoštolovou skálou se stal Ježíš
Ukřižovaný. Všimněme si, že apoštol zde nemluví o vzkříšení, pokud apoštol
mluví o vzkříšení, pak ve smyslu: Bůh se k této cestě – tedy Ježíšově cestě
končící na kříži přiznal. Potvrdil ji. Proto, kdyby nebylo vzkříšení, jsme
ztraceni. Znamenalo by to, že J cesta nemá smysl.
Pro Pavla se stal základem jeho
života právě ukřižovaný Ježíš. Apoštol se snaží ukázat, že Ježíšův život vnáší
do života především pochybnosti a provokuje nás, provokuje naši vlastní touhu
po prosazení na úkor druhých.
Ježíšův život je znamením bezmoci
– nepřijatelný pro ty, kteří sázejí na moc zázraků. Viz. výše.
Ježíšův život je znamením
osamělosti. Zpochybňuje přesvědčení, že pravda a Bůh se dostaví vždycky tam,
kde se
sejde největší dav.
sejde největší dav.
Ježíšův život je znamením,
PORÁŽKY provokuje ty, kdo jsou přesvědčeni, že nejdůležitější je vždycky
vyhrát.
Ježíšův život je znamením,
BLÁZNIVOSTI zpochybňuje sebejistotu těch, kdo si hledí svých moudrých, či
duchovních
receptů na správný a zdravý a šťastný život.
receptů na správný a zdravý a šťastný život.
Jaký to má dopad pro nás, pro společenství
věřících?
Dílo Ježíše z Nazareta provokuje,
zneklidňuje, bourá zavedené představy. Můžeme říci, že teprve tam, kde
nezamlčíme a neodmítneme tohle provokativní - a svým způsobem nesnesitelné -
jádro evangelia
- teprve tam se stáváme církví
Kristovou.
Na tuto zvláštní skálu si můžeme
vzpomenout, když budeme v pokušení spolehnout se na běžné pořádky tohoto
světa. Slovo o popraveném Ježíši bylo pro Pavla cestou k záchraně.
V díle Ježíšově se Bůh
zjevil jako ten, který dává, ten který se solidarizuje s trpícím, ten
který má pro nás otevřené dveře, ten, který nebere ohled na to, jak nás hodnotí
druzí lidé. My sami najednou shledáváme, že máme oči otevřené pro ty, kteří
jsou maličcí v očích tohoto světa.
Ve svém nejslavnějším textu
apoštol Pavel tuhle cestu nazval cestou lásky, která vysvobozuje z pout
sobectví nebo mocichtivosti.
MODLITBA
Pane JKe,
děkujeme, že se nám tvůj život stal skálou, na níž můžeme zavěsit naše vlastní životy a dát tak prostor radosti, pokoře a důvěře v moc lásky - byť nám tvé dílo připadalo jen jako nenormální bláhovost.
děkujeme, že se nám tvůj život stal skálou, na níž můžeme zavěsit naše vlastní životy a dát tak prostor radosti, pokoře a důvěře v moc lásky - byť nám tvé dílo připadalo jen jako nenormální bláhovost.
AMEN.
Žádné komentáře:
Okomentovat