První čtení
Micheáš
4:1 I stane se v posledních dnech, že se hora Hospodinova domu bude tyčit
nad vrcholy hor, bude povznesena nad pahorky a budou k ní proudit národy.
2
Mnohé pronárody půjdou a budou se pobízet: "Pojďte, vystupme na
Hospodinovu horu, do domu Boha Jákobova. Bude nás učit svým cestám a my budeme
chodit po jeho stezkách." Ze Sijónu vyjde zákon, slovo Hospodinovo z
Jeruzaléma.
3
On bude soudit mnohé národy, ztrestá mocné pronárody, i ty
nejvzdálenější. I překují své meče na radlice, svá kopí na vinařské nože.
Pronárod nepozdvihne meč proti pronárodu, nebudou se již cvičit v boji.
4
Každý bude bydlit pod svou vinnou révou, pod svým fíkovníkem, a nikdo ho
nevyděsí. Tak promluvila ústa Hospodina zástupů.
Druhé čtení
Mt 8,
5-13
Matouš
8:5 Tu když přišel do Kafarnaum, přistoupil k němu jeden setník a prosil
ho:
6
"Pane, můj sluha leží doma ochrnutý a hrozně trpí."
7
Řekl mu: "Já přijdu a uzdravím ho."
8
Setník však odpověděl: "Pane, nejsem hoden, abys vstoupil pod mou
střechu; ale řekni jen slovo, a můj sluha bude uzdraven.
9
Vždyť i já podléhám rozkazům a vojákům rozkazuji; řeknu-li některému
`jdi´, pak jde; jinému `pojď sem´, pak přijde; a svému otroku `udělej to´, pak
to udělá."
10
Když to Ježíš uslyšel, podivil se, a řekl těm, kdo ho následovali:
"Amen, amen, pravím vám, tak velikou víru jsem v Izraeli nenalezl u
nikoho.
11
Pravím vám, že mnozí od východu i západu přijdou a budou stolovat s
Abrahamem, Izákem a Jákobem v království nebeském;
12
ale synové království budou vyvrženi ven do tmy; tam bude pláč a skřípění
zubů."
13
Potom řekl Ježíš setníkovi: "Jdi, a jak jsi uvěřil, tak se ti
staň." A v tu chvíli se sluha uzdravil.
Kázání
Když Ježíš sestoupil z hory
a šly za ním velké zástupy, vstoupil jim do cesty malomocný. Tedy ten, který je
čistými ze společnosti vyloučen. Ten, který má být někde jinde. Ten, který nemá
právo kvůli své nemoci, své jinakosti – být mezi normálními lidmi.
Evangelista se jednotlivými
příběhy, které se stanou na cestě z hory ptá:
Jak to bude s Ježíšem? Byla
jeho slova na hoře jen ideologií, nebo skutečnou mocí?
Evangelista Mt své věřící
spolubratry provokuje. Nejen malomocný, kvůli své nečistotě vyloučený i ze
společenství církve a od Boha, ale voják, důstojník cizí okupační armády tu
najednou stojí před Ježíšem.
Zachová se Ježíš jako zástupy
věřících, který hájí své tradice? Zachová se jako ten, kdo ve jménu náboženství
či dokonce víry odmítne druhého člověka, protože ten druhý má na čele znamení
(znamení nepřátelské skupiny), které spolubratři ve víře odmítají jako
nečistotu, či znak nepřátelství?
Odmítne Ježíš toho démona, který
slouží – římské říši a pošle ho do pekel, kam patří – podle mínění mnohých? (v
Ježíšově zástupu bylo jistě mnoho lidí, kteří věřili v Mesiáše jako toho,
kdo vyžene jednou pro vždy Římany z Izraele)
Vždyť co může přijít od Římanů
jiného než zmar a násilí a utrpení?
Pomáhat a římskému důstojníkovi (a
jeho sluhovi) je podle mnohých kolaborace, zrada na vlastním národě.
Mt testuje Ježíšův výrok: ne
každý, kdo mi říká Pane, Pane, vejde do království nebeského.
Tento důstojník stojí před
Ježíšem a oslovuje ho Pane…
Je to zástupce barbarských
římanů, kteří nevěří v Boha... Podle běžně tradičně přijímaných pravidel ho
Pane oslovit nemůže.
Navíc – situace má ještě podivnější
souvislosti – někteří teologové se domnívají, že vztah setníka ke svému sluhovi
je homosexuální.
Vyplývá to z výrazu, který
použil pro svého sluhu. Je hluboce zasažen jeho trýzní. Neříká mu otrok, ale
"mé dítě".
Slova, jimiž líčí jeho utrpení, nejsou
slova vojáka z povolání. Podobají se slovům nešťastné matky nebo partnera.
Nejsou to slova vojáka, jemuž zrovna nemá kdo čistit boty a leštit výzbroj:
"Leží doma, nemůže se pohnout, a prožívá hlubokou trýzeň." Z těch pár slov je zřejmé, jak je sám důstojník tou bolestí zasažen.
"Leží doma, nemůže se pohnout, a prožívá hlubokou trýzeň." Z těch pár slov je zřejmé, jak je sám důstojník tou bolestí zasažen.
Čili – máme tu neuvěřitelně silný
mix provokací pro tzv. slušného věřícího. Nepřítel, důstojník, nevěřící, možná
homosexuál.
Evangelista se ptá: Je zde Ježíš
i pro něj?
Má pro něj Ježíš obejmutí nebo
odmítnutí?
Obejmout nebo odmítnout?
V oblastech, kde se válčí
tato otázka spíš znamená – přijmout nebo zabít?
Když si představíme tuto situaci
v realitě nebezpečného světa, dojdeme k závěru, že běžný věřící
člověk tuto dávku nezvyklosti většinou neunese a když uvidí, kdo dotyčný je,
tak ho předem odsoudí, aniž by s ním diskutoval.
Odsoudit se jeví také mnohdy jako
bezpečnější cesta. Nemusím se vystavovat riziku, že něco na někoho prozradím
nebo že mě mí spolubratři odsoudí.
Ježíš nebyl v lehké situaci.
Upřeně ho sledovalo mnoho očí připravených soudit a odsoudit.
Ježíš řekl: přijdu a uzdravím ho.
Ježíš neřekl: počkám, až
přestoupíš na naši víru. Počkám, až budu mít jistotu, že mluvit s tebou je
bezpečné.
Ježíš neřekl: počkám, až mi dáš záruku,
že už nebudeš sloužit nepřátelské moci.
Ježíš neřekl: počkám až budu mít
jistotu, že se chováš podle našich tradičních hodnot.
Ježíš neřekl: počkám až zjistím,
jestli nejsi převlečený zabiják, který se chce infiltrovat a zničit naši zemi.
Ježíš nelustruje, nevyhrožuje,
nekárá.
Prostě řekne: vysvobodím ho
z té trýzně. Ať je to fyzická nebo duševní trýzeň. Vždyť evangelium je
svědectvím moci, že každý kdo přijde za Ježíšem, byť je to třeba homosexuální
důstojník okupační armády – nalezne u Ježíše přijetí. Toto přijetí už znamená obrat,
novou naději, zcela novou životní situaci.
Věděl ten důstojník, že na
uzdravení od Boha Izraele nemá podle výkladů víry nárok ani právo? Věděl.
Nevíme jak se to dozvěděl, možná mu o víře v Hospodina někdo vyprávěl.
Věděl to, protože to vyplývá z jeho odpovědi: Pane, nejsem hoden.
I my jsme ti, jenž přišli
z pohanů, tedy ti, kdo nemají podle židovského výkladu zákona nárok na
uzdravující moc Hospodinovu. Nejsem
hoden, ale řekni jen slovo… .
Podíváme-li se do bible i do
rodokmenu JK, najdeme podobných příběhů mnoho. Jsou to příběhy lidí, kteří jsou
původně cizinci, pohané, ne-domácí.
Namátkou můžeme jmenovat cizinky
z Ježíšova rodokmenu: kananejku Támar, nevěstku Rachab, moábku Rút. Často
tito lidé pocházejí z národů Izraeli vyloženě nepřátelských.
K takovým postavám se řadí římský setník. A jako mnoho těchto postav
přineslo nový podnět, novou inspiraci víry pro samotný Izrael, tak i tento
římský setník řekne něco, co překvapí samotného Ježíše: Pane, nejsem hoden, ale řekni jen slovo. Stačí když zavelíš - a trýzeň,
která paralyzuje toho mého nemocného přítele - zmizí.
Jinými slovy: ten důstojník
pochopil Ježíšovu moc – ne jako moc nějakého magického léčitele, který např.
musí vykouřit prostor a pronést nějaké magické uzdravující formule. Tak to
dělali kněží odedávna v různých náboženských systémech.
Ten důstojník řekne divnou věci:
stačí jen slovo, povel. Tak to zná z armády. Věří, že Ježíš je jiný. Věří,
že Ježíš má přímou moc zlomit trýzeň, která se usadila u důstojníka doma.
Vždyť i Hospodinova moc se
projevuje jako moc tichého a jemného Boha – jak to kdysi vyznal Eliáš. (1
Královská 19:12 Po zemětřesení
oheň, ale Hospodin ani v tom ohni nebyl. Po ohni hlas tichý, jemný.)
Ježíš se tomuto důstojníkovu vyznání
velmi podivil: Takovouto víru jsem v Bím
lidu nenašel.
Co je to za víru? Je to víra,
která se spoléhá na slovo. Evangelista nás – příchozí z pohanů - chce
povzbudit: v tomto světě, ve světě, kde zaznívá mnoho lží, manipulací,
strašení, reklamních triků, demagogií – zaznívají také slova naděje, pravdy,
lásky, přijetí, důvěry, solidarity, vysvobození.
Podle Matouše jsou takovýmhle
důvěryhodným - i mocným a léčivým slovem slova Ježíšova - a zároveň slova o
Ježíši. Evangelium – sepisované, ale také vyprávěné. K téhle důvěře nás zve -
pro tu se nám snaží otevřít oči i srdce. Tato slova platí dnes, třicet let od
pádu komunismu, stejně jako platila za minulého režimu.
Římský důstojník tady zastupuje
pohany všech generací, kteří budou přicházet – včetně nás. Na Ježíše si nikdy
nebudeme moci sáhnout, nebudeme nikdy přímými svědky jeho díla v době jeho
života. Nemáme nic, než jeho slovo. Ten římský důstojník za nás vyslovuje naši
naději: Řekni slovo, řekni slovo
Pane, uzdravena bude duše má.
Pane, uzdravena bude duše má.
Je mnoho synů Království – tedy
věřících, kteří odmítají jinak věřící nebo jinak smýšlející lidi.
Těm patří závěrečné varování:
ten, kdo bude předem
(automaticky) odmítat ty, kdo přicházejí odjinud, kdo pro ně bude mít jen slovo
soudu – takový člověk - směřuje do temnoty.
Do strachu a beznaděje – to je to
Mt-ovo slovo o pláči a skřípění zubů.
My smíme věřit evangeliu, že také
patříme k těm, kdo jsou zváni k hostině BK.
A zůstáváme bdělí, vůči naší
touze myslet si, že lidé jinak smýšlející nebo dokonce jinak věřící nám nemají
ve víře co dát.
Proti takovým myšlenkám (které se
často zašťiťují ochranou tzv. tradice) zní provokativní Ježíšovo slovo: Amen amen pravím vám, takovouhle víru - jako
má ten cizák - jsem uprostřed Božího lidu neviděl.
MODLITBA
Děkujeme Pane, že nám otevíráš
srdce pro druhé lidi bez ohledu na jejich původ nebo pověst nebo zařazení.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat