První čtení
Jób 42:7
Když Hospodin k Jóbovi domluvil tato slova, řekl Elífazovi Témanskému:
"Můj hněv plane proti tobě a oběma tvým přátelům, protože jste o mně
nemluvili náležitě jako můj služebník Jób.
8
Vezměte tedy za sebe sedm býčků a sedm beranů a jděte k mému služebníku
Jóbovi. Obětujte za sebe zápalnou oběť a můj služebník Jób ať se za vás modlí.
Já ho přijmu milostivě a nepotrestám vás za vaše poblouzení, že jste o mně
nemluvili náležitě jako můj služebník Jób."
9
I šli Elífaz Témanský, Bildad Šúchský a Sófar Naamatský učinit, co jim
Hospodin nařídil. A Hospodin Jóba milostně přijal.
10
Hospodin také změnil Jóbův úděl, poté co se modlil za své přátele, a dal
mu všeho dvojnásob, než míval.
Druhé čtení
Matouš
8:14 Když Ježíš vstoupil do domu Petrova, spatřil, že jeho tchyně leží v horečce.
15
Dotkl se její ruky a horečka ji opustila; i vstala a obsluhovala ho.
16
Když nastal večer, přinesli k němu mnoho posedlých; i vyhnal duchy svým
slovem a všechny nemocné uzdravil,
17
aby se naplnilo, co je řečeno ústy proroka Izaiáše: `On slabosti naše na
sebe vzal a nemoci nesl.´
Kázání
Advent je poselství o králi,
který na sebe bere naše slabosti a nemoci.
Ten příběh vypadá z dálky
jako taková klidná tichá scéna odehrávající se u lůžka nemocného člověka.
Poutavým způsobem tuto událost
líčí Nico ter Linden:
Nebylo to náhodou tak, že Petrovu
tchyni přepadla horkost z toho, jak byla dopálená na svého zetě? Tak on si
klidně ze dne na den prodá svoji loď a pustí se za nějakým cizím divotvůrcem z
Nazaretu!
Rozčilila se, k smrti se
rozčilila. Copak slavnostně nesliboval v synagoze, jak hezky se postará o její
dceru - a skutek utek.
„Ona to možná pochopí, až vás
uvidí," povídá Petr Ježíšovi. Je mu docela jasné, co si o tom jeho tchyně
myslí, přirozeně, vždyť má pravdu. Jenže do jeho života vstoupila s Ježíšem
ještě větší pravda. Zatím mu ale chybí slova, jak jí to vysvětlit.
Možná to tedy ve skutečnosti
vypadalo skoro jako z akčního filmu, kulisy tvořila hádka v rodině.
Ježíš se nehádal. Nepoučoval.
Místo toho přišel k ženě tak
blízko, že pro horečku už nezbylo místo. Dotkl se její ruky. Jako by
byla mrtvá. Horečka ji opustila. A ona vstala. To je znovuzrození. Horečka,
křeč, rozčilení, toho všeho se zbavila.
A – velmi pravděpodobně - byla v
hloubi srdce vděčná Petrovi, že se díky němu setkala s tímto svatým Božím.
A obsluhovala je.
---------------
Někdo by mohl říct: tchyně byla
potrestána horečkou za to, že bránila Petrovi, aby se přidal k Ježíšovi.
Mohlo to ale být složitější,
proto jsme četli kousek z Joba. Jobovi přátelé si mysleli, že Job něco
zlého spáchal a tak musel trpět.
Rozumíme tomu, nemoc se spojovala
s minulostí. Mnoho lidí nahlíželo na nemoc jako na doklad toho, že dotyčný
člověk hřešil.
V případě Petrovy tchyně to
vypadá úplně jasně. Byla oprávněně naštvaná na Petra a tak se zhroutila.
Jenže v knize Job je
napsáno, že je to všechno složitější, že naopak Jobova modlitba za jeho přátele
byla vyslyšena a že nemohl za své utrpení.
Nemoc často přichází podobně jako
přichází různé jiné pohromy a neštěstí. Některé pohromy jsou důsledkem špatného
jednání, jiné ne.
Příčiny nejsme velice často
schopni dohledat.
Ježíš nás učí abychom nesoudili,
ale abychom spíše jednali a snažili se pomoci. Mudrování nad lůžkem nemocného
typu: kdo za to může, není cestou. Ježíš by mohl říci: ženo nevděčná, chtělas
mluvit svému zeti do života, vztekala ses, šlak tě trefil, dobře ti tak,
přivodila sis to sama.
Je mnoho pohrom a nemocí
nevysvětlitelných a prokazatelně nesouvisejících s nějakým domnělým hříchem. Je
strašně těžké ovládnout se a nepátrat po příčinách.
Náš rozum touží po logických
odůvodněních. A tak věříme raději často na úplné báchorky, jen aby náš rozum
měl pokoj.
Raději dokonce někdy sami sobě
dáváme za vinu nešťastné události blízkých, abychom tu tíhu vydrželi.
V okamžiku, kdy je člověk
zmítán nemocí, je zbytečné, nesmyslné poukazovat třeba na to, že si to sám
zavinil.
„Vidíte, pane, kdybyste nekouřil,
nebyl byste nemocný…“
Vidíte paní, kdybyste se
nenaštvala na svého zetě, nebyla byste teď nemocná.
Z jaké pozice mluví takový
člověk?
V takové chvíli je zapotřebí
lékař. Evangelia naznačují, že s hříchem a nemocí je to podobné,
v bibli je hřích popisován jako nemoc. Tváří v tvář hříšnosti člověka
je moralizování zbytečné, nesmyslné. Tady je zapotřebí lékař. Ne ten, kdo stojí
opodál a komentuje.
Možná se nám to co říkám zdá
jasné, ale toto komentování z dálky máme víc pod kůží, než je nám milé.
Náš svět je tak uzpůsoben. Denně
se na nás valí různé zprávy z médií. Denně jsme odsuzováni do rolí
pozorovatelů cizích neštěstí. Jenže vidět neštěstí z dálky,
z televize – je úplně něco jiného, než být účasten.
Mnohokrát jsem viděl zcela
proměněné lidi, kteří podávali svědectví o tom, jak se mýlili v době, kdy
neštěstí sledovali z dálky. Sám na sobě jsem zažil tento rozdíl, když jsem
byl párkrát pomáhat v detenčním zařízení pro arabské uprchlíky. A stejně
tak jsem to zažíval v hospicu. Lidi se bojí pomáhat, mají řadu předsudků –
předsudky jsou fantazie spletené z vlastních strachů a představ nabytých
pozorováním z dálky, z pohledu diváka. Realita doteku je vždy zcela
jiná.
Vidíme-li problémy z dálky,
jsme posilováni v rolích komentátorů, kteří bádají nad tím, kdo za to
může, jestli zhřešil víc ten či onen.
Nemoc i hřích mají v bibli něco
společného: nemoc přichází na člověka často nezaslouženě, jako nevypočitatelná
pohroma.
Podobně hřích je stav, do kterého
jsme snad vstoupili svou vlastní nemoudrostí, sami jsme se do něj uvrhli,
zároveň ale přesahuje nás samé a naše dílčí chyby a viny.
Nemoc i hřích s námi souvisí ale
zároveň nás přesahují. Hřích není jen jednoduchým důsledkem našeho rozhodnutí.
J nikoho netrestá za to, že je
nemocen. Nepřijde k tchyni a neříká: tak vidíš, nechtělas pustit svého zetě se
mnou a teď musíš zaslouženě trpět.
Nebo: ty jedna tchyně: vidíš,
kdysi dávno jsi zhřešila a teď zato spravedlivě trpíš, protože Bůh je spravedlivý
dává ti to spravedlivě slíznout.
Místo o trestu za hřích nám Ježíš
ukazuje podobenství o otci, který s pláčem vítá svého ztraceného syna.
Sám Ježíš byl nakonec přibit na
dřevo, máme svědectví v bibli, že lidé říkali: byl ukřižován jistě proto,
že mnoho hřešil. Jeho kříž je důkazem, že není Mesiáš, protože Bůh by to u
spravedlivého nikdy nedopustil.
Ježíš přináší úplně jiné
poselství, než lidé čekali, poselství o Bohu, který je milosrdnější, než
všechny lidské představy o milosrdenství.
Scéna, kterou možná předcházela
rodinná hádka je zvláštně tichá.
Klid po bouři, která – aspoň se
tak zdálo – přinesla rozvrat do rodiny Petra.
Uzdravení horečnaté ženy se
odehrává v naprostém tichu, bez jediného vyřčeného slova. I tak a právě
tak přichází Boží Slovo ke slovu.
Ježíš k té ženě přistoupil a
dotkl se její ruky – horečka ji opustila, rozplynula se jako pára.
Nečekal, až se sama sebere.
Nečekal, až bude mít ona sama dost sil, na to aby bojovala s nemocí. Dotkl
se jí a ona se probrala k životu.
Od této chvíle už bude Petrova
tchýně navždy nějak patřit k Ježíšovi.
Z jeho ruky přijala zdraví a
život.
Horečka, která ženu trápila, byla
v tu ránu pryč. Šimonova tchýně vstala, a obsluhovala ho.
Možná, že to někoho z nás
zarazí. Není to trochu tvrdé – copak žena není k ničemu jinému, než aby
mužům posluhovala?
Jenže v takovém rozhořčení
bychom se, minuli s tím, o co v tomto textu jde. Obsluhování Ježíše a
učedníků, to nemá být žádná ponižující otročina, žádné vykázání žen do kuchyně.
Na začátku evangelia je scéna,
kdy Ježíš na poušti odolá svodům pokušitele. Když zvítězil, obsluhovali ho andělé.
Večeře v Petrově domě, je
ozvěnou tohoto andělského stolování. Žena je zdravá a čistá. Ona z ruky
Ježíše přijala milost, a její ruce teď mohou a mají tuto milost šířit dál.
Evangelista věří, že do světa
vstoupila moc, překonávající a zastavující každý lidský pád. To je zvěstováno
také nám, do našich pádů, nemocí a hříchu.
On slabosti naše na sebe vzal a
nemoci nesl...
Modlitba
Hospodine, děkujeme ti za naději,
kterou nám dává tvůj Syn. A prosíme, abychom dovedli i my takto jednat. Abychom
dovedli uzdravovat a probouzet k životu milosrdenstvím a odpuštěním.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat