První
čtení
Gn 12,1-5
Genesis 12:1 I řekl
Hospodin Abramovi: "Odejdi ze své země,
ze svého rodiště a z domu svého otce
do země, kterou ti ukážu. 2 Učiním
tě velkým národem, požehnám
tě, velké učiním
tvé jméno. Staň se požehnáním! 3 Požehnám
těm, kdo žehnají
tobě, prokleji ty, kdo ti zlořečí.
V tobě dojdou požehnání
veškeré čeledi země." 4 A Abram se vydal na cestu, jak mu Hospodin
přikázal. Šel s ním také Lot. Abramovi bylo
sedmdesát pět let, když
odešel z Cháranu. 5 Vzal svou ženu
Sáraj a Lota, syna svého bratra, se vším jměním,
jehož nabyli, i duše,
které získali v Cháranu. Vyšli a ubírali se do země
kenaanské a přišli tam.
Druhé
čtení
Mat 8:19-22
19 Jeden zákoník přišel a řekl
mu: "Mistře, budu tě
následovat, kamkoli půjdeš." 20 Ale Ježíš
mu odpověděl:
"Lišky mají doupata a ptáci hnízda, ale Syn člověka
nemá, kde by hlavu složil." 21 Jiný z učedníků
mu řekl: "Pane, dovol mi napřed
odejít a pochovat svého otce." 22
Ale Ježíš mu řekl:
"Následuj mě a nech mrtvé, ať
pochovávají své mrtvé."
Kázání
Z evangelií
se dozvídáme postupně z různých úhlu pohledu, že Ježíš
se choval jinak, než lidi čekali.
Z různých úhlů evangelista nasvěcuje, jak se Ježíšovo slovo řečené
z Hory – stává tělem, jak vstupuje do hmotného světa.
Vždyť
- každé slovo dříve či později začne působit ve hmotě. Pomluva se dokáže
proměnit ve vyvraždění celého národa, ideologie o lidské rovnoprávnosti se
dokáže proměnit v krvavou revoluci.
V co
se promění slovo Ježíšovo?
S napětím
očekávali Ježíšovi současníci, jak se zachová sám Ježíš a my s napětím
očekáváme jak se Ježíšovo slovo dotkne nás a co z něj uděláme my dnes.
Z evagnelií
poznáváme, že se Ježíš nezachoval jako vlastenec, ani jako tradicionalista, nechránil
tradice zbožných, nechránil
rodinu, místo toho provokoval kudy chodil přílišnou
liberálností. Kdekomu odpouštěl,
nevyžadoval pokání tak jak
se očekávalo, nekádroval.
Byl to tedy typický liberál, zbožní si nad ním odplivovali.
Dotýkal
se vyloučených ze společnosti,
pomáhal prý nepřátelům.
Říkalo se, že
dokonce pomohl římskému důstojníkovi.
Narodil
se jako bezvýznamný, byl stále v pohybu, někdo
říkal, že
je stále na útěku.
Neměl,
kam by hlavu složil.
Kdo to jen je? Ptali se lidé a stejně
tak po dvou tisíci letech se ptáme: kdo to jen je?
Není
to hloupá otázka.
Odkazuje
nás k základnímu pohybu víry:
Ámos
5:14 Hledejte
dobro a ne zlo a budete žít,
a tak Hospodin, Bůh zástupů,
bude s vámi.
Matouš
6:33 Hledejte především
jeho království a spravedlnost, a všechno ostatní vám bude přidáno.
Kdo
je Ježíš?
Hledejme,
ptejme se, má to smysl.
Ten
dnešní příběh
odpovídá: Ježíš je ten, který si dělá
nárok na celý náš život. Ježíš
je zároveň ten, který nemá, kde
by hlavu složil.
19 Jeden zákoník
přišel a řekl
mu: "Mistře, budu tě
následovat, kamkoli půjdeš." 20 Ale Ježíš
mu odpověděl:
"Lišky mají doupata a ptáci hnízda, ale Syn člověka
nemá, kde by hlavu složil."
Za
Ježíšem přichází
zákoník a ten zákoník není nepřítel. Většinou jsme zvyklí, že zákoníci a
farizeové s Ježíšem mají nějaký problém, občas se ale v evangeliích
objevují výjimky. Jednou z nich je zákoník, který přichází za Ježíšem, aby
mu sdělil, že ho bude následovat kamkoli půjde.
Je
to na první pohled divné, ale zákoníkům a farizeům bychom měli děkovat.
Bez
farizeů a zákoníků bychom totiž o Ježíšovi mnoho nevěděli. Právě oni vedou
s Ježíšem dialog, případně jim vadí nebo upozorňují na problémy
s dodržováním tradice apod.
Jejich
protipolém jsou obdivovatelé Ježíše, zástupy, které žádné problémy nemají,
Ježíše zbožňují, touží po uzdravení a zázracích. Ježíš před nimi občas utíká do
ústraní.
To
se zákoníky je to jinak. Míří do centra problému, zajímají se o to, proč si
dovoluje Ježíš odpouštět, zkoumají, jestli se rouhá nebo jestli náhodou nějak opravdu
Ježíš nesouvisí s Hospodinovou mocí.
Zástupy
by jen s nadšením přijaly Ježíšovo odpuštění a neproblematizovali by ho.
Snad
i my můžeme být někdy vděční za problémy a protivníky, kteří nám komplikují
život, protože jak říká Jakub, bratr Páně,
Jakubův
1:2 Mějte z toho jen radost, moji bratří, když na vás přicházejí
rozličné zkoušky.
3
Vždyť víte, že osvědčí-li se v nich vaše víra, povede to k vytrvalosti.
4
A vytrvalost ať je dovršena skutkem, abyste byli dokonalí a neporušení,
prosti všech nedostatků.
Zákoník
se nenechá odradit zástupy, které se na Ježíše tlačí a požadují po něm vyhánění
démonů a uzdravování. Přijde za Ježíšem jako vážný zájemce o jeho učení, ba co
víc, nabídne mu, že za ním půjde kamkoli.
Ježíšova
odpověď vypadá trochu jako odmítnutí.
Ježíš
ale neřekne: ty zákoníku mě nebudeš následovat!
Spíš
to vypadá jakoby konstatoval nebo si dokonce povzdechl: ano, budeš mě muset
následovat a sledovat na každém kroku, protože jsem bezdomovec.
Zákoník
to tušil, vždyť neřekl: budu za tebou docházet do tvého vzdělávacího centra.
Tušil, že za Ježíšem bude chodit kudy Ježíš půjde, aby ho neztratil z očí.
A tak se nám tento zákoník stává příkladem.
Z textu
vyplývá, že Ježíš tohoto zákoníka nevyhodil, ale zahrnul ho mezi své učedníky.
Každý,
kdo si s Ježíšem něco začne – se svým způsobem stane bezdomovcem. Jeho
život se bude odteď odehrávat v nejistotě lidí, kteří nemají domov. Myslí
se také domov ustálených tradic a zvyků. Ježíš obrací ledasco naruby, křesťané
zažívali rozpad rodin kvůli Ježíšovi. Najednou si nerozuměli s blízkými,
opouštěli zaběhané zvyky.
Z jistoty
pevniny se vydávali na nejisté moře.
Evangelista
věří, že bezdomovec Ježíš má moc zachránit
náš život.
Římský
důstojník před chvílí vyznal, že
stačí Ježíšovo
slovo – Ježíšův
rozkaz. Ježíš velmi autoritativně
vyhlašuje jednomu z učedníků,
který žádá Ježíše, aby mohl pochovat svého otce: Následuj
mě a nech mrtvé
ať pochovávají
své mrtvé.
Ježíš to neřekl někomu,
kdo zrovna poprvé přišel do kostela, ale říká
to jednomu ze svých učedníků,
který už byl nějakou
dobu svědkem jeho činů a slov.
Právě
tento učedník, jeden
z nás – ze zástupu – se Ježíšovi
omlouvá z následování, když
potřebuje zařídit
pohřeb svého otce.
Je
tu záměrný kontrast. Podívejte – zákoník je ochoten následovat Ježíše kamkoli
půjde za jakýchkoli podmínek.
Zákoník
nabídl před chvílí Ježíšovi svou oddanost.
Učedník
se místo toho omlouvá.
Představuje
si, že Ježíš mu vyhoví: Ano, zařiď
si, co potřebuješ a pak přijď.
Jenže
Ježíš nenabízí očekávatelné
– tradiční - odpovědi.
Nechová
se dle očekávání.
Stal
se Ježíš vůdcem
nebezpečné sekty?
„Nesmíš
můj učedníku
ani pochovat svého otce, neber vážně
ustanovení zákona, že se musíš postarat o
své rodiče. Teď
tady velím já.“
Evangelista
snad zachytil příběh proto, aby se zeptal zároveň
i nás: chcete o Bohu jen přemýšlet? Jako třeba
Herodes, který si nechával předčítat
z bible? Prý mu běhal mráz po zádech z těch příběhů...
Chcete
Ježíše jako mimořádného
Božího svědka
jen pozorovat z dálky – jako někoho
v médiích, zatímco my sedíme v teple našich pokojů?
Toužíme
skutečně
vstát k následování?
Kdo
je ten, který nemá, kde by hlavu složil?
Ptá
se neodbytně evangelista...
Většinou
nemáme zkušenost Ježíšovy nezajištěnosti vydat se někam,
kde člověk
nemá, kde by hlavu složil...
Přece
jen – v klíčových životních
událostech – když onemocníme, když
nám z blízkých někdo zemře,
snad když prožijeme
něco výjimečného,
pak možná prožijeme zčásti
ten pocit, o němž
mluví Ježíš. Že
jistoty, kterými se zde obklopujeme, jsou časné
a zdánlivé a pomíjivé.
Přichází
v životě
chvíle, kdy zjišťujeme, že
Ježíšova nezajištěnost
může být pro nás samotné zdrojem života.
Zákoník to poznal.
Zákoník
poznal, že následování Ježíše je důležitější než všechno ostatní na co si
dokážeme vzpomenout.
Ježíšova
moc souvisí s člověkem i za hranici smrti, proto se nelze Ježíšovi vzdálit ani
kvůli pohřbu rodičů.
Evangelista
chce provokativně vyjádřit, že neexistuje na světě nic, co by bylo
důležitější nebo silnější než Ježíš.
V žalmu
čteme:
Žalmy
27:10 I kdyby mě
opustil můj otec, moje
matka, Hospodin se mě
vždy ujme.
Ježíš
není fanatický vůdce sekty, ale ten,
který má pro člověka větší cenu, než
cokoli jiného.
Jaký
je závěr, jak formulovat evangelium z dnešního Matoušova příběhu?
Už
od Abrahama platí, že dobrodiní a smysluplnost Boží blízkosti potká člověk nejsilněji
- když nechá za sebou zažité jistoty -
vezme na rameno mošnu - vydá se na nezajištěnou cestu víry -
- a začne objevovat a přijímat - nejen, co je ten Ježíš zač - ale taky, co všechno máš ve stopách toho podivuhodného Mistra ještě před sebou.
- a začne objevovat a přijímat - nejen, co je ten Ježíš zač - ale taky, co všechno máš ve stopách toho podivuhodného Mistra ještě před sebou.
Modlitba
Děkujeme
Pane, že nám ukazuješ alternativu k našemu běžnému životu. Děkujeme, že
nás zveš na dobrodružství, které proměňuje život.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat