První čtení
Matouš 20:1 "Neboť s královstvím nebeským je to tak, jako když
jeden hospodář hned ráno vyšel najmout dělníky na svou vinici.
(...)
Matouš 20:14 Vezmi si, co ti patří a jdi! Já chci tomu poslednímu dát
jako tobě;
15 nemohu si se svým majetkem udělat, co chci? Nebo snad tvé oko
závidí, že jsem dobrý?´
16 Tak budou poslední první a první poslední."
Význam prvního čtení
Co znamená, že
první budou poslední? Znamená to, pro nás nespravedlnost.
Přitom Pán byl
spravedlivý. A ještě mu ti, co přišli z rána záviděli jeho dobrotu.
Milosrdenství
převyšuje v bibli spravedlnost.
Pán zve lidi
zvenčí na vinici. Je to jako povolání do církve.
A ti, co jsou
v církvi už dřív se dívají ošklivě na ty, kteří přišli později.
Ti pozdější už
si totiž milost – nebo odměnu – nezaslouží svou prací.
Ani nedostanou příležitost si ji zasloužit.
Znamená to, že
Bůh má naději a svou milost i pro ty, pro které my ji nemáme. Třeba i pro
zloděje, lháře, podvodníky.
V čem
spočívá nespravedlnost tohoto podobenství? Že ti první jsou ukráceni o
zadostiučinění, že ti poslední si vydělali míň. Jinak je vše vpořádku –
dostanou to, na čem se domluvili. Není ani znehodnocena jejich práce, protože
majitel dá stejně těm posledním, protože chce.
Má na to právo, protože nakládá se svým majetkem.
Naopak ti první
jsou nepřející jejich oko je zlé. Naopak mají mít radost, že ti poslední dobře
dopadli.
Pokaždé když se
lidé setkají s milostí, tak volají po pomstě.
Vždy, když někdo
někomu odpustí, tak se najdou lidé, kteří požadují přísný trest pro viníka.
Dokonce i ti,
jimiž už Bůh odpustil.
Druhé čtení
Gn 25, 19-34
Kázání
Abraham zemřel,
dějiny zjevení zaslíbené země a potomstva Abrahamova však napínavě pokračují
dál.
Z Abrahamových
beder vzešlo mnoho národů. Jaká je úloha Izraele mezi národy v tomto
světě?
To je otázka, kterou
se snaží vysvětlit dnešní oddíl.
Sám Hospodin
totiž řekl, že se v Rebece perou dva pronárody, a že ten slabší nakonec
bude první. První budou poslední, slyšeli jsme z NZ příběhu.
Prvorozený je
v Izraeli ten, kdo řídí celou rodinu. Ten, jenž má za ostatní
zodpovědnost. Ten, kdo ukazuje za horizont. K Bohu.
Kdo je
prvorozený mezi národy? Kdo je ten, v němž je ukryto poselství o smyslu
života? Ke komu jít hledat poučení, když tápeme?
Smysl
prvorozenství je ukryt v zápase Ezaua a Jákoba.
Z dnešního
příběhu se ukazuje, že není podstatné, kdo je první-prvorozený po fyzické –
přirozené stránce. Ukazuje se – už ve SZ, že před Bohem není první ten, kdo je
první před lidmi.
Nejen, že byl
Ezau první, ale dokonce si prvorozenství Jákob získal úskokem.
Podvodník a
zloděj a celkově fyzicky slabší Jákob má být naším vzorem?
Pro starověkého čtenáře
to byla provokace jako podobně později ukřižovaný mesiáš. Zloděj a podvodník
nemůže být přece ten, kdo má být vzorem pro ostatní – ani mesiáš, který se
nechá dopadnout a ukřižovat nemůže být mesiášem – tedy Bohem vyvoleným. Slabost
nepřísluší vyvoleným Bohem.
K takovému
závěru nás vede logika rozumu.
SZ příběh ale
chce jít hlouběji, než je logika rozumu.
Bible nás vede
do hlubšího pochopení, co je spravedlnost a co Boží vyvolení a milost.
Jak je to
vlastně v Bibli s prvorozenstvím? Už Abrahamovi se narodil jako první
Izmael a Sára byla neplodná. Proti vší lidské logice se přece ve velmi vysokém
věku narodí Izák. Je to stejný zázrak, jako když se mladé dívce Marii narodí
bez přičinění muže Ježíš.
Sára nemohla mít
dítě. Ani Rebeka nemohla mít dítě, Izák za ni prosil Hospodina. A Hospodin jeho
prosby vyslyšel.
Nebyla to tedy
zásluha muže – ani v jednom uvedeném případě. Nebyla to zásluha Izáka, že
Rebeka otěhotněla. Ani v případě Abrahama a Sáry to nebyla zásluha muže,
ani v případě Marie to nebyla zásluha muže.
Čí to byla
zásluha?
Bylo to dílo
Hospodinovo. Proč?
Protože Bůh si
tento lid vyvolil, tento nepatrný malinký nárůdek si vyvolil, aby skrze něj
promluvil. Aby skrze něj jednal – a aby skrze něj přinesl všem lidem spásu –
tedy uzdravení a vysvobození.
Protože se mají
naplnit slova Hospodinova, která jsme v dnešním textu slyšeli – že
vyvolený bude ten malý.
Že by tak veliké
věci měly do světa vejít přes tak malinkatý nárůdek?
Nemusíme tomu
věřit. Jsme ale k této víře Izraelem pozváni.
Jak se tedy toto
prvorozenství děje? Neděje se od přírody, neděje se z logiky věci, neděje
se podle lidské spravedlnosti, ale děje se povoláním Božím.
Kdyby to bylo
podle lidské logiky, tak by rozhodně nemohl sloužit starší mladšímu nebo
početnější méně početnému.
Bůh tak
přirozený pořádek věcí a přirozenou lidskou spravedlnost obrací vzhůru nohama.
Izrael věří, že
Boží dílo se neděje z lidí, ale od Pána Boha. A že Pán Bůh jedná sám od
sebe ze svobodné vůle.
A tak to není
zásluha lidí, že poslední budou první. (V NZ podobenství to taky není zásluha
lidí. Kdyby to byla zásluha lidí, ti poslední by samozřejmě nedostali nic)
Není zásluha
lidí, že Izrael – jako malinkatý nárůdek ponese na sobě znamení Božího díla
přede všemi národy a není to zásluha lidí, že se Rebece narodí dvě děti, dva
národy, z nichž ten první bude nakonec ten poslední.
Hospodin nám to
rozhodně neulehčuje. Nejenom, že Jákob se podle lidského řádu narodil jako
druhý a slabší, ale ještě je všeho schopný. Z dalšího vyprávění se později
dozvíme, že bude za svou vypočítavost trpět.
Hospodin řekl,
že Jákob a Ezau jsou dva národy. Jákob je tedy Izrael. Slabší.
Pokud přijememe
toto Boží podobenství o dvou národech, pak zprávu o Jákobově vypočítavosti můžeme
brát jako zpověď Izraele.
Ezau byl
zpočátku silnější a tak zvítězil, vylezl na svět jako první.
Ezau vyšel ven
jako červený – červený se řekne ADOM – což je varianta země EDOMské.
Ezau běhal po
lesích a lovil zvěř. Měl blízko k otci Izákovi. Jákob byl maminčin
mazánek, maminka pro něj všechno udělala a snažila se mu život co nejvíce
ulehčit.
Ezau byl naproti
tomu samostatný. Samostatný a silný.
Jákob vyšel na
svět jako druhý, slabší.
Držel se Ezaua
za patu.
Pata se
v hebrejštině řekne AKOV. Adjektivum AKOV znamená lstivý. Když tedy JAAKOV
uchopil Ezaua za patu, znamenalo to vlastně, že ho jednou přelstí. Proto, že ho
držel za patu – dostal toto zvláštní jméno.
Jákob se na rozdíl
od Ezaua stále točil kolem domácnosti, naučil se asi výborně vařit. A tak se mu
ve vhodné chvíli podaří prodat své jídlo hlady vyčerpanému bratru.
Klíč
k celému příběhu nacházíme právě v té osudné chvíli.
V dramatické
chvíli vyčerpaného Ezaua se ukazuje, že Ezau o prvorozenství tolik nestál.
K čemu mi je prvorozenství – ptá se k smrti unavený Ezau... Ukazuje
se tak, že Ezau – podobně jako tragická postava Lot nebo další tragická postava
Kain nevidí smysl v komunikaci s Bohem a v Božím díle.
K čemu mi je Bůh, když jde o jídlo? Jídlo je přece spojeno s krví,
s tím, co je spojeno s podstatou života. S tím, na co si lze
sáhnout. Na Boha Abrahamova nebo Izákova si nejde sáhnout.
O Ježíšovi
čteme: Filipským 2:6 Způsobem bytí
byl roven Bohu, a přece na své rovnosti nelpěl,
7 nýbrž sám sebe zmařil, vzal na sebe způsob
služebníka, stal se jedním z lidí. A v podobě člověka
8 se ponížil, v poslušnosti podstoupil i
smrt, a to smrt na kříži.
Pro Ježíše existuje
něco, co přesahuje starost o sebe sama. Něco, co je silnější, než rodina, něco
co je silnější, než vina. Něco, co je dokonce silnější, než smrt. Ježíš
navazuje na tradici od Abrahama, odvolává se i na Jákoba. Jákob to narozdíl od
Ezaua pochopil a uvěřil.
Naopak pro Ezaua
je smrt velké finále.
Jakoby Ezau
řekl: nejdůležitější na zemi je jídlo, protože nic jiného nemá smysl. Stejně
všichni umřeme, tak k čemu to je?
Stejně umřu, tak
k čemu mi je nějaké prvorozenství!
K čemu je
Bůh a víra v Boha, když se jí nenajím?
K čemu je
zápas o pravdu a spravedlnost, když z toho nic nemám?
K čemu je víra
v Boha, když z toho nic nemám?
K čemu je
mi prvorozenství, které se týká nesrozumitelného vztahu s nějakým Bohem?
Klidně si ho vem, protože to, na čem v životě záleží je to, na co si můžeš
sáhnout!
Dej mi to
červené a krvavé, abych nabyl znovu síly, protože nějaké modlení mi sílu nedá.
Ezau je sice
prvorozený podle práva spravedlnosti vyplývající z řádů tohoto světa, ale neví,
k čemu je to prvorozenství vlastně dobré.
Jákob je sice
úskočný, ale z jeho života se ukazuje, že nechce skončit jenom u toho jídla.
Hledá něco za tím vším. Podobně jako kdysi Abraham hledal toho, který stvořil
jeho vlastního otce. A podobně jako kdysi Abraham na začátku cesty – i Jaakov
dělá chyby.
Jákob sice zatím
není vzorem pro náš život, ale na tomto příběhu se ukazuje, že v lidech
může být víc, než jsme ochotni připustit. Že někdo, nad nímž jsme už zlomili
hůl, se může najednou ukázat v úplně jiném světle. Abraham na začátku lhal
a podváděl – to když lhal o své manželce v Egyptě. Ale postupně jak šel po
stopách Hospodinových, tak jeho víra rostla.
Jákob na začátku
své cesty bude také chybovat, ale postupně se rozhodne jít cestou
Abrahamovskou. Cestou živých. A Bůh z toho měl radost.
Ezau si vzal
čočkovou krmi, jedl a pil. Pak vstal a šel. Do života bez tajemství.
Nepřemýšlí, nerozhlíží se, neptá se, zůstává mimo tradici, opanován vlastními
pudy, jde si svou vlastní cestou. Opovrhl svým prvorozenstvím, vstal a šel.
Vstříc smrti.
Jákob však půjde
jinou cestou, která se nakonec ukáže jako ta správná. I přesto, že by mu na
začátku té cesty mnoho lidí nefandilo nebo nepřálo.
Apoštol Pavel
řekl k této slavné události poněkud záhadnou myšlenku: Římanům 9:
Boží vyvolení nezávisí na skutcích, nýbrž na tom,
kdo povolává, (...) 16 Nezáleží tedy na tom, kdo chce, ani na tom, kdo se
namáhá, ale na Bohu, který se smilovává.
To nás trochu
víc vrací k tomu prvnímu čtení. Boží spravedlnost je víc, než lidská,
protože je milosrdná. Milost je vyšší (plnější) podoba spravedlnosti.
Apoštol na sobě
prožil, že ho Bůh přijal – i přes jeho velikou vinu, kterou si sebou nesl.
Můžeme to
vysvětlit takto: kdyby nebylo Božího slitování, ani Jákob by neobstál, protože
se nechoval dobře. Ani Abraham by neobstál, protože lhal a podváděl.
Ani my bychom
neobstáli, kdyby nebylo našeho vyvolení skrze víru a skrze milost, kterou nám
přinesl Ježíš.
A tak se na
cestě víry stává, že Bůh povolává i ty, do kterých by to nikdo neřekl.
A my z toho
máme mít především radost – a ne zlost, že se Bůh smiluje i nad těmi, kteří
přišli k Pánu Bohu jinak, než si to sami představujeme.
Modlitba
Hospodine, náš Pane, my se někdy chováme jako
dělníci na vinici, kteří pracovali delší dobu a nechtějí uznat milost pro ty
později příchozí. Závidíme jim, že nemuseli pracovat, nemuseli vykonávat dobro
a odpuštění a dostali vše hned zdarma.
Zapomínáme tak na to, že ty jsi se k nám
zachoval stejně velkoryse jako i k jiným lidem.
Prosíme, abychom si na to dovedli vzpomenout, až
budeme někoho posuzovat a odsuzovat – třeba za jeho minulost.
Abychom si vzpomněli, že první budou poslední a
poslední budou první.
A toto svědectví odpuštění nesli před sebou jako
světlo.
Amen.
Žádné komentáře:
Okomentovat