neděle 27. ledna 2013

Cesta nenásilí ve světě plném lži a pokrytectví


První čtení
Mk 14, 43-50



Ježíš se rozhodl, že jeho cesta bude trpělivá a nenásilná. Jeho následovníci s tím nesouhlasí (i když to vypadá, že jsou na jeho straně – tak na jeho straně nejsou – protože se chápou zbraní). Ježíš je osamocen nejen fyzicky – ale i tím, jak naplňuje svou cestu. Bez násilí a pomstychtivosti. Uzdravuje sluhu a zůstává osamocen. Víru nelze bránit silou a zbrklými kousky. Stejně tak trpělivě a nenásilně kope Izák své studny.  

Píseň
   632 Neskládejte v mocných naději

Druhé čtení
Gn 26, 12-33

Kázání
Izák se stane velikým. Bůh mu žehná.
Jeho velikost však leží v žaludku těm, kteří nepoznali Hospodina a stále jim něco chybí.
Závist, či žárlivost – tak je to doslova – znamená, že dotyčný se užírá, je vlastně nemocen. Takový člověk prožívá vnitřní peklo – jeho závist či žárlivost svírá jeho vnitřnosti natolik, že se tato nemoc – typ bezmoci – začíná projevovat navenek.
Závist většinou vede k nějakému druhu války. Závidím tomu druhému, tak mu buď přeji, aby se mu něco stalo, nebo – když už to nemůžu vydržet – tak proti němu vytáhnu s nějakým nespravedlivým nařčením, nebo ho rovnou silou napadnu a vezmu si to, co mu závidím.
Z příběhů o praotcích víme, že Hospodinovo požehnání je víc než něco, co si  lze vzít silou.
Symbolizují to také studny a zápas o ně. Ve studnách je voda živá, tedy to, co má člověk požehnání a člověk víry střežit. A požehnáním je také způsob zápasu o ně. Nenásilný – podobně jako Ježíšův zápas o nápravu Izraele.

Pelištejci Izákovi záviděli. Záviděli mu víru, která činila jeho život plnějším a záviděli mu to, co s vírou hmatatelně souviselo – péči o vodu živou. Záviděli mu, že mu víra přináší v životě radost, kterou oni sami nezažili.
A tak je jejich závist-žárlivost – přivedla k vandalismu. Zasypali Izákovi všechny studny. Naplnili je prachem. Prach v rukou Pelištejců ničí život – ničí vodu živou ve studnách.
Je něco na světě, co může zvítězit nad prachem a nad smrtí? Nad vůlí ke smrti?
Možná to je hluboké poselství a evangelium dnešního příběhu – protože víme – slyšeli jsme – že Izákovi se podařilo nad závistí vedoucí k smrti nenásilně zvítězit.

V době patristické –  tedy ve 3-5 stol. – vykládali křesťanští teologové studně jako symbol Božího slova. Všichni, kdo slouží Božímu slovu, hloubí studně. Ten, kdo Božím slovem opovrhuje, ten zasypává studně. Zahazuje život svůj a ničí ho druhým.
Origenes přirovnává Izáka neúnavně hloubícího studny k Ježíšovi, který jde hledat jedinou ztracenou ovci. Dobrý pastýř, který se vydává do velikého nebezpečí, jenom proto, aby zachránil, co se zdálo ztracené.

Voda živá je tedy víc, než jen voda v poušti – která je ale také ovšem doslova vodou živou, protože v poušti voda dává život.
Izák se nechová tak, jak by se choval běžný člověk. Který by buď zahořknul – s tím, že bojovat za pravdu a lásku stejně nemá smysl, když neustále prohrává. Anebo by užil síly k potlačení nepřítele.
Izák je sice bohatý, ale přece jen je to pouhý nomád – stejně jako Abraham – nomád, který nemá palác a vlastní armádu – jako třeba Abímelek.
Izák se chová podobně jako rozsévač, který bez ohledu na to, kolik semen padne na neúrodnou půdu – neúnavně jde a rozsévá, protože věří, že některá semena padnou na úrodnou půdu a vzejdou a budou žít vlastním životem – tak jako má moc žít vlastním životem Boží království.
Boží království se děje – i když se nám to zdá někdy nemožné.

Pelištejský král Abímelek posílá nejprve Izáka pryč, tuší, že spor by s ním nedopadl dobře, tak se ho snaží zbavit. Ten kdo kope studny – je nebezpečným, protože ten má také moc vrhat světlo na ty, kteří se snaží druhým ubližovat. Kdo kope studny – ten nechává přijít na světlo ty, kteří je zasypávají prachem.
Abímelek nemohl Izáka vystát, podobně nemohli lidé snést přítomnost Ježšíovu – například v Gerase.

A tak můžeme z toho Izákova jednání pochytit toto:
Ten, kdo se snaží naplňovat Boží slovo – šíří kolem sebe kromě dobra také nepokoj. Spravedlivý bývá často nepohodlný, protože ohrožuje ty, kteří se třeba bojí.
Ježíš na to své následovníky upozorňuje, když říká:
Marek 13:13  Budou vás všichni nenávidět pro mé jméno; ale kdo vytrvá až do konce, bude spasen.

Následovník Božího slova nemá v tomto světě na růžích ustláno – je to vlastně jeho znak – je to taková biblická konstanta...
Ač se tedy Izákovi daří dobře, protože je s ním Boží požehnání, tak se mu také z lidského pohledu daří špatně, protože je vyháněn – právě pro slovo, které naplňuje a přivádí k životu. A pořád mu někdo podráží nohy – pořád mu někdo zasypává studně..

Izák odchází, aby dál poslušně naplňoval Boží vůli  - tzn. aby proti nepřízni mnoha lidí dál šířil vodu živou, dál šířil prostor Hospodinova slova.
Trpělivě a stále dokola kope nové a nové studny. A stále dokola je jeho práce ničena.

Závist a zloba vítězí. Pelištejci se doslova soudí. Hádají se mezi sebou, kdo má pravdu, jedni křičí: ta voda je naše! Druzí křičí: ne – ta voda je naše, vy to vykládáte špatně!

Izák opět nezahořkne. Neřekne si: lidi se pořád soudí a jsou na sebe zlí. Nemá to cenu. Odejdu někam daleko, kde si vytvořím svoje vlastní BK. Ne, on zůstává na této zemi a v tomto nepokoji. Stejně jako Ježíš neutekl někam za moře.
Izák hledá dál. Hledá a hledá, kde by další vodu živou našel. Kope další studnu a zase ho žalují a málem ho napadnou.

Izák věří (stejně jako Ježíš), že Hospodin vytvořil pro člověka dost prostoru. A že záleží na člověku, jestli tento prostor bude schopen přijmout a využít. Prostor spravedlnosti, milosrdenství, prostor pro druhého člověka. Tento prostor je také prostor pro svobodu.
Apoštol Pavel to krásně shrnul: Galatským 5:13  Vy jste byli povoláni ke svobodě, bratří. Jen nemějte svobodu za příležitost k prosazování sebe, ale služte v lásce jedni druhým. 14  Vždyť celý zákon je shrnut v jednom slově: Milovati budeš bližního svého jako sebe samého!
Izák věří, že se mu třeba jednou v životě podaří vykopat studnu, která bude takovou studnou svobody dávající život. Studnicí ukazující na prostor Hospodinův, ukazující na zahradu eden – kde spolu všichni žijí v lásce – jak se zpívá v jedné židovské písni. Studnu, kde se potká ženich a nevěsta (Rebeku potkal služebník Abrahamův právě u studny).

Izák to nevzdal. Najednou se začnou dít zázraky. Nachází studnu, která se stane prostorem pro všechny.
A Izák děkuje Bohu, že dopustil, aby se uvolnil prostor pro všechny lidi, kde se dá žít.
Nezapomíná na Pána Boha stejně jako jeho otec – i když procházel těžkým obdobím, nezapomněl, od koho přichází to dobré.
A vrací se zase na začátek – odkud před časem vyšel – totiž do Beeršeby.
Děkuje a staví oltář Bohu, který chce dát prostor svobody pro všechny lidi.
Tu přichází i král Abímelek se svým starým známým – generálem a ještě jedním takovým podobným - Achuzatem. Achuzat v překladu znamená – ten, kdo se chápe silou. Jak známo – psychologický nátlak je v přítomnosti symbolu síly a násilí – velmi účinný.

Izák se však nenechá zastrašit přítomností demonstrace síly. Stejně jako kdysi Abraham se nebál a vyčetl Abimelekovi chování jeho lidí (tenkrát šlo také o ukradenou strudnici) – i nyní připomíná Izák Abimelekovu nespravedlnost.
Běžný člověk – když většinou vidí demonstraci síly, tak uteče – vždyť by se mu mohlo něco stát. Nebo jeho dětem, nebo jeho majetku, nebo jeho zaměstnání.
Izák se nebojí. A i nám vzkazuje: nebojte se! Spravedlivý zápas bezmocných má smysl!
Tu Abimelek poznal, že s Izákem je Hospodin, a že s ním prostě nic nezmůže, tak se snaží uzavřít s ním smlouvu. Veliký král, veliký politik – s nomádem. I přes to, že jim Izák nahlas řekl, že to byli oni, kdo jednal zle.
Abímelekova strana ustupuje a slibuje, že už se Izáka nikdy nedotkne a že s ním bude jednat jen v dobrém.
A opravdu – Abimelek mizí z horizontu Bible, Izáka a jeho lid nechává na pokoji.

Izák jim nabídl víno a chléb – nebylo to jen obyčejné jídlo – ale bylo to jídlo na potvrzení smlouvy. Podobně jako když se Ježíš dělil o chléb a víno se svými učedníky. Od té chvíle směli věřit, že budou žít v míru.
I my, když se setkáváme u SVP, věříme, že prožíváme obnovení nové smlouvy mezi lidmi a Bohem, skrze JK. I my smíme věřit, že BK tady na zemi už působí!
Potom Izák Abímeleka vyprovodil v pokoji.

Abímelek přijde a chce s ním uzavřít smlouvu, protože ho začal - díky tomu jak Izák užíval uvážlivě, trpělivě, s nadějí a obrovskou trpělivostí svou velikou moc - považovat za toho pravého, čili požehnaného.

Zaslíbení přináší ovoce.
Boží milosrdenství je tu pro všechny – i pro ty, kteří se dříve provinili. Ať je voda živá místem, kde bude oáza jak pro Žida, tak pro pohana. Izák je přivítá a společně sednou k jednomu stolu.
-------------------------
Shrnutí – ponaučení
K čemuže se Izák prokopal?

Bezmocný Izák má větší sílu než mocný Abímelek.
K nenásilnému prsoazení dobré věci je potřeba víc vnitřní síly (víry) než k násilnostem.

Velikost a kvalita jeho „požehnanosti“ se neměří výnosy polí ani produktivitou stád - ale schopností ustát hrozící konflikt.
V čem je skutečně Izák požehnaný, vysvítá až v závěru příběhu - po vykopání třetí studně (Rechobot) - kdy Izáka Bůh Abrahamův ujistí svou žehnající blízkostí. (jako by mu v té chvíli říkal - teď z tebe mám radost Izáku, pochopil jsi, proč jsem povolal tvého otce, jdeš tímhle světem jako požehnaný)
A také – v neposlední řadě – jeho požehnanost vysvítá, když za ním přijdou jeho protivníci s užaslým zjištěním - „s tebou je Bůh!“


Modlitba
Blaze tichým – neboť oni dostanou zemi za dědictví.
Děkujeme ti, že jsi nám ukázal – jak se projevuje požehnání, k čemu vede.
Děkujeme ti, že nás posiluješ, abychom ve tvém jménu činili dobro, i když nám ostatní budou házet klacky pod nohy.
I když se třeba zdá, že lež a pokrytectví mají navrch. Prosíme Pane o tvé požehnání. Skrze JK.

Žádné komentáře:

Okomentovat