První čtení
Mt, 25, 1-13
výklad
Úkolem družiček je počkat na ženicha a přivítat ho světlem.
A ony selhávají v tom čekání.
Rozumné mají bohužel svůj podíl na ztracení pošetilých. Právě ve chvíli,
kdy dávají rozumným za pravdu. Kupci jsou taky negativní.
Družičky nemají spoléhat na to, že příchod Krista přijde teď (nebo nikdy),
ale přesto čekat, že jistě nastane.
Druhé čtení
Gn 24, 12-27; 50-60
Kázání
Minule jsme skončili u modlitby. Dnes u ní začneme.
Abraham se spoléhá na Hospodina, přesto vysílá svého služebníka, aby našel
pro Izáka nevěstu. Nesedne si pod tamaryšek a nemodlí se za to. Zároveň se Bohu
odevzdává a zároveň činí. Jeho život se stává modlitbou. Proto to není pasivní čekání
na splnění modlitby, ale jednání ve víře.
A tak těžko můžeme rozlišit: co činí Bůh a co činí člověk?
Stejně tak služebník Abrahama. Modlí se k Bohu, aby mu ukázal nevěstu
pro Izáka, ale zároveň bedlivě sleduje okolí, jestli se nějaká neobjeví.
Ještě než služebník dokončil svou modlitbu, najednou se objevila dívka,
která přesně odpovídala Abrahamovu přání.
Jakoby služebník lousknul prsty a vše se mu rázem splnilo. Jak jsme ale viděli
minule, toto setkání předcházel veliký zápas. Služebník byl připravený na toto
setkání, vyhlížel ho.
(Podobně jako mají být připravené družičky.)
A zdá se, že připraveným – nachystaným Hospodin přeje.
Modlitba nás připravuje. Není to nějaké zbytečné mluvení do nicoty.
Modlitba je rozhovor s Bohem.
Služebník viděl věci, které by bez modlitby neviděl.
Viděl například to, že objevení se Rebeky je dar od Hospodina. Kdyby se před
tím nemodlil, asi by nic neviděl. Služebník se modlil, tak měl oči k vidění
a uši k slyšení.
Jakmile služebník poznal, kdo dívka je, začal se opět modlit. Poklekl a děkoval
Bohu, že mu Rebeku seslal.
Rebeka se nakonec sama – po tom, co služebník promluví o Abrahamově poslání
- rozhoduje, že se vydá za Izákem.
Ono to služebníkovo povídání vlastně bylo kázání. Svědectví o Abrahamovi a
jeho víře. Podobně takto svědčil o Kristu apoštol Petr nebo apoštol Pavel. A
ti, kteří se obrátili, také na základě této řeči.
Proč se Rebeka nakonec rozhodla tak jak se rozhodla? Co to bylo za
rozhodnutí? Rozhodla se proto, že to tak nachystal předem Hospodin? Spíš bych řekl,
že i ona byla podobně připravená slyšet a vidět.
Ona viděla služebníka, viděla, co se všechno stalo a uvěřila tomu, co slyšela.
Měla tedy oči k vidění a uši k slyšení. Sama se rozhodla po tomto slyšení
uvěřit.
Její rozhodnutí bylo svobodné.
Její rozhodnutí se také podobalo rozhodnutí z vánočního příběhu –
rozhodnutí Marie. Ta se otevřela pro Ježíše.
Stejně jako Marie – i Rebeka řekla: jsem připravená.
I Rebeka se otevřela Bohu a vydala se do neznáma, podobně jako Marie.
Minulou neděli jsme si připomněli, že Abraham poslal svého služebníka pro
nevěstu Izákovu stejnými slovy, jako kdysi poslal Hospodin Abrahama na cestu.
Řekl mu: vyjdi.
Stejně tak vychází nyní i Rebeka. Do neznáma, ale s poznáním, že jde
za Hospodinem. Opakuje tak cestu, kterou nastoupil Abraham se Sárou.
Rebeka již před samotným setkáním s Izákem se tak vydává jako jeho manželka
na společnou cestu.
To Rebečino rozhodnutí schválil i její otec. Nahlédl, že zde jde o Boží věc
a tak nemůže říct ani „ano“ ani „ne“.
Pochopil, že to svým rozhodnutím nemůže ovlivnit.
Záleží plně na rozhodnutí Rebeky – na jejím „ano“.
Ona poznala, že tato Boží věc je v jejich rukou, že se čeká na její „ano“.
Podobně jako Bůh čekal na Mariino „ano“.
Tak také díky ní si můžeme uvědomit, že to Bůh s námi myslí dobře.
Rebeka se s Izákem setkala a nakonec nalezli společně lásku.
Už minule jsme narazili na jiné pojetí lásky ve SZ, než je dnes.
Abraham nechtěl přivést Izákovi ženu kenaanskou.
Jestliže si Izáku najdeš ženu,
která vyznává jiné hodnoty, až přijde krize, vypluje to na povrch a ty zjistíš,
že rozpory mezi vámi jsou příliš veliké.
Veškerou námahu pak vynaložíš
jenom na to, abyste vydrželi vůbec vedle sebe.
A o to přeci v životě nejde.
Stařec Abraham se snaží odkázat
moudrost, že manželství nespočívá jenom na lásce, ale na víře. I když to často
ze začátku vypadá, že láska je to první, časem se ukazuje, že onu lásku nakonec
spolurčuje víra.
Když každý z těch dvou věří něčemu
jinému, nakonec se ani neshodnou, co je pro ně tou láskou a co je pro ně důležité.
Co si ještě tedy můžeme vzít z toho Rebečina zvláštního rozhodnutí
(kdy neviděla nastávající manžela – tak se do něj napřed nemohla zamilovat) pro
dnešní dobu?
Rebeka rozpoznala, že se tu děje něco mimořádného. Že byla obdarována – manželstvím.
Dostala svého nastávajícího jako dar. Nemusela ho přijmout, v tom zůstala
její vůle svobodná. Možná nemusela později bádat nad tím, jestli si vybrala dobře
nebo špatně, když se vlastně před tím osobně nesetkali.
Rebeka je člověk, který nastoupil cestu víry - a tak manželství vidí jako
zakotvené v Bohu. Bůh mi poslal do cesty Izáka.
Není to tedy tak, že si vyzkouším, jestli vydržím s Izákem a pak se
uvidí. Není to sňatek na zkoušku. Oba dva teď mohou ukázat, k čemu jim manželství
bude dobré, co s ním provedou. Manželství Rebeky a Izáka se stane společnou
cestou, společným úkolem, který jim byl svěřen Hospodinem.
Rebeka učinila velmi riskantní a nepodložený krok. Krok víry. Chceš jít
s tímto mužem? Řekla: půjdu.
Řekla: ano. A bylo to na celý život. Manželství v tomto příběhu
splynulo s vírou. Je to společná cesta do budoucnosti. Rebeka odchází do
neznáma - a spoléhá přitom na Hospodina.
Mohla uvažovat asi takto:
Nevíme, co se stane, ale chceme jít tou cestou, protože věříme, že má
smysl.
Udělala Rebeka s Izákem štěstí?
20 let byla neplodná, neustálé stěhování, porodila dvojčata, která se nenáviděla,
slepota manžela, útěk milovaného Jákoba. Už ho nikdy neměla spatřit. Bylo to šťastné
manželství?
Možná by z lidského hlediska udělala Rebeka větší štěstí, kdyby si
vzala nějakého zbohatlíka z místních.
Možná by Marie udělala lépe, kdyby anděla odmítla a zůstala s Josefem
tak, jak to vyžadovaly mravní hodnoty té doby. Zůstala by nepomluvena a nepřišla
by o Syna.
Rebeka přesto stejně jako Marie říká: Ano. Půjdu za Hospodinem. Půjdu tam
do Boží země, kde vládne jas. To je silnější vábení, než aby cílem života měla
být jenom pozemská zajištěnost.
Služebník Abrahama vyšel, aby nalezl Izákovi nevěstu. Podobně o mnoho let
později vyrazí do světa apoštolové, aby hledali nevěstu pro svého ženicha: pojďte,
vše je připraveno, svatební hostina čeká...
Děkujeme ti Pane, že nás zveš
do svého království.
Prosíme, ať se dokážeme pro
tebe rozhodnout tak jako Marie nebo Rebeka. Prosíme, ať ti otevřeme svou mysl,
své srdce i svou vůli.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat