neděle 23. února 2014

Píseň ať zní proti oligarchům a pohlavárům světa vezdejšího!


První čtení
Lukáš 1: 46-55


Proč zpívá Marie tuto píseň? Protože věří, že Bůh vstupuje do tohoto světa a pomáhá lidem. Protože znala prastarou píseň, kterou zpíval Mojžíš o Božím vítězství nad lidskou zlobou.
Píseň o vítězství si zpívají lidé v těžkých dobách a ta píseň má kouzelnou – doslova kouzelnou moc – dávat lidem odvahu, aby se nechovali tak, jak po nich ta zlá moc chce.
Marie věří, že Bůh zbavuje člověka všech pout. A že poslední den patří jemu a jeho vítězství.
O Božím vítězství zpíváme i my v kostele nejčastěji, řekl bych, že úplně v každé písni.
 

Píseň
   193s Můj Pán všechny svolá

Druhé čtení
Ex 15, 1-18

Kázání
Přechod rákosovým mořem znamenal naprostý zvrat v siutaci Izraele. Připomeneme si klíčové duchovní momenty této události.
Izrael byl v tragické situaci: z jedné strany po zuby ozbrojená armáda, z druhé strany moře. Je to vlastně popsaná častá modelová bezvýchodná situace, do níž se národ i člověk může dostat. Z jedné strany na člověka dolehne tíha osudu, z druhé strany zeď, jejíž překročení není možné.

Podobně bezvýchodná se může leckdy jevit samotná budoucnost.
Když člověk obecně přemýšlí o budoucnosti a má již nějaké životní zkušenosti, pak se mu zdá, že věci nemohou dopadnout dobře. Lidé jsou zlí, kradou, uplácejí, touží stát se Bohy, či alespoň cary.
Eskalace událostí na Ukrajině v tomto týdnu také nepřináší jednoznačně pozitivní vizi do budoucna.  Člově v obavách ptá: co bude? co když se jen vymění oligarchové? Co může udělat ruský prezident jiného, než další ukrajinskou vládu zase vydírat přes dodávky plynu, přes ekonomiku země? Každá vláda nakonec může skončit jako Janukovyčova – jako vazal Ruska.
Životem zběhlý člověk může říci: nemá cenu dělat nic, je lepší o nic neusilovat, protože nakonec naše jakákoli snaha dopadne zase na nás. Jsme malí páni. Byli jsme a zůstaneme otroky. Otroky, těch, kteří mají peníze. Televize ukázala v minulých dnech pohádkové bohatství ukrajinských oligarchů. Takoví lidé si mohou dovolit vše, říká si člověk s životními zkušenostmi. Co zmůže běžný člověk?

V této situaci je Boží lid před rákosovým mořem. Z jedné strany perfektně vycvičená a vyzbrojená nejmodernější armáda na světě, z druhé strany zeď (v podobě moře). A tak lidé začnou spílat Mojžíšovi, že je měl nechat pod vládou mocného egyptského cara. V otroctví nám přece jen bylo dobře, měli jsme aspoň co jíst.
Situace těsně před přejitím rákosového moře je tedy obecně lidská situace v tomto světě. Je vážná a je hluboká, protože nás staví před otázku, jestli je před námi vůbec nějaká budoucnost, když naše pozice nemá východisko.

Minule jsme si také připomněli, že příběh vytržení Izraele z Egypta má mnoho podobností s pašijemi.
Ježíš je zatčen, učedníci ho přemlouvali, aby nechodil do Jeruzaléma, on tam stejně šel a najednou tu stojí zeď.
Petr zapře Ježíše, protože nevidí východisko. Možná si nevzpomněl na Mojžíšovu píseň. Řekl si, že lepší je zradit cestu za Pánem Bohem, protože nakonec v tom otroctví bylo aspoň co jíst. Jako budoucnost se rýsuje již jen smrt.
Přesto kdysi Marie budoucnost viděla a tak drze zpívala píseň o vítězství Hospodinově už před narozením Ježíše.. Skeptik by tedy mohl říci: cožpak netušila jak to dopadne? Netušila, že mocní tohoto světa bijí a zabíjejí spravedlivé? Možná tušila, ale z písně Mojžíšovy také věděla, že lidské vůdce a pohlaváry zachvacuje před Hospodinem třas a upadají do zmatku.

Přechod rákosovým mořem je cesta stejně nepravděpodobná jako Ježíšovo vzkříšení. Nikdo v ní nedoufá, nikdo si tuto cestu ani nedokáže představit.

Cesta vpřed je stejně nepředstavitelná a z lidského hlediska nemožná jako nějaká budoucnost po Ježíšově ukřižování.
A přece Bůh mění úděl tohoto zoufalého lidu.
Bůh totiž chce, aby vladaři a oligarchové, kteří si krutě zahrávají se svým lidem, prohráli.
Bůh svým Duchem rozežene rákosové moře, které se ještě navíc stane pomocí při útěku Izraelců, on vzkřísí po smrti ukřižovaného Ježíše a jeho kříž se nakonec stane znamením vítězství, protože Ježíšovým učedníkům bude připomínat jeho vzkříšení.
Proto Mojžíš, Miriam, Marie, i celý Izrael zpívá píseň o Hospodinu. Je to píseň o vítězství, které jsme si nenadělili sami. Je to píseň o vítězství, v něž nikdo nedoufal a nikdo si je neuměl představit.
Je to píseň o vítězství, které má zvláštní moc přesáhnout naše časné prohry a pády. Toto vítězství má dokonce moc překonat smrt.
Ještě včera tu byli zoufalí lidé a dnes jsou tu díky Bohu lidé svobodní.

Jaký je tedy Bůh v této písni?
Mojžíš oslavuje Hospodina jako jediného bojovníka proti otroctví a zmaru.
Mojžíš vyznává, že Hospodin bojuje, i když my už nemáme odvahu a vzdáváme to.
Hospodin otevírá cestu, i když my už nevidíme žádnou naději.

Na Mojžíšovu píseň navazuje Marie: Lukáš 1:51  Prokázal sílu svým ramenem, rozptýlil ty, kdo v srdci smýšlejí pyšně;
52  vladaře svrhl s trůnu a ponížené povýšil,
53  hladové nasytil dobrými věcmi a bohaté poslal pryč s prázdnou.

Podobné písně o Bohu Osvoboditeli zpívali naši předkové, podobné písně zpívali černoši v Americe navzdory otroctví – známe je jako spirituály. Takové písně zpíváme i my, např. Vítězi k poctě zpívejme... ty písně zpíváme i v dobách nouze. Takové písně zpívají lidé tyranům na Ukrajině i v Rusku, i když jsou biti. Takové písně znějí dokonce i v Soči.

Pochopit to příliš rozumem nedovedeme, ale takové písně dávají člověku velikou odvahu. Hospodin se stal mou záchranou, mou spásou, už nemusím se bát. Zpívá se v písni i žalmu.
Mojžíš zpívá o vítězství a spáse, o vítězství a spáse zpívá Marie. Marie zpívá v době, kdy to nevypadalo s budoucností příliš dobře.
Zpívala, že Bůh svrhne mocné z trůnu... a ti při tom vesele na trůnu posedávali. Zvláštní a bláznivá naděje.
Marie ta slova zpívá (podobně jako černoši spirituály otrokářům) do očí svých utlačovatelů. Marie zpívá tváří v tvář panovníkům na trůně. Právě pro to. Marie zpívá, že se jich nebojí a že je Bůh svrhl z trůnu.

Tváří v tvář složitým problémům doby, beznadějných situací i my můžeme zpívat podobné písně o vítězství a o spáse.
Však to taky děláme. Máme jich plné zpěvníky.

Jak nám tyto písně o spasení konkrétně mluví do života?
Když zpíváme tuto píseň, už se nemůžeme jen tak jednoduše stavět bok po boku utlačovatelům.
Když zpíváme tuto píseň, začneme nahlížet na život z Boží perspektivy – tozn. že budeme na straně lidství a ne nelidské moci. Budeme najednou schopni plakat s plačícími, radovat se s radujícími, pomáhat těm, kteří trpí nebo bojují za spravedlnost.
Když zpíváme tyto písně, najednou se ocitáme bok po boku s trpícími. Najedou už nejsme nezúčastněnými pozorovateli, najednou už nejsme rezignovaní, ale jsme ti, kteří uvěřili v Hospodinovu nemožnou možnost – totiž, že svůj lid vyvedl z nebytí do bytí. Ze smrti do života. Ježíše z podanství smrti.

Právě do našich každodenních strastí a starostí má promluvit toto vyznání:
Kdo je jako Hospodin? Kdo ze všech idolů, autorit a všelijakých zákonitostí a sil, které na světě známe?
Kdo je jako ty Hospodine?
- kdo se ujímá s takovou láskou a trpělivostí zotročených? Kdo se nedá odradit nevěrou, nářkem a ustrašeností? Kdo si vítězně poradí s hrozbou záhuby a zmaru, s mocí smrti? Kdo je jako ty?


Náš Pane, vedeš svůj lid po cestě, na které smíme zpívat - tobě ke cti a chvále a sobě pro naději a víru. Buď s námi svým Dechem svobody a naděje - ať naše píseň zní vskutku jako píseň lidu, který sis pro sebe svými činy vytvořil. Amen.

O tom, že Hospodin sráží do prachu mocné na trůnu si zazpíváme:

Píseň
   627 Má duše Boha velebí

Žádné komentáře:

Okomentovat