První
čtení Mk 1, 9-13; Druhé
čtení Ex 12, 37-42
Kázání
Izraelci směli vytáhnout z Egypta. Nebylo
to díky jejich chrabrosti, nebylo to díky dobromyslnosti faraonovu. Bylo to
proto, že se tak sám Hospodin rozhodl. To je evangelium příběhu o vyjití
z Egypta.
Připomínali jsme si, že Hospodin zjevil
Mojžíšovi jako prvnímu z lidí své Jméno. To Jméno je cesta do zaslíbené
země a příslib, že Hospodin na té cestě bude s izraelským lidem. Jméno
Hospodinovo je tedy moderně řečeno: program spásy. A tento program bude
Hospodin naplňovat, i když s ním jeho lid nebude souhlasit a bude se bát. A
opravdu: lidé Mojžíšovi nevěřili, báli se, chtěli zůstat v otroctví.
Nakonec ani Mojžíš nevěřil, že vyjití má smysl. Říkal, že není schopen mluvit,
bál se, že mluvení o naději vysvobození nemá žádnou sílu. Sám tak nebyl schopen
uvěřit, že by se slovo mohlo stát tělem – že by Boží slovo mohlo na světě něco
změnit.
Přesto i on smí na sobě zakusit, že
Hospodinovo slovo se opravdu stává tělem – stává se dějem v tomto světě.
Pro Hospodina byl Izraelský lid jeho prvorozeným synem. Exodus 4:22 Potom faraónovi řekneš: Toto praví Hospodin:
Izrael je můj prvorozený syn.
23 Vzkázal jsem ti: Propusť mého syna, aby mi sloužil. Ale ty jsi jej propustit odmítl."
23 Vzkázal jsem ti: Propusť mého syna, aby mi sloužil. Ale ty jsi jej propustit odmítl."
Jednou vezme úkol prvorozeného syna na sebe
Ježíš z Nazareta. Hospodin povolává svůj lid za prvorozeného Syna, aby na
něm ukázal uprostřed ostatních národů své Jméno – své dílo záchrany.
To v jedné chvíli pochopí i sám farao –
když prosí Mojžíše, aby se za něj modlili (Ex 12,32: vyproste požehnání i pro mne).
Stejně jako zotročený lid Izraele, i Ježíš na
svém těle zakusí, co to je žít život uprostřed útlaku i beznaděje.
Ježíš bude neopakovatelným způsobem to Boží
království vyzařovat a předávat i uprostřed všeobecného násilí. Ježíš tuto
vnější nesvobodu zakusí podle evangelií už jako dítě, když utíká se svou
rodinou do Egypta, potom, když je různě pronásledován a vyháněn za svou
„podvratnou“ činnost.
Cesta za Hospodinem – cesta za Jménem je plná
nebezpečí, je to cesta bojovníků... (Efezským 6:13 Proto vezměte na sebe plnou Boží zbroj abyste se mohli v den zlý
postavit na odpor, všechno překonat a obstát.
14 Stůjte tedy `opásáni kolem beder pravdou, obrněni pancířem spravedlnosti,
15 obuti k pohotové službě evangeliu pokoje´
16 a vždycky se štítem víry, jímž byste uhasili všechny ohnivé střely toho Zlého.)
14 Stůjte tedy `opásáni kolem beder pravdou, obrněni pancířem spravedlnosti,
15 obuti k pohotové službě evangeliu pokoje´
16 a vždycky se štítem víry, jímž byste uhasili všechny ohnivé střely toho Zlého.)
Odchod z Egypta probíhal za velkého
vypjetí i nejistoty. Byla to noc bdění pro Hospodina (Ex 12, 42). Izraelci svou
roli příliš nezvládají – podobně jako Ježíšovi učedníci nejsou schopni zůstat
vzhůru, když je jejich Pán prosí, aby s ním bděli. Izraelci příliš plánu
záchrany nevěří, hned od začátku se opakuje požadavek, aby se vrátili. (Ex14,
11 osopili se na Mojžíše: což nebylov
Egyptě dost hrobů... co jsi nám to udělal, že jsi nás vyvedl
z Egypta?)
Přesto se na cestu vydávají, aby se stali
součástí a svědky naplňování a Hospodinova Jména.
Díváme-li se na film o tom, jak někdo trpí pod
něčí zlou vládou, tak většinou na konci filmu – pokud je to film s dobrým
koncem – vidíme scénu záchrany a všeobecné úlevy. Tak končí většina amerických
filmů. Na konci se všichni objímají a jdou závěrečné titulky.
V bibli však čteme, že vytržením
prvorozeného Syna z Egyptského z otroctví - všechno teprve začíná.
Vysvobození je v bibli popisováno, jako
první krok do svobodné budoucnosti, mnohdy bolestné budoucnosti. Podobně tak
kdysi vyšel Abraham. A nevěděl, co ho přesně čeká. Měl víru a naději, že to, co
slyšel od Hospodina má nějaký smysl a dá to smysl jeho životu.
Ano, Hospodin vysvobozuje svého prvorozeného
Syna z Egyptského sevření, ale tváří v tvář tomuto příběhu můžeme
říci, že lidský život nemá skončit uvědoměním si, že jsem vysvobozen – a pak
závěrečné titulky.
Toto vysvobození, toto naplňování Jména se má
na lidech začít pomalu projevovat, působit. Už v jejich životě, teprve teď
ten jejich život dostává šťávu.
Vysvobozený lid Izraele je tedy vytržen a ocitne
na první zastávce – a tou je Sukkot, přístřešek, odpočívadlo. Tam se dá
odpočinout, ale není to cíl cesty. Už první den svobody si prvorozený
Hospodinův lid smí uvědomit, že cíl je spíš cesta – i když i na ní si můžeme
odpočinout.
To si věřící Židé připomínají dodnes při
svátcích sukkot, kdy si staví proutěné chýše, aby si alespoň symbolicky
uvědomili, že jsou na cestě a že na této cestě je možné se zastavit a
občerstvit. Svátky se slaví na podzim a spojují se také s poděkováním za
úrodu. Důležitou součástí těchto chýšek je povinnost chýšku postavit tak, aby
bylo skrze její střechu vidět nebe a hvězdy.
Přeneseně můžeme říci, že člověk si tak na
vlastním těle může zakusit, že je tady na světě proto, aby byl na cestě,
protože ho na tu cestu vzal sám Hospodin. A že to je cesta vysvobození.
Toto zastavení nás může inspirovat: můžeme ho
zažívat i my v kostele. Při bohoslužbě smíme také zakusit, že náš život
není jen služba rodině, starost o budoucnost, či vydělávání peněz na obživu,
ale že tu je i hlubší smysl našeho bytí.
Avšak - ani chýška, ani nedělní bohoslužby
nejsou cílem. Jsou zastávkou na cestě, kde můžeme nabrat sil a třeba poopravit i
směr cesty, pokud jsme ochabli.
S Izraelci vyšlo na cestu záchrany i
mnoho přimíšeného lidu (Ex 12, 38).
Někteří vykladači říkají, že ten přimíšený lid
jsme právě my – křesťané. My jsme se přimísili ke Kristu, na jeho zavolání jsme
vyšli na cestu záchrany, jako jeho učedníci.
Vždyť jsme dřív nebyli ničím. Tak zní vyznání
o tomto povolání v epištole Petrově: 1 Petrův 2:9 Vy však jste `rod vyvolený, národ svatý, lid náležející Bohu´, abyste
hlásali mocné skutky toho, kdo vás povolal ze tmy do svého podivuhodného
světla.
10 Kdysi jste `vůbec nebyli lid´, nyní však jste lid Boží; pro vás `nebylo slitování´, ale nyní jste došli slitování.
10 Kdysi jste `vůbec nebyli lid´, nyní však jste lid Boží; pro vás `nebylo slitování´, ale nyní jste došli slitování.
Ano, naše svatost nepochází z nás, ale je
to Kristova svatost, který nás na tuto cestu povolal.
Přimíšený lid – to jsou ale také otroci,
nádeníci, zoufalci z ostatních národů. Přesto i tito lidé mají možnost
vystoupit z otroctví. Proto ani my nemůžeme mluvit do toho, kdo je pozvaný
a kdo ne.
Všichni tito lidé budou spolu
s prvorozeným Synem vypuzeni Hospodinem na poušť.
Z těsta, které vynesli ti lidé
z Egypta napekli chleba, ten byl nekvašený. O velikonocích si to Židé připomínají
do dnes. Chleba nestihl vykynout. Můžeme v tom vidět symboliku. To těsto
už nebylo nakaženo Egyptem, pachutí otrockého způsobu života. Proto se dodnes
v židovských rodinách vymetají před velikonocemi zbytky starého těsta,
člověk si má připomenout, že Hospodin nás může sytit sám. Tak to poznají lidé
na poušti, když dostanou manu a nebudou ji smět uchovávat a dělat si z ní
zásoby. Člověk se má zbavit zahořklosti a beznaděje a otevřít své srdce Bohu.
Záchrana přichází tak rychle, že si lidé
nestihnou zabalit na cestu. Nestihnou si na cestu napéct chleba.
Lidé byli v Egyptě velmi dlouho, mnoho
generací. Bylo to tak dlouho, že už dávno zapomněli, co to znamená patřit
Hospodinu. A přesto na ně Bůh nezapomněl, ale učinil konec jejich otroctví a
pozval je na cestu záchrany.
Co je z toho dnešního příběhu pro nás důležité? Co je dnešním evangeliem?
Bůh se rozhodl sám naplňovat své jméno – tedy
cestu vysvobození, bez ohledu na připravenost svého lidu.
Vysvobození je teprve začátek cesty.
K cestě vysvobození jsou pozváni všichni,
kdo touží vyjít s Hospodinem.
Vysvobození nepřišlo jako dlouho dopředu
očekávané datum, ale přišlo nečekaně, tak – že ho nikdo nečekal, nikdo mu
nevěřil (nestihli si ani zabalit).
To rozpoznal i Ježíš, když vystoupil, aby
začal hlásat zvláštní zvěst o tom, že se přiblížilo BK.
Království už je teď a tady, není potřeba
vyhlížet speciální datum. Království už začalo, protože se Bůh rozhodl
skoncovat s naším otroctvím. Uprostřed tohoto světa.
Modlitba
Děkujeme ti Pane, že jsi se nad námi smiloval a daroval nám spásu. Děkujeme ti, že tvé spasení už přišlo. Že jsi nám dal poznat svou spásu. Děkujeme, že si to dnes smíme připomenout a znovu uvědomit.
Prosíme, ať z tohoto rozpoznání žijeme, ať je prožíváme jako vlastní zkušenost víry a předáváme tuto radost i druhým lidem.
Amen
Děkujeme ti Pane, že jsi se nad námi smiloval a daroval nám spásu. Děkujeme ti, že tvé spasení už přišlo. Že jsi nám dal poznat svou spásu. Děkujeme, že si to dnes smíme připomenout a znovu uvědomit.
Prosíme, ať z tohoto rozpoznání žijeme, ať je prožíváme jako vlastní zkušenost víry a předáváme tuto radost i druhým lidem.
Amen
Žádné komentáře:
Okomentovat