sobota 21. února 2015

iniciativa: KŘESŤANSTVÍ V EFEZU NECHCEME!!!!!

První čtení
Jeremjáš 10:2  Toto praví Hospodin: "Neučte se cestě pronárodů a neděste se nebeských znamení, i když se jich děsí pronárody. 3  To, čím se řídí národy, je pouhý přelud, dřevo poražené v lese, výrobek přitesaný řemeslnou rukou. 4  Krášlí jej stříbrem a zlatem, hřebíky a kladivy upevňují, aby to nebylo vratké. 5  Jsou jako strašák v okurkovém poli. Nemluví, musí se nosit, sami neudělají ani krok. Nebojte se jich, nemohou udělat nic zlého ani dobrého."


Druhé čtení
Sk 19, 23-40


Kázání
Minule jsme četli o tom, jak Pavlova radostná zvěst o vzkříšeném Mesiáši působila na lidi v Efezu. Nosili mu rubáše pro zemřelé i zástěry pro otrockou práci, Pavel se jich dotýkal ty zástěry a rubáše se stávaly posly naděje. Četli jsme také historku o tom, jak se pokoušeli někteří lidé na Pavlovi a Ježíšovi vydělávat, jak zaklínali pomocí Pavla za účelem získání peněz a jak také dopadli.
Oddíl končil poznámkou o tom, jak mnozí lidé, kteří se zabývali magií přinášeli své knihy a pálili je. Poznali, že Pavlova zvěst je mocnější, než jejich učení.
Může to na někoho působit jako ze středověku. Pavel ale nebyl inkvizitor, lidi k pálení spisů nenutil, svou vizi neprosazoval násilím, nevyhrožoval.
Ti lidé se setkali s evangeliem a sami chtěli vyznat, že evangelium je pro jejich život silnější, než to, co dosud poznali.

Dnes se opět dozvídáme, že evangelium není cesta k nastolení jakéhosi svatého pokoje. Pavlovo kázání o vzkříšeném Mesiáši přinášelo změny uvnitř lidí, přinášelo tedy i napětí, jak jsme na to často narazili. Každá změna – každá odchylka od zaběhaných pořádků – může snadno vyvolat napětí a pobouření.
Ten dnešní oddíl je nadepsán v ekumenickém překladu „Pobouření“ : kde se zvěstuje vzkříšený Kristus, následuje reakce. Pobouření.

Na začátku čteme, že k pobouření došlo dosl. kvůli té cestě.( περὶ τῆς ὁδοῦ , 19:23)
Ta nová cesta působila v Efezu napětí, už jen proto, že nepotřebovala chrám. Pavlovi stačila propůjčená přednášková síň.
Pavlova cesta neuctívá žádná božstva - místo toho Pavel káže o jakémsi ukřižovaném Ježíši, který prý byl vzkříšen.
Ježíšovi vyznavači (zatím ještě) nechodí okuřovat nějakou nádherně omalovanou Ježíšovu sochu v chrámu.
- ani nepořádají nějaká tajuplné uzavřené seance.
Spíš se Pavlovi učedníci ptají, jak má - podle Ježíše - vypadat jejich každodenní život, jejich vztahy v rodině, k přátelům, k práci, k lidem nuzným a potřebným. Naslouchají Pavlovým kázáním.
V Efezu ale měli slavný chrám bohyně Artemis, jeden z divů světa. Věřilo se, že její podoba umístěná v chrámu spadla přímo z nebe – jako dar samotného boha Dia. Artemis byla ochránkyní města, byla matkou i milenkou.
Lidé k ní chodili prosit o pomoc, nemocní prosili o uzdravení, chudáci prosili o zbohatnutí, dívky prosili o lásku nebo o krásu...
Skutky nám připomínají, že s kultem bohyně Artemis byl spojen hlavně obchod - byznys.
Řemeslníci pocítili důsledky zvěstování evangelia jako první. Zlatník Demetrios, který dělal stříbrné napodobeniny Artemidina chrámu popsal jasně situaci: Pavel přišel proto, aby sváděl a naváděl lidi k anarchii a ateismu. Pavel tvrdí, že nejsou žádní bohové. V důsledku začne upadat sláva naší milované bohyně. Dnes by Demetrios založil iniciativu „křesťanství v Efezu nechceme“.
Demetriovy argumenty se možná někomu zdají překvapivé. Křesťanství bylo (a dnes už leckdy opět bývá) uprostřed světa vnímáno jako nebezpečný ateismus, nebezpečná anarchie.
Zvěst o Ježíšovi proměňuje lidi, vysvobozuje je z pout pověr i povrchnosti. Následovníci Krista se chovají jinak než většina lidí v Efezu. A je to nakažlivé – uvažuje Demetrios: pociťujeme to dokonce už i na tržbách.
V Efezu je náboženství pevně spjato s penězi.

Podle bible je takové náboženství opiem lidstva, droga, kterou si mohu a mám koupit a pak si mohu užívat. Pavlova provokativní zvěst o ukřižovaném muži odněkud z Galileje - tento svět náboženské pohody nebezpečně narušila.

Demetrios jasně vylíčil nebezpečnou situaci a Lukáš líčí – jak je často ve skutcích zvykem – z nadhledu a lehké ironie, jak lidé reagovali:
Není jistě náhodou, že lidé křičeli stále dokola Veliká je efezská Artemis. Nechtěli nic slyšet, nechtěli nic vidět, byli zahleděni jen do sebe... byli v transu. Neslyšeli, neviděli. Podobně jako ti bůžci vyrobení lidskýma rukama. Byli podobni svému světovému názoru.
(ž 115 Žalmy 115:7  rukama nemohou hmatat, nohama nemohou chodit, z hrdla nevydají hlásku. 8  Jim jsou podobni ti, kdo je zhotovují, každý, kdo v ně doufá. 9  Izraeli, doufej v Hospodina, je tvou pomocí a štítem.)

Pavel byl nebezpečný - odhalil, že jejich svět je prázdný a zároveň otrocký. Demaskoval modly.  

Pavlova zvěst má moc bořit tuto zaslepenost. Někteří přece vidí, že evangelium vede k vysvobození. Od starostí jen o sebe sama k starosti o druhého člověka. Od útěku z tohoto světa za dalšími a dalšími atraktivními zážitky vede k životu v tomto světě – k prožívání radosti s druhými lidmi. K soustředění se na to, co je opravdu podstatné.
Pavel v Efezu nezmnožuje atrakce. Nezačne vyrábět křížky nebo madonky. Jeho kázání přesto od základů mění život svých posluchačů.
Začal lidi směrovat na Ježíšovskou cestu, přesměroval je k úplně jiné poloze života. Najednou už Pavlvovi posluchači nejsou závislí na povrchních věcech, na zdání.
Pavlovi posluchači už nejsou přesvědčeni, že životem vládne obchod a peníze, nebo moc a sláva, nebo schopnost se v pravý čas vhodně zaprodat.

Pavlovo kázání bylo proto nebezpečné. Boří to, co je běžné, na co je efezská společnost zvyklá.

Když jde do tuhého, nastoupí nacionalismus a obrana tzv. tradičních hodnot. Demetrios křičí: vždyť jde o národní symbol, vždyť jde o úctu! Vždyť přijde k úhoně božská důstojnost naší bohyně!
Vždyť už ji za chvíli nikdo nebude brát vážně!
Ano, Pavel se zase dotkl náboženských citů, dovolil si totiž demaskovat – tedy - karikovat náboženské zvyky v Efezu. A za takovou urážku je potřeba užít násilí.
Když někdo urazí naší bohyni, nemůže se přeci divit, že bude následovat násilná odplata. To je jakoby někdo urazil naši vlastní matku.
Dav jako smyslů zbavený křičí Veliká je efezská Artemis! Veliká je efezská Artemis!

Efezský dav se chová celkem tak jak to v takových situacích bývá: jako primitivní bestie. Nejdřív si vyhlédl za oběť Pavlovy spolupracovníky – pak umlčel Žida Alexandra. Dav toužil po násilí, po pomstě.
Lukáš nám připomíná, že dav nemá žádnou soudnost, vždyť už po chvilce v efezském amfiteátru většina neví, proč tam vlastně přišli.
19:32  Každý křičel něco jiného, neboť v shromáždění byl zmatek a většina nevěděla, proč se vůbec sešli.
Nezbývá jim, než stále dokola opakovat to heslo Veliká je efezská Artemis! - a pak násilí, které by si vybili na nevinných.

Pavel měl naštěstí nakloněné některé vysoké úředníky provincie a ti mu zachránili život. Na shromáždění poslali městského tajemníka, kterému se podařilo elegantně situaci vyřešit. Vyzval je, ať svou situaci řeší řádnými soudy a připomněl jim, že pokud je božská Diana opravdu božská, tak ji přece nejde urazit.
Pavelovi učedníci si mohli oddychnout, díky státním úředníkům nedošlo k pronásledování a zabíjení.

Před nedávnem jsme se ve skutcích setkali s místodržícím Galliem (bratr filozofa Seneky) , který odmítl řešit pobouření mezi židy a tím dal průchod násilí. Podílel se tedy na násilí.
V Efezu světská vrchnost naopak rozpozná nebezpečí davu a zachová se správně.
Chrání napadené a bezbranné, chrání menšinu. Dokonce - i když je v té chvíli proti většině, která je navíc přesvědčená, že hájí národní zájmy. To je v dané chvíli statečné a správné.
Lukáš se snaží asi povzbudit křesťany, kteří jsou roztroušeni po římském světě a říct jim – ne vždy jde státní správa proti nám, když se proti vám vzedme lidová nenávist, nemusí být ještě konec.

Jaké ponaučení z toho dnešního oddílu plyne?
Co dělají následovníci Krista?
Lukáš nám opět nezakrývá, že šíření zvěsti o vzkříšeném Kristu může být v tomto světě velmi nebezpečné.
Následovníci JK jsou ale svobodní od daných poměrů – které můžeme biblicky nazvat jako modlářské. Následovníci JK nepodléhají mínění davu, jsou nezávislí na mínění většiny.
Díky své vlastní zkušenosti nenáviděné menšiny, jsou solidární s těmi, které společnost v dané chvíli nenávidí.
Následovníci Krista hledají každého dne BK a proto nemusí propadat psychóze davu. Nemusí sloužit tomuto světu. Nemusí se ani cítit uraženi ze skutků druhých. Následovníci té nové cesty hledají milosrdenství podle příkladu JK. Jak to nakonec popsal Pavel právě v listu Efezským: buďte k sobě navzájem laskaví, milosrdní, odpouštějte si navzájem, jako i Bůh v Kristu odpustil vám.

Děkujeme Pane, že jsi nám zjevil svou cestu uprostřed tohoto světa. Dej, abychom po ní odvážně šli a nenechali se zlákat cesty falešnými.

Amen.

Žádné komentáře:

Okomentovat