První čtení
Gen 18:16-19
16 Muži
se odtud zvedli a zamířili k Sodomě. Abraham šel s nimi, aby je doprovodil.
17 Tu Hospodin řekl: "Mám Abrahamovi zamlčet, co hodlám učinit?
18 Abraham se jistě stane velikým a zdatným národem a budou v něm požehnány všechny pronárody země.
19 Důvěrně jsem se s ním sblížil, aby přikazoval svým synům a všem, kteří přijdou po něm: »Dbejte na Hospodinovu cestu a jednejte podle spravedlnosti a práva, ať Hospodin Abrahamovi splní, co mu přislíbil«."
17 Tu Hospodin řekl: "Mám Abrahamovi zamlčet, co hodlám učinit?
18 Abraham se jistě stane velikým a zdatným národem a budou v něm požehnány všechny pronárody země.
19 Důvěrně jsem se s ním sblížil, aby přikazoval svým synům a všem, kteří přijdou po něm: »Dbejte na Hospodinovu cestu a jednejte podle spravedlnosti a práva, ať Hospodin Abrahamovi splní, co mu přislíbil«."
Druhé čtení
Sk 18,
18- 19, 7
Kázání
I ten dnešní příběh je o hledání.
Předmiule - v Athénách jsme směli zaslechnout, že je rozdíl mezi těmi,
kteří Boha nehledají a těmi, kteří ho hledají. Pavel zvěstoval, že Bůh chce,
aby ho lidé hledali.
V Korintě došlo opět
k roztržce s věřícími a schylovalo se opět k násilí – jako už
mnohokrát. Už po několikáté se znovu ukázalo, že i věřící lidé dovedou být
proti sobě zlí a agresivní a požadují po někomu, kdo se dotkl jejich
náboženského citu – tvrdý trest. Když věřící chtěli, aby Pavla potrestal
světský soudce, místodržitel Gallio, ten jim nevyhověl a nechal je být, protože
jsou to prý interní záležitosti jejich víry. Jenže před zraky Gallia došlo
k lynčování představeného synagogy.
Násilí nakonec propuklo, ale
jinak, než to na začátku vypadalo. Zodpovědnost však padala i na soudce, který
svým přístupem dal zlému jednání prostor.
Zlo triumfuje, když proti němu
nikdo nezasáhne. Minule jsme skončili výzvou, abychom pomáhali všem, na které
je svalována kolektivní vina.
Apoštol se z Korintu vydal
do Sýrie, v přístavu Kenchrejích si dal ostříhat vlasy kvůli slibu. Pavel
byl Žid, pravděpodobně šlo o rituální akt zasvěcení podle nazírského řádu.
Pavel se dává zasvětit ještě v Jeruzalémě, o tom se dočteme v 21
kapitole. Zasvěcení mělo dokazovat, že Pavel zůstává věrný zákonu.
Pavlovi záleželo na tom, aby byl považován
za pravověrného Žida. Jeho svědectví mělo nabýt na vážnosti a mělo i na venek
ukázat, že má prorocký charakter a že se Pavlova mise týká i věřících
v židovském národě.
Pavel potom, co se nechal
ostříhat, přijel na skok do Efezu, odtud do Cesareje, pak do Jeruzaléma, aby
tam pozdravil církev. Potom odešel do Syrské Antiochie. Pak procházel galatskou
krajinou, kde posiloval všechny učedníky.
Zarazí nás, s jak obrovskou
energií a vytrvalostí se Pavel pohyboval po tehdejším světě. Jak rychle
překonával obrovské vzdálenosti. V podstatě se mu dařilo být zároveň všude.
Lidově řečeno – dovedl sedět zároveň na mnoha židlích.
Mezi tím, co se Pavel pohyboval
v naznačeném území - se objevil v Efezu Žid Apollos, který byl poučen
o cestě Páně (Lukáš 3:3 I začal Jan procházet celé okolí Jordánu a
kázal: "Čiňte pokání a dejte se pokřtít na odpouštění hříchů, 4 jak je psáno v knize slov proroka Izaiáše:
'Hlas volajícího na poušti: Připravte cestu Páně, vyrovnejte mu stezky!) ,
učil přesně (ἀκριβῶς) o Ježíšovi, ale znal jenom křest
Janův.
Četli jsme, že Pavlovi přátelé - Priscilla
s Akvilou mu vyložili důkladněji Boží cestu. Apollos byl zdatný řečník,
v Achaji překonával věřící přesvědčivými důkazy z Písem, že Mesiáš je
Ježíš.
Jaký byl vlastně tehdejší Efez?
Bylo to hlavní město římské provincie Asie. Obyvatelstvo bylo z části
řecké, z části jej tvořilo mnoho lidí všelijakých asijských národů, žilo
v něm mnoho Židů, bylo zde několik synagog. Takže to bylo typické
multikulturní město.
Dokonce Efez byl významným poutním
místem, sjíždělo se do něj mnoho lidí, aby uctilo kult bohyně Artemis – též
Diany, která tu měla postaven gigantický chrám, jeden ze sedmi divů světa.
Bylo zde důležité centrum magie a
astrologie, pověstné byly ‚efezské zaklínací formule‘, tj. proužky nebo role
papyru s magickými výroky.
Apoštol se v Efezu zdržel
dva roky, z 19té kapitoly se dozvídáme, že církev tu měla poměrně silné
zázemí.
V tomto městě se tedy objevil
velmi vzdělaný a výmluvný alexandrijský Žid jménem Apollos.
Zajímavé je, že se ve svém pojetí
cesty Páně – tedy cesty následovníků Ježíše jako Mesiáše – lišil od Pavla.
Dozvídáme se tak o různých proudech, které ve vznikajícím křesťanství
existovaly. Dozvídáme se o křtu Janově, který byl jiný, než křest duchem, na něž
se pavlovské sbory odvolávaly.
V Efezu se mu dostalo - od Akvily
a Priscilly (18,26n) hlubšího poučení o křesťanské zvěsti a též o křtu.
V čem spočívaly rozdíly?
Z kontextu vyplývá, že obě
podoby křtu, nestojí od sebe navzájem odděleně, ale dosvědčují sílu jedné
události.
Jinak řečeno – Jan nevěděl přesně
o Ježíšově cestě – tedy o jeho umučení, vzkříšení a nanebevstoupení. Ono hlubší
poučení, které Apollos přijal, bylo právě založeno ve zdůraznění Ježíšovy cesty
kříže a oběti i vzkříšení.
Jak si asi mohl Apollos
představovat Ježíše, když věděl jen o křtu Janově?
Na antickém světě mě na jedné
straně vždy zarazí neuvěřitelná rychlost, s jakou se někteří lidé
pohybovali po obrovském území. Na druhou stranu se lidé velice těžko dostávali
k informacím. Neexistovaly žádné noviny, neexistovaly veřejné knihovny
v takovém množství a tak zásobené, podle dnešních měřítek. Určité rukopisy
se nacházely třeba v jedné knihovně a málokdo měl štěstí i dost peněz, aby
se mohl vydat třeba do Říma nebo Athén si něco přečíst. Slavná alexandrijská
knihovna byla v té době 100 let vypálená.
I vzdělaní lidé měli mnohdy
značné problémy získat informace. Spíše se jednalo částečně o náhodu
s jakým učitelem se dotyčný člověk setkal a jakou tradici přijal. Tato
situace trvala v podstatě do vynálezu knihtisku.
NZ v té dnešní podobě ještě neexistoval.
(Pavel navštěvoval založené sbory
a asi se snažil jejich víru kázáním zpřesňovat. Na druhou stranu je nechával
být: zakládal volbou staršovstva v jednotlivých sborech a sbory začaly postupně
žít svým vlastním životem. (Sk 14:23 V
každé té církvi ustanovili starší a v modlitbách a postech svěřili učedníky
Pánu, v kterého uvěřili.)
V raném křesťanství
existovalo již od počátku větší množství různých proudů. Sem také patřily tedy
skupiny následovníků Jana, které se asi podařilo časem integrovat do „Pavlovské
tradice“ (církve). Docházelo ale také k úplným odklonům od Pavlovy zvěsti,
jak se dozvíme z dalšího vyprávění, kdy Lk mluví o skupině profesionálních
židovských zaříkávačů, kteří užívali ke svému zaklínání jména Ježíše Krista.
Jistě nebyli první ani poslední, kteří se snažili na jménu JK vydělat peníze.
V Efezu, v tom velikém
tavícím kotli různých náboženství a kultur přichází tedy Apollos, aby učil přesně o Ježíšovi podle Písem.
Priscilla s Akvilou ho berou
k sobě domů a poučují ho ještě důkladněji o Boží cestě.
Z textu vyplývá, že sice
učil přesně, ale na druhou stranu se také dozvídáme, že ještě bylo co
zpřesňovat.
Vždyť Boží království je stále
před námi, člověk by neměl upadnout do pokušení myslet si, že už ví všechno a
že když jednou uvěřil, tak má vystaráno po zbytek života.
Jak asi to setkání Apolla
s Priscillou a Akvilou mohlo vypadat?
Zkusme si představit, co asi
Apollovi Akvila s Priscillou řekli: „Jan byl velký prorok, vyzýval lidi,
aby si uvědomili, co je na jejich životech špatné.
Vedl je k tomu, aby to špatné
opustili a obrátili se k Bohu. Když takové rozhodnutí učinili, bral je
doprostřed řeky a na znamení tohohle rozhodnutí je ponořil do vody. To byl jeho
křest – Janův křest.
Jan mluvil o někom, kdo přijde po
něm – a ten bude křtít ne vodou, ale ohněm a Duchem. Lidé se měli připravit na
jeho příchod. K tomu sloužil Janův křest – aby byli lidé připravení na setkání
s Ježíšem.
Pak se stalo to – co Jan
předpověděl - že Ježíš přišel! Byl ukřižován a pak byl vzkříšen.
A my už teď křtíme v jeho jménu.
Tedy: křest v Ježíšovo jméno, to
není jen potvrzení našeho rozhodnutí, že už nechceme jednat špatně. To je už
také – navíc - Ježíšovo potvrzení, že on z nás tu naši špínu skutečně smývá.
Náš křest tedy znamená, že Ježíš
je Kristus – že on je náš Pán a my mu cele patříme. A Kristus nám dává svého
Ducha, abychom mohli nově žít.“
Jinými slovy – my věříme, že
Hospodinova a Ježíšova cesta jsou společné. Že je to cesta toho, který šel
cestou těch, kdo strpí i pronásledování pro spravedlnost. Který se nasadil pro
druhé, který vydal sám sebe. Který uprostřed násilí šířil uzdravení a záchranu.
- křest jak my mu rozumíme
znamená – že takto pokřtěný člověk patří Kristu, vstupuje svým životem do jeho
života, bere na sebe jeho znaky.
Na tuto cestu máme dbát i my, má
se stát naší cestou. Věříme, že Ježíš chodil po cestě Hospodinově tak, jako
žádný jiný člověk.
Věříme ale také, že Kristus
člověka pozvedne a dá mu sílu v jeho jménu jít... chodit po jeho cestách.
Věříme - že - když tedy člověk patří Ježíši, dostane
od něj jeho Ducha. Tedy sílu, která ho povede.
Ve skutcích čteme, že Apollos
pochopil a přijal, co mu Priscilla s Akvilou říkali. Odešel pak do Achaje a
velice dobře tam působil. Dařilo se mu z Písem dokládat, že Mesiáš – tedy
Kristus je Ježíš.
Dnešní oddíl nám opět ukazuje,
jak důležitá je pro víru znalost Písem – tedy SZ. Dvakrát se opakuje slovo
přesnost (řecky ἀκριβῶς). Apollos mluvil přesně o
Ježíšovi – ale byl poučen ještě přesněji o Boží cestě.
Apollos rozpoznal, že Hospodinova
– Boží cesta je totožná s cestou Ježíšovou.
Byl schopen tuto víru podložit
Písmem a byl také schopen tuto svou víru předávat dál.
Byl také otevřen společnému
hledání v Písmech, nezůstával za každou cenu na svém tvrzení. Když poznal,
že své poznání cesty Mesiáše může prohloubit, rád se nechal poučit.
Ten dnešní oddíl nám znovu připomíná,
jakou pomocí je ve víře Písmo. Víru, že mesiáš je Ježíš – společné čtení Písma
prohlubuje a zpřesňuje.
A to je pro nás radostná zpráva.
I my můžeme čtením Písma ve víře růst, naše porozumění Ježíšovi – tedy cestě
Páně - můžeme zpřesňovat a prohlubovat, abychom byli připravení a obstáli
v čase zkoušek.
Modlitba:
Prosíme Pane, abychom i my
přijali tvou cestu jako cestu Ježíšovu, - tedy jako cestu toho, který se
zasazuje za druhé a vydává sám sebe.
Prosíme, abychom rádi a ochotně
zpřesňovali své poznání o tobě, abychom tě stále hledali.
- abychom dovedli o tobě svědčit
jako Apollos a ostatní svědkové.
Žádné komentáře:
Okomentovat