sobota 28. února 2015

Nechali ho ležet, protože jim dělalo dobře, že jsou živí

První čtení
1Kr 17, 17-24


Spolehnout se na Hospodinovo slovo zaslibující uprostřed tvrdých podmínek nečekanou cestu dál - to je víra. 


Druhé čtení
Sk 20, 1-16


Kázání
Minule jsme zažili v Efezu, že křesťanská cesta byla vnímaná jako nebezpečná, anarchistická, ateistická. Křesťané byli nenáviděnou, nebo – v lepším případě – trpěnou menšinou. Nebyli to zlí římané, kdo se do následovníků Krista pouštěl. Byli to obyčejní obyvatelé měst. Např. řemeslníci. Byli přesvědčeni, že křesťané jsou nebezpeční pro národ, pro ekonomiku, pro tradiční hodnoty a zvyky.
Mnoho obyvatel měst je nechtělo ve svém okolí, byli přesvědčeni, že s křesťany vejde také úpadek a zmar.
Proto tisíce lidí v Efezském amfiteátru toužilo po likvidaci křesťanů. Křesťany v Efezu nechceme – to bylo slyšet tenkrát na ulicích rozhořčeného města.
Apoštol Pavel se musí dokonce kvůli úkladům svých pravověrných bratří trmácet až do Sýrie pěšky. Téměř všude musí snášet různé druhy útrap.

Pavel i ti, kteří mu uvěřili - musí přestát jeden útok za druhým a stále to nekončí. Jedno protivenství střídá druhé. Na každé stránce poznáváme, že víra nevede k životu snadnějšímu – rozuměj – k životu schovanému někde v koutku a vyčkávajícímu, až se bouře přežene.
Následovník Krista je naopak posílán do světa, aby o Kristu svědčil.
Toto zrcadlo klade bible před člověka na každém listu.

Pavel se trmácí po souši, snáší útrapy, jde z problému do problému.
Z jeho pouti poznáváme, že lid víry se těmto problémům nemůže vyhýbat, nemůže dělat, že neexistují. Nemůže dělat, že spí a že se ho to netýká.
Křesťanům jde o to, jak ve světě nepochopení žít. Ne o to – jak se vyhnout problémům a uzavřít do soukromého ráje a ignorovat nespravedlnosti kolem nás.
Pavel neutíká, nestrká hlavu do písku, ale ve světě plném problémů i nenávisti – i od věřících lidí – káže o vzkříšeném Kristu.

Každý druhý by se na to vykašlal, řekl by si, že Kristus asi nebyl vzkříšen, protože by se jinak nemohly dít takové hrůzy.
A nebyl by ani první ani poslední, kdo by Krista zapřel.
Apoštol Pavel by se mohl chovat jako fanatik, jako mnozí křesťané po něm... Nenávidět své odpůrce. On místo toho rozmlouvá, naslouchá, nese pokorně svůj kříž. Nahlas říká, v co věří.

Pavel nesetrvává v nepřátelství, ale naopak se obklopuje přáteli a spolu s nimi nese naději vzkříšeného Krista.

Pavel se svými přáteli dorazili do přístavního města Troady. Bylo to veliké a významné město, sbíhaly se v něm všechny význačné maloasijské silnice. Dokonce císař Augustus chtěl do Troady přenést sídlo celé římské říše.
V Troadě se odehrála zvláštní událost. Jeden mladík – Eutychos, který sledoval Pavlovo kázání – vypadl z okna. Všichni si mysleli, že zemřel, Pavel ho však oživil.
Ta historka je tajemná. Má to být kritika délky Pavlova kázání? Chce Lukáš nám farářům říci: když budete kázat příliš dlouho – třeba 5 hodin – tak vám začnou padat lidi z oken únavou?
Anebo naopak: běda, jestli někdo z vás na mém kázání usne!
(Dobře vím, že někteří z vás pravidelně na mých kázáních usínají!!!)
Proč si ho Pavel po tom, co mladíka zachránil dál nevšímal, ale lámal nahoře chleba s ostatními, jako by se nic nestalo?
Chce nám Lukáš říci, že nejpřednější na křesťanském životě je bezchybný chod liturgie a že liturgie nesmí být přerušována – a když už – tak musí ihned znovu pokračovat?
To byl Pavel tak necitlivý?
Jak to, že při bohoslužbách může někdo zemřít? Nejsme nějak Pánem Bohem chráněni? Anebo jsme a historka chce ukázat, že když na bohoslužbách zemřu, tak mne kazatel může oživit – že tam, kde se káže evangelium nelze zemřít?
Otázky můžeme klást různě, ale na takto kladené otázky nenacházíme příliš logických odpovědí. Osobně se tedy klaním k tomu, abychom nečetli ten příběh přesně doslovně, ale abychom ho brali jako podobenství. A abychom se ptali jinak.
(Osobní historka: I když musím přiznat, že jsem sám zažil na svém kázání obdobnou situaci. Jedna paní se skácela k zemi a zdálo se, že zemřela. Asi bylo mé kázání příliš depresivní – říkal jsem si. Jenže ve vedlejší lavici seděl kardiolog a jemu se podařilo paní oživit. Kdyby ta paní zůstala doma, srdeční příhodu by nepřežila, nebyla by schopná si přivolat záchranku.)

Možná Lukáš chce, abychom se zamysleli nad hlubším významem té události. Ten mladík spal ze soboty na neděli. Usnul při nočním shromáždění prvního dne po sobotě. Týden po velikonocích.  
Nemůžeme vidět spojitost s událostí popisovanou v evangeliích?
Podobně přece usnuli učedníci Petr, Jakub a Jan, když Ježíš vedl svůj zápas v Getsemanské zahradě.
Těžko si umím představit, že by Lukáš najednou vylíčil Pavla jako nudného kazatele. Naopak – můžeme si představit, že společenství kolem Pavla napjatě naslouchalo evangeliu.
Když tedy Eutychos vypadl z okna, bylo to jakoby vypadl i ze společenství učedníků vzkříšeného Pána.
Co když si za to Eutychos mohl sám?
Nedával pozor, nenechal se pohnout evangeliem, usnul – podobně jako někdo, kdo slyší příběhy bible, ale vlastně ho moc nezajímají, s jeho životem nepohnou. Nestává se to občas i nám, že takto usneme – třeba ve chvíli, kdy se za evangelium stydíme?
Možná nám má jeho pád připomenout někoho, kdo se ztratil – podobně jako třeba marnotratný syn.
Takových lidí je přeci mnoho. Na jejich cestě životem je zaujme něco jiného, přestanou chodit do kostela, přestane je zajímat společenství kolem vzkříšeného Krista.
Začnou se věnovat kariéře, všechnu energii dají třeba do shánění peněz nebo se začnou věnovat jen svým zálibám. Nebo si řeknou, že bible pro ně nemá žádnou cenu. Nejsme to tak trochu všichni?
Jak důsledně věříme Ježíšově výzvě, že máme plakat s plačícími nebo jak naplňujeme výzvu, abychom milovali své nepřátele?
Místo, abychom se starali o ty, kteří potřebují pomoc, odsoudíme třeba někoho, kdo vypadl z okna společenství viditelněji, než my. Nebo dokonce toho, který se postavil za ty, na něž je zrovna ve společnosti svalována kolektivní vina.

Nedělá nám až takový problém zahořknout vůči těm, kteří se ztratili. Vždyť je s tím spojen pocit, že my jsme ti lepší, kteří bereme víru vážněji a aktivněji.
Když Eutycha lidé zvedli, byl mrtvý. Oni ho považovali za mrtvého, protože možná jim dělalo dobře, že oni jsou nějak víc živí. A že není tolik vidět nedověra ostatních.
Jenže ta se právě projevila jejich necitlivostí.

Apoštol Pavel se ale rozhodne sejít dolů, sestoupit až na dno (sestoupit po vzoru JK do pekel?) a po vzoru Ježíšově se chlapce dotkne. On ho dokonce obejme a přitiskne k sobě. Podobně jako Otec tiskne k sobě ztraceného syna.
 Pavel řekl: upokojte se, není mrtvý, je v něm život. Nemusíte ho považovat za ztraceného, i když vypadl.
Pavel navrací k životu toho, který zahynul. Jiný by nad mrtvou duší zlomil třeba hůl. Nebo by se neobtěžoval jít až tak hluboko a věnoval by se řádnému vedení bohoslužeb.

Příběh ale nekončí utěšováním mladíka, nekončí ani oslavou divotvorné moci apoštola.
Ten příběh záměrně končí lámáním chleba.
Končí tím, co je nejdůležitější: ujištěním o přítomnosti a přátelství Kristově. Vždyť ten, kdo zahynul zase ožil. Kristus nás zve všechny ke svému stolu bez rozdílu.

Děkujeme Pane, že se nám dáváš poznat jako ten, který nás vede ke druhým lidem. Apoštol Pavel se nebojí mluvit o evangeliu uprostřed světa a také nás zve, abychom se za evangelium nestyděli. Abychom zůstávali živí následovníci Krista uprostřed světa a neutíkali do nějakého soukromého ráje.
Děkujeme ti, že ty sám máš moc křísit nás k životu, i když se někdy zdá, že jsme zemřeli.

Amen.

Žádné komentáře:

Okomentovat