neděle 29. března 2015

Pavla před věřícími zachraňuje římské právo

První čtení
ž 71, 1-15


Žalmista vyznává, že je cele odkázán na Hospodina, i když se mu zle vede, i když druzí říkají, že ho Bůh opustil. Žalmista bude vyprávět o spáse, bude mít naději – i když se zdá, že je všemi opuštěn.
Věří, že budoucnost je v Božích rukou.  


Druhé čtení
Sk 22, 23 – 23, 30



Kázání
Minule jsme vstoupili do pašijí apoštola Pavla. Pavel ve své poslední obhajobě na veřejnosti – před zfanatizovaným davem – popsal své obrácení jako vysvobození z fanatismu. Když byl fanatikem, chtěl stíhat nevinné, podílel se na justiční vraždě – kamenování Štěpána.
Apoštol poznal sám na sobě, že vzkříšený Pán vysvobozuje ze zaslepenosti. Umožňuje obrácenému člověku, aby byl nezávislý na představě, že jen jeho víra je ta správná a ti, kdo s ním nesouhlasí - musí trpět.
Proto mohl Pavel říci, že je Židům Židem a Řekům Řekem.
Pavel vnáší evangelium do různých typů věr i pověr a je tak v důsledku nadkonfesijní.
Přesto Pavel nevybočil z prorocké tradice. Ta byla svým v důsledku také nadkonfesijní, protože podrývala zaběhané církevní zvyklosti a tedy i poklesky.
Své povolání a poslání zasadil Pavel do starozákonní prorocké tradice – po boku proroků Jeremiáše, Izaiáše nebo Amose. Stal se tím, koho posílá se vzkazem k ostatním lidem sám Bůh.
Tragédií je fakt, že proroky, Ježíše i Pavla odsuzují k smrti věřící spolubratři.
Z bible nepoznáváme, že Židi jsou zlí, ale poznáváme, že pokud je někdo věřící, ještě to není záruka, že na druhého bude hodný.
To připomínal svým spolubratřím Ježíš, když jim dával provokativní podobenství - třeba o milosrdném Samařanu.
Ne každý, kdo Ježíšovi říká Pane je širokého srdce.
Ne každý, kdo vyznává, že Hospodin je jediný Bůh - je hodný člověk.
I to si máme připomenout o velikonocích, když myslíme na nespravedlivé odsouzení nevinného.

Scéna z minulé neděle končí výkřiky rozhořčených věřících – adresovaných veliteli praporu: Sprovoď Pavla ze světa, nesmí zůstat na živu!

Pavel byl odveden do pevnosti, velitel rozkázal Pavla zbičovat. Ten se ale ohradil: jsem římský občan.
(Pavel, již připoutaný, se dovolává před bičováním svého římského občanství - tak jako i ve Filipis ve Sk 16,37. (Dovolává se tak práva, podle kterého neměl být římský občan bičován a bez rozsudku svázán - jmenovitě v tzv. Lex Porcia a Lex Julia).
Podle těchto zákonů - dokud nebyl řádně odsouzen, museli se na něj dívat jako na nevinného.
Velitel byl naprosto šokován, když zjistil, že se Pavel už narodil jako římský občan. Sám velitel musel za občanství zaplatit obrovské peníze.
Velitel dostal strach a od té chvíle se staral, aby se Pavlův případ šetřil nestranně.
Druhý den nechal zavolat členy jeruzalémské velerady.
Pavel je oslovil a začal se hájit zvláštním způsobem. Řekl, že až do dnes žije se zcela dobrým svědomím před Bohem.
Kral: Muži bratří, já všelijak s dobrým svědomím sloužil jsem Bohu až do dnešního dne.
συνειδήσει ἀγαθῇ  (Act 23:1 BGT)
svědomí dobré
To je základní výpověď Pavlovy víry. Co vlastně znamenalo toto slovo?
Pavel to myslel tak, že svým kázáním neurazil Boha.

V tu chvíli velekněz nařídil, aby Pavla udeřili přes ústa. Pavel se rouhá! Podobně jako Ježíš. Takový člověk podle velekněze nemá právo obhajoby.
To je samé dno, na které může věřící člověk padnout. Tak to dopadá, když je věřící přesvědčen, že má pravdu a má moc tuto svou pravdu vymáhat.
Do takového bahna může upadnout jakákoli víra či náboženství, kde zvítězí fanatismus a pýcha i touha po moci. Snadno se takový člověk dostane do pocitu, že druhý uráží víru.

Pavel velmi odvážně nazval velekněze obílenou stěnou a usvědčuje ho proti zákonu, protože zákon zakazuje bít nevinného.
(Přirovnání "obílená stěno" může pocházet od Ježíše - Mt 23,27 (Běda vám, zákoníci a farizeové, pokrytci! Podobáte se obíleným hrobům, které zvenčí vypadají pěkně, ale uvnitř jsou plné lidských kostí a všelijaké nečistoty.)

Jinými slovy tak Pavel naznačuje, že velekněz, který se podílí na justiční vraždě, není žádný velekněz.
Pavel se ovšem následně omluví, že nevěděl, že mluví s veleknězem. Aby si kryl právně záda, nicméně každému je jasné jak to Pavel myslel.

Pavel dále promluvil: Jsem souzen pro naději ve zmrtvýchvstání. Tímto slovem vnesl klín mezi znepřátelené strany – farizeje a saduceje. Saduceové totiž nevěří na anděle, na duchy ani na zmrtvýchvstání.
Farizeové se rázem začali Pavla dokonce zastávat. Vznikla hádka, velitel – aby neměl problém – poručil vojákům, aby Pavla odvedli zpět do vězení.

V noci měl Pavel vidění. Vzkříšený Pán k němu promluvil a povzbudil ho. Neztrácej odvahu, budeš o mě svědčit i v Římě.
Podobně se Pavlovi dostává posily kdysi Ježíše v Getsemane posiloval anděl - Pavel ovšem – stejně jako Ježíš - nedostává záruku, že vyvázne beze šrámu, že se mu nic nestane. Podobně jako Ježíš je i Pavel povolán k tomu, aby nesl svůj kříž dál.
Musíš o mne svědčit.
Jinými slovy – jestli to špatně skončí, není podstatné – podstatné je nést evangelium.
(...)
Situace je vlastně hrozná – Pavlovi proti vlastním bratřím ve víře pomáhá římská moc – římský stát.
Kdyby nebylo římského práva, Pavla by věřící dávno zabili. Tolik bychom si přáli, aby věřící lidi byli schopni nastolit spravedlnost.

Skutky nám naznačují, že dovolávat se práva znamená vlastně přijmout funkci státní správy:
Díky Pavlově zkušenosti – a zkušenosti mnoha lidí po něm – se mezi křesťany ustanovuje postupně vědomí, že věřící člověk má napomáhat udržovat fungování společnosti na právním základě.
Možná právě díky hořkému poznání, že věřící lidé si sami spravedlnost nezaručí.
Tvrdě řečeno - věřícímu se to prostě vyplatí – zvláště když se dostane do potíží kvůli vlastním fanatickým spolubratřím.

Díky Bohu byl velitel stráže člověk, který zákon uznával a rozhodl se Pavla chránit.
(Negativně vyjádřeno – díky Bohu se velitel bál postihu – tak se rozhodl Pavla chránit)

Někdy i my máme pocit, že je lepší nebrat systém práva ve společnosti vůbec v úvahu, protože my věřící jsme přece lepší, než společnost. Jenže zrovna tady se ukazuje, že státní zákonodárství dává naději na spravedlivý proces – resp. spravedlivější, než by se odehrál mezi věřícími. Minimálně díky státnímu zákonu Pavel ještě žije.
(Možná kdyby se mistr Jan Hus dostal k nezávislému soudu na církvi, tak by nebyl upálen).
Odpusťte za odbočku – zajímavý je pohled do zásad ČCE.
Tuto zásadu najdeme dokonce v zásadách ČCE (str. 88n):
„Protože je křesťanu právo znamením Boží péče o člověka, a tedy více než pouhá lidská dohoda, má vůči němu vždy dvojí úkol. Na jedné straně jde o to, aby právní svědomí, tj. vědomí práva a spravedlnosti bylo posilováno a aby právní řád byl chráněn před libovůlí, jak těch, kdo spravují společnost, tak i každého občana. Ve společnosti musí být důvěra, že se každý může dovolat spravedlnosti. Na druhé straně však je potřebí ochrany člověka před tvrdostí litery práva, která nehledí k životním okolnostem. Křesťanův poměr k právu se pohybuje mezi těmito dvěma ohnisky. Je odpověden za ryzost právního řádu a obnovu spravedlnosti ve společnosti více než jiní občané. Ve svých občanských funkcích se zasazuje o dokonalejší právo a spravedlnost pro každého. Své odpovědnosti užívá však tak, aby nemusilo dojít k násilnému porušení právního řádu vzpourou nebo revolucí. Ale citlivé právní svědomí, stále pročišťované evangeliem, připouští i revoluční vzpouru, jsou-li právo, spravedlnost a lidskost trvale porušovány sobectvím a tyranií nenapravitelných vladařů.“

Pavla v Jeruzalémě tedy chránilo před věřícími spolubratry – římské právo.

Druhý den situace vyhrocuje, skupina 40ti fanatiků se rozhodne nejíst a nepít do chvíle, než Pavla zabijí.
Na Pavla připravili léčku, naštěstí se o tom dozvěděl jeden chlapec – Pavlův příbuzný, který vše řekl veliteli. Ten rozhodl, že Pavel musí pryč z Jeruzaléma. Aby měl jistotu, že se Pavlovi nic nestane, poslal s ním celou půlku jeruzalémské posádky - 200 pěšáků, 70 jezdců a 200 lehkooděnců.
Bezpečně se dostali až do Cesareje a Skutky nám dávají nahlédnout do dopisu, který poslal velitel místodržiteli Félixovi.
V dopise velitel Klaudios Lysias vysvětluje, že se Pavel nijak neprovinil proti státu, ale že se jeho obvinění týká vnitřního sporu židovského pojetí zákona.
Místodržící se rozhodne vyčkat, než se dostaví Pavlovi žalobci.
Tím končí dnešní oddíl...
=======================
Dozvěděli jsme se, jak Pavel vysvětloval své postoje. Má naději ve zmrtvýchvstání a usiluje mít čisté svědomí před Bohem.
Tyto dva základní kameny svého postoje bude dále vysvětlovat Felixovi při výslechu.
- mám naději, že poslední slovo nemá smrt, ale Bůh
- usiluji jak nejlíp mohu o čisté svědomí.
Jak dále vysvětlí – k čistému svědomí si nedopomohl sám, ale díky Vzkříšenému Pánu.

Pavel je podobně jako Ježíš připraven nést svůj úkol i navzdory obrovskému vnějšímu tlaku. Mnoho dní je v ohrožení života.
Skutky dodávají odvahy lidem, kteří se ve svém životě ocitnou v podobné situaci.
-       v nepochopení i vyloučení.
Pro všechny, kdo takto trpí zní veliká naděje: Pavel přes to všechno hledí s nadějí do budoucnosti.
Příklad Pavla (nakonec – to je i poselství velikonoc) nám ukazuje, že tento zápas má smysl i ve chvílích, kdy se zdá, že je vše ztraceno a že nic nemá smysl. Vzkříšení dává Pavlovi - i nám naději, že tato trápení (tato cesta v Ježíšově jméně) není jen hříčkou osudu, ale že trápené a všelijak nespravedlivě stíhané Bůh vysvobozuje.
Pavel zůstává přese všechno protivenství vysvobozeným člověkem. 
Podobně i my – přes různá napětí i utrpení tohoto věku – můžeme v této apoštolské naději - hledět do budoucnosti, vstříc ke vzkříšenému Pánu.

Modlitba

Pane JK, chceš tu mít své svědky naděje, věrnosti, milosrdenství, pravdy. Víš, že nám to nejde. Děkujeme, že nás Pavlův příběh povzbuzuje a vede. Děkujeme za sílu evangelia, odvahu tvých svědků, proměňující moc tvé věrnosti. Amen

Žádné komentáře:

Okomentovat